Kontrollrummet

E-Bmoll Ver2 - 2013-12-31

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Inte så ofta jag lägger upp utkast, men här är jag tidigt ute. Var tvungen att göra något av ackordföljden E Bmoll som är bäst just nu.  :D

LÅTNAMN: E-Bmoll
ARTIST/GRUPP: W
GENRE: Musik
LÅTLÄNGD: 4,47
KOMPOSITÖR: W
PRODUCENT: W
EV. MEDVERKANDE: -
INSPELNINGSÅR: 2013-12-30
FORMAT: mp3
« Senast ändrad: 07.03.2021, 12:33:21 by Wernborg »


Utloggad Gurano

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 190
    • Visa profil
Ja det låter som ett tidigt utkast. Lite som sistadansentryckarekänsla.
Tycker att elguran/kompet/plocket tyvärr är tråkig och ganska lojt spelad. I det skick idén är nu så är det lite tomgång men det kan nog lyfta om du jobbar vidare med harmonierna och lägger på lite schyssta guror å annat. :)

/Gurano
Kör hårt - så länge det ryker!


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
Sedärja, en wernborgare!

Tråkig håller jag inte riktigt med om. Det är för bra och snyggt spelat för att bli riktigt tråkigt. Sen så kommer ju sången förändra fokus helt såklart.


Bmoll har jag blandade känslor för helt klart ;) Tror vi har diskuterat det förut? :D


trummorna är förvånande bra i början, bakom musik. Kul med ett traditionellt arr med den virveln.

Varför jag skriver förvånande är att de låter inte alls roligt ensamma. till den finala versionen hade jag börjat med ensamma rides, eller kaggar, eller en tokfiltrerat virvel med "sordin" på.


Annars thumbs up.
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad tigersoul

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 761
  • Singer/Songwriter
    • Visa profil
    • Tigersjäl.se
Wernerborgare haha, hörde wallenbergare i huvudet istället, vad tusan är det, någon maträtt va?

Gillar inte klicket i bastrumman + koskälla/plånk/snare-ljudet, det skulle jag välja bort om jag vore dig.
Annars låter det bra. Det som behövs här är en hel tub karlssons klister för det limmar inte något vidare. Strängarna låter märkligt frånkopplade från det övriga, men det är ju ett utkast så förmodar att du inte hunnit dit. Jag brukar faktiskt, o troligen felaktigt, jobba lite med limmet hela vägen. Slänger in en bus compressor i ett tidigt skede te.x men det är troligen inte rätt väg att gå eg.
/ Kristian Tigersjäl - Singer/Songwriter - http://www.tigersoul.se


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Ja det låter som ett tidigt utkast. Lite som sistadansentryckarekänsla.
Tycker att elguran/kompet/plocket tyvärr är tråkig och ganska lojt spelad. I det skick idén är nu så är det lite tomgång men det kan nog lyfta om du jobbar vidare med harmonierna och lägger på lite schyssta guror å annat. :)
/Gurano
Jo, lite tomgång. Det är ju ett komp som det ska sång till. Gitarrens upplevda lojhet kan ligga i soundet. Det är kraftigt förändrat nu. Eq-at och effektat.
Jag petar vidare och tack för tyck.

Sedärja, en wernborgare!
Tråkig håller jag inte riktigt med om. Det är för bra och snyggt spelat för att bli riktigt tråkigt. Sen så kommer ju sången förändra fokus helt såklart.
Bmoll har jag blandade känslor för helt klart ;) Tror vi har diskuterat det förut? :D
trummorna är förvånande bra i början, bakom musik. Kul med ett traditionellt arr med den virveln.
Varför jag skriver förvånande är att de låter inte alls roligt ensamma. till den finala versionen hade jag börjat med ensamma rides, eller kaggar, eller en tokfiltrerat virvel med "sordin" på.
Annars thumbs up.
Kan man tycka illa om B-moll?
Trummorna i början har jag fifflat lite med så att det inte är så ensamma nu.

