Kontrollrummet

Asti feat Wernborg - Nu (klar)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 632
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
Edit 2013-12-29: Wernborgs solo är höjt ytterligare 1 db och har skurits lite i botten.
                          Har trimmat sångspåren så att strofer slutar och börjar synkront.
                          Har också skruvat på eq för kören, men tror inte jag kommer längre på egen hand där...
                          Får anse låten klar nu.
Edit 2013-12-25: Har skippat stråkarna i första halvan av slutdelen (solodelen) och förenklat dom i övrigt
                          för att inte "störa" gitarrsolot. Gitarrsolot har fått lite extra reverb, samt höjts något lite i volym.
                          Nu anser jag för egen del att denna är klar, såvitt ingen protesterar högljutt.
Edit 2013-12-20: Har tagit bort kören i slutdelen och höjt Wernborgs solo, samt spelat in en ny bas.
                          Är nivåerna OK nu? Kan den anses klar?
Edit 2013-12-18: Har höjt Wernborgs solo - lagom nu? Har sänkt ADT-effekten på sången
                          och även minskat på reverbet på sången, men höjt volymen på sången något.
                          Höjt basen lite, lite... Blir ljudbilden tydligare, mindre "grötig" nu?
En ny "protestlåt" mot dagens opportunister, linslusar och politiker.
Också lite om teknikens snabba utveckling, som gör oss isolerade från "riktiga" möten och relationer.
Wernborg var bussig och la på ett gitarrsolo i slutdelen, som ger extra krydda där.
Tror att mixen finns en del att göra på. Ganska komplex ljudbild. Funkar trummorna?
Tacksam för era kommentarer! Skruva gärna upp volymen, blev lite dålig styrka på mixen...

Titel: Nu
Artist: Asti & Wernborg
Text & Musik: Asti
År: 2013
Längd: 3:02
Medverkande: Wernborg på sologitarr

OBS! Ska spelas högt!

Text:

Nu

Ingen vet vad det handlar om
Ingen har förstått hur vi har hamnat i det här
Allt vi hör är vår egen röst
som ekar i ett tomrum där vi lever i misär

Vi är nu
Vi är nu
Vi är nu
Vi är nu, nu

Vi låter oss luras av fint tal och smicker
Men bakom vår rygg är tonen en annan
Ett spel för att dölja vad som verkligen sker
En mask för att skymma deras rätta manér

Har tappat min tilltro till maktens profiler
Till linslusar fulla av tidens jargong
Till krämare utan moral och besinning
Vars syfte är enbart sin egen vinning

Ingen vet vad det handlar om
Ingen har förstått hur vi har hamnat i det här
Allt vi hör är vår egen röst
som ekar i ett tomrum där vi lever i misär

Vi är nu
Vi är nu
Vi är nu
Vi är nu, nu
« Senast ändrad: 29.12.2013, 21:07:23 by Asti »
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten


Utloggad pxm

  • Strängsnubblare.
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 166
  • Jag har målat av min Jazzmaster !!
    • Visa profil
    • johanpaxom
 :wub:

mvh
"French Rock is like english wine" (John Lennon)
https://www.facebook.com/groups/JazzTheoryForum/


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Ja det är rätt ge dom en känga bara :D

Kanske lite grötigt i refrängdelen men jag har inga bra mixförslag - Wernis solo bra o ska kanske upp aningens.

Du kör nåt ljust instrument i mitten i bakgrunden som jag inte kan identifiera (inga bra lurar) ev. förslag är att göra om det till en sydamerikansk flöjt av något slag.
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 632
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
pxm - Tack!
Eddi - Ja, det behöver dom!  :)
         Upplever det också lite grötigt....kanske för mycket reverb på sång och bas...?
         Får nog höja upp Wernborgs solo en aning ja!
         Du tänker nog på "synthstråkarna" i slutdelen....? Vet inte om flöjter passar här...?
         Då skulle det nog varit ett mer akustiskt arr tror jag.

