Kontrollrummet

Tokai - När du kommer hem till mig

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Tokai

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 139
    • Visa profil
Jag tänkte lägga upp denna låt för en vecka sen, men såg då att det fanns en annan låt med nästan samma titel. Men nu tänker jag : strunt samma. Jag måste bara ut med den här för jag har en annan som pockar på uppmärksamhet.
Såja, själva låten: en fortsättning på den ensamme mannen på restaurangen som i min låt "Du älskar mig inte mer"
Nu har han fått kontakt med en dam via en chat och de ska träffas hemma hos honom men det verkar inte gå så bra...
Mycket stråkar här, gillar dom gamla 60-tals arren med Dusty Springfield, Sandie Shaw, Helen Shapiro ... osv. Men har själv bara arrat ur minnet. Jag är mottaglig för all slags kritik. Inser att detta inte allas favoritmusik precis, men nåt kanske man kan ha åsikter om?

LÅTNAMN: När du kommer hem till mig
ARTIST/GRUPP: Tokai
GENRE: schlager pop (eller tvärtom)
LÅTLÄNGD: 3,12
KOMPOSITÖR: Staffan Widmark
PRODUCENT: Staffan Widmark
EV. MEDVERKANDE: Tror inte det.
INSPELNINGSÅR: Hösten 2013
FORMAT: mp3

Text:
När du kommer hem till mig
1.
Välkommen till mitt lilla radhus
har dukat för oss i mitt kök
servetter och röda stearinljus
en ungkarls tappra försök
Refr
När du kommer hem till mig
ska vi ha en trevlig kväll
champagne ska korkas upp med en smäll
När du kommer hem till mig
2.
Klockan är mycket, lätt besviken
fast jag har inte så brått
du sitter väl fast i trafiken
Men maten har kallnat för gott
refr
B-tema
Vi träffades via en chat
vi fann varann därför att
vi tyckte livet var ensamt
det var vad vi hade gemensamt
refr x 2

En något förbättrad version:
Fixat början tror jag med pianot och lite annat småfix, tex osynk i stämmor.
« Senast ändrad: 09.01.2014, 21:47:18 by Tokai »


Inloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 633
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
Jag gillar dina låtar! Alltid välgjorda och har din personliga prägel!
Den här gången dock mer konventionella harmoniföljder.
Arret är snyggt och varierat. Tycker du fångar 60-talsljudbilden bra, kanske
brukade dom använda mer reverb då...?
Balanserad och tydlig mix. Andrastämman kunde få komma fram lite mer.
Stråkarna i sticket är kanske lite korta...
Bra text! Snyggt!
/Asti
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Sedvanligt hög Tokai-klass på arr.

Når inte riktigt din vanligtvis höga nivå när det gäller komposition eller text tycker jag. Men va sjutton, några mellanspår måste man väl tillåta också.  :D

Tycker det är lite för långa trudelutter som intro till refrängerna.

Kul när allt är arrat. Eller ja, det låter så i alla fall.



Utloggad Roffe H

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 777
    • Visa profil
Som vanligt från Tokai, en bra låt med finurlig text. Kanske upp lite i volym med andrastämman. Gillar de små trudiluttarna mellan verser och refräng (B-temat passade in bra också).  :) Kanske lite för torr sång.  :unsure:
/Roffe H
Sjunger och spelar gitarr, bas, tenorsax och lite fiol (folkmusik). Är inte med i någon orkester sitter på kammaren och gör egna inspelningar med logic, ibland använder jag bakgrunder från BiAB (mest när det gäller jazz)


Utloggad pxm

  • Strängsnubblare.
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 166
  • Jag har målat av min Jazzmaster !!
    • Visa profil
    • johanpaxom
Jättebra text och låt...Jag gillar slingan mellan vers och reffe mycket.... :)
Du gör bra musik, Tokai !!!

mvh
"French Rock is like english wine" (John Lennon)
https://www.facebook.com/groups/JazzTheoryForum/


Utloggad Plinka

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 000
  • Peace, Love and Missunderstanding
    • Visa profil
    • YogaDansa
Låter fantastiskt bra det här  :wub: Som vanligt med dig fantasifullt arrat, snygga stråktrudelutter!
Sången låter jättebra, jag tycker reverbet passar bra som det är.
Plinkar på en låt...