Wernerborgare haha, hörde wallenbergare i huvudet istället, vad tusan är det, någon maträtt va?
Gillar inte klicket i bastrumman + koskälla/plånk/snare-ljudet, det skulle jag välja bort om jag vore dig.
Annars låter det bra. Det som behövs här är en hel tub karlssons klister för det limmar inte något vidare. Strängarna låter märkligt frånkopplade från det övriga, men det är ju ett utkast så förmodar att du inte hunnit dit. Jag brukar faktiskt, o troligen felaktigt, jobba lite med limmet hela vägen. Slänger in en bus compressor i ett tidigt skede te.x men det är troligen inte rätt väg att gå eg.
Jag gillar det hårda i trummorna som kontrast till de mjuka harmonierna och arret i övrigt så det blir nog kvar.
Har limmat en hel del här i eftermiddag. Var det åt rätt håll månne? Jag har ibland också massa mix-effekter på redan i produktionsstadiet. Säkert galet ja.  :D  Dock inte denna gång.


Tack för tyck. Ny version med mer lim i trådstarten.

« Senast ändrad: 31.12.2013, 18:04:44 by Wernborg »


Utloggad Tokai

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 139
    • Visa profil
Väldigt mycket limmande här. Har du prövat Karlsson Klister?  Hobbyhörnan?
D - Am funkar i alla väder. Men ska det inte till en melodi, gitarr först och sen ev sång?
Jaja läser nu stråkarna spelar melodin.
Det blir nog skitbra vad det lider! Gott nytt år på dig Wernis!


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Jag vet inte vad jag ska tycka riktigt, men eftersom jag lyssnat (till ver 2) så får jag väl skriva lite spontant.Jag gillar harmonierna men/och man har ju hört dom förut - du svävar ut till lite annat i slutet och det är bra.
Just nu hör jag bara klicket och distorsionen egentligen och rynkar pannan i takt ungefär.
Stråkarna är sköna
Guran lite anonym

Får du de grejerna rätt och med sång så ser jag inget annat än en världsturné typ  :D
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Du får mig att komma på vad jag vill göra!
Det ska jag göra ... 2014!
I'll be back!
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
Ja, precis som du gillar F#m.
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 391
    • Visa profil
    • SoundClick
Musikaliskt snyggt och oklanderligt. "Telegraf"-synthens atona grejor under det inledande trumfillset är jättebra. Padset med basen dränker tyvärr elguran och några synthljud är direkt tråkiga. Jättesnygga melodier och harmisar och det skall bli intressant att höra fortsättningen.
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Väldigt mycket limmande här. Har du prövat Karlsson Klister?  Hobbyhörnan?
D - Am funkar i alla väder. Men ska det inte till en melodi, gitarr först och sen ev sång?
Jaja läser nu stråkarna spelar melodin.
Det blir nog skitbra vad det lider! Gott nytt år på dig Wernis!
Ålrajt! Tackar, och tack det samma.

Jag vet inte vad jag ska tycka riktigt, men eftersom jag lyssnat (till ver 2) så får jag väl skriva lite spontant.Jag gillar harmonierna men/och man har ju hört dom förut - du svävar ut till lite annat i slutet och det är bra.
Just nu hör jag bara klicket och distorsionen egentligen och rynkar pannan i takt ungefär.
Stråkarna är sköna
Guran lite anonym
Får du de grejerna rätt och med sång så ser jag inget annat än en världsturné typ  :D
Harmonierna D till Am är ganska ovanliga tycker jag nog om låter går i D, men visst har det hörts förr. Guran ska nog vara lite anonym. Allt kan inte ligga främst i ett arr. Denna gången får nog gitarren spela andrafiolen. Tack för tyck.

Du får mig att komma på vad jag vill göra!
Det ska jag göra ... 2014!
I'll be back!
Kul för dig.

Ja, precis som du gillar F#m.
Också alltid rätt.

Musikaliskt snyggt och oklanderligt. "Telegraf"-synthens atona grejor under det inledande trumfillset är jättebra. Padset med basen dränker tyvärr elguran och några synthljud är direkt tråkiga. Jättesnygga melodier och harmisar och det skall bli intressant att höra fortsättningen.
Är det saw-synten i versens andra del som är tråkig? Det är inte många syntar i denna egentligen. En stor pad (som inte spelar bastoner), ett distat komboljud av "gitarr" och piano samt redan nämnda saw-synt.
Sen en syntbas, men jag räknar inte den till syntarna. Ja, jag har lite idéer till fortsättningen så vi får se om den faller i smaken.

Tack för kommentarer!!


Utloggad ynot

  • vatten
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 826
  • i missed u
    • Visa profil
    • vassmusic.com
Miss jö W

satt i skräddare på stolen försökte välkända mig lite lung o balaserad

funkade underbart till låten

där av skall gitarren bort .. av många anledningar men först o främst för den känns lite som den fulle killen som stöter på dom fina tjejerna.

