Kontrollrummet

Vi börjar om nu

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Henric

LÅTNAMN: Vi börjar om nu
ARTIST/GRUPP: Henric Svensson
GENRE: Rock
LÅTLÄNGD: 4:10
KOMPOSITÖR:Text & Musik Henric Svensson
PRODUCENT:Henric Svensson
EV. MEDVERKANDE:
INSPELNINGSÅR:2013
FORMAT: mp3

Vi börjar om nu
Text & Musik
Henric Svensson
December 2013
 
Vers 1
Hej, stanna upp nu,
tänk efter en stund,
bromsa in nu,
va det nåt jag sa, som inte va bra,
stanna upp nu.
Refr
Vi börjar om nu,
det är aldrig för sent,
startar om nu,
för jag älskar dej så, och tror på oss två,
startar om nu.
Vers 2
Hej, ta det lugnt nu,
fundera ett slag,
sakta ner nu,
för tiden går läker alla sår,
ta det lugnt nu.
Refr
Stick
Lika sant som det är skrivet,
ta aldrig nåt för givet,
lyckan kommer lyckan går,
hoppas vi igen kan finna kärleken.



Kort om inspelningen

Bas Yamaha TRB 5 P II genom ampitude
Trummor EZ drummer Rock!
Gitarr Fender Telecaster genom TH2 och ibland genom Cry-baby from hell
Synthar Korg Oasys
Sång Neumann TLM 102 Sången redigerad med hjälp av V-vocal i Sonar 8.5
Reverb - har frossat i presets från nyinköpta Breverb 2 (www-overloud.com) gillar det skarpt - grymt många bra presets!

Undrar så klart vad Ni tycker om detta!!!

Har ökat diskanten på mastereq med 0,4db vid 1980hz qvärde 0,8






« Senast ändrad: 21.02.2016, 12:11:37 by Henric »
Ljud är något som uppstår i samma stund som det skapas!


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Supernajs!
Och jag köper till och med melodyneliknande sången. Nu hör jag att han sjunger på ett slags svenska också   :P
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Henric

Supernajs!
Och jag köper till och med melodyneliknande sången. Nu hör jag att han sjunger på ett slags svenska också   :P


Tack för det!  :D
Ljud är något som uppstår i samma stund som det skapas!


Utloggad HasseFX

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 710
    • Visa profil
Cool låt och proffsigt västkustkomp :) Lite för hård pitch correction på sången - kunde passat med lite wail annars ;) Diskanten låter beskuren? Hur har du "mastrat"?


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 391
    • Visa profil
    • SoundClick
Ajfånen vägrar att ladda denna! Nedrans Apple!
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad Henric

Cool låt och proffsigt västkustkomp :) Lite för hård pitch correction på sången - kunde passat med lite wail annars ;) Diskanten låter beskuren? Hur har du "mastrat"?

Tack för kommentar!  :D Har redigerat sången i V-vocal i Sonar 8.5 och maxat pitch korrektionen för att få lite robotvox typ! Wail är inte min avdelning precis.... :lol:

I mixen har jag lagt en 40hz Control från EZmix på bas och bastrumma och en mastercompressor från wawe L3 tror jag den heter

Jag har mastrat i Soundforge normaliserat filen, lagt på en wawehammer (smoothcompression) lagt en deesser för att reducera dom högsta siblanterna och sen lagt en airpeak vid 15khz
« Senast ändrad: 29.12.2013, 12:59:43 by Henric »
Ljud är något som uppstår i samma stund som det skapas!


Utloggad bjurte

  • Hare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 773
  • You can run,butYou cant hide
    • Visa profil
  • Soundcloud: bjurte
Jäkligt bra spelat och detsamma måste sägas om soundet, kanske att det är lite diskantfattigt bara..
Lite kluven till Den Svenska Roboten, men visst förstår jag att det varit roligt att leka med effekten.. :D
Bjurte the artist formerly known as Uriah.
http://soundcloud.com/bjurte


Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 633
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
Fin mix och fint framfört! Skön låt också!
Känns dock som att det saknas lite diskant i ljudbilden....
Snyggt ljud på Telen! Bra!
/Asti
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten


Utloggad Henric

Jäkligt bra spelat och detsamma måste sägas om soundet, kanske att det är lite diskantfattigt bara..
Lite kluven till Den Svenska Roboten, men visst förstår jag att det varit roligt att leka med effekten.. :D

Tack!  :D Jag är ju ingen sångare, känns som detta alternativet blivit en klar förbättring och ja det är ju alltid kul att mixtra!  :lol:

Jag ska titta över diskanten, fler än du som tycker samma, återkommer i frågan så att säga....  B)

Har använt gitarrpluggen TH2 från overloud - det är bra skit - deras basplugg är också bra, används dock ej här, reverbet är också från overloud Breverb2 en julklapp från tomten!  ;) ;)
« Senast ändrad: 29.12.2013, 15:08:28 by Henric »
Ljud är något som uppstår i samma stund som det skapas!


Utloggad Henric

Fin mix och fint framfört! Skön låt också!
Känns dock som att det saknas lite diskant i ljudbilden....
Snyggt ljud på Telen! Bra!
/Asti

Tack Asti!  :rolleyes:Ska titta över diskanten igen, verkar vara det allmänna tycket om detta alster!  :wacko:
Har använt gitarrpluggen TH2 från overloud - det är bra skit - deras basplugg är också bra, används dock ej här, reverbet är också från overloud Breverb2 en julklapp från tomten!  Wink Wink
« Senast ändrad: 29.12.2013, 15:09:37 by Henric »
Ljud är något som uppstår i samma stund som det skapas!


