Kontrollrummet

Rattlesnake - the frozen shore

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Rattlesnake

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 522
    • Visa profil
Satt vid mitt nya klaviatur och lekte lite med mitt pianoljud. Skulle testa mina egna teorier om musikaliska ramar och råkade med någon ton hamna så där strax utanför så det blev intressant, fulsnyggt kanske man kan säga. En liten slinga utvecklades till flera och resten gav sig självt på ett par kvällar. Titeln anspelar på en strandpromenad på Djurö jag gjorde nu i november. Det är något slags klirr av frostig vass som går sönder under skorna som jag på något vis hör i stycket. 

Pianot är till största delen spelat, men inte efter klick. Ville ha känslan av fritt tempo (men tror inte det varierar så mycket ändå.) Har rättat snubblingar och jämnat till anslagsnivåer och tajming men försökt hålla mig att inte göra för mycket. Tycker inte det låter programmerat, men kanske inte så välspelat heller. Vad tycker ni? Något som saknas eller är för mycket av?

2013-12-12
Ny version. Minskad MIDI-dynamik, och sänkta anslagsnivåer generellt. Lagt på en cello på slutet.

2014-06-19 Orkestral version adderad
« Senast ändrad: 20.06.2014, 00:31:51 by Rattlesnake »
DON'T PANIC


Utloggad pxm

  • Strängsnubblare.
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 166
  • Jag har målat av min Jazzmaster !!
    • Visa profil
    • johanpaxom
Intressant och spännande hela vägen och,,,,,helt fantastiskt !!!!!! :)
Superbt bra, Rattle !!!!
Menar det verkligen..

Lyssnar igen i morgon och återkommer kanske då..... :)

Med vänlig hälsning

Edit;
Friskt och fräscht är ord jag kom att tänka på nu för att beskriva musiken....
« Senast ändrad: 07.12.2013, 01:28:25 by pxm »
"French Rock is like english wine" (John Lennon)
https://www.facebook.com/groups/JazzTheoryForum/


Utloggad Marruschkka

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 677
  • Är det bra så är jag på!
    • Visa profil
Vackert och lite oförutsägbara harmer som kommer, precis som det ska vara, thinking outside the box.

Mycket njutbart detta :rolleyes:

/Marre
https://soundcloud.com/tokstollan


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 391
    • Visa profil
    • SoundClick
Tycker musiken skildrar precis det du med ord skriver. Jag känner novemberkylans melankoli inför den långa vintern med det korta dagsljuset som sällan sammanfaller med någon ledig stund och därmed blir desto viktigare.
Gillar det fria tempot och dina tonvandringar som tar stegen lite av sig själv men det finns en röd tråd som håller ihop. Impressionistiskt improvisation, kan det heta så?
Ibland blir nedslagen lite hårda och här tycker jag man har nytta av midits möjlighet till tak med max velocity. Men styr för sjutton inte för mycket med midit som
du också påpekar. Det låter live och ska låta live. Bra jobbat!   
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 633
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
Skön musik att varva ner och drömma sig bort till! Lite kall ton i pianot som förstärker vinterkänslan.
Gillar mest inledningen, där du "halkar" in i dur på något ställe och en och annan "avig", skön ton....
Det är befriande att då och då lyssna på musik, som inte är strikt arrangerad i ett visst mönster, fasta
teman och en fastslagen takt! Det blir spännande och oförutsägbart.
Kan tänka mig att en cello skulle kunna komplettera i vissa partier, annars funkar det jättebra så här!
/Asti
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Riktigt trevligt stycke. Funkar som det är tycker jag.
Som Eq var inne på är anslaget lite okänsligt i det studsiga partiet.

Kanske, kanske komplettera med nån ödslig fiol mot slutet. Eller inte  :D

Bra!!!


Utloggad HasseFX

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 710
    • Visa profil
Kompositionen är fin tycker jag, med både vackra harmonier och oväntade vändningar! :) Själva tolkningen är lite för hårdhänt för att ge stycket rättvisa IMHO. Mjukare mer nyanserat anslag och lite mer lyhörd hantering av sustain-pedal så skulle det lyfta!!


Utloggad Rattlesnake

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 522
    • Visa profil
Ja, detta är ett fantastiskt aktivt demoforum. Här har bidragen bara forsat in under dagen. Då ska vi se...
*läser*
Oj...  :wub:

Intressant och spännande hela vägen och,,,,,helt fantastiskt !!!!!! :)
Superbt bra, Rattle !!!!
Menar det verkligen..