Så håll det enigma
Så herrn i hamn

försiktig men ack så kraftfull
Tony
att leva är att dö


Utloggad Marsall

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 635
    • Visa profil
Skönt intro. :).Kan bli nice beroende på vilken väg man tar med den..Behåll den befintliga guran ,(lägg på nån till gitarr också) FAST då behövs sång om den skall hålla in i kaklet..
Annars så bort med den befintliga guran och kör gitarr teman/slingor o gör den instrumental så... Det var mina tips..för fortsättningen.. :)


Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 632
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
Väldigt snygg ljudbild, kanske något för stark bas dock.
Tycker inte om "FX-ljuden" (hörs tydligast ca 30 sek in i låten) - dom stör mest.
Tycker också harmoniföljden är skön, men den är samtidigt lite sliten och inte särskilt spännande.
Ett stick med lite stegrad dynamik tror jag skulle förstärka. Inkl ett äkta Wernborgs-solo.  :)
/Asti
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 391
    • Visa profil
    • SoundClick

Är det saw-synten i versens andra del som är tråkig?

Synthen som spelar unisont med guran, oktaven över, vid 00:46 och kommer igen här och var. Jo det är nog en saw. Ingen stor grej men vi brukar ju diskutera detaljer här på KR.   :)
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
Ja, det måste definitivt till ett stycke med mer sås och bacon dynamikmässigt. Det är väldigt jämt och försiktigt nu känns det som.

Allt kan ju ändras med sång såklart, och kommer göra det. På med Sång och ett rejält solo t ill att börja med :)


Sen har jag hört melodin tidigare -tror jag. Kommer inte på vad det är bara :S
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad HasseFX

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 710
    • Visa profil
...Enigma möter J:son möter Springsteen   :rolleyes:  Skön stämning är det och läckra effektljud! Gillar rymden och luftigheten i arret. Känslosam sång på detta och ett tungt gitarrsolo så... :P  Mycket blir avhängigt hur melodin förvaltas.

Däremot får jag intrycket av "ähvafan..." på sina ställen, som om du testar idéer lite halvengagerat och låtit det vara... Synt med fjösigt ljud... "ähvaf..."... Ostämd gitarr (!!) "ähva..." ;) 


Utloggad bjurte

  • Hare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 773
  • You can run,butYou cant hide
    • Visa profil
  • Soundcloud: bjurte
Sköna och lite annorlunda harmisar, skitskönt, men som sagt allt hänger ju på vad Melodi-musan hittar på !! ;)
Bjurte the artist formerly known as Uriah.
http://soundcloud.com/bjurte


Lazarus

  • Gäst
Kanonsköna harmonier.

Stråkpaden låter riktigt maffigt. Är det Omnisphere, eller?

Ett trumspår med lite mer "liv" i skulle suttit fint här, men det kommer kanske?

/Lazarus


Utloggad cykeln

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 795
  • När man är ute och cyklar känner man vinden
    • Visa profil
Tänkte jag skulle vänta tills sången var på men ok ...
...ehhh jag tror nog jag får göra det ändå.
Nu kan jag bara säga att det låter som ett soundtrack till en TV-serie typ Saharas skiftande dyner
och välproducerat
och det var ju totalt intetsägande feedback - sorry.
Det här visas längst ner i alla mina inlägg - kommer du längre ner är du på djupt vatten


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Första jag lyssnade på i datorhörnan i nya musikrummet. Har lyssnat några gånger och det är skönt!
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Miss jö W
satt i skräddare på stolen försökte välkända mig lite lung o balaserad
funkade underbart till låten
där av skall gitarren bort .. av många anledningar men först o främst för den känns lite som den fulle killen som stöter på dom fina tjejerna.
Så håll det enigma
Så herrn i hamn
försiktig men ack så kraftfull
Tony
Haha. Den fulle killen…  :lol:
Har en idé om denna ska med på nästa "platta" som ändå har gitarr som ett av huvudinstrumenten, så jag vill nog ha med lite strängar i någon form, men kanske inte som nu. Jobbar vidare… Tnx!

