Kontrollrummet

Vill berätta litet om mig och om albumet som betytt mest för mig......

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad pxm

  • Strängsnubblare.
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 166
  • Jag har målat av min Jazzmaster !!
    • Visa profil
    • johanpaxom
Som väldigt litet barn älskade jag opera och gitarrsolon. Helst fria gitarrsolon och jag satt som klistrad framför TV-rutan och kommer ihåg att jag tänkte, då Janne Shaeffer spelade ett numera legendariskt solo åt ABBA på TV, att det skulle finnas bara instrumental musik fullspäckad med fria gitarrsolon !!!  "Frispel" kallade jag improvisationer för... :lol: Gillade jazz, i hemlighet. De vuxna runt om mig sade att det saknade takt och lät som om alla spelade på varsin låt samtidigt !!!! Sedan kom tonåren och jag var varken synthare eller hårdrockare eg. Och jazzkatt kunde man ju inte vara på 80 talet  :lol:.....Tur att detta album "Flex-Able" kom i rätt tid för mig...Det var/är helt rätt musik för mig !!!!! Tugggummipop kallade mina kompisar det för...
Och det blandade Rock & Jazz musik med synth, röst, sång, rap, klarinett, violin, xylofon, trumpet bas, trummor och gitarr på det mest underbara, uppriktiga sätt, riktigt orginellt och eget för mig som inte hört Zappa innan. Och allt riktigt häftigt mixat !!!!!

Musiken beskrivs själv av Steve Vai som Progressiv Rock..

Jag var 14 år och hade sommarjobbat som diskare på Scandic Hotell. :) Jag hade köpt en röd metallic Japan Fender Stratocaster för pengarna jag tjänat ihop. Det var min 2:a elgura och min första akustiska fick jag av min mor (RIP) 1977. Jag körde min Strata genom en Cry Baby Wah Wah pedal till en Ampeg 400 W rörstärkare ut till två st 4*12:or Marshall med Celestion element. Hade en synth också - en Korg M1 (1986) också b t w....Jag hade en grupp, vid sidan av idrott på elitnivå för Ungdom; tyngdlyftning som jag hade SM-titel samt tre svenska rekord i. Var uttagen som reserv till Landslaget. Gruppen repade i skolans källare och som fick stöd av något studieförbund så vi hade råd att hyra ett PA system :lol: . ABF eller Medborgarskolan var det visst...Vi blandade covers med eget matrial, Beatels, Scorpions, Hurriganes, Black Sabbath, Rolling Stones osv. Jag var kompgitarrist  :lol: !!! Min något äldre kompis (RIP) kunde alla skalorna och var duktig på analyser så han visste vilka skalor som passade till olika ackordsföljder. Han fick ta lead och sologuran såklart... :) Trots att han eg. var bassist i gund och botten !!!!

Steve Vai kom med sitt första solo-album då, 1984 (alltså är jag född 1970). Det hette "Flex-Able" och var inspelat hemma i hans kök på en 8 kanals porta studio. Omastrat och helt mixat av honom själv !!! Jag älskade, och älskar, det albumet och det hade stor influens på mig...
Och har än idag.

Dock, jag självmedicinerade min ADHD med amfetamin i över 20 år. Nu är medicinen, tack och lov tillåten i Sverige igen sedan något årtionde tillbaka (den förbjöds i Sverige 1974) och det var i och med att jag slutade med min självmedicinering och fick hjälp som jag kunde ta upp musiken igen :)..

Det är Superyngwie som sedan lärt mig skalorna, bygga och räkna alla ackord till 13, ii-V-I;or och att göra analyser. Han lärde mig också Cubase vilket jag först köpte enkom för att testa teorin på allt eftersom jag lärde mig den.
Förr brukade jag härma TVserie intron när jag övade i soffan och kunde bara vanliga och något/några 7-ackord, (andra färgningar, augmentationer och altereringar, vilket jag på den tiden inte visste vad det var, lyssnade jag mig till,) den Mixolydiska skalan samt Bluesskalan innan. Jag inte kunde applicera fullt ut om det inte var blues vi spelade. Jag spelade mest på känsla efter öronen. Det försöker jag alltid göra och sträva efter idag också även om jag nu också har den teoretiska biten på plats. Men mycket förvirring blev det ett tag ang. det teoretiska  :lol: !!!!!
Hjärtat måste vara närvarande....Det skänker mod och nerv till musiken...Detta album, Flex-Able har mycket hjärta, stort mod och en stark nerv.

Här är det - Steve Vai´s "Flex-Able" - ett fullkomligt mästerverk !!!!!! Detta album visar att man kan göra underverk med små medel och liten budget utanför en studio....


