Det är fint och en bra skildring av det du beskrev.
Tycker det är för bumligt spelat, skulle sänkt alla anslag 50% (bara för att testa), tycker inte det hårdhänta ens passar i partiet från 130 och framåt även om det hårda spelet absolut gör det partiet mer rättvisa.
Jättesnyggt i övrigt. Vad kör du med för piano?
Tack så mycket! Jag använder det bästa jag har, Sampletekks Black Grand (Ambient). Är väl inget värsting med round robins, men är med sina 24 anslagsnivåer betydligt bättre än de som följer med VSL SE, EWQLSO eller GPO's.
Håller på med en ny mix, att sänka anslagsstyrkan blir betydligt bättre på långsamt spel, men det blir skumt när man sänker för mycket. Vilken pianist klarar av att spela ppp med korta snabba noter?

Kanske hittar en bra kompromiss till slut.
Låter fint det här. Men jag saknar lite grann "flowen". Har du någon form av noter till det?
Tack Alatar. Jag tyckte jag hade ett väldigt flow när jag "skrev", fast det är ju det jag inte gör. Jag spelar, gör om tills jag tycker de låter hyfsat. Editerar sedan råmaterialet tills jag blir nöjd, men skriver inte ner det i någon form. Pianorullen i Cubase blir noter för mig, där tittar jag efter mönster. Ibland hör man felaktigheter men kan inte sätta fingret på vad det är, då är den till stor hjälp.
Jag antar att du kanske inte riktigt hör logiken i det hela? Jag tänkte så här. Det är ett pianostycke, ingen text som ska berättas. Är det sång så blir ju de olika verserna variationerna som gör att man inte tröttnar så lätt. Instrumentalmusik "måste" man variera på annat sätt.
Först gjorde jag de delar som är fram till 2:00. Vers, vers, refräng, vers avslut. Blev för simpelt, så jag gjorde refrängen dubbel, andra svängen med motstämma och la till små variationer på verstemat. Blå noter i andra versen, stympad takt i tredje. Kom sen på att versen skulle upprepas i struttig version x 2, och för att knyta ihop det gjorde jag ett mellantema i annan tonart som övergår till ursprungstemat i rätt tonart. Sista versen är inte heller den identisk med någon av de föregående.
Låter kanske komplicerat, men det är ju liknande typ av tänk när man gör rock/pop. Fast då varierar man text och kanske instrument.
Långt svar på en kort fråga.