Skönt intro. :).Kan bli nice beroende på vilken väg man tar med den..Behåll den befintliga guran ,(lägg på nån till gitarr också) FAST då behövs sång om den skall hålla in i kaklet..
Annars så bort med den befintliga guran och kör gitarr teman/slingor o gör den instrumental så... Det var mina tips..för fortsättningen.. :)
Ja, sång ska ju till i vilket fall som helst. Det jag lägger till blir säkert ett solo på nåt sätt. Tack!

Väldigt snygg ljudbild, kanske något för stark bas dock.
Tycker inte om "FX-ljuden" (hörs tydligast ca 30 sek in i låten) - dom stör mest.
Tycker också harmoniföljden är skön, men den är samtidigt lite sliten och inte särskilt spännande.
Ett stick med lite stegrad dynamik tror jag skulle förstärka. Inkl ett äkta Wernborgs-solo.  :)
/Asti
Jag vet vad du menar och dom ljuden kan nog vara en vågdelare. Jag är oerhört svag för glitch och oljud i produktioner, men det måste låta bra.  :wacko:  Jag tycker nog att (miss)ljuden i denna tar lite för stort utrymme frekvensmässigt men ändå har sin plats. Dynamikförändringar brukar jag själv predika och här har jag nog dribblat bort mig. Ska tänka på det till fortsättningen av låten. Samt tänka solotankar. Tack!

Är det saw-synten i versens andra del som är tråkig?
Synthen som spelar unisont med guran, oktaven över, vid 00:46 och kommer igen här och var. Jo det är nog en saw. Ingen stor grej men vi brukar ju diskutera detaljer här på KR.   :)
Ja, den kanske spelar lite som gitarren. Då menar vi samma. Hur skulle den bli roligare? Eller har jag valt fel typ av ljud om du fick bestämma?

Ja, det måste definitivt till ett stycke med mer sås och bacon dynamikmässigt. Det är väldigt jämt och försiktigt nu känns det som.
Allt kan ju ändras med sång såklart, och kommer göra det. På med Sång och ett rejält solo t ill att börja med :)
Sen har jag hört melodin tidigare -tror jag. Kommer inte på vad det är bara :S
Sås och bacon är aldrig fel. Ja lite dynamik behövs som också Asti var inne på.
Man kan säkert ha hört melodin tidigare. Svårt att vara superunik år 2014 tror jag om det inte ska bli konstig musik bara. En till som vill ha solo. Ja, det tål att tänkas på.

...Enigma möter J:son möter Springsteen   :rolleyes:  Skön stämning är det och läckra effektljud! Gillar rymden och luftigheten i arret. Känslosam sång på detta och ett tungt gitarrsolo så... :P  Mycket blir avhängigt hur melodin förvaltas.

Däremot får jag intrycket av "ähvafan..." på sina ställen, som om du testar idéer lite halvengagerat och låtit det vara... Synt med fjösigt ljud... "ähvaf..."... Ostämd gitarr (!!) "ähva..." ;) 
:lol: Ja, lite ähvaf… är det nog. Gitarren är med sedan första slasken. Och om det är samma synt som Equality menar så är den också med sedan utkastet. Ska prodda vidare och försöka jobba bort ähvafan-en.

Sköna och lite annorlunda harmisar, skitskönt, men som sagt allt hänger ju på vad Melodi-musan hittar på !! ;)
Kul att harmisarna diggas. Det gör jag med. Tack.

Kanonsköna harmonier.
Stråkpaden låter riktigt maffigt. Är det Omnisphere, eller?
Ett trumspår med lite mer "liv" i skulle suttit fint här, men det kommer kanske?
/Lazarus
Paden är Nexus (ettan).
Jag vill ju gärna att trummorna ska vara tämligen elektroniska, men är säkert för kass på det egentligen. Får ses vart det barkar hän. Tnx!

Tänkte jag skulle vänta tills sången var på men ok ...
...ehhh jag tror nog jag får göra det ändå.
Nu kan jag bara säga att det låter som ett soundtrack till en TV-serie typ Saharas skiftande dyner
och välproducerat
och det var ju totalt intetsägande feedback - sorry.
Japp. Du får återkomma.  :D

Första jag lyssnade på i datorhörnan i nya musikrummet. Har lyssnat några gånger och det är skönt!
Varför är det skönt? Även om man (du) gillar så kan det hjälpa att tala om varför det är skönt. ;)
Tack.


Jag ska försöka komma vidare med denna innan jag drar igång nästa låt. Var verkligen längesedan jag gjorde en låt helt klar.