Kontrollrummet

Harmonica mike/The blues mates - Share the pain.

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Låtnamn:Share the pain
Artsist:Harmonica mike and The blues mates
Genre:Country blues?
Kompositör:Hm/Josse "The mail man"
Ev,Medverkande:Josse(Dobro å komp gura), Robert "The man on the Moon" (Solo gura),Hm på resten
Producent:Hm
Inspelnings år:2005
Format.mp3


Tjena.
I brist av tid till nya alster,så slänger jag upp en gammel låt som jag å mina band polare totade ihop vid ett jam hos mig.Kanske skulle vi kört låten som den är i början och skippat "öset",vad tycker ni?
Det finns ju lite att göra i mixen som vanligt,så detta blir mera av en fråga hur vi skall göra med alstret som helhet..Håller den i sin enkla tappning i A-delen?

Fritt fram å såga.

Mvh
Micael/Josse/Moon
« Senast ändrad: 17.10.2007, 01:14:22 by Harmonica mike »


DåligtGehör

  • Gäst
Känns skönt att skriva något mer positivt efter mitt förra mer gnällartade inlägg  ;)

Lyssnar genom vissna datorhögtalare men musiken och känslan når fram ändå. Med få instrument får ni fram en mäktig känsla. Gillar det släpiga uttrycket. Fint spel på gitarrer samt munspel och sång. Munspelet gör precis rätt saker. Inte för mycket inte för lite. Trummorna tar inte i utan smälter in. Basen kan jag däremot tycka vill spela en eller annan ton för mycket och tappar ibland bort "grundkänslan". Skulle vilja ha den en aning mer laidback. Kanske också mindre "tydlig" (men just nu så är lyssning tveksam).

Visst skulle ni kunna gå upp i dubbeltempo, spela ett distat solo osv. Men helst inte rocka till det som ni nu gör i slutet. Det låter rätt märkligt och omotiverat.



Utloggad mahan

  • MÅNGÅRIG GRÅHÅRIG BLÅSFINGRIG SUPERLIRARE
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 061
  • ÄR MAN MAN SÅ ÄR MAN MAN, VAD GÖR MAN?
    • Visa profil
Tjena Micael!

Jaha då klämmer vi på play... Detta är ju skönt, det är lixåm din grej. Så kommer munspelet kanske från ett lite okonventionellt håll in i ljudbilden, lixåm lite bakifrån. OCh så kommer vi till B-delen sätter lite mer fart på lirarna, sologitarren kommer från samma ställe som munspelet för en stund sedan. och så,  jaha och så blev det stop.

Okei, tycker att vi har två olika låtar på gång här, övergången känns heller inte riktigt naturlig. Så kör "öset" som en skild låt tycker jag.

andra iaktagelser:
hihatten ligger på en lite konstig plats i ljudbilden, försök få den lite närmare trummisen. Och så nån lite bortkommen crash, vet att detta med trummor e kul va... :P
Jäkla snyggt sound på munspelet, men borde den dras lite närmare mitten, nu gråter den lixåm helt allena o övergiven i ena örat. Eller så borde kanske den där "plåtguran" (kommer int ihåg vad den heter på riktigt) panoreras liite mer åt motsatt håll för att få balans i ljudbilden. Så kunde jag tänka mig en svag matta med B4:n på några ställen, t.ex vis munspels solot.

Har lyssnat några ggr nu och är övertygad om att "öset" är en egen låt för sig. Så lägg all energi på slowbluesen, den gillar jag! :)


h.  JOhan
---<<<<----     theoldmanstillgoingstrong    ---->>>>---                       
                               ..............


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
skitbra A-del. Man kan möjligen tänka sig ett riktigt gungande trumkomp i segtempot i början....

min enda invändning mot uptempohalvan är att den låter för glättig. Lite som en miljonör skriver en deppig blues om hur fattig han är -passar inte :D Däremot om den görs lite mer mollig i känslan, lite elakare toner, aningen overdrive på guran (samt basen gärna) så tror jag den funkar, men gå över till slowvarianten som avslut igen....

Saknar nog lite piano på låten generellt?