Det här ^^ är tyvärr den senare mastrade CD utgåvan 1988 med xtra tracks. Orginalomslaget till den omastrade vinylen från 1984 visar en rosa hand som drar i ett rosa hjärta på svart bakgrund. Så står det i rosa - "Steve Vai´s Flex-Able" med ett Fender F. Jag säljer den aldrig trots att jag inte äger en grammofon. Det är mycket mer tryck i den omastrade versionen och mycket mer rakt på !!!

Albumet har kanske räddat mitt liv och det väckte mitt intresse för Rock Jazz Fusion !!! Det här med reharmoniseringar av Blues har kommit till mig på senare tid för att bättre förstå  substutitionerna i Jazzmusiken...Även om jag gillade Billy Gibbons (ZZ-Top) och Jonny Winter, speciellt albumet "3:rd Degree", väldigt mycket som tonåring....Ja, jag gillar dem ännu.
Frank Zappa upptäckte jag när jag hängde på Studio Forum och det påstods att min musik liknade Zappa´s.
Steve Vai är mycket influerad av Zappa och jag vet idag att han varit "stuntgitarrist" (FZ;s egen titel på SV;s roll i bandet) åt Zappa fram t o m -82. Steve har studerat vid Berklee Uni. och det är just deras jazzteori som jag råkar tycka är intressant och gillar mest..

Det har funnits en kvinna som påverkat mig mycket och så detta album !!!!!
Och så boken Bhagavad-Gita också då , såklart......Läste den första gången 1978...Hari Bol !!! Jag är vegetarian och försöker, så gott jag förmår, vara i Krsna-medvetande....
Har spelat i en Samba-orkester också...Vi var med och spelade på Europas största karneval på den tiden (1988) som då gick i Uppsala !!!!
Jag är fattig sjukpensionär idag och gillar alkoholfri öl bäst !!!!  :)
Idag blir jag nervös och osäker när jag skall stå på en scen eller ska spela tillsammans med andra :lol:....
Så gillas Jimi Hendrix´s instrumentala jam albums....
Tycker att Paul DiAnno är Iron Maidens riktige sångare - sedan blev de töntiga....Men de hade såå häftiga gitarrer på sina två första album varav "Killers" (1981) är det bästa !!!! Iron Maiden lirade gitarrerna genom 400 W Ampeg rörstärkare på 80-talet. En sådan jag hade.......

Idag spelar jag på en Mexico Fender BlackTop Jazzmaster jag kör genom en Fender Exelsior rörstärkare på 13 W med ett specialdesignat 15" element . Jag har en ny Cry Baby Wah Wah pedal !!! Det ger soundet jag vill ha och förmedla idag även om jag nästan aldrig spelar in uppmickat. Jag bor i lägenhet så !!! Har en SEx1 stormembranare och en JJLabs ND 6000.
En "Screamin Blues" overdrive pedal ligger någonstans och skräpar....

Altsax har hjälp mig med en dator som jag kör mitt Cubase på !!!!! Gillar Cubase ......och så vill jag ha ett litet band som spelar enbart improvisationer.... :)

Hängde på Studio Forum innan jag hittade till er på Kontrollrummet  :wub:.

Hur började du spela på (allvar) och vilket album har genom tiderna hängt med och betytt mest för dig ??????
Vad spelar ni på idag och vilket har varit erat favorit instrument ?????
Vill/vågar ni berätta er story litet kort ????? Vill gärna lära känna er litet bättre...
Vill förstå er musik på ett djupare plan !!! :)

mvh
« Senast ändrad: 19.12.2013, 16:53:54 by pxm »
"French Rock is like english wine" (John Lennon)
https://www.facebook.com/groups/JazzTheoryForum/


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Cool. Hoppas hinna dra in en presentation jag också nån dag snart, även om jag i så fall inte kommer vara så öppenhjärtlig som du är!  :wub:
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Klart ens liv färgar väl ens musik på olika sätt. Det märks på ett positivt sätt! :)
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
återkommer. för trött :D

intressant berättelse pxm!
« Senast ändrad: 17.12.2013, 02:52:01 by Emulator »
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Bra - blev ju tvungen att lyssna lite emedan jag läste din story. Bra att kunna få till ett sånt här ljud på en porta i ett kök, men det var väl Marbodal med köksö antar jag.

Bra story om ditt liv som du väver in i musikens utveckling både om dig själv och samtidiga internationella storheter.

En vacker dag berättar jag om min upplevelse i sammanfattning men den är nog inte lika intressant som din. Älsklingsskivor har jag haft många så det blir nog svårt att urskilja någon sån där absolut konkret. Men när man väl fastnade för någon så lyssnades den på sträckvis i ett halvår eller så.
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Steve Vai-plattan har jag börjat lyssna på. Kul tips!