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
60-tal ? Njä det vet jag inte riktigt tycker det låter som indie från förra året eller...? Dessutom hade de ju inte internet och chat på den tiden men röda ljus och bordsdukar iofs.
Gillar låten - den är bara en gurka ifrån att spelas på radio tycker jag. :D
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad Tokai

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 139
    • Visa profil
Asti
Hej och tack för att du gillar! Håller med om att harmisarna är rätt så vanliga, kanske bortsett från verserna: F#moll, A, D, G... osv. Alltså det är inte 60-tals soundet jag är ute efter utan mer själva orkesterarret. Och reverb: tycker jag har ovanligt mycket av det den här gången, ville nästan få till lite Phil Spector, men backade en aning. Jag tycker inte understämman är så intressant, mer som en utfyllnad, så jag vet inte om den ska höjas. Stråkarna i sticket ska va rätt korta annars blir det segt - har testat flera ggr.

Wernborg
Hej och roligt att låten går hem även som ett "mellanspår"!
Det lilla gitarrinslaget är nog ok första gången, men kan kanske halveras andra gången. Ska testa.
Ja, nästan allt är arrat (av mig), några fioler är färdigprogrammerade, speciellt i slutet.

Roffe H

Hej, och kul att du också gillar texten, har brottats ovanligt mycket med den trots att den är rätt kort. Jag tycker jag har fått fram nåt outtalat i den, t.ex kan man undra varför damen i fråga inte dyker upp? Kanske har hon inte fastnat i nån bilkö, kanske anar hon oråd? Och vem är då "jag" i historien?
Försökte med mycket reverb på sången men tyckte det blev för distanserat.

pxm

Hej och bra att gillar! Kanske inte din typ av musik, vilket gör din lyssning och kommentar desto roligare! Partiet före refrängen var från början tänkt för sång men det blev inte så bra så en gitarrfigur fick hoppa in, nästan lite soulkänsla på den?

Plinka

Hej och tack för din trevliga recension, den lever jag länge på!
Men så bra! Jag tycker nog också reverbet är lagomt, vill gärna ha lite torrare på sången så att den står närmare.

Eddi

Hej och kul att du gillar! Som jag sagt så är det inte själva soundet från 60-talet jag är ute efter utan mer hur man arrade stråkar och annat, som t.ex en gurka. Menar du om jag tar bort den så spelas låten på radio? Hur ska jag välja...?
« Senast ändrad: 18.12.2013, 18:58:53 by Tokai »


Utloggad Marsall

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 635
    • Visa profil
Niciga småskruvar lite här o där i låten..gillar tvättbrädsdragen på reffen  :)... Ja varför inte radion ?


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Förbaskat bra ljud i helheten. Känns som du arbetat mycket med ljudbilden för att presentera ett bra samspelt band.

Kolla ljudnivån på sången på slutet vid 167 
När du kommer hem till mig
ska vi ha en trevlig kväll  (verkar komma från en annan tagning än det innan)
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 391
    • Visa profil
    • SoundClick
Tok(ai)bra Tokai! Är svag för enkla men starka melodier och här exekverar du dem mycket njutningsfullt. Detta är också mitt omdöme om arret. Smakfulla stråkar och finurliga småfinesser som du är ensam om dessutom. Toppenbra Tokai! Damen ifråga måste blivit mäkta impad?  :rolleyes: :D
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad Tokai

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 139
    • Visa profil
Marsall
Hej! Kul att du fattar tycke för småskruvarna, vet inte vilka de är precis men vad gör det. Ja det låter kanske som en tvättbräda men det är en gurka, ett percussion som man spelar på med en pinne över en räfflad yta, fast min är samplad. Ok, radion nästa!

MaxB
Hej och hemskt mycket tack! Har faktiskt inte jobbat så mycket med soundet, det gav sig självt ganska snabbt när jag visste hur jag skulle gå tillväga, obs att jag började med låten redan i början av året men fick inte till det förrän i nov-dec.
Det stämmer att det är olika tagningar - fast vid samma tidpunkt. Testade för första gången att spela in sången i en loop, för att sen vid redigering tysta dom bitar som är mindre bra, t.ex i refrängen blev 5-6 rundor i en loop. Tycker det är bra för då har man nåt att välja på. Jag kan själv inte höra nåt speciellt vid det ställe nu nämner, men kan vara att man ändrat något avståndet till mikrofonen.

equality

Hej på dig! Jag blir nästan lite generad men otroligt smickrad av dina ord. Julen är räddad!
Ibland faller bitarna på plats på nåt märkligt sätt. Det var just melodin som gjorde att jag fortsatte knåpa med låten trots vissa svårigheter i början. Ett bra tecken är om den spelas upp i ens huvud gång efter annan och under olika omständigheter.
Damen i fråga dök tyvärr aldrig upp...