Tack för värdefulla kommentarer och tips!
/Asti
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten


Utloggad Plinka

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 000
  • Peace, Love and Missunderstanding
    • Visa profil
    • YogaDansa
Nytt proggigt behövs. Bra text, kunde bli en hel platta där vi får fortsätta spy ur oss galla  :D

Låter bra också, håller med föregående om att wernis solo(jättesnyggt) ska upp något. och kanske lite grötigt i refrängen, annars riktigt bra!
Plinkar på en låt...


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
40-43 snubblar virvelkaggen konstigt samma senare vid 130 nånstans. Och jo det var väl stråkar jag hör då vid 111 fast jag tror det skulle vara fint med flöjt?
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad Roffe H

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 777
    • Visa profil
Skön låt, bra text. På dom bara, finns det någon politiker eller i övrigt ansvarig som ens svarar på journalisternas frågor på ett rakt sätt?  :lol:
Gillar att du "proggar". Om det tekniska: tycker jag samma som föregående "talare", lite rörigt i refrängen och svag sologura.  Vore roligt att se lyriken.
/Roffe H
Sjunger och spelar gitarr, bas, tenorsax och lite fiol (folkmusik). Är inte med i någon orkester sitter på kammaren och gör egna inspelningar med logic, ibland använder jag bakgrunder från BiAB (mest när det gäller jazz)


Utloggad bjurte

  • Hare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 773
  • You can run,butYou cant hide
    • Visa profil
  • Soundcloud: bjurte
Skönt driv, låter bra, men jag har svårt att uppfatta texten och solot... :o
Bjurte the artist formerly known as Uriah.
http://soundcloud.com/bjurte


Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 632
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
Plinka - Ja, lite progg är väl aldrig fel!  :) Kanske ett festivaltema..?
            Roligt att du tycker det låter bra! Wernborgs solo ska höjas ja och
            jag ska se vad jag kan göra åt det grötiga i refrängen.
Eddi - Ska kolla ställena där det snubblar! Tack för påpekandet!
Roffe H - Kul att du gillar låt och text! Valdebatter tycker jag är totalt meningslöst att
              följa eftersom man bara vänder frågor/kritik till en ny fråga/motkritik. Man får
              sällan eller aldrig ett vettigt svar. Har också svårt för diverse "tyckare" och
              paneler på TV, som svänger sig med modeuttryck och mest är en klubb för
              inbördes beundran. Eller är det jag som börjar bli gammal...kanske både och..?  :rolleyes:
              Ja, vi har väl alla (åtminstone vi lite äldre) en proggare nånstans inom oss.  ;)
              Ska lägga upp texten!
bjurte - Gläder mig att du tycker låten har driv! Ska som sagt höja solot och lägga upp texten!

Tack för era kommentarer! Ska försöka realisera så mycket som möjligt av bra tips!
/Asti
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten


Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 632
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
Har höjt Wernborgs solo, sänkt ADT-effekten på sången, sänkt reverbet på sången,
höjt volymen på sången, samt höjt basen en liten aning.
Är det mindre "grötigt" nu? Lagom nivåer på sång och gitarrsolo?
Eddi - hittar inte "snubblet" du nämnde som ska finnas på två ställen....
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten


Utloggad Tokai

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 139
    • Visa profil
Lite osäker om det är så klokt att börja med refrängen. Man kan ha en instrumental variant istället?
Politiska texter behövs, men är svåra att göra utan att hamna i klyschor eller uttjatade uttryck. Tycker du klarar dig hyfsat. Men ordet "krämare" känns lite obekvämt i mina öron. Men kanske dags att ta upp såna ord för dagens ungdom?
Känns som att det finns mer att jobba på i låten. Vad vet jag inte. Men attityden känns rätt.
Wernis solo behöver nog inte ökas om kören tas bort. Lyssnar man på de ca sista 10 sek så är det bra.

3 knytnävar får det bli!