Började med gitarr i nian i skolan. I ett rockband under några år med hög volym på repen och få spelningar ute.
Eftersom jag var den sämste gitarristen av tre fick jag lira bas.  B)
Det är bra eftersom det utvecklat mig som musiker på flera sätt, "den som spelade bas och frontade med sång..."

Sen har jag lekt med musikinstrument en hel del under kommande decennier innan tvåtusentalet, då jag började spela med några andra.
Slutade i det bandet eftersom vi hade olika intressen och mina låtar inte fick det utrymme jag tyckte de förtjänade.

Fortsatte skapa min egen musik via dator efter det. Hinner inte längre nu...
« Senast ändrad: 17.12.2013, 18:20:43 by MaxB »
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Plinka

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 000
  • Peace, Love and Missunderstanding
    • Visa profil
    • YogaDansa
Det var en historia det! Kul att få ta del av ditt liv pxm  :) Vågar man? Orkar man?  :unsure: Okey, lite då...  :)

Mitt svåra bipolära temperament märktes visst redan på spädbarnsnivå, det har jag alltid fått höra att det enda som fick mig att somna var Jimi Henrix på högsta volym  :rolleyes: Fast det minns ju inte jag. Född 1974.

Jag skrev min första musikal när jag var sju år(Tre troll i en båt  :lol: ) som jag och ett par kompisar spelade upp på något barnkalas. Därefter blev det många fler musikaler genom åren, då jag också skrev och producerade all musik själv och/eller med hjälp av min pappa, som brukade låna hem olika portastudios från sitt jobb. Först var det 8-kanalig rullbandspelarmodell, sen blev det 4, 8, och till sist 16 kanalers Fostex portastudios/mixerbord, samt trummaskiner och diverse tillbehör. Elpianon och gitarrer fanns alltid hemma.
Älskade bla musikalen Cats, och spelade sönder Chess... utbildade mig i dans och musikal under några år på Dansforum i Gbg vid sidan om mina konststudier(sen var planen att åka till Florens och utbilda mig till konfektionsdesigner, men då träffade jag mitt livs kärlek och struntade i ALLT, och tog jobb på fabrik)

Jag och min äldre bror spelade bägge gitarr, men han var bättre än jag(jag var ju mest intresserad av att skriva/skapa och testa mina idéer), och tack vare honom fick jag tillgång till, och upp ögonen för bla Steve Vai, Satriani och Malmsteen, men också Marillion(med Fish -älskade dom!!) och under ngn period även Jethro Tull  :D

I vuxen ålder jobbade jag under många år med massa olika, men bla mycket på olika gym, som aerobicsinstruktör, och hade en fantastiskt stark kropp, men också ett psyke som var det motsatta, med manier och depressioner om vartannat.  :( 2003 kom dock yoga och meditation in i mitt liv, som en livräddare! Jag upptäckte dessa fantastiska redskap bit för bit, och förstod att långsamhet och enkelhet var en perfekt motpol till min galna hjärna med 100 idéer hela tiden. Idag kan jag tycka att en enda ton räcker ibland :lol:

Idag driver jag ju min egna lilla yogastudio(och jobbar mycket mindre än en anställd) bland ekarna här i Kareby, och lever ett enkelt men gott liv med min man och mina två barn...och äntligen har man lyckats fånga upp musikskapartråden igen, och har inrett en byssja till studio...också bland träden här på gården  :)





Plinkar på en låt...


Utloggad ynot

  • vatten
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 826
  • i missed u
    • Visa profil
    • vassmusic.com
Passar så fint att skriva efter Plinka på något vis

För jag har också blivit begåvad men att vara Bipolär  :rolleyes: klarat mig hyfsat bra men håller alltid ett enormt tempo eller inget alls.
Vilket kan vara lite jobbigt för omgivningen medmusikanter o mig själv.

Började spela gitarr vid 8års ålder sedan orgel o gitarr igen, helt själv lärd funderade jag mycket på om det inte fanns nått system för det där med toner. Drömde ofta om att få spela en låt som inte var förberedd o bara köra , visste inte riktigt vad improvisation var vid 10års ålder men fattade det lite senare som tur var, och fick uppleva några magiska sådan på 3-4-spelningar med vass.

Tillslut fattade jag lite av det, ackord kunde jag ju. drog ihop band med lånade trummor o olika personer så fort jag kunde skrev texter o låtar.
Hoppade in som basist i i 18 års åldern ett band o fixade en sångare som släppte en singel sprack innan den släpptes drog vidare till ett 3-4 band Träffade min trummis som jag spelat med i 23 år nu sysslat med konst sedan 93 så det har varigt   kors befruktning.