Lyssnar igen i morgon och återkommer kanske då..... :)

Med vänlig hälsning

Edit;
Friskt och fräscht är ord jag kom att tänka på nu för att beskriva musiken....


tack så mycket pxm,
Kul att du gillade det! Tack!


Vackert och lite oförutsägbara harmer som kommer, precis som det ska vara, thinking outside the box.

Mycket njutbart detta :rolleyes:

/Marre


Marre, tackar ödmjukast.  :wub:

Tycker musiken skildrar precis det du med ord skriver. Jag känner novemberkylans melankoli inför den långa vintern med det korta dagsljuset som sällan sammanfaller med någon ledig stund och därmed blir desto viktigare.
Gillar det fria tempot och dina tonvandringar som tar stegen lite av sig själv men det finns en röd tråd som håller ihop. Impressionistiskt improvisation, kan det heta så?
Ibland blir nedslagen lite hårda och här tycker jag man har nytta av midits möjlighet till tak med max velocity. Men styr för sjutton inte för mycket med midit som
du också påpekar. Det låter live och ska låta live. Bra jobbat!   


Kul att du uppfattade den röda tråden. Impressionistiskt är ett hedersord, roligt att du tycker det låter så, och visst finns melankolin där också. Live är det, fast de olika partierna är inspelade för sig.
Hade lite problem med att få till anslagsnivåerna som jag ville med nya keyboardet, vissa toner blev oavsiktligt för starka, andra för svaga. Får se över de hårda anslagen en vända till.
 
Skön musik att varva ner och drömma sig bort till! Lite kall ton i pianot som förstärker vinterkänslan.
Gillar mest inledningen, där du "halkar" in i dur på något ställe och en och annan "avig", skön ton....
Det är befriande att då och då lyssna på musik, som inte är strikt arrangerad i ett visst mönster, fasta
teman och en fastslagen takt! Det blir spännande och oförutsägbart.
Kan tänka mig att en cello skulle kunna komplettera i vissa partier, annars funkar det jättebra så här!
/Asti

Tack asti,
Ja, det kliar i fingrarna att introducera ett till instrument, cello eller stråkspelad kontra kan jag höra passar. Klurar på saken.

Kul att du uppfattade att jag skojade lite med takten på ett ställe. Från början ett oavsiktligt avsteg, men tyckte det passade så det fick bli en upprepning direkt därpå.

Riktigt trevligt stycke. Funkar som det är tycker jag.
Som Eq var inne på är anslaget lite okänsligt i det studsiga partiet.

Kanske, kanske komplettera med nån ödslig fiol mot slutet. Eller inte  :D

Bra!!!

Tack Wernborg!

Ska se över spattpartiet, om jag kan slipa lite. Eller spela om, vi får se.

Kompositionen är fin tycker jag, med både vackra harmonier och oväntade vändningar! :) Själva tolkningen är lite för hårdhänt för att ge stycket rättvisa IMHO. Mjukare mer nyanserat anslag och lite mer lyhörd hantering av sustain-pedal så skulle det lyfta!!

Tack Hasse,
Ja, jag hörde att det blev lite väl flödigt här och var när jag inte hann lyfta sustainpedalen vid ackordsbyten. Dissonanserna blev spännande, men kanske inte alltid... Ska se över både den och anslagsnivåerna. Tack för lyssning och kommentar!
DON'T PANIC


Utloggad Rattlesnake

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 522
    • Visa profil
ny version, att jämföra med den gamla för den som så vill!
Har minskat mididynamiken till 80% (de starkaste tonerna har blivit 10% svagare och de svagaste 10% starkare) och sett över sustainpedalens upp-och nedtajming. Petat lite med tempot och nån enstaka ton.

Men fortfarande bara piano.  :)
DON'T PANIC


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
Snyggt. Gillar lite brytningar över till dur någonstans. Försökte tänke lite kritiskt när jag lyssnade men det är så bra att man bara drömmer sig bort. Funkar som det är, eller som grund för fler instrument, men ändå känns det klart på detta vis.

hatten av för snyggt stycke.
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad Marsall

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 635
    • Visa profil
Snyggt o fantasifullt verkligen..Men skulle få mer bärighet med fler instrument ..stråk av olika slag ,,Nu är du nog inte inne på den linjen men ett synthljud av nåt slag långt bak i rummet som bara finns där skulle va trevligt inslag Men det är nog inte din tanke med denna ..  :)


