Kontrollrummet

Roffe H - Summertime

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Roffe H

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 777
    • Visa profil
LÅTNAMN: Summertime
ARTIST/MEDVERKANDE: Roffe H
KOMPOSITÖR: George Gershwin
GENRE: Jazzballad
LÅTLÄNGD: 3:11
INSPELNINGSÅR: 2013
FORMAT: mp3

En av de första låtarna jag lärde mig spela på sax. Den har hängt med sedan 2002 då jag började. Brukar göra en version emellanåt. Lite roligt att höra skillnad år från år (den från 2002 slipper ni höra). När det gäller tekniken har det inte hänt så värst mycket, tonen däremot har nog förändrats en hel del.
Det är väl vintertid som det passar att lägga upp "sommarlåtar" ?  :lol:

Summertime är en aria komponerad av George Gershwin för operan Porgy och Bess (1935).Sången blev snabbt en populär jazzstandard och har tolkats av bland andra Fun Boy Three, Billie Holiday, Ella Fitzgerald och Janis Joplin. George Gershwin, född som Jacob Gershowitz 26 september 1898 i Brooklyn, New York, död 11 juli 1937 i Los Angeles, Kalifornien, var en amerikans, k kompositör och pianist. Till Gershwins mest berömda verk räknas Rhapsody in Blue (1924)
Källa: Wikipedia;
« Senast ändrad: 13.12.2013, 17:43:23 by Roffe H »
Sjunger och spelar gitarr, bas, tenorsax och lite fiol (folkmusik). Är inte med i någon orkester sitter på kammaren och gör egna inspelningar med logic, ibland använder jag bakgrunder från BiAB (mest när det gäller jazz)


Utloggad pxm

  • Strängsnubblare.
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 166
  • Jag har målat av min Jazzmaster !!
    • Visa profil
    • johanpaxom
Mycket skönt blåst i din sax, Roffe !!!
Shysst sound... :)


mvh
"French Rock is like english wine" (John Lennon)
https://www.facebook.com/groups/JazzTheoryForum/


Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 633
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
Väldigt snyggt! Du har utvecklat ditt saxspel oerhört sedan jag hörde dig första
gången här på KR! Förutom den sedvanliga fina tonen har du lagt till improvisationer
och "blå" toner. Jag är imponerad! Det här blir perfekt att avnjuta fredagswhiskyn till!
/Asti
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Det finns några låtar som för mig är klassiska och som jag hoppas ingen förstör för mig. Summertime hör till den skaran och du gör den fantastiskt bra med din sax  - tack för det Roffe :D
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad Tokai

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 139
    • Visa profil
Snyggt Mr H!
Men ibland önskar jag att du kunde ta i lite mer på vissa toner. Du gör det redan nu till viss del. Som Asti säger har du utvecklats mycket i "blå" registret.
Personligen gillar jag inte att denna låt görs i jazzstuket, vill ha mer bluesfeeling. Men det är jag det. Kanon Roffe!


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Det är så skönt att höra dig ta toner på saxen. Lite som attt höra en stor jazzsångerska frmföra sin sång. Och det är en stor skillnad på att spela en melodi och att känna på melodin samtidigt som man spelar det. Rytmiken och artikulationen i tonerna som tas ger så mycket mer då du spelar.
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Roffe H

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 777
    • Visa profil
pxm, Asti, Eddi, Tokai, MaxB Tack för lyssning och uppskattning. Min gamla mentor sa alltid: "Tonen, Roffe, tonen! Ingen lyssnar på hur snabbt du spelar, men på hur det låter".
Hoppas att jag har tagit detta till mig.  :)
/Roffe H - som tar ton.
Sjunger och spelar gitarr, bas, tenorsax och lite fiol (folkmusik). Är inte med i någon orkester sitter på kammaren och gör egna inspelningar med logic, ibland använder jag bakgrunder från BiAB (mest när det gäller jazz)


Utloggad Alatar

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 597
    • Visa profil
    • www.alatarmusic.com
Härlig jazz. Du har verkligen känslan för det här.
www.alatarmusic.com


Utloggad bjurte

  • Hare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 773
  • You can run,butYou cant hide
    • Visa profil
  • Soundcloud: bjurte
Svänger fint Roffe, och vist blir din ton bara bättre och bättre.. :)
Bjurte the artist formerly known as Uriah.
http://soundcloud.com/bjurte


Utloggad Roffe H

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 777
    • Visa profil
Alatar & bjurte: Man tackar, man tackar för lyss och reflexion.  :)
/Roffe H
Sjunger och spelar gitarr, bas, tenorsax och lite fiol (folkmusik). Är inte med i någon orkester sitter på kammaren och gör egna inspelningar med logic, ibland använder jag bakgrunder från BiAB (mest när det gäller jazz)