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 391
    • Visa profil
    • SoundClick
Lyssnar igen då den är så himla fin!  :)
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad Henric

Kul låt, bra text!

Tycker ljudet är bra, texten hörs och går fram under hela låten - bra!

Arret är bra, möjligen kan jag tycka att introts existens kan debatteras - låter lite torftigt med bara pianot kan jag tycka! Jag hade testat att ta bort det alternativt gjort ett nytt eller klippa in när du kommer hem till mej utan sång!

Mängden reverb på sången är inget som jag reagerar på!

Bra jobbat!  :D

Med vänlig hälsning Henric
Ljud är något som uppstår i samma stund som det skapas!


Utloggad Tokai

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 139
    • Visa profil
Lyssnar igen då den är så himla fin!  :)

 :)

Kul låt, bra text!

Tycker ljudet är bra, texten hörs och går fram under hela låten - bra!

Arret är bra, möjligen kan jag tycka att introts existens kan debatteras - låter lite torftigt med bara pianot kan jag tycka! Jag hade testat att ta bort det alternativt gjort ett nytt eller klippa in när du kommer hem till mej utan sång!

Mängden reverb på sången är inget som jag reagerar på!

Bra jobbat!  :D

Med vänlig hälsning Henric

Introt har två syften: 1. att introducera refrängmelodin, 2: en dynamisk kontrast till vad som kommer efter. Det ligger faktiskt med i refrängerna också, lite svagt dock.
Men skoj att allt annat upplevs som positivt!
Gott nytt år på dig!
/Staffan


Utloggad tigersoul

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 761
  • Singer/Songwriter
    • Visa profil
    • Tigersjäl.se
Mycket bra byggt arr, hatten av! Texten är kanske en smula banal, men landar ändå helt rätt!
Det enda jag störde mig på var det långa mellanspelet innan refrängen.
/ Kristian Tigersjäl - Singer/Songwriter - http://www.tigersoul.se


Utloggad Tokai

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 139
    • Visa profil
Mycket bra byggt arr, hatten av! Texten är kanske en smula banal, men landar ändå helt rätt!
Det enda jag störde mig på var det långa mellanspelet innan refrängen.


Tack ska du ha, tigersoul! Det där mellanpartiet var från början tänkt som ett sångparti, men blev inte bra textmässigt.
Kanske hade partiet upplevts annorlunda då? Fast jag gillar gitarren rätt bra, men man kan nog halvera det. Får se.


Utloggad tigersoul

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 761
  • Singer/Songwriter
    • Visa profil
    • Tigersjäl.se
Mycket bra byggt arr, hatten av! Texten är kanske en smula banal, men landar ändå helt rätt!
Det enda jag störde mig på var det långa mellanspelet innan refrängen.


Tack ska du ha, tigersoul! Det där mellanpartiet var från början tänkt som ett sångparti, men blev inte bra textmässigt.
Kanske hade partiet upplevts annorlunda då? Fast jag gillar gitarren rätt bra, men man kan nog halvera det. Får se.

Det gör det hela mer logiskt, jag tror nog du kan gå fram med saxen lite som det är nu. Man sitter o väntar, håller andan nästan på fortsättningen ;)
/ Kristian Tigersjäl - Singer/Songwriter - http://www.tigersoul.se


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
Gillart.

Pianot låter lite islaget med hammare i introt. Spela om eller dra ner velocity i nån midieditor.

Saknar lite effekt på sångrösten. Kanske nåt slapback-eko eller fjäderreverb? lite 60tal typ.

Snygga trumfills tycker jag.När stråkarna och pianot är själv låter det lite för syntetiskt. Jag tror ett litet reverb skulle maskera en del av nakenheten, lixom att addera en ljusare ton stråke.

På petitessidan limmar dubbarna inte 100%. frågan är hur viktigt det är :)


gött mos! Melodin tyckerjag är bra, texten kanske lite naiv/banal, fast det kan också funka. Osäker på vad jag tycker här.

all in all tycker jag det är en bra produktion och låt! Bäst är nog arret!
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad Tokai

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 139
    • Visa profil
Mycket bra byggt arr, hatten av! Texten är kanske en smula banal, men landar ändå helt rätt!
Det enda jag störde mig på var det långa mellanspelet innan refrängen.


