Kontrollrummet

karl-circles

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad karl

  • tónleikari
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 138
    • Visa profil
förtsätter att mecka runt bland en del gammalt...på denna blev det ny sång och dragspel och lite annat reverb....kritik tas tacksamt emot på ljudbild,tänket och hela rasket....

tack på förhand   / karl

circles
Ny Cd "Wash Away The Past" free download at www.karlmusic.se


Utloggad mahan

  • MÅNGÅRIG GRÅHÅRIG BLÅSFINGRIG SUPERLIRARE
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 061
  • ÄR MAN MAN SÅ ÄR MAN MAN, VAD GÖR MAN?
    • Visa profil
Jisses Karl!
Detta låter störtskönt, mjukt o behagligt. Lite Cohen vibbar stiger upp, underbart. Tycker ljudbilden sitter som den ska, allt låter väldigt färdigt.
Några reflektioner:
Intron kunde vara aningen längre för att hinna bygga upp den fina stämningen som det väl arrade kompet hämta med sig, bara några takter.
Vid 0:23 kanske basen som trevar lite på fel not?
Sätt en stämma med på sången i sista versen.
Slutet kunde du fixa, icke med fade utan bromsa upp takten och låta gurorna ta ett slutackord. Och så upprepar du "wonder where I am"  vid 3:18 och en gång till vid 3:24 och där bromsar du upp låten, drar ner takten till ett slutackord.

Oj vad den sitter bra, fruktansvärt fin låt o väl jobbat! :)


h.  JOhan
---<<<<----     theoldmanstillgoingstrong    ---->>>>---                       
                               ..............


Utloggad karl

  • tónleikari
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 138
    • Visa profil
tnx mahan...kul att du tycker den funkar...Ja, jag hör att det är något med basen där @ 0:23, ska lira om ...får fundera på avslut ist för fade....tnx igen..

/  kalr

Jisses Karl!
Detta låter störtskönt, mjukt o behagligt. Lite Cohen vibbar stiger upp, underbart. Tycker ljudbilden sitter som den ska, allt låter väldigt färdigt.
Några reflektioner:
Intron kunde vara aningen längre för att hinna bygga upp den fina stämningen som det väl arrade kompet hämta med sig, bara några takter.
Vid 0:23 kanske basen som trevar lite på fel not?
Sätt en stämma med på sången i sista versen.
Slutet kunde du fixa, icke med fade utan bromsa upp takten och låta gurorna ta ett slutackord. Och så upprepar du "wonder where I am"  vid 3:18 och en gång till vid 3:24 och där bromsar du upp låten, drar ner takten till ett slutackord.

Oj vad den sitter bra, fruktansvärt fin låt o väl jobbat! :)


h.  JOhan

Ny Cd "Wash Away The Past" free download at www.karlmusic.se


Utloggad tsmalmbe

Rösten har lite för mycket rum. Vacker ljudbild. Någonting falskar till bland de syntetsika ljuden i bakgrunden vid ett visst parti, alltid på samma ställe.

Trevlig låt. Arrangemangmässigt väntar jag mig en tydligare B-del, med ett litet höj. Nu går låten på, men den når aldrig toppen.


.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad karl

  • tónleikari
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 138
    • Visa profil
hmmm...ska fnula på lite nyanser och Ja det är en surgrej mitt i....tnx  / karl
Rösten har lite för mycket rum. Vacker ljudbild. Någonting falskar till bland de syntetsika ljuden i bakgrunden vid ett visst parti, alltid på samma ställe.

Trevlig låt. Arrangemangmässigt väntar jag mig en tydligare B-del, med ett litet höj. Nu går låten på, men den når aldrig toppen.