Annars är det skitbra. underbart slow-halva. lyssnat ett par ggr....hatten av !
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Känns skönt att skriva något mer positivt efter mitt förra mer gnällartade inlägg  ;)

Lyssnar genom vissna datorhögtalare men musiken och känslan når fram ändå. Med få instrument får ni fram en mäktig känsla. Gillar det släpiga uttrycket. Fint spel på gitarrer samt munspel och sång. Munspelet gör precis rätt saker. Inte för mycket inte för lite. Trummorna tar inte i utan smälter in. Basen kan jag däremot tycka vill spela en eller annan ton för mycket och tappar ibland bort "grundkänslan". Skulle vilja ha den en aning mer laidback. Kanske också mindre "tydlig" (men just nu så är lyssning tveksam).

Visst skulle ni kunna gå upp i dubbeltempo, spela ett distat solo osv. Men helst inte rocka till det som ni nu gör i slutet. Det låter rätt märkligt och omotiverat.



Thanx Dg för varma kommentarer.
Basen är ju key lirad,så det finns ju inte så mycket att göra på den - möjligen byta ut nån ton..Har dock köpt en Warvick bas och jag tränar för fullt.Det lär väl ta ett tag innan ni får höra mig på bas,men det kommer så småningom :D

Josse,gura polarn, har sagt ända från början när låten kom till:"Detta är 2 låtar,varav den första är bra med ohygglig feeling!"
Tyvärr så har han pratat till döva öron(mina),nu har du/ni bekräftat att han hade rätt..Förlåt Josse.
Denna ska få nya kläder under hösten helt klart.

Gnälliga synpunkter respekteras DG,det är dom som gör att man utvecklas.Jag är en lat trum programmerare,dessutom brister det lite i kunskaperna emellanåt.Men med "rätt" feedback,typ dina så lär man sig på vägen.Lyssna på "A place like Graceland",där har jag ansträngt mig för att få till "fillsen".Dessvärre så är grundtakten loopad,så den får du på köpet :D

Mega thanx!

Mvh
Micael


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Tjena Micael!

Jaha då klämmer vi på play... Detta är ju skönt, det är lixåm din grej. Så kommer munspelet kanske från ett lite okonventionellt håll in i ljudbilden, lixåm lite bakifrån. OCh så kommer vi till B-delen sätter lite mer fart på lirarna, sologitarren kommer från samma ställe som munspelet för en stund sedan. och så,  jaha och så blev det stop.

Okei, tycker att vi har två olika låtar på gång här, övergången känns heller inte riktigt naturlig. Så kör "öset" som en skild låt tycker jag.

andra iaktagelser:
hihatten ligger på en lite konstig plats i ljudbilden, försök få den lite närmare trummisen. Och så nån lite bortkommen crash, vet att detta med trummor e kul va... :P
Jäkla snyggt sound på munspelet, men borde den dras lite närmare mitten, nu gråter den lixåm helt allena o övergiven i ena örat. Eller så borde kanske den där "plåtguran" (kommer int ihåg vad den heter på riktigt) panoreras liite mer åt motsatt håll för att få balans i ljudbilden. Så kunde jag tänka mig en svag matta med B4:n på några ställen, t.ex vis munspels solot.

Har lyssnat några ggr nu och är övertygad om att "öset" är en egen låt för sig. Så lägg all energi på slowbluesen, den gillar jag! :)


h.  JOhan

Johan:
Tack för skarpsinnig analys.Hammond på A-delen är ingen dålig tanke,tar det med mig..Panoreringarna av munspel å Solo guran härrör från mina första trevande försök i mixnings branschen.Hör oxå att det sliter lite i lurarna,låter nice i bilen dock.
Helt klart 2 olika låtar,så då får jag böja mig för övermakten och spela in låten igen.Vi kör på den långsamma varianten.

Hösten närmar sig med stormsteg,härligt!

Ha re gott Johan.

Mvh
Micael


Burnin Sven

  • Gäst
Ska du på den igen så lyssna lite på Ry Cooder så du får in det där riktiga släpiga träskgunget i kompet nästan där nu men inte riktigt. Lite mer hål i det ska det nog va då men fan det låter lovande det här. Osäker på del två men det kan gå om du får till samma stuk på kompet och lite långsammare tempo.
Göran


Utloggad Stolle

  • Filosofistudent
  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 502
    • Visa profil
Trummor och bas låter lite dansband i mina öron. Hade gärna hört dem lite råare och mer live spelade.
Som andra sagt så är detta nog snarare två låtar i mina öron. Galet bra sång-, munspels- och gitarr-insatser. Vilken underbar röst du har!