Tack ska du ha, tigersoul! Det där mellanpartiet var från början tänkt som ett sångparti, men blev inte bra textmässigt.
Kanske hade partiet upplevts annorlunda då? Fast jag gillar gitarren rätt bra, men man kan nog halvera det. Får se.

Det gör det hela mer logiskt, jag tror nog du kan gå fram med saxen lite som det är nu. Man sitter o väntar, håller andan nästan på fortsättningen ;)

Du har nog rätt. Wernis tyckte detsamma. God fortsättning på det nya året!


Gillart.

Pianot låter lite islaget med hammare i introt. Spela om eller dra ner velocity i nån midieditor.

Saknar lite effekt på sångrösten. Kanske nåt slapback-eko eller fjäderreverb? lite 60tal typ.

Snygga trumfills tycker jag.När stråkarna och pianot är själv låter det lite för syntetiskt. Jag tror ett litet reverb skulle maskera en del av nakenheten, lixom att addera en ljusare ton stråke.

På petitessidan limmar dubbarna inte 100%. frågan är hur viktigt det är :)


gött mos! Melodin tyckerjag är bra, texten kanske lite naiv/banal, fast det kan också funka. Osäker på vad jag tycker här.

all in all tycker jag det är en bra produktion och låt! Bäst är nog arret!

Hej Emulator!
Kul att få sån bra analys! Har direkt inget att invända. Pianot - i början -  tror jag skulle kunna bli lite mjukare utan det hårda delayet.
Jag har nåt slags kort reverb på sången men är oftast för feg att ta fram det.
Det syntetiska stället är väl det så kallade b-partiet? Där ville jag faktiskt ha det naket, som nån slags kontrast till de andra mer svällande stråkar o dylikt. Men ska testa det du föreslår.
Tror inte det är dubbar, däremot en understämma. Om den inte ligger exakt gör inget, blir mer levande då tycker jag.
Texten är rätt så snäll, oförargelig och lite sorgsen - ungefär vad jag tänkt mig. Men ett tag hade jag lite mörkare tankar om den som jag kunde ha utvecklat.  Som jag skriver till Roffe H: " t.ex kan man undra varför damen i fråga inte dyker upp? Kanske har hon inte fastnat i nån bilkö, kanske anar hon oråd? Och vem är då "jag" i historien?
Tackar ödmjukast för bra respons och God Fortsättning på den nya året!


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
Tack sjäålv tokai, du brukar alltid tycka till ordentligt :)

Angående dubbar och levande: om det är stämmor så blir det inte mer dött för att det synkar perfekt tycker jag. Om det är en dub så kan vissa sångare gör att det låter nästan overkligt, men på stämmor hör man ju att det är fler, så no worries.

Men, det är inte direkt så det stör, därav min kommentar om petitessidan :)
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad Tokai

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 139
    • Visa profil
Tack sjäålv tokai, du brukar alltid tycka till ordentligt :)

Angående dubbar och levande: om det är stämmor så blir det inte mer dött för att det synkar perfekt tycker jag. Om det är en dub så kan vissa sångare gör att det låter nästan overkligt, men på stämmor hör man ju att det är fler, så no worries.

Men, det är inte direkt så det stör, därav min kommentar om petitessidan :)


Om det är fler olika personer som körar kan dom synka perfekt eller i efterarbetet, men obs! de har olika sorters röster. Ska bara en person, dvs jag med samma röst synka, vill jag helst på nåt sätt urskilja rösterna, t.ex genom att inte vara helt i synk. Ett annat sätt kan vara att förhålla sig olika till mikrofonen, t.om i olika rum.
Men jag har nog lite gammal rock i bagaget, typ Jagger - Richards  :D



Utloggad ynot

  • vatten
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 826
  • i missed u
    • Visa profil
    • vassmusic.com
den däringa gurka prylen borde sänkas några db typ till 0 :)
några övergångar som känns lite som att mixningen kan bli lite bättre

vi tyckte livet var ensamt
det var vad vi hade gemensamt.........

så bra rader ... skulle gärna få vara någon mer klockren i början för att knyta ihop det.
gillar ansatsen mycket


låter lite bengaliskt i minna öron B) :rolleyes: ;)
'Tony
att leva är att dö


Utloggad Tokai

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 139
    • Visa profil
den däringa gurka prylen borde sänkas några db typ till 0 :)
några övergångar som känns lite som att mixningen kan bli lite bättre

vi tyckte livet var ensamt
det var vad vi hade gemensamt.........