Utloggad tigersoul

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 761
  • Singer/Songwriter
    • Visa profil
    • Tigersjäl.se
Har det gått o blivit politiskt också  :wub:

Trevlig låt, lyssnar i konsumentlurar... inte mkt att klaga på i ljudbild inte! Känns som det kan göras något som jag inte riktigt kan sätta fingret på just nu, får se om det trillar in senare :P Men annars:  :wub:
/ Kristian Tigersjäl - Singer/Songwriter - http://www.tigersoul.se


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Har höjt Wernborgs solo, sänkt ADT-effekten på sången, sänkt reverbet på sången,
höjt volymen på sången, samt höjt basen en liten aning.
Är det mindre "grötigt" nu? Lagom nivåer på sång och gitarrsolo?
Eddi - hittar inte "snubblet" du nämnde som ska finnas på två ställen....

Tokai var inne på att kören ska tas bort? Nä va missuppfattning tror jag. En "regel" är att sologuran ska ha samma volym som sången - så jag tycker det ska upp lite till kanske med en sänkning mot slutet då för där finns ingen sång.
Snubblet som jag hör är efter din ronda på alla trummor så avslutas det med något slags dubbelslag inom 0,2 takt typ som jag tycker låter lite konstigt - men det är ingen annan som sagt något så tja....ingen kioskvältare direkt det funkar så här också.
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 632
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
Lite osäker om det är så klokt att börja med refrängen. Man kan ha en instrumental variant istället?
Politiska texter behövs, men är svåra att göra utan att hamna i klyschor eller uttjatade uttryck. Tycker du klarar dig hyfsat. Men ordet "krämare" känns lite obekvämt i mina öron. Men kanske dags att ta upp såna ord för dagens ungdom?
Känns som att det finns mer att jobba på i låten. Vad vet jag inte. Men attityden känns rätt.
Wernis solo behöver nog inte ökas om kören tas bort. Lyssnar man på de ca sista 10 sek så är det bra.

3 knytnävar får det bli!
Har börjat ifrågasätta gängse mallar med vers-vers-refräng-vers-refräng...etc.
Tycker det är roligt att testa lite nya upplägg. Här ville jag få en "pang på"-start
och då kan man kanske kalla det för refräng, även om partiet "Vi är nu..." lika
gärna kan tolkas som refräng. Varför kan inte förresten en vers vara "ösig" och refrängen "lugn"..?
Huvudsaken är ju att man får till ett musikflöde i låten som fungerar och inte känns avigt eller konstruerat
tycker jag. Vet iofs inte om jag lyckats med det här...?
Håller med om att politiska texter är svåra att formulera och välja ord, som inte är schabloner eller
pekpinnar. Ordet "krämare" känns inte konstigt för min del. Använder det faktiskt ibland.  :)
Personligen tycker jag det är synd om ungdomar idag får ett sämre ordförråd än vad vi fick lära oss,
men samtidigt snappar dom ju upp nya ord och uttryck som säkert är mer internationellt gångbara...
Det finns säkert mer att jobba på i låten, men kan inte heller peka på exakt vad!
Hade samma tankar om kören och solot, men ville inte ta bort kören helt. Ska testa att sänka den.
Får jag fyra knytnävar om jag klipper bort allt utom de sista 10 sekunderna?   :D
Tre knytnävar - är det uppercut, vänsterkrok och rak höger? Får köra snabbt förbi Osby hädanefter!  :)
Tack Staffan för dina alltid genomtänkta och intressanta kommentarer!
/Asti t.f. Sparringpartner
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten


Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 632
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
Har det gått o blivit politiskt också  :wub:

Trevlig låt, lyssnar i konsumentlurar... inte mkt att klaga på i ljudbild inte! Känns som det kan göras något som jag inte riktigt kan sätta fingret på just nu, får se om det trillar in senare :P Men annars:  :wub:
Nej, jag är nog inte mer politisk än vanligt.  :)
Försöker göra låtar med svensk text och då blir det lätt så här i aggressiva låtar.
Återkom gärna om fingret hittar rätt!  :D
Tack för kommentar och kul att du gillar!
/Asti t.f. Politisk Vilde
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten


Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 632
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
Har höjt Wernborgs solo, sänkt ADT-effekten på sången, sänkt reverbet på sången,
höjt volymen på sången, samt höjt basen en liten aning.
Är det mindre "grötigt" nu? Lagom nivåer på sång och gitarrsolo?
Eddi - hittar inte "snubblet" du nämnde som ska finnas på två ställen....