Utloggad Fredrik Karlsson

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 325
    • Visa profil
Jag tycker de båda delarna passar bra ihop så enligt mig så funkar det som det är!
Munspelet ligger "ihåligt" för sig själv med för mycket reverb och för långt bak.
Jo en hammond hade gjort susen på det lugna partiet.
Eftersom sången ger mig lite Elvis vibbar så känner jag att det hade varit kanon med kvinnliga doare och kör (men sådana växer ju inte på träd precis  ;)  )!                         
Min musik på Myspace:
www.myspace.com/carsonscar


Utloggad Tokai

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 139
    • Visa profil
Melodin känns ju rätt så bekant, he-he!
Förstår inte riktigt varför trummorna försvinner i solot?
Fräna gitarrer men kanske för mycket efterklang för min smak, ja även munspelet.
Behåll A som det är, och inget mer, tycker jag.

Säger som han med dåligt gehör "inte för mycket inte för lite" :)


Kom på lite senare: Allvarligt talat, H.M., tycker jag att den här låten skulle ha placerats bland ofärdiga demos. Om det här är en färdig demo tycker jag den för är lite bearbetad.
« Senast ändrad: 06.08.2007, 22:14:14 by Tokai »


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Lite dansbandshållet, ja, men rösten! Rösten! Vi hamnar på rätt sida av den milsvida älven mellan skräp och god musik pga rösten, och munspelet och den ångest som emanerar från den... :D

Del 2. är intressant, men inte helt lyckad kanske. Detta är värt att bygga på, helt klart
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Ska du på den igen så lyssna lite på Ry Cooder så du får in det där riktiga släpiga träskgunget i kompet nästan där nu men inte riktigt. Lite mer hål i det ska det nog va då men fan det låter lovande det här. Osäker på del två men det kan gå om du får till samma stuk på kompet och lite långsammare tempo.
Göran

Göran:Ytterligare en bekräftelse på att polarn hade rätt,detta är två låtar.Då satsar vi på A-delen,B-delen får väl ligga till sig lite..

Tack för comment.

Mvh
Micael


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Jag tycker de båda delarna passar bra ihop så enligt mig så funkar det som det är!
Munspelet ligger "ihåligt" för sig själv med för mycket reverb och för långt bak.
Jo en hammond hade gjort susen på det lugna partiet.
Eftersom sången ger mig lite Elvis vibbar så känner jag att det hade varit kanon med kvinnliga doare och kör (men sådana växer ju inte på träd precis  ;)  )!                         

Fredrik:
Elvis vibbar på sången,det tackar jag för! Givetvis så är mixen inte hundra rebverb mässigt,jag var lite grön när jag mixade detta..Schysst att du köper båda delarna,men du och jag är kraftig minoritet.
Det blir nog 2 låtar av detta i slutändan..Hammond - absolut!

Tack för feedback.

Mvh
Micael


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Trummor och bas låter lite dansband i mina öron. Hade gärna hört dem lite råare och mer live spelade.
Som andra sagt så är detta nog snarare två låtar i mina öron. Galet bra sång-, munspels- och gitarr-insatser. Vilken underbar röst du har!

Stolle:
Bas å trumsound går ju att fixa till,jag har lite bättre gear nu än när vi skrev/spelade in detta..Tack för feedback,och tack för att du gillade guror,munspel å sången...

Mvh
Micael


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Melodin känns ju rätt så bekant, he-he!
Förstår inte riktigt varför trummorna försvinner i solot?
Fräna gitarrer men kanske för mycket efterklang för min smak, ja även munspelet.
Behåll A som det är, och inget mer, tycker jag.

Säger som han med dåligt gehör "inte för mycket inte för lite" :)


Kom på lite senare: Allvarligt talat, H.M., tycker jag att den här låten skulle ha placerats bland ofärdiga demos. Om det här är en färdig demo tycker jag den för är lite bearbetad.

Tokai:
Melodin,tja det är ju blues.Någon annan låt hade vi inte i åtanke när vi satte detta.Mixen är ju från min barndom i mixnings branschen, så det finns lite att göra där..
När det gäller färdiga/ofärdiga demo,så har TSM gett mig dispans.Jag har ingen server plats och är en kratta på datorer.Klarar inte av att fixa länkar och sånt,hoppas det är ok för dig och alla andra.Annars är det slut lyssnat på min musik,åtminstone under utvecklingen av låtarna.Och det är ju det man behöver hjälp med,lite feedback som nu t.ex..

Tack för feedback.