så bra rader ... skulle gärna få vara någon mer klockren i början för att knyta ihop det.
gillar ansatsen mycket


låter lite bengaliskt i minna öron B) :rolleyes: ;)
'Tony

Gillar du inte Gurkan? Den ska vara där!!  :)

Just dom raderna du nämner gillar jag också bäst. Det är där texten får en viss betydelse.
Sen vet jag inte vad du menar med "mer klockren i början"?
Att låter bengaliskt accepterar jag va fan nu det är  :D


Utloggad cykeln

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 795
  • När man är ute och cyklar känner man vinden
    • Visa profil
Ljuvilg låt!
Särskilt refrängen, ja och särskilt versen och b-partiet
Dock är jag lite tveksam till stråkljudet - kanske stråkarna överhuvud
Skulle önska mig en naked version (javisst ja julen är över)
Det här visas längst ner i alla mina inlägg - kommer du längre ner är du på djupt vatten


Utloggad HasseFX

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 710
    • Visa profil
Fin låt, med föredömlig HiFi-produktion med dagens kvasi-analoga mått mätt! Det gör ju att allting hörs, på gott och ont - mest gott i detta fall. Gillar den något annorlunda instrumenteringen, som verkligen utnyttjar platsen på den stora HiFi-scenen. Angående arret - som påpekats, lite longörer i mellanpartierna - du nämner någon sångfras som inte kom med. Kanske någon liten melodifigur från något av instrumenten istället? Låt sången vara - det låter riktigt bra - effekter och "60-talande" blir bara påklistrat. Om något ska förbättras så är det pianospelandet. Arr och sound är bra, men det låter väldigt mekaniskt och MIDI, speciellt i introt. Stråkarna låter överlag riktigt bra - speciellt snyggt med den lägre oktaven! På något ställe låter det artificiellt dock. Kan "uppvägas" med något ytterligare instrument i fokus... Men har du inte förväxlat vers 2 och 3? Att chatten kommer före besvikelsen?  ;)


Utloggad Tokai

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 139
    • Visa profil
Ljuvilg låt!
Särskilt refrängen, ja och särskilt versen och b-partiet
Dock är jag lite tveksam till stråkljudet - kanske stråkarna överhuvud
Skulle önska mig en naked version (javisst ja julen är över)

Tackar, tackar!
Visst kan man ta bort stråkarna. Ville testa ett slags 60-tals arr som jag är lite förtjust i. Nån låt måste man väl ha med såna också väl? Tyvärr kommer nog en naken version att blottlägga mina brister som pianist allt för tydligt

Fin låt, med föredömlig HiFi-produktion med dagens kvasi-analoga mått mätt! Det gör ju att allting hörs, på gott och ont - mest gott i detta fall. Gillar den något annorlunda instrumenteringen, som verkligen utnyttjar platsen på den stora HiFi-scenen. Angående arret - som påpekats, lite longörer i mellanpartierna - du nämner någon sångfras som inte kom med. Kanske någon liten melodifigur från något av instrumenten istället? Låt sången vara - det låter riktigt bra - effekter och "60-talande" blir bara påklistrat. Om något ska förbättras så är det pianospelandet. Arr och sound är bra, men det låter väldigt mekaniskt och MIDI, speciellt i introt. Stråkarna låter överlag riktigt bra - speciellt snyggt med den lägre oktaven! På något ställe låter det artificiellt dock. Kan "uppvägas" med något ytterligare instrument i fokus... Men har du inte förväxlat vers 2 och 3? Att chatten kommer före besvikelsen?  ;)

Tack för en gedigen analys!
Vad gäller mellanpartiet så ska ju gitarren liksom ersätta den uteblivna sången, även om den senare var annorlunda. Men tror jag ska skippa första gången, istället gå rätt in i refrängen och bara ha med den före sista refr.
Pianot ÄR midi. Och jag är inte pianist tyvärr. Men jag fattar. Ska se om jag kan få till det bättre.
Jag förstår dina tankar om B-partiet (chatten). Väldigt observant måste jag säga! Jag ville ha ett ställe som berättade lite bakgrundshistoria, men jag kunde inte lägga ett b-parti direkt efter första versen, det skulle bli för tidigt. Nu betraktar jag nog det stället mer som återblick, typ det kunde ju ha blivit så bra... eller nåt.  Det gör ju låten också extra sentimental + den sånglösa refrängen med tårdrypande stråkar.


