Kontrollrummet

Gurano & Plinka - Tjuvkils strand

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Gurano

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 190
    • Visa profil
Här kommer en en låt som jag och Plinka gjort. Vi tar tacksamt emot förslag till förbättring.

Annars så Gott nytt år på er - hoppas på ett 2014 med lika många roliga och trevliga
collabs med både nya och gamla  KR-medlemmar!
Hoppas på ett år utan tomtar och troll på KR  :ph34r:
--------------------------------------

Sättning
Trumma - Gurano
Bas - Gurano
Guror - Gurano
Synth - Gurano
Leadsång - Plinka
Körsång - Plinka


/Gurano

« Senast ändrad: 04.01.2014, 17:02:08 by Gurano »
Kör hårt - så länge det ryker!


Utloggad ynot

  • vatten
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 826
  • i missed u
    • Visa profil
    • vassmusic.com
Gillar stämmning vibe i låte
Plinka sjunger klockrent
lite hög sång på versen ... kanske sänka höga mellan registret lite
möts i mitt hjärta delen är underbara där är balanserna jätte bra sång kontra musik.

Gott nytt själva
 :rolleyes: B) :rolleyes:
att leva är att dö


Utloggad Plinka

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 000
  • Peace, Love and Missunderstanding
    • Visa profil
    • YogaDansa
GOTT NYTT alla musik-knarkare!!  :wub:

Tack för alla roliga samarbeten so far  :D
Plinkar på en låt...


Utloggad Marsall

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 635
    • Visa profil
Gottmos med lite folkmusik med rockstuk o kanoners sång med svensk text..diggart" .Gottnytt på er alla!!


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Ni kompletterar varandra skönt. Gillar verkligen Plinkas insatser med sången.
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Gurano

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 190
    • Visa profil
Gillar stämmning vibe i låte
Plinka sjunger klockrent
lite hög sång på versen ... kanske sänka höga mellan registret lite
möts i mitt hjärta delen är underbara där är balanserna jätte bra sång kontra musik.

Gott nytt själva
 :rolleyes: B) :rolleyes:
Tackar - kul att höra!
Ska kolla upp sångvolymen

Gottmos med lite folkmusik med rockstuk o kanoners sång med svensk text..diggart" .Gottnytt på er alla!!
Man tackar :)

Ni kompletterar varandra skönt. Gillar verkligen Plinkas insatser med sången.
Tackar - kul att höra. Jo hon är skitbra den däringa Plinka :D
Kör hårt - så länge det ryker!


Utloggad Plinka

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 000
  • Peace, Love and Missunderstanding
    • Visa profil
    • YogaDansa
Gillar stämmning vibe i låte
Plinka sjunger klockrent
lite hög sång på versen ... kanske sänka höga mellan registret lite
möts i mitt hjärta delen är underbara där är balanserna jätte bra sång kontra musik.

Gott nytt själva
 :rolleyes: B) :rolleyes:
Tackar - kul att höra!
Ska kolla upp sångvolymen

Gottmos med lite folkmusik med rockstuk o kanoners sång med svensk text..diggart" .Gottnytt på er alla!!
Man tackar :)

Ni kompletterar varandra skönt. Gillar verkligen Plinkas insatser med sången.
Tackar - kul att höra. Jo hon är skitbra den däringa Plinka :D

Tack från mig med!  :)
Plinkar på en låt...


Utloggad Gurano

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 190
    • Visa profil
Tja det blev inte så många tankar så jag antar att den är ok i mix mm. Så nu flyttas den till färdiga.
/G
Kör hårt - så länge det ryker!


Utloggad Plinka

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 000
  • Peace, Love and Missunderstanding
    • Visa profil
    • YogaDansa
Tja det blev inte så många tankar så jag antar att den är ok i mix mm. Så nu flyttas den till färdiga.
/G
Japp, vi kör på detta töcker jag!  :D
Plinkar på en låt...


Utloggad bjurte

  • Hare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 773
  • You can run,butYou cant hide
    • Visa profil
  • Soundcloud: bjurte
Skönt, trollskt och knärskigt.. :D
Lite folk-rock och bra sådan...
Bjurte the artist formerly known as Uriah.
http://soundcloud.com/bjurte


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
trevlig skapelse.

Mixmässigt så ligger nog plinka lite högt alltsom ofta. Kanske kan räcka att höja kompressionsration lite, då bör det bli lite jämnare nivå också

Annars är det riktigt bra sjunget. Melodier och arrangemang låter bra.