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 249
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Ok ny trend på KR tydligen - vackert pianospel. Jag reagerade tvärtom och tyckte en del stora terser kunde varit små. Verkligen livekänsla med sustain o allt. Det hårda partiet kanske lite väl hårt och nånstans önskade jag att du skulle återkomma till första partiet.
Men riktigt bra detta - njutbart.
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Vajert stycke och ljud.
Ska pianotonerna vid 51 komma i "otakt"?
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Rattlesnake

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 522
    • Visa profil
Snyggt. Gillar lite brytningar över till dur någonstans. Försökte tänke lite kritiskt när jag lyssnade men det är så bra att man bara drömmer sig bort. Funkar som det är, eller som grund för fler instrument, men ändå känns det klart på detta vis.

hatten av för snyggt stycke.
Tack Emu! Utan brytningarna hade detta varit ett ganska ordinärt stycke, tror jag. Kul att det uppskattas, att det inte verkar "låta fel".  :)

Snyggt o fantasifullt verkligen..Men skulle få mer bärighet med fler instrument ..stråk av olika slag ,,Nu är du nog inte inne på den linjen men ett synthljud av nåt slag långt bak i rummet som bara finns där skulle va trevligt inslag Men det är nog inte din tanke med denna ..  :)

Jag tycker det är en bra idé faktiskt, men kanske innebär att pianot får spela lite mindre. Pads som tar över en del av ackordspelet, ihop med ett diskret eko på pianot så skulle det kunna ge en ganska annorlunda känsla. Man skulle kunna testa att göra en alternativ version!
Stort tack för lyssning och kommentar!

Ok ny trend på KR tydligen - vackert pianospel. Jag reagerade tvärtom och tyckte en del stora terser kunde varit små. Verkligen livekänsla med sustain o allt. Det hårda partiet kanske lite väl hårt och nånstans önskade jag att du skulle återkomma till första partiet.
Men riktigt bra detta - njutbart.

Hej Eddi,
Om jag tolkar dig rätt så ville du ha fler mollklanger? Jag tycker det är bra som det är.  :)
I version två (i soundcloudlänken) har jag mildrat anslagen. Var det den eller den i trådhuvudet du hade lyssnat på?
Det absolut sista partiet är faktiskt en repris av det första temat. Inte helt identiskt spelat, det skiljer sig lite på alla ställen det förekommer.
Tack för lyssning och kommentar!

Vajert stycke och ljud.
Ska pianotonerna vid 51 komma i "otakt"?

Hej Max,
Tack så mycket! På de två versionerna skiljer sig ackordet vid 51s åt, så frågan är vilken du lyssnat på. På den senare versionen är ackordet "ihopdraget", det var mera som ett arpeggio på den första.
« Senast ändrad: 08.12.2013, 23:33:22 by Rattlesnake »
DON'T PANIC


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Det är fint och en bra skildring av det du beskrev.


Tycker det är för bumligt spelat, skulle sänkt alla anslag 50% (bara för att testa), tycker inte det hårdhänta ens passar i partiet från 130 och framåt även om det hårda spelet absolut gör det partiet mer rättvisa.

Jättesnyggt i övrigt. Vad kör du med för piano?
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad Alatar

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 597
    • Visa profil
    • www.alatarmusic.com
Låter fint det här. Men jag saknar lite grann "flowen". Har du någon form av noter till det?
www.alatarmusic.com


Utloggad Rattlesnake

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 522
    • Visa profil
Det är fint och en bra skildring av det du beskrev.


Tycker det är för bumligt spelat, skulle sänkt alla anslag 50% (bara för att testa), tycker inte det hårdhänta ens passar i partiet från 130 och framåt även om det hårda spelet absolut gör det partiet mer rättvisa.

Jättesnyggt i övrigt. Vad kör du med för piano?
Tack så mycket! Jag använder det bästa jag har, Sampletekks Black Grand (Ambient). Är väl inget värsting med round robins, men är med sina 24 anslagsnivåer betydligt bättre än de som följer med VSL SE, EWQLSO eller GPO's.

Håller på med en ny mix, att sänka anslagsstyrkan blir betydligt bättre på långsamt spel, men det blir skumt när man sänker för mycket. Vilken pianist klarar av att spela ppp med korta snabba noter? :) Kanske hittar en bra kompromiss till slut.


Låter fint det här. Men jag saknar lite grann "flowen". Har du någon form av noter till det?