Mvh
Micael


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Lite dansbandshållet, ja, men rösten! Rösten! Vi hamnar på rätt sida av den milsvida älven mellan skräp och god musik pga rösten, och munspelet och den ångest som emanerar från den... :D

Del 2. är intressant, men inte helt lyckad kanske. Detta är värt att bygga på, helt klart

Åsså Per:
Jo det är väl lite segt i denna,inte så mycket fart å fläkt.Mera slow blues så att säga,men med hygglig feeling.Det blir en låt av detta.A-delen skall få lite nya kläder under hösten.B-delen lägger vi ned tills vidare..

Tack för feedback.

Mvh
Micael


Utloggad Tokai

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 139
    • Visa profil
Melodin känns ju rätt så bekant, he-he!
Förstår inte riktigt varför trummorna försvinner i solot?
Fräna gitarrer men kanske för mycket efterklang för min smak, ja även munspelet.
Behåll A som det är, och inget mer, tycker jag.

Säger som han med dåligt gehör "inte för mycket inte för lite" :)


Kom på lite senare: Allvarligt talat, H.M., tycker jag att den här låten skulle ha placerats bland ofärdiga demos. Om det här är en färdig demo tycker jag den för är lite bearbetad.

Tokai:
Melodin,tja det är ju blues.Någon annan låt hade vi inte i åtanke när vi satte detta.Mixen är ju från min barndom i mixnings branschen, så det finns lite att göra där..
När det gäller färdiga/ofärdiga demo,så har TSM gett mig dispans.Jag har ingen server plats och är en kratta på datorer.Klarar inte av att fixa länkar och sånt,hoppas det är ok för dig och alla andra.Annars är det slut lyssnat på min musik,åtminstone under utvecklingen av låtarna.Och det är ju det man behöver hjälp med,lite feedback som nu t.ex..

Tack för feedback.

Mvh
Micael




Utloggad karl

  • tónleikari
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 138
    • Visa profil
nice feeli'n i denna , härligt Dobrosound i samklang med ditt munspel...sången behöver jag inte säga något om ...det har jag redan sagt och jag känner att jag börjar bli tjatig på den punkten....en skön laidback låt...tnx för sharing   /  karl
Ny Cd "Wash Away The Past" free download at www.karlmusic.se


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
nice feeli'n i denna , härligt Dobrosound i samklang med ditt munspel...sången behöver jag inte säga något om ...det har jag redan sagt och jag känner att jag börjar bli tjatig på den punkten....en skön laidback låt...tnx för sharing   /  karl

Karl:
Tack för feedback.Det finns lite i mixen att göra samt att göra en hel låt av första delen..Sången,ja jag vet vad du tycker.. :D Skall skärpa mig lite där :lol:

Nåväl gura polarn ler oxå,det är han som har lirat dobron..

Mvh
Micael


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
Kan inte jag få bli kompis med din gitarrpolare också?  ;) Jäklar vilket skönt solo han lägger på i denna annars skönt sömniga träskblues. Skulle också vilja sitta på er träveranda i vid Mississippi-floden med en gitarr och en kall öl i den 35-gradiga värmen, äsch spårar ur nu. Allt låter toppen i mina öron men slutet är lite abrupt , låter klippt. Måste vara kul att köra sånt här live.
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Kan inte jag få bli kompis med din gitarrpolare också?  ;) Jäklar vilket skönt solo han lägger på i denna annars skönt sömniga träskblues. Skulle också vilja sitta på er träveranda i vid Mississippi-floden med en gitarr och en kall öl i den 35-gradiga värmen, äsch spårar ur nu. Allt låter toppen i mina öron men slutet är lite abrupt , låter klippt. Måste vara kul att köra sånt här live.

Tjena E.
Klart du får,du är mer än välkommen att joina bandet :D
Jag har en träveranda men den ligger vid Buddby träsket utanför Boden 1 meter från vattnet.Biror,absolut! Hur blir det med din Pite resa? Kommer du? Det vore kul med en IRL.Det är glest med musiker från Norrbotten på detta forum,så man tar alla chanser man får :D
Slutet då,jo vi la ner då vi inte var riktigt överens hur låten skulle gå.Nu vet vi,det blir en egen låt av A-delen.B-delen får nog gå i pension...alternativt passa in i nåt mera rivigt framöver.
Vi har lirat mycket sånt här här uppe,men det är lite segt att lira detta för fulla 20-åringar.Det funkar betydligt bättre på Blues festivaler.

Ha re bra och hoppas vi ses..

Mvh
Micael