Kontrollrummet

Författare Ämne: Hjälp med klassiska kadenser samt Schenker analys.....  (läst 3030 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad pxm

  • Strängsnubblare.
  • Legend
  • *****
  • Antal inlägg: 3 141
  • Jag har målat av min Jazzmaster !!
    • Visa profil
    • johanpaxom
Hjälp med klassiska kadenser samt Schenker analys.....
« skrivet: 03.12.2013, 21:10:12 »
Vem är det som är kunnig i klassisk musik som har en vecka över och som kan sätta mig in i ii-V7-I;s hantering i klassisk musik , olika kadenser i Harmonisk moll och i Schenkeranalys på riktigt djupgående nivå via nätet ??????
Har börjat studera Bach´s Goldbergvariationerna , kontrapunkt samt Bach´s Toccata & fuga D-moll..

Jag vill börja komponera för piano, kontrabas, fiol eller oboe så småningom.


mvh
« Senast ändrad: 04.12.2013, 10:04:07 by pxm »
"French Rock is like english wine" (John Lennon)
https://www.facebook.com/groups/JazzTheoryForum/

Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
  • Antal inlägg: 16 678
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
SV: Hjälp med klassiska kadenser samt Schenker analys.....
« Svar #1 skrivet: 04.12.2013, 06:32:15 »
Ojojoj, jag är glad att jag hittar de vanligaste ackorden.
Undrar vad det blir av? Du kanske kommer på en magisk formel som ger dig nyckeln till drivkraften bakom Bach:s komponerande.

Pluggar du musik på högkola eller borde du det eller är det intressantare att själv ta upp de områden som intresserar, då intresset dyker upp?
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google

Utloggad Fuzzbub

  • Idol
  • ****
  • Antal inlägg: 1 599
  • Gitarrspelande protopunkdiggande exilnorrlänning!
    • Visa profil
    • AboutHen på Soundcloud
SV: Hjälp med klassiska kadenser samt Schenker analys.....
« Svar #2 skrivet: 04.12.2013, 09:44:31 »
Kan tyvärr inte hjälpa dig med kadenser men om du är intresserad av dekadenser står jag till förfogande!   :D

Skämt åsido, hoppas du hittar någon vänlig (och kunnig) själ pxm!    /Fuzz
"Vi simmar alla i samma båt" - Refaat El Sayed

Utloggad pxm

  • Strängsnubblare.
  • Legend
  • *****
  • Antal inlägg: 3 141
  • Jag har målat av min Jazzmaster !!
    • Visa profil
    • johanpaxom
SV: Hjälp med klassiska kadenser samt Schenker analys.....
« Svar #3 skrivet: 04.12.2013, 09:56:26 »
Tack, Fuzzbub och tack MaxB....
He, he-ja det kanske är den vanligaste ackordföljden utanför jazz och fusion... :)

Nej jag pluggar inte på högskola, det är för dyrt och för seriöst :),jag är bara  intresserad..
Det finns en del frågor jag har, som t ex kan ett aug. ackord stå sub. för iii i en
ii-V7-I ???? Med avseende på ackorden som harmoniseras från Harmonisk moll....
osv, osv, ect,etc....

mvh

« Senast ändrad: 04.12.2013, 10:06:05 by pxm »
"French Rock is like english wine" (John Lennon)
https://www.facebook.com/groups/JazzTheoryForum/

Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
  • Antal inlägg: 12 780
    • Visa profil
    • Harmonisnurran det stora uppslagsverket i det lilla formatet
SV: Hjälp med klassiska kadenser samt Schenker analys.....
« Svar #4 skrivet: 04.12.2013, 10:17:22 »
En vanlig variant, speciellt inom jazz och populärmusik är att den primära (dur) subdominanten byts mot sin mollparallell (Sp) även kallad sekundär subdominant (sD). Inom klassisk musik är det vanligt att se detta ackord som en subdominant med sextfärgning eller med sexten i basen, subdominantparallellen kan även ses som dominantens molldominant (Dd). Ackordssekvensen blir då i stället:


Analysform  Antepenultima  Penultima   Ultima

Ackordanalys       Dm(7)            G             C
Funktionsanalys   Sp(7)             D              T
Steganalys           ii(7)               V              I

Denna variant går även under beteckningen II-V-I ("2-5-1" ibland skrivs "II" som "ii" för att markera det som mollackord) efter den romerska numreringen av ackordens placering i tonarten . II-V-I är en vanlig ackords- och improvisationsövning i musikundervisning samt en mycket vanligt förekommande ackordsföljd inom musikaliska verk.
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
Harmonisnurran det stora uppslagsverket i det lilla formatet:
http://www.wideworld.se

Utloggad pxm

  • Strängsnubblare.
  • Legend
  • *****
  • Antal inlägg: 3 141
  • Jag har målat av min Jazzmaster !!
    • Visa profil
    • johanpaxom
SV: Hjälp med klassiska kadenser samt Schenker analys.....
« Svar #5 skrivet: 04.12.2013, 10:32:45 »
okey, kanske är ii-V7-I den vanligast förekommande i vårt tidevarv då... :)

mvh

Edit;

Funktionsanalys   sD(7)             D              T
skall det väl stå om det är en ii-V-I ?????
Eller är det underförstått att Sp med en (7) blir en sD ????

mvh
« Senast ändrad: 04.12.2013, 10:57:14 by pxm »
"French Rock is like english wine" (John Lennon)
https://www.facebook.com/groups/JazzTheoryForum/

Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
  • Antal inlägg: 12 780
    • Visa profil
    • Harmonisnurran det stora uppslagsverket i det lilla formatet
SV: Hjälp med klassiska kadenser samt Schenker analys.....
« Svar #6 skrivet: 04.12.2013, 10:56:41 »
okey, kanske är ii-V7-I den vanligast förekommande i vårt tidevarv då... :)

mvh

Edit;

Funktionsanalys   sD(7)             D              T
skall det väl stå om det är en ii-V-I ?????
Eller är det underförstått att Sp med en (7) blir en sD ????

mvh


En sD är samma sak som en Sp.  (7) är tillval och inget som gör att funktionsbokstäverna ändrar sig.

Schenker leker med övertoner som han införlivar med ackorden och tror sig själv ha kommit på hur det enkelt kan exemplifieras - men jag vet inte jag...
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
Harmonisnurran det stora uppslagsverket i det lilla formatet:
http://www.wideworld.se

Utloggad pxm

  • Strängsnubblare.
  • Legend
  • *****
  • Antal inlägg: 3 141
  • Jag har målat av min Jazzmaster !!
    • Visa profil
    • johanpaxom
SV: Hjälp med klassiska kadenser samt Schenker analys.....
« Svar #7 skrivet: 04.12.2013, 10:59:06 »
Häftigt, tack , Eddi !!!  :)
Jag skall spela igenom och analysera stycket du postade i eftermiddag....
Nu snart skall jag handla litet käk och någon julklapp.... :)
//
Edit:
Ang. kadenser i harmonisk moll-är det bara V7-I, ii-V7-I och Vi-(Vii)-V7-I som är möjliga eller kan man använda iii-V7-I där iii ackordet, det augmenterade står sub för ett dimackord/kan ett aug. räknas som sD ????? beror det på hur det används i sammanhanget eller ????

mvh

Edit 2:
Nu har jag försökt komponera i Harmonisk moll och med, i detta inlägg, ovanstående kadenser....Det blir bara kaotiskt !!!!!!
och,,,obegripligt  :wacko: !!!!! Den som skulle heta "Golden Tones" har nu fått tilllägget "from Jupiter"  :lol: !!!!! Tror i a f att det fungerar med iii-V7-I harmoniserat från Harmonisk moll skala dock.....Det låter inte fel i mina öron i a f även om själva hela komposittionen blev,,,,,kaos !!! Det låter som mina första låtar jag lade ut på KR  :lol: !!!!!! Några goda råd ang. hanteringen av Harmonisk moll skala skulle inte sitta fel ???? Varför utvecklades den till Melodisk moll skala, som är mycket enklare att hantera ????? Menar det teoretiska skälet och historien bakom.....

mvh
« Senast ändrad: 04.12.2013, 20:17:45 by pxm »
"French Rock is like english wine" (John Lennon)
https://www.facebook.com/groups/JazzTheoryForum/

Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
  • Antal inlägg: 16 678
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
SV: Hjälp med klassiska kadenser samt Schenker analys.....
« Svar #8 skrivet: 04.12.2013, 21:26:10 »
Kadens = Cadence = vacker musik?

Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google

Utloggad pxm

  • Strängsnubblare.
  • Legend
  • *****
  • Antal inlägg: 3 141
  • Jag har målat av min Jazzmaster !!
    • Visa profil
    • johanpaxom
SV: Hjälp med klassiska kadenser samt Schenker analys.....
« Svar #9 skrivet: 04.12.2013, 21:27:32 »
åh, jag älskar King Crimson !!!  :wub:

mvh
"French Rock is like english wine" (John Lennon)
https://www.facebook.com/groups/JazzTheoryForum/

Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
  • Antal inlägg: 12 780
    • Visa profil
    • Harmonisnurran det stora uppslagsverket i det lilla formatet
SV: Hjälp med klassiska kadenser samt Schenker analys.....
« Svar #10 skrivet: 05.12.2013, 09:47:18 »
Häftigt, tack , Eddi !!!  :)
Jag skall spela igenom och analysera stycket du postade i eftermiddag....
Nu snart skall jag handla litet käk och någon julklapp.... :)
//
Edit:
Ang. kadenser i harmonisk moll-är det bara V7-I, ii-V7-I och Vi-(Vii)-V7-I som är möjliga eller kan man använda iii-V7-I där iii ackordet, det augmenterade står sub för ett dimackord/kan ett aug. räknas som sD ????? beror det på hur det används i sammanhanget eller ????

mvh

Edit 2:
Nu har jag försökt komponera i Harmonisk moll och med, i detta inlägg, ovanstående kadenser....Det blir bara kaotiskt !!!!!!
och,,,obegripligt  :wacko: !!!!! Den som skulle heta "Golden Tones" har nu fått tilllägget "from Jupiter"  :lol: !!!!! Tror i a f att det fungerar med iii-V7-I harmoniserat från Harmonisk moll skala dock.....Det låter inte fel i mina öron i a f även om själva hela komposittionen blev,,,,,kaos !!! Det låter som mina första låtar jag lade ut på KR  :lol: !!!!!! Några goda råd ang. hanteringen av Harmonisk moll skala skulle inte sitta fel ???? Varför utvecklades den till Melodisk moll skala, som är mycket enklare att hantera ????? Menar det teoretiska skälet och historien bakom.....

mvh
Jag har för mig att jag läst någonstans att man aldrig kan göra en helkadens med utgångspunkt från ett moll-ackord - det blir bara obegripligt - det är kanske det du råkat utför?
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
Harmonisnurran det stora uppslagsverket i det lilla formatet:
http://www.wideworld.se