Tack Alatar. Jag tyckte jag hade ett väldigt flow när jag "skrev", fast det är ju det jag inte gör. Jag spelar, gör om tills jag tycker de låter hyfsat. Editerar sedan råmaterialet tills jag blir nöjd, men skriver inte ner det i någon form. Pianorullen i Cubase blir noter för mig, där tittar jag efter mönster. Ibland hör man felaktigheter men kan inte sätta fingret på vad det är, då är den till stor hjälp.

Jag antar att du kanske inte riktigt hör logiken i det hela? Jag tänkte så här. Det är ett pianostycke, ingen text som ska berättas. Är det sång så blir ju de olika verserna variationerna som gör att man inte tröttnar så lätt. Instrumentalmusik "måste" man variera på annat sätt.

Först gjorde jag de delar som är fram till 2:00. Vers, vers, refräng, vers avslut. Blev för simpelt, så jag gjorde refrängen dubbel, andra svängen med motstämma och la till små variationer på verstemat. Blå noter i andra versen, stympad takt i tredje. Kom sen på att versen skulle upprepas i struttig version x 2, och för att knyta ihop det gjorde jag ett mellantema i annan tonart som övergår till ursprungstemat i rätt tonart. Sista versen är inte heller den identisk med någon av de föregående.
Låter kanske komplicerat, men det är ju liknande typ av tänk när man gör rock/pop. Fast då varierar man text och kanske instrument.

Långt svar på en kort fråga.  :)
DON'T PANIC


Utloggad Alatar

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 597
    • Visa profil
    • www.alatarmusic.com

Tack Alatar. Jag tyckte jag hade ett väldigt flow när jag "skrev", fast det är ju det jag inte gör. Jag spelar, gör om tills jag tycker de låter hyfsat. Editerar sedan råmaterialet tills jag blir nöjd, men skriver inte ner det i någon form. Pianorullen i Cubase blir noter för mig, där tittar jag efter mönster. Ibland hör man felaktigheter men kan inte sätta fingret på vad det är, då är den till stor hjälp.

Jag antar att du kanske inte riktigt hör logiken i det hela? Jag tänkte så här. Det är ett pianostycke, ingen text som ska berättas. Är det sång så blir ju de olika verserna variationerna som gör att man inte tröttnar så lätt. Instrumentalmusik "måste" man variera på annat sätt.

Först gjorde jag de delar som är fram till 2:00. Vers, vers, refräng, vers avslut. Blev för simpelt, så jag gjorde refrängen dubbel, andra svängen med motstämma och la till små variationer på verstemat. Blå noter i andra versen, stympad takt i tredje. Kom sen på att versen skulle upprepas i struttig version x 2, och för att knyta ihop det gjorde jag ett mellantema i annan tonart som övergår till ursprungstemat i rätt tonart. Sista versen är inte heller den identisk med någon av de föregående.
Låter kanske komplicerat, men det är ju liknande typ av tänk när man gör rock/pop. Fast då varierar man text och kanske instrument.

Långt svar på en kort fråga.  :)

Interessant. Det hade jag inte tänkt på, den här jämnförelsen med en rock/pop låt.
Skulle du kunna skicka mig MIDI filen på den? Bara om du vill, alltså. Skulle vara intressant att testa att spela den själv. Och då är det lättare för mig med noter. Men jag vet heller inte, om jag kommer orka lära mig denna.
www.alatarmusic.com


Utloggad Plinka

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 000
  • Peace, Love and Missunderstanding
    • Visa profil
    • YogaDansa
Mysigt, du fångar verkligen den melankoliska novemberkänslan, framförallt i första partiet. I det hårdare mittenpartiet förlorade jag dock den känslan...jag lyssnade på den första versionen i trådhuvudet ;) Annars snyggt jobb!
Plinkar på en låt...


Utloggad Rattlesnake

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 522
    • Visa profil
Interessant. Det hade jag inte tänkt på, den här jämnförelsen med en rock/pop låt.
Skulle du kunna skicka mig MIDI filen på den? Bara om du vill, alltså. Skulle vara intressant att testa att spela den själv. Och då är det lättare för mig med noter. Men jag vet heller inte, om jag kommer orka lära mig denna.