Jag funderar på om det trollska kunde få sig en extra knuff om du lade på ett riktigt genomblött reverb på första ordet i "möts i mitt hjärta" och gradvis ökar inblandningen av effekten så att rösten i princip tranformeras till en skir och vacker pad.


bara en tanke. Bra jobbat av er bägge!
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad Gurano

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 190
    • Visa profil
Skönt, trollskt och knärskigt.. :D
Lite folk-rock och bra sådan...
Tackar ... Men vad är knärskigt :D
Kör hårt - så länge det ryker!


Utloggad Gurano

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 190
    • Visa profil
trevlig skapelse.

Mixmässigt så ligger nog plinka lite högt alltsom ofta. Kanske kan räcka att höja kompressionsration lite, då bör det bli lite jämnare nivå också

Annars är det riktigt bra sjunget. Melodier och arrangemang låter bra.

Jag funderar på om det trollska kunde få sig en extra knuff om du lade på ett riktigt genomblött reverb på första ordet i "möts i mitt hjärta" och gradvis ökar inblandningen av effekten så att rösten i princip tranformeras till en skir och vacker pad.


bara en tanke. Bra jobbat av er bägge!
Jepp ska kolla på sången eftersom flera påpekat det. Vet inte riktigt hur jag rent konkret går tillväga med reverbet som du beskriver?

Tack för komment
Gurano
Kör hårt - så länge det ryker!


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
Antingen kan man automatisera det, eller en enkel metod är att du kopierar över en bit av spången till ett eget spår, och klipper rent runt ordet, och sedan lägger på effekten på det ordet.

Det kan bli lite problem med volymen på sången när du gör så, eftersom det blir  dubbla ljud.

Komma runt kan man göra genom att pladera samma ord som dukopierat till reverbspåret tille tt eteg spår med samma effekt som orginalet, så kan du justera volymen helt individuellt där.
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad cykeln

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 795
  • När man är ute och cyklar känner man vinden
    • Visa profil
Gillar (som man säger nu)
Några tankar från ett troll

Hör tongångar från Kebnekajse och Nordman och det är bra i mina öron
Skulle kunna vara lite vila på instrument och låta sången ta mer plats under något parti
och en avslutning som byggs på med trolltrummor och ordlös sång
Något att virvla bort sig i
Det här visas längst ner i alla mina inlägg - kommer du längre ner är du på djupt vatten


Utloggad HasseFX

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 710
    • Visa profil
Modern folkrock :) Cool och laidback stämning, rikitgt snyggt spelat och en säker sånginsats. :)

Men jag tycker att gitarr och sång tävlar om samma utrymme i mixen, t ex i slutet på refrängerna där gitarren riffar på F-G runt 7-9 bandet. Dessutom har inspelningen av rösten blivit ganska så gäll på tonen E.

Förslag:Dels,  kapa 3-4dB på rösten i ett ganska smalt band runt 2800 Hz, dels försök hitta ett lika svängigt men sparsammare komp som "lirar ihop" med sångfraserna. Kan fungera att separera i stereobilden också, t ex två V-H-panorerade gitarrer i refrängerna.


Utloggad Plinka

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 000
  • Peace, Love and Missunderstanding
    • Visa profil
    • YogaDansa
Skönt, trollskt och knärskigt.. :D
Lite folk-rock och bra sådan...
Tackar ... Men vad är knärskigt :D
Jag tror nog herr Hare syftar på mitt knarkande  :lol:  :P

trevlig skapelse.

Mixmässigt så ligger nog plinka lite högt alltsom ofta. Kanske kan räcka att höja kompressionsration lite, då bör det bli lite jämnare nivå också

Annars är det riktigt bra sjunget. Melodier och arrangemang låter bra.

Jag funderar på om det trollska kunde få sig en extra knuff om du lade på ett riktigt genomblött reverb på första ordet i "möts i mitt hjärta" och gradvis ökar inblandningen av effekten så att rösten i princip tranformeras till en skir och vacker pad.


bara en tanke. Bra jobbat av er bägge!
Jepp ska kolla på sången eftersom flera påpekat det. Vet inte riktigt hur jag rent konkret går tillväga med reverbet som du beskriver?

Tack för komment
Gurano
Ja, ok, man skulle kunna höja kompressionen en anings, håller med, men försiktigt enligt mig, mina öron är lite känsliga för alltför komprimerade filer, lite dynamik är gott ;)
Intressant idé med reverbet, kan vara värt att prova, även om jag är lite skeptisk. Min tanke när jag skrev texten och sångmelodin var kanske inte direkt att det skulle vara trolskt, men om ni tycker att det är det så är det ju roligt att det blev det, Guranos harmonier i kombo med min sång kanske skapar detta :)

Gillar (som man säger nu)
Några tankar från ett troll

Hör tongångar från Kebnekajse och Nordman och det är bra i mina öron
Skulle kunna vara lite vila på instrument och låta sången ta mer plats under något parti
och en avslutning som byggs på med trolltrummor och ordlös sång
Något att virvla bort sig i
Tack Cykeln! Jomen, både jag och G är ju naturdyrkande musiker så det kan nog bli lite Keb /Nordman-stuk -kul  :D
Din idé med trolltrummor och ordlös sång att virvla bort sig i låter som ett kul uppslag till nästa låt/del ;)
Plinkar på en låt...