Utloggad Henric

Provade att öka diskanten med +0,4db vid 1980hz qvärde 0,8 - blev bättre helt klart!

Kollektivt TACK till Er alla för synpunkter!  :)
Ljud är något som uppstår i samma stund som det skapas!


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 391
    • Visa profil
    • SoundClick
Nu vid laptop (PC!).
Fint gung får aningens Steely Dan-vibbar. Skulle möjligen B-tema även om sticket skänker variation. Snyggt med pausen innan outrot. Mycket gott hantverk där ett bländande gitarrspel sticker ut! Personligen inte förtjust i autotunereffekten men inser att du ville ha den kryddan. Lyssnar i hyffsade mp3-lurar och tror på ytterligare lyft i diskanten. 
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad Henric

Nu vid laptop (PC!).
Fint gung får aningens Steely Dan-vibbar. Skulle möjligen B-tema även om sticket skänker variation. Snyggt med pausen innan outrot. Mycket gott hantverk där ett bländande gitarrspel sticker ut! Personligen inte förtjust i autotunereffekten men inser att du ville ha den kryddan. Lyssnar i hyffsade mp3-lurar och tror på ytterligare lyft i diskanten. 

Tack! Lagt mycket tid på detta projektet - kul! Jag tycker det är en fräck effekt, har även jobbat med dynamiken via V-vocal! Sen är det ju återigen så att sång är det område som jag behärskar minst, men vill lära mej! Skönt att kunna färdigställa en produktion helt själv tycker jag!

Ang diskanten tycker jag att det känns bra här tillsvidare iaf, ska lyssna lite till!  :rolleyes:
Ljud är något som uppstår i samma stund som det skapas!


Utloggad Henric

Känner mej helt färdig med detta projekt och avslutar traditionsenligt med ett videoklipp!

IQ7lA&index=6

Rock on!  :wub:
« Senast ändrad: 20.09.2014, 10:39:58 by Henric »
Ljud är något som uppstår i samma stund som det skapas!


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Bra prod och bra ljud tycker jag och en text man förstår - du har alltså skaffat en Mac :D
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad Roffe H

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 777
    • Visa profil
Snyggt och bra lirat.  :) Kanske "försvinner" den fina sången något i kompet? (i min lyssning)
/Roffe H
Sjunger och spelar gitarr, bas, tenorsax och lite fiol (folkmusik). Är inte med i någon orkester sitter på kammaren och gör egna inspelningar med logic, ibland använder jag bakgrunder från BiAB (mest när det gäller jazz)


Utloggad Henric

Bra prod och bra ljud tycker jag och en text man förstår - du har alltså skaffat en Mac :D

Tack! Nä maler på med PC:n!  :P
Ljud är något som uppstår i samma stund som det skapas!


Utloggad Henric

Snyggt och bra lirat.  :) Kanske "försvinner" den fina sången något i kompet? (i min lyssning)
/Roffe H

Tack! Sången är väldigt "prydlig" önskar jag hade lite mera riv i rösten, kanske kommer med tiden?!?

« Senast ändrad: 31.12.2013, 08:52:44 by Henric »
Ljud är något som uppstår i samma stund som det skapas!


Utloggad tigersoul

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 761
  • Singer/Songwriter
    • Visa profil
    • Tigersjäl.se
Intressant. Gillar inte riktigt effekt/redigeringsvalen för vocals. Det låter lite murrigt o dämpat, skulle behöva komma ur papperspåsen som sitter framför högtalaren. Är inte kär i effekterna heller som låter som någon slags lätt wah wah chorus - aktig effekt. MEN i övrigt tycker jag det låter trevligt o proffsigt. Vocal soundet drar ned helheten dock.
/ Kristian Tigersjäl - Singer/Songwriter - http://www.tigersoul.se


Utloggad Henric

Intressant. Gillar inte riktigt effekt/redigeringsvalen för vocals. Det låter lite murrigt o dämpat, skulle behöva komma ur papperspåsen som sitter framför högtalaren. Är inte kär i effekterna heller som låter som någon slags lätt wah wah chorus - aktig effekt. MEN i övrigt tycker jag det låter trevligt o proffsigt. Vocal soundet drar ned helheten dock.


Smaken är som baken!  :D
Ljud är något som uppstår i samma stund som det skapas!


Utloggad HasseFX

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 710
    • Visa profil
Sången är väldigt "prydlig" önskar jag hade lite mera riv i rösten, kanske kommer med tiden?!?

 :P



Utloggad tigersoul

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 761
  • Singer/Songwriter
    • Visa profil
    • Tigersjäl.se
Japp, delad. :-)
/ Kristian Tigersjäl - Singer/Songwriter - http://www.tigersoul.se


Utloggad Tokai

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 139
    • Visa profil
Perfekt att dansa till i nyårsnatten! Soft, coolt. Fast jag kör nog Amy Whinehouse i kväll. Tycker dock inte jag får riktigt grepp om sången, känns inte närvarande, för mycket processande (flanger?)
Men fint spelande och kunskap om hur man gör det bra, dvs prod.


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
De däringa ZZtop hade ett smart grepp gällande sången, dels bra riv i rösten dels att rösten kommer fram attans bra.
Att stanna upp med gitarrerna och bara fortsätta med trummor och sång, är ju riktigt smart. Det borde man prova nån gång.
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google