Ny Cd "Wash Away The Past" free download at www.karlmusic.se


Utloggad 91:an

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 914
    • Visa profil
Förutom att det är en bra låt och fin sång tycker jag bara att kompet känns överarrangerat. Hur låter det med endast en gitarr som plockkompar? För mej låter det som om det är flera musiker i bakgrunden som trevande försöker hänga med på en låt de hör för första gången vilket gör att det låter lite grumligt. Jag tror på enbart sångstämma och en gitarr. Kanonlåt som vanligt :)


Utloggad Tokai

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 139
    • Visa profil
Början plottrar för mycket. Tycker början ska va som det låter senare. Alltså straight komp, sång, rytm - thats all
Plottret finns kvar även efter 1 a refr, vet inte om det är lite otajta grejer kanske., men dom döljs delvis av av nya intstrument.
Din röst är Gudar värd.
Kan du inte sampla över lite av din timbre till min sampler?  :)
Har hållit på men en låt en längre tid som du kanske vill sjunga? Tycker inte min röst passar in. Jag kan skicka över en demo. Det är en väldigt speciell låt. Den var först tänkt till en annan sångare, som jag olyckligtvis (som vederbörande inte vet om) förväxlade med din röst.


Utloggad karl

  • tónleikari
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 138
    • Visa profil
absolut ...skicka på ...jag kan ju alltid försöka men man vet ju aldrig hur det blir....men jag försöker gärna... / karl :unsure: B) :rolleyes:

Början plottrar för mycket. Tycker början ska va som det låter senare. Alltså straight komp, sång, rytm - thats all
Plottret finns kvar även efter 1 a refr, vet inte om det är lite otajta grejer kanske., men dom döljs delvis av av nya intstrument.
Din röst är Gudar värd.
Kan du inte sampla över lite av din timbre till min sampler?  :)
Har hållit på men en låt en längre tid som du kanske vill sjunga? Tycker inte min röst passar in. Jag kan skicka över en demo. Det är en väldigt speciell låt. Den var först tänkt till en annan sångare, som jag olyckligtvis (som vederbörande inte vet om) förväxlade med din röst.

Ny Cd "Wash Away The Past" free download at www.karlmusic.se


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
En av dina bästa helt klart. Själfullt och vackert. Har inte optimal lyssningsmöjlighet just nu.
Möjligen är arret lite plottrigt men överskuggas av låtens kvalitet i sådana fall. Svårt att säga vad som skulle skalas bort. Tar mig en lur-lyssning när jag kommer hem.
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad Fredrik Karlsson

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 325
    • Visa profil
Fint och bra röst!

Men som andra påpekar är det lite för många instrument.

Rösten i bakgrunden som kommer in vid ca 2:20 kanske skulle användas som bakgrund på låten ihop med gitarren  istället för dragspelet/stråkararna?

Lite sångstämmor hade inte suttit fel heller!
Min musik på Myspace:
www.myspace.com/carsonscar


Utloggad karl

  • tónleikari
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 138
    • Visa profil
Ja, jag grejade lite med den här och skulle väl ha spelat in allt på nytt om det inte vore för att jag inte kommer ihåg stämningen ( det kan vara samma som Hallonprinsessan, ska kolla ) men nu fick stora delar av ursprungskompet vara kvar och den kanske inte tål att ett dragspel kommer till och bråkar om utrymmet.....ta en lurlyssning du...och återkom om du har lust
Allt gott / karl

En av dina bästa helt klart. Själfullt och vackert. Har inte optimal lyssningsmöjlighet just nu.
Möjligen är arret lite plottrigt men överskuggas av låtens kvalitet i sådana fall. Svårt att säga vad som skulle skalas bort. Tar mig en lur-lyssning när jag kommer hem.

Fint och bra röst!

Men som andra påpekar är det lite för många instrument.

Rösten i bakgrunden som kommer in vid ca 2:20 kanske skulle användas som bakgrund på låten ihop med gitarren  istället för dragspelet/stråkararna?