Utloggad Plinka

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 000
  • Peace, Love and Missunderstanding
    • Visa profil
    • YogaDansa
Modern folkrock :) Cool och laidback stämning, rikitgt snyggt spelat och en säker sånginsats. :)

Men jag tycker att gitarr och sång tävlar om samma utrymme i mixen, t ex i slutet på refrängerna där gitarren riffar på F-G runt 7-9 bandet. Dessutom har inspelningen av rösten blivit ganska så gäll på tonen E.

Förslag:Dels,  kapa 3-4dB på rösten i ett ganska smalt band runt 2800 Hz, dels försök hitta ett lika svängigt men sparsammare komp som "lirar ihop" med sångfraserna. Kan fungera att separera i stereobilden också, t ex två V-H-panorerade gitarrer i refrängerna.
Du hann nog skriva medan jag svarade de andra!
Tackar!  :D Och tack för dina förslag/feedback gällande mixen, den är det ju G som står för, så bollar över... Kan väl hålla med om att någon ton i verserna blir lite gäll, här diskuteras ju kring att öka komp aningens eller skruva lite på eq?
Plinkar på en låt...


Utloggad HasseFX

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 710
    • Visa profil

Tackar!  :D Och tack för dina förslag/feedback gällande mixen, den är det ju G som står för, så bollar över... Kan väl hålla med om att någon ton i verserna blir lite gäll, här diskuteras ju kring att öka komp aningens eller skruva lite på eq?

Förtydligande - jag skulle nog skrivit arr snarare än mix - Gurano/du spelar/sjunger i ungefär samma tonläge, samt att också gitarrens klang är rätt fokuserad kring 2-3kHz. Tror därför inte att starkare komp är rätt väg...


Utloggad Gurano

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 190
    • Visa profil
Ja efter att den lades upp på färdiga trillade era tankar in ... bättre sent än aldrig :D

Emu: Tackar! Har nu provat det du föreslog med reverbet men tyckte inte att det blev bra ... eller kanske snarare att jag inte lyckades med det du föreslog - så jag släpper den idén. Har sänkt sången ... inte mycket men ändå.

Cykeln: Tackar. Det blir nog ingen vila på guran i denna låt, men som PLinka skrev så tar vi med oss trolltrumma och ordlössång till nästa idé

HasseFX: Tackar. Har nu sänkt sången lite och tagit bort lite vasshet på sången - bättre? Har dessutom stereobreddat lite till och EQat guraljudet lite lite samt flyttat guror åt lite olika håll (lite lite - kanske inte hörbart?). Jag lägger nog inte om någon gurakomp som du föreslår eftersom jag inte själv upplever det som särskilt krockbart ... men kanske har jag kommit en bit på din väg med de ändringar som jag gjort

Så nu finns en ny mix i första inlägget (med kanske ingen hörbar skillnad :D )

/Gurano
Kör hårt - så länge det ryker!


Utloggad Plinka

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 000
  • Peace, Love and Missunderstanding
    • Visa profil
    • YogaDansa

Tackar!  :D Och tack för dina förslag/feedback gällande mixen, den är det ju G som står för, så bollar över... Kan väl hålla med om att någon ton i verserna blir lite gäll, här diskuteras ju kring att öka komp aningens eller skruva lite på eq?

Förtydligande - jag skulle nog skrivit arr snarare än mix - Gurano/du spelar/sjunger i ungefär samma tonläge, samt att också gitarrens klang är rätt fokuserad kring 2-3kHz. Tror därför inte att starkare komp är rätt väg...
Jag är nog benägen att hålla med Gurano, om att det inte krockar så det stör, men det är ju vi det...  :)
--------------
Tror mixen funkar bra så här, men kanske bättre att se andra kommentarer på det ;)  :D
Plinkar på en låt...


Utloggad Gurano

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 190
    • Visa profil
Sisådär
Nu har jag EQat sången, så gott jag kunnat, efter HasseFXs råd. Nu får den vara Färdig färdig!  :)
/Gurano
« Senast ändrad: 04.01.2014, 17:10:17 by Gurano »
Kör hårt - så länge det ryker!


Utloggad Girly

Schysst låt ni fått ihop här. Skön med sin lite folkrockiga ton.
God fortsättning på er båda  :)
/Girly
Spotify - Heartbeat Inverted *** SoundCloud - Lena Lannergren *** YouTube - Lena Lannergren