Visst kan jag göra det! Om du lyckas lära dig den så vill jag ju höra resultatet förstås.  :)
Har faktiskt funderat på att själv lära mig den.   :rolleyes:


Mysigt, du fångar verkligen den melankoliska novemberkänslan, framförallt i första partiet. I det hårdare mittenpartiet förlorade jag dock den känslan...jag lyssnade på den första versionen i trådhuvudet ;) Annars snyggt jobb!
Tack Plinka! Jag ska försöka göra en ännu mysigare mix, som jag hoppas du tycker bättre om, inkl mellanpartiet.  :)

DON'T PANIC


Utloggad aROCKER

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 733
    • Visa profil

Utloggad Scar Fraction Studio

  • http://www.sapgroup.se/
  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 344
  • https://www.facebook.com/egsoundgroup/
    • Visa profil
    • EG Sound
Härligt stycke detta :D riktigt fint och jag gillar ackord färgningarna som du gör :)
Skulle önska du blötte ner pianot lite med nått reverb :)
Testa lägg över nått stråk kanske?
Kommer bli kanon det här.


Utloggad Rattlesnake

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 522
    • Visa profil
Snyggt och snyggt ljud på pianot.
Bra feeling!
Tack så väldans.   :)

Härligt stycke detta :D riktigt fint och jag gillar ackord färgningarna som du gör :)
Skulle önska du blötte ner pianot lite med nått reverb :)
Testa lägg över nått stråk kanske?
Kommer bli kanon det här.
Tack!
satt i går kväll och gjorde en ny version. Inte mer reverb, men med mjukare anslag och lite mer parallellkompression som lyfter fram både närhet och ambiens, tycker jag. Och så har jag testat att lägga på cello på slutet. Hoppas det funkar!
DON'T PANIC


Utloggad Rattlesnake

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 522
    • Visa profil
Ny version i trådhuvudet!

*Minskad MIDI-dynamik
*Minskade anslagsnivåer
*Mer parallellkompression
*Ny cello (Pocket Blakus)
DON'T PANIC


Utloggad bjurte

  • Hare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 773
  • You can run,butYou cant hide
    • Visa profil
  • Soundcloud: bjurte
Åh vilka sköna och skumma harmonier, älskar sådant, härlig stämmning och ljud.. :wub:
Bjurte the artist formerly known as Uriah.
http://soundcloud.com/bjurte


Utloggad Roffe H

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 777
    • Visa profil
Mycket njutbart, visst får man novembervintervibbar. Fint ljud på nya instrumentet.  :)
/Roffe H
Sjunger och spelar gitarr, bas, tenorsax och lite fiol (folkmusik). Är inte med i någon orkester sitter på kammaren och gör egna inspelningar med logic, ibland använder jag bakgrunder från BiAB (mest när det gäller jazz)


Utloggad Rattlesnake

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 522
    • Visa profil
Åh vilka sköna och skumma harmonier, älskar sådant, härlig stämmning och ljud.. :wub:

Visst är det kul när man hittar klanger som är skumma men som passar i sammanhanget?  :D
Kul att du gillart. Tack för lyssning och kommentar.

Mycket njutbart, visst får man novembervintervibbar. Fint ljud på nya instrumentet.  :)
/Roffe H

Tack Roffe, kul att höra! Angående cellon så är det bästa att den är alldeles gratis och mycket spelbar i och med vibration kommer efter ett tag. Dessutom är den fint programmerad så legatotonerna snyggt binds samman. Tack för lyssning och kommentar.
DON'T PANIC


Utloggad Plinka

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 000
  • Peace, Love and Missunderstanding
    • Visa profil
    • YogaDansa
Den är riktigt mysig nu. Har du ändrat i harmonierna? De är väldigt intressanta i alla fall, och mellanpartiet fungerar fint  :)
Cellon som smyger sig in till höger är klockren, mysmys, ev kunde du automatisera panoreringen på den så att den kryper lite närmre mitten eftersom  ;)
Plinkar på en låt...


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 249
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Jo du har nog rätt att durklangen gör att det sticker ut lite - jag har vant mig vid dom - blev väl bara så överraskad förstagången. Mycket bättre/softare anslag nu - värdig avslutning med cellon där jag iofs håller med Plinka att den kan vandra mot mitten men cellisten ska ju sitta på sin plats till höger sådet vore väl konstigt det också.
Än mer njutbar nu alltså :D
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad Plinka

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 000
  • Peace, Love and Missunderstanding
    • Visa profil
    • YogaDansa
... - värdig avslutning med cellon där jag iofs håller med Plinka att den kan vandra mot mitten men cellisten ska ju sitta på sin plats till höger sådet vore väl konstigt det också.


Vem har bestämt att cellisten ska sitta till höger? Jag tror hen tröttnat på det nu, nu finns det så mycket scenutrustning så han kan sitta på en sån där snurrande skiva i golvet, och glida runt lite, det skulle hen tycka var jättekuuul, lite cirkus liksom  :D :P
Plinkar på en låt...


Utloggad ynot

  • vatten
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 826
  • i missed u
    • Visa profil
    • vassmusic.com
börjar lite trevande saknar lite sustain pedal. men tar sig i mitten o blir riktigt intressant
gott jobbat

Tony
att leva är att dö


Utloggad Tokai

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 139
    • Visa profil
Det har gått en månad, det är december, inte så kallt, ingen snö här i Skåne, bäva månne den dag när feelingen från detta pianostycke slår in!
Moll till dur, och dur till moll - det är livet i ett nötskal! Fint spelat Roger!


Utloggad Rattlesnake

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 522
    • Visa profil
Den är riktigt mysig nu. Har du ändrat i harmonierna? De är väldigt intressanta i alla fall, och mellanpartiet fungerar fint  :)
Cellon som smyger sig in till höger är klockren, mysmys, ev kunde du automatisera panoreringen på den så att den kryper lite närmre mitten eftersom  ;)
Hej Plinka, kul att du tycker den blev bättre. Nej ,jag har inte ändrat i harmonierna. Cellon gör kanske en treklang till fyrklang på något ställe, men i övrigt är det nog precis samma stycke. Det kanske låter "mer rätt" ju fler gånger man lyssnar på det?  :)

Jo du har nog rätt att durklangen gör att det sticker ut lite - jag har vant mig vid dom - blev väl bara så överraskad förstagången. Mycket bättre/softare anslag nu - värdig avslutning med cellon där jag iofs håller med Plinka att den kan vandra mot mitten men cellisten ska ju sitta på sin plats till höger sådet vore väl konstigt det också.
Än mer njutbar nu alltså :D

Tack Eddi, kul att du också uppskattar det än mer.  :)
Psst, jag håller med dig - cellister ska inte hålla på och springa omkring som om det vore nån jäkla circus!  ;)

... - värdig avslutning med cellon där jag iofs håller med Plinka att den kan vandra mot mitten men cellisten ska ju sitta på sin plats till höger sådet vore väl konstigt det också.


Vem har bestämt att cellisten ska sitta till höger?

Jag!  :D
Det finns faktiskt en anledning till panoreringen. Pianot är inspelat i pianistens perspektiv, med bastonerna åt vänster. Tyckte det blev bättre balanserat att lägga cellon åt motsatt håll.  :)

börjar lite trevande saknar lite sustain pedal. men tar sig i mitten o blir riktigt intressant
gott jobbat

Tony
Hej Tony,
Tack för lyssning och kommentar! Har faktiskt skalat bort en del sustainpedal då några (och även jag) tyckte att det var lite för mycket av den på första versionen jag lade upp. Jag älskar sustainpedalljudet, men vet också att det blir väldigt lätt tröttsamt för öronen när alltför många ackord flyter i varandra.

Det har gått en månad, det är december, inte så kallt, ingen snö här i Skåne, bäva månne den dag när feelingen från detta pianostycke slår in!
Moll till dur, och dur till moll - det är livet i ett nötskal! Fint spelat Roger!
Tack Tokai,
Jag tycker det är roligt och spännande att leka i gränslandet mellan dur och moll, vilket jag för första gången blev medveten om genom baksidestexten på Jan Johanssons klassiska skiva "Jazz på svenska". Och så ger det den där melankoliska känslan som så bra beskriver november... I december ska allt vara glada polskor och mazurkor och allt är förstört!  :angry: :D
DON'T PANIC


Utloggad Rattlesnake

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 522
    • Visa profil
Jo, hej igen.  :)

Kunde inte låta bli att göra en orkestral variant av detta stycke. Är nog helt trogen originalversionens partier, temposkiftningar och stämmor, men har kompletterat en del som förhoppningsvis inte sabbar tanken med originalet.



Något som kunde göras bättre?
DON'T PANIC


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 249
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Ok jag fattade liksom ingenting vadå orkestralt? Tills jag kom till sista posten där en orkester fanns. Du kanske ska slänga in SC i första posten också så man ser den där.
I alla fall ja den orkestrala versionen ger ju ett helt annat perspektiv och låter riktigt bra - den ensamma cellon i pianoversionen tyckte jag var riktigt nice och den försvann en hel del i den orkestrala versionen - jag hör den inte alls faktiskt och det tycker jag är synd - den kanske finns med men som sagt den försvinner likaså pianot som ju är utbytt - jag gillar ju piano så det är väl därför jag saknar det. Men summasummarum så visst låter det hela bättre orkestralt så är det ju. :D
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se