Tokai var inne på att kören ska tas bort? Nä va missuppfattning tror jag. En "regel" är att sologuran ska ha samma volym som sången - så jag tycker det ska upp lite till kanske med en sänkning mot slutet då för där finns ingen sång.
Snubblet som jag hör är efter din ronda på alla trummor så avslutas det med något slags dubbelslag inom 0,2 takt typ som jag tycker låter lite konstigt - men det är ingen annan som sagt något så tja....ingen kioskvältare direkt det funkar så här också.
Nej, jag tror inte jag tar bort kören, men kanske sänker den något!
OK, ska kolla "snubblet" igen! Antar att du menar första gången vid
övergången till det lugna partiet?
Tack för förtydligandet!
/Asti
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten


Utloggad Tokai

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 139
    • Visa profil
Reflektioner efter svar:
Eddi
kören ska inte tas bort - om du menar i hela låten - bara i wernis solo och där finns ingen sång. Det är så jag menar. Det är fel tror jag att höja hela tiden, bättre at sänka nåt annat istället. Refrängen är rätt så innehållsrik av div instrument redan som den är. Man kan också tänka sig ett parti med "nu" osv utan gitarrsolo och ett med gitsolo utan "nu" kören.
Asti
Jättebra att ifrågasätta och testa andra varianter. Beatles började ofta sina låtar med refr i början. Pang på  i början är bra, men jag tänkte mig detsamma fast instrumentalt, dvs refr utan sång. Jag upplever det som kommer före "Vi är nu" som en del av refrängen, en brygga kan väl säga till refrängen. Håller med om vers kontra refr - varför inte göra tvärtom. Helt rätt tänkt!
Jag umgås med mycket folk i olika åldrar men aldrig hört någon säga "krämarare" sen 70-talet, och då i text. Fast det har hänt att jag själv har sagt det och folk förstår, men jag upplever det som om de tycker jag är lite passé - eller lite vänster, he-he. Men det kan förstås vara olika.




Utloggad tigersoul

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 761
  • Singer/Songwriter
    • Visa profil
    • Tigersjäl.se
Fingret glider fortfarande runt i blindo så det blir nog tyvärr ingen rapport därifrån :-)
/ Kristian Tigersjäl - Singer/Songwriter - http://www.tigersoul.se


Utloggad bjurte

  • Hare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 773
  • You can run,butYou cant hide
    • Visa profil
  • Soundcloud: bjurte
Ja!! Nu hör jag både din text och Sologurka..
Men fortfarande är det något som stökar till det lite i Refrängerna !!
Är det Krämarna som slår tillbaka månne ?? :huh:
Bjurte the artist formerly known as Uriah.
http://soundcloud.com/bjurte


Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 632
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
Reflektioner efter svar:
Eddi
kören ska inte tas bort - om du menar i hela låten - bara i wernis solo och där finns ingen sång. Det är så jag menar. Det är fel tror jag att höja hela tiden, bättre at sänka nåt annat istället. Refrängen är rätt så innehållsrik av div instrument redan som den är. Man kan också tänka sig ett parti med "nu" osv utan gitarrsolo och ett med gitsolo utan "nu" kören.
Asti
Jättebra att ifrågasätta och testa andra varianter. Beatles började ofta sina låtar med refr i början. Pang på  i början är bra, men jag tänkte mig detsamma fast instrumentalt, dvs refr utan sång. Jag upplever det som kommer före "Vi är nu" som en del av refrängen, en brygga kan väl säga till refrängen. Håller med om vers kontra refr - varför inte göra tvärtom. Helt rätt tänkt!
Jag umgås med mycket folk i olika åldrar men aldrig hört någon säga "krämarare" sen 70-talet, och då i text. Fast det har hänt att jag själv har sagt det och folk förstår, men jag upplever det som om de tycker jag är lite passé - eller lite vänster, he-he. Men det kan förstås vara olika.
Jo, så är det förstås. Många ord vår generation använder sig av upplevs av dagens unga som passé.
Man kan väl själv också räknas som passé nu när man slutat jobba!  :)
Jag sympatiserade med en hel del i "vänstervågen" under 70-talet utan att vara aktiv själv.
Antagligen till viss del beroende på att jag gillade Hoola Bandoola.  :rolleyes:
Men det hörde liksom till när man var student i början av 70-talet...
Nä, man får väl börja använda lite modernare ord i texterna!
Tack för feta kommentaren!  :)
/Asti
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten


Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 632
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
Fingret glider fortfarande runt i blindo så det blir nog tyvärr ingen rapport därifrån :-)
Säg till om du skulle råka bli fingerfärdig!  :)
/Asti
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten


Utloggad tigersoul

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 761
  • Singer/Songwriter
    • Visa profil
    • Tigersjäl.se
Du det lovar jag att göra :P

/ Tiger t.f fingervisare
/ Kristian Tigersjäl - Singer/Songwriter - http://www.tigersoul.se


Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 632
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
Ja!! Nu hör jag både din text och Sologurka..
Men fortfarande är det något som stökar till det lite i Refrängerna !!
Är det Krämarna som slår tillbaka månne ?? :huh:
Ja, jag tycker också det låter lite "stökigt" i refrängen...vet bara inte vad.
Misstänker elbasen, som använder ett preset "Royal Albert Hall" från min POD X3 och
som har rätt mycket reverb. Eller att det helt enkelt är för många instrument tillsammans
med de livliga trummorna...? Ska i alla fall testa att lägga ny bas.
Kan ju också vara kapitalismens makthavare som via sina imperialistiska lakejer
suger ut och förtrycker oss stackars musikproletärer!  :)
Tack för trägen feedback!
/Asti t.f. Gräsrotsmusiker
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten


Utloggad Roffe H

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 777
    • Visa profil
Vilken höjdarlåt Asti.  :D Gillar dynamiken mellan verserna och reffen. Kanonmix nu. Tack för texten, alltid trevligt att läsa och lyssna.  :D
/Roffe H (vik. dynamiker)
Sjunger och spelar gitarr, bas, tenorsax och lite fiol (folkmusik). Är inte med i någon orkester sitter på kammaren och gör egna inspelningar med logic, ibland använder jag bakgrunder från BiAB (mest när det gäller jazz)


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Bra driv och kul med progg på skånska. Känns tryggt och bekant på något sätt...  :huh:
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 632
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
Vilken höjdarlåt Asti.  :D Gillar dynamiken mellan verserna och reffen. Kanonmix nu. Tack för texten, alltid trevligt att läsa och lyssna.  :D
/Roffe H (vik. dynamiker)
Gläder mig att du gillar dynamiken och mixen!
Texten borde jag väl alltid lägga ut direkt eftersom säkert inte alla förstår min dialekt.  :)
Tack för trägen feedback!
/Asti t.f. Textutläggare
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten


Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 632
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
Bra driv och kul med progg på skånska. Känns tryggt och bekant på något sätt...  :huh:
Kul att du hittar lite driv i låten! Skånska vet jag inte om jag vill kalla det, det är nog
mer en blandning av småländska och skånska... :)
Är lite osäker på vad du menar med "tryggt och bekant". Bekant från mina tidigare
låtar eller bekant från annat håll..?
Hur som helst - tack för din feedback!
/Asti t.f. Proggare
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Bra trots att det är progg!  ;)

"Alla kan spela" och allt det där har jag svårt för. Kanske ett sidospår, men gör texten att det blir progg? Tycker det var underbart att höra Ulf Dageby i Så mycket bättre tala om att han avskydde den mentaliteten som rådde då. Han ville ju vara musiker och så kom en massa progg i vägen. Visst gjorde han Sillstryparn som käraktär i nån föreställning med kommentar mot melodifestivalen, men för mig växte han som person efter det uttalandet.

Jag såg texten mer som en kort kommentar på vår samtid än som progg. Är inte proggens essens att vara kritisk mot rådande politiska läge?