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Jo, det är en riktigt trevlig lyssning. Jag gillar dina låtar nästan alltid, även om jag inte kan göra sånt här själv. (OCh kommer aldrig att göra det heller. ;) )

Har inga råd och om jag hade några hade du inte velat höra dom :D

Tummen upp!
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad Tokai

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 139
    • Visa profil
Jo, det är en riktigt trevlig lyssning. Jag gillar dina låtar nästan alltid, även om jag inte kan göra sånt här själv. (OCh kommer aldrig att göra det heller. ;) )

Har inga råd och om jag hade några hade du inte velat höra dom :D

Tummen upp!

Jag gillar att testa lite olika stilar, instrumenteringar, arr osv. Bara för att se om jag kan fixa det. Väldigt egocentriskt egentligen, väl medveten om att det inte går hem överallt
Men efter några månaders slit vill man med skräckblandad förtjusning ändå dela med sig.

Kul att du gillar!


Utloggad palm

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 315
    • Visa profil
En låt med charm...

Här följer Kristianstadjuryns funderingar (endast en deltagare dock)

Introt hade jag spelat om och använt sustainpedalen så det glider mer ihop, tonerna alltså.

Vers 1 är bara så kanon - gillar det stötiga pianot och får (nu kan jag ha fel) Jacob Hellström känsla, kan blanda ihop det med någon annan. Namn är inte min grej.
Men jag hade sagt till basisten att få ta det lite lugnare under hela vers 1 och ge lyssnaren en chans att hålla fokus på sången och texten, mitt förslag.
När andra versen kommer så skall basisten får lite mer frihet, de blir så kinkiga annars.

Det känns som det finns lite mellanpartier här och lite där och det är JAG väldigt ovan vid och därmed hade jag nog också tagit bort dem - men det handlar mer om smak, tycke och vana.

En charmig låt som gillas!

/Palm


Utloggad Tokai

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 139
    • Visa profil
En låt med charm...

Här följer Kristianstadjuryns funderingar (endast en deltagare dock)

Introt hade jag spelat om och använt sustainpedalen så det glider mer ihop, tonerna alltså.

Vers 1 är bara så kanon - gillar det stötiga pianot och får (nu kan jag ha fel)  känsla, kan blanda ihop det med någon annan. Namn är inte min grej.
Men jag hade sagt till basisten att få ta det lite lugnare under hela vers 1 och ge lyssnaren en chans att hålla fokus på sången och texten, mitt förslag.
När andra versen kommer så skall basisten får lite mer frihet, de blir så kinkiga annars.

Det känns som det finns lite mellanpartier här och lite där och det är JAG väldigt ovan vid och därmed hade jag nog också tagit bort dem - men det handlar mer om smak, tycke och vana.

En charmig låt som gillas!

/Palm

Och här din grannes svar (endast en deltagare dock i Osby)
Jag har fixat till en del med låten, bla introt, trodde inte låten skulle dyka upp igen så jag brydde mig inte om att uppdatera, tyckte låten fått tillräckligt utrymme.
Har inte tänkt på det där med basen i första vers, bra tanke!
"Det känns som det finns lite mellanpartier här och lite där och det är JAG väldigt ovan vid"
Du vänjer dig! :D

Tackar så mycket Palm!
Gillar ordet charm  :wub:


Utloggad palm

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 315
    • Visa profil
Ups läste nu att jag glömde vem jag fick en känsla av....

Jacob Hellman tror jag han heter.

/Palm


Utloggad Tokai

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 139
    • Visa profil
Ups läste nu att jag glömde vem jag fick en känsla av....

Jacob Hellman tror jag han heter.

/Palm

Jo, jag har hört vissa likheter ibland. Hans första skiva anses som en klassiker.
Nu har jag gjort några ändringar i låten, bla ditt tips att lugna ner basen i första versen, sen ett försök att få ett bättre pianointro i början + lite annat.


Utloggad palm

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 315
    • Visa profil
Hej!

Nu tycker jag låten lyfte ett par snäpp....me like!

Alla dessa vändor - men jag vänjer nog mig, som du sa :-)

En bra låt!

/Palm


Utloggad Tokai

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 139
    • Visa profil
Hej!

Nu tycker jag låten lyfte ett par snäpp....me like!

Alla dessa vändor - men jag vänjer nog mig, som du sa :-)

En bra låt!

/Palm

Jag försökte ta bort partiet före refr. eller korta ner det - inget funkade så det blev kvar.

me like you like!

Ha det bra!