Lite sångstämmor hade inte suttit fel heller!
Tack Fredrik för dina öron.... detta är en gammal låt som legat så där halvfärdig och jag tog upp den igen och la ny sång och jag tror körerna var mer i fokus förra versionen men jag tog bort en del till förmån för just dragspelet....man kan naturligtvis hålla på i evigheter men någon gång måste man stoppa och om det händer något mer så kan jag tänka mig att verkligen lägga ner mer jobb på denna tex. om jag får lust att ha den med på något eget skivsläpp  :unsure: B) tack igen för lyssningen  /  karl
Ny Cd "Wash Away The Past" free download at www.karlmusic.se


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
Dragspelet tycker jag är bra tänk i det tonregistret men kanske inte ligga på hela tiden iaf inte under sången utan brodera mellan sångstrofererna. Finns också några staccatotoner (01:06-18) som inte passar in alls imho. Ligger på ett svagt piano(?) som kör i stort sett samma ton tycker du kan testa utan det och se (höra) om kvarvarande instrument låter mer distinkta. Finns viss grötighet i basen också. Svårt att sätta fingret på vad det är, om det är basen och de tjockare gitarrsträngarna som krockar? Eller är det en paddig synth, hör inte riktigt  :huh:. Man får eq:a guran som f:n eller kanske välja ett tydligare basljud. Fretless nu va? Tror den breder ut sig som fasen i registret men ensam är den snygg.
« Senast ändrad: 07.08.2007, 23:46:54 by equality »
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad stensdotter

  • Nirvana nästa
  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 206
    • Visa profil
    • Stensdotters hemsida
Hej Karl!
Har saknat din röst (kom jag på nu  :lol:). Härlig, varm och mjuk sång. Det enda jag skulle vilja justera är basgången. Den känns luddig, orytmisk, lite slumpartad. Men HEJA vilken skön stämma du har (det visste jag ju redan).

Lyssna på http://www.stensdotter.com


DåligtGehör

  • Gäst
Är inte senaste tiden i tillstånd för djuplyssning, förslag osv... men ville bara säga att det finns mycket i denna och i framförandet som är så grymt vackert och rör vid en trött mans hjärta :wub:


Utloggad karl

  • tónleikari
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 138
    • Visa profil
equality...tackar för responsen...kommer nog att försöka att rekonstruera stämningen och spela in på nytt...Ja, det är en massa ljud hit och dit som kanske ställer till det för basen...ska kolla och fixa...tnx

stensdotter...ibland lånar jag min grannes Fender jazzbas och tycker det är ganska kul att lägga en riktig bas...men jag är heller ingen basist så i en kombination av snabba inspelningar och inte alltför händig på basen blev det detta men tror jag  kommer spela in på nytt och då ska jag inte ha så bråttom...tnx och kul att du gillar min röst, det är ömsesidigt lyssnar på "never ever" till och från och ryser...tnx igen

DåligtGehör....tack för att du gillar och att det berör /  karl
Ny Cd "Wash Away The Past" free download at www.karlmusic.se


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Tjena denna har jag inte hört..tror jag i varje fall.
Nåväl,det låter bra - kanske lite mycket "kring" arrangemang som någon skrev.Fantastisk sång,och en mycket bra låt.Slår inte ned på nåt utan njuter mig igenom lyssningen..Och där tog det slut.

Well done Karl,en lite eftertänksam låt med ohygglig feeling.Gillade detta!

Mvh
Micael


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
Instämmer med vad fler sagt....ingen klockren hit utan snarare en vilsam och tilltalande sak som får en att tänka en stund, vilket inte är dåligt i dessa tider.

Bryr mig inte om att nåmna några petitesser som redan påtalas utan påpekara bara enkelt att jag önskar att jag hade din förmåga att skriva bra låtar.

:)
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad karl

  • tónleikari
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 138
    • Visa profil
tackar för lyssningarna Mike & Emu.....kul att ni gillar

Allt gott / karl
Ny Cd "Wash Away The Past" free download at www.karlmusic.se