Tack Asti för att jag fick chans att lufta min "nya" Gibson SG i avslutande solot. Jag spelade solot som om det skulle ha fokus mer än nu. Kanske att jag borde spela om det lite lugnare om det ska ligga som kuliss som nu. Det är inte fel tycker jag, men två olika syften. Framträdande solo eller förstärka outrot.

Kul!


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Jo nog ska solot ha en mer framträddande roll, tycker jag.

Bekant är... Mikael Wiehe - sorry att jag inte kan släppa kopplingen...
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Jag kan ju inte låta bli att hålla med upp med solot!
 :lol:
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad spacetrucker

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 297
  • Anything too stupid to be said, is sung.
    • Visa profil
    • Kurpitsa
Jättefin låt men upp med solot jo och ner med kören. Tycker nog kören apassar bra ihop med solot... utom att den nu har för hög volym. Tycker jag alltså  B)
Mikael Wiehe ja...

// Space
Life is too short to remove USB safely


Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 632
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
Bra trots att det är progg!  ;)
"Alla kan spela" och allt det där har jag svårt för. Kanske ett sidospår, men gör texten att det blir progg? Tycker det var underbart att höra Ulf Dageby i Så mycket bättre tala om att han avskydde den mentaliteten som rådde då. Han ville ju vara musiker och så kom en massa progg i vägen. Visst gjorde han Sillstryparn som käraktär i nån föreställning med kommentar mot melodifestivalen, men för mig växte han som person efter det uttalandet.
Jag såg texten mer som en kort kommentar på vår samtid än som progg. Är inte proggens essens att vara kritisk mot rådande politiska läge?
Tack Asti för att jag fick chans att lufta min "nya" Gibson SG i avslutande solot. Jag spelade solot som om det skulle ha fokus mer än nu. Kanske att jag borde spela om det lite lugnare om det ska ligga som kuliss som nu. Det är inte fel tycker jag, men två olika syften. Framträdande solo eller förstärka outrot.
Kul!
Håller med dig! Det fanns ett antal kufiska band under proggepoken, som man bara inte orkade lyssna på. Mer happening än njutbar musik.
Kollade faktiskt också på "Så mycket bättre" och blev rätt paff när jag hörde honom berätta om hans ultimatum till bandet att han inte
sympatiserade med deras vänsterpolitiska inställning och var beredd att hoppa av om dom inte accepterade det. Sillstryparn och
"Doing the omoralisk schlagerfestival" tyckte jag iofs var en rätt skön drift med Melodifestivalen...
Jovisst är min text en kommentar om vår samtid, men om det är progg eller protestslammer som jag valde att kalla det tycker jag kan kvitta...?
Tror att proggkopplingen mest har att göra med min dialekt!  :)
Det är jag som ska tacka för det fina solot! Jag ska testa att sänka kören alternativt ta bort den helt. Den är ändå inte särskilt lyckad.
Tror att fokusering på solot ger en bättre "slutkläm" på låten!
Tack för kommentar och speciellt för gitarrhjälpen! (Låter nästan som en hjälpverksamhet för gitarrister  :o )
/Asti
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten


Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 632
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
Jo nog ska solot ha en mer framträddande roll, tycker jag.

Bekant är... Mikael Wiehe - sorry att jag inte kan släppa kopplingen...

Solot ska få en mer framträdande roll!
Jag gillade Hoola Bandoola och har säkert tagit mycket intryck vad gäller uttryck, fraseringar o.d....?
Men sämre kopplingar än Wiehe finns ju!  :)
Tack för förtydligandet.... ;)
/Asti
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten


Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 632
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
Jag kan ju inte låta bli att hålla med upp med solot!
 :lol:
Du ska få som du vill!  :D
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten


Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 632
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
Jättefin låt men upp med solot jo och ner med kören. Tycker nog kören apassar bra ihop med solot... utom att den nu har för hög volym. Tycker jag alltså  B)
Mikael Wiehe ja...

// Space
Jo, jag har också insett det nu! Tar ev bort kören helt.
Solot ska stå i fokus!
/Asti t.f. Wiehe  B)
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten