RoffeTack för lyssning och kommentar. Jo, reverbet kanske blev en gnutta för mycket. Och den där gitarren stämde nog inte så bra. Det lät mycket bättre när vi gjorde om den, ny mix kommer upp så småningom.
AlatarTack för lyssning och kommentar. Det är ju inte jag som sjunger lead, men jag antar att du vänder dig direkt till sångaren. Jag har vidarebefordrat synpunkten och kan väl säga det att det brukar vara ganska mycket meck upp och ner med tonarterna innan vi spikar... Man vill ju gärna ha den högsta möjliga utan att det låter ansträngt. Men i detta fallet hade det kanske varit bättre något snäpp lägre, men jag vet inte om vi är så sugna att lägga om allt...
OlaHuruvida trummisar ska lira med häng eller inte är nog en smaksak. Personligen har jag väldigt svårt om det ligger det minsta före, hellre lite efter. Vi lade faktiskt om trummorna igår, spelade med stockar istället för rottingvispar, och ny version kommer upp inom kort.
Tack för lyssning och kommentar.
WernborgEn till som vill ha trummorna annorlunda...?

Det du skriver om sångcoachning tycker jag är extremt viktigt och tyvärr det stora problemet när man som band gör egna inspelningar. Det är svårt att agera producent mot egna bandmedlemmar, om det inte är rena spelfel så blir det blir lätt bara ett tyckande som sångaren (eller vem det nu är) kan välja att lyssna på eller inte. En utomstående producent med lite erfarenhet som bara går in och bestämmer "vi tar en tagning till, försök få det att låta lite mer---" får liksom alla att lyfta ett snäpp till.
Men har man inte en producent är ju det näst bästa med att lägga upp halvfärdiga mixar här. Tycker någon si eller så kanske man inte ska dra för stora växlar, men finns det ett närapå konsensus om att något går att få till bättre så är det svårt att säga emot.
Tack för synpunkter på arr och låtstruktur också.