Jag o andres på Trollhättans konsthall 2013  repade 1 timme innan illa fall  :rolleyes:

    kan fan inte få in med bild    Hum


Stora sång bosten för mig var studio forum där jag sjöng på många låtar åt andra o lade upp mycket egna var där jag o EMU träffades i ett vansinnes tempo av låt görande.
O sedan blev det Kr som alltid är så djävla bra o utvecklande för mig, gillar att sammarbeta och att synas att bli sedd (jante y right), det är faktiskt nått som hjälper mig mycket i att balansera mig i resten av livet.

Progressiv musik stora influenser där Rush, Tool, King crimsson  (skummaste låten vi gjorde gick i 23/8)
Metal Metallicam Otepm Messugga
Hårdrock funk Soundgarden rage agains the machine


Efter som jag är rätt ombytligt o vill lära mig så provar jag gärna det mesta men är nog rätt säker på mina starkaste sidor.

SÅ ni finns alla i mitt hjärta

Pussar
Tony

ps Är lite singel också...     :lol:
att leva är att dö


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Orkar inte skriva om mina favvoskivor och liv, för det har jag (nog?) gjort i andra sammanhang  :rolleyes:

Vill bara applådera alla bipolära här på forumet, och speciellt då de två tidigare skribenterna och jag själv  :rolleyes: Vi är bäst! :)
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad Marruschkka

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 677
  • Är det bra så är jag på!
    • Visa profil
Ja, då vill jag oxå skriva några rader. Blev inspirerad av Ynot och Plinka :P

Jag kommer från ett musikaliskt hem där vi 3 barn alltid sjöng, mamma ledde alltid det hela och
jag tyckte det var så skoj att lägga stämma till vad de andra sjöng. Jag spelade piano och
gitarr, men duktig var/är jag inte, klarar mej hyfsat på de instrumenten.
Vid 7 års ålder blev jag utvald att sjunga Mozarts Papageno på en jättelik fest för alla
skolans lärare som firade någon pensionerad f.d musiklärare, minns knappt melodin och texten,
men då var jag rätt morsk och tyckte det var så skoj att sola sig i rampljuset. Sen blev det
solosång i körer i många år under hela min skoltid.

Steget till att fronta i ett popband blev dock längre, jag blev lite blyg vid 17års
ålder..började bli skraj att göra bort mej så det tog en del år innan jag vågade stå som lead
singer, jag hade blivit 25 år då och blev övertalad av en arbetskompis som spelade bas i ett
bra band i Stockholm. De ville ha 2 kvinnliga leadsingers, där Nana Hedin var den andra
sångerskan. Det kändes tryggt att ha en vid sin sida och vi sporrade varann och turades om att
kompa och köra på en Roland Juno 106/DX7 när inte den ena eller andra sjöng lead...sååå himla
skoj vi hade!Vi byggde en musikstudio mitt i stan, spelade in oss själva men även andra
artister, några inspelningar blev till skivor.Bandet splittrades 1998 och sen dess har jag
figurerat i diverse bandkonstellationer, och även sjungit klassiskt i olika former, bl a
medeltida sång med ack., Bellman m fl, harvat runt på diverse olika seniorboenden, och även
inom långvården, det känns så fint att få äldre att sjunga och dansa oxå!

2007 tipsade min vän Anna Stensdotter mig om Kontrollrummet och här jag fastnat sen dess. Har
underbart roligt med olika samarbetspartners och jag utvecklas fortfarande av de utmaningar jag
möter här.
Tack för det kära KR:are :wub:

Förresten, det album som betytt mest för mej är Beatles dubbla vita album, en dyrgrip, ledsnar aldrig  :rolleyes:
« Senast ändrad: 18.12.2013, 19:37:28 by Marruschkka »
https://soundcloud.com/tokstollan


Utloggad Mein

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 305
  • Who loves ya, baby?
    • Visa profil
Tack för fina presentationer! Jag ska försöka att prestera en själv framöver.

/Mein
www.soundcloud.com/meter


Utloggad Plinka

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 000
  • Peace, Love and Missunderstanding
    • Visa profil
    • YogaDansa
Orkar inte skriva om mina favvoskivor och liv, för det har jag (nog?) gjort i andra sammanhang  :rolleyes:

Vill bara applådera alla bipolära här på forumet, och speciellt då de två tidigare skribenterna och jag själv  :rolleyes: Vi är bäst! :)

Vi håller ihop vi bipolare  :lol:
Plinkar på en låt...