Kontrollrummet

a person - forgive me

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Rattlesnake

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 522
    • Visa profil
Hej alla,
Bandet jag spelar med behöver lite hjälp med denna.

Vi har olika åsikter om hur bra det här låter; om instrumenten verkligen stämmer. Allt är stämt innan inspelning, men vissa av oss tycker inte det låter ok.

Vad tycker ni? Om något låter surt, i så fall vad?
 
På denna låt spelar
Andreas Persson: sång, akustisk gitarr och munspel
Lars Sandberg: trummor, percussion och elgitarr
jag: bas, akustisk gitarr,piano och stämsång


Vi är såklart tacksamma för övriga kommentarer också, om själva låten och framförandet. Mixen är bara en råmix än så länge; ska instrument läggas om är det ingen större mening att finslipa nu.
« Senast ändrad: 04.12.2013, 22:38:33 by Rattlesnake »
DON'T PANIC


Utloggad Holgers Tröst

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 184
    • Visa profil
Sången låter lite off, bitvis....en aning - men det går att fixa....munspelet är helt klart lite off. Elguran ostämd. :-)  (Eller stämmer inte mot er andra)...Bra röst. Kantrar åt vänster lite mixen....Kan bli skitbra dock.  ;)

en musikant från Kalmar, hela halvan av Holgers Tröst.


Utloggad Rattlesnake

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 522
    • Visa profil
Sången låter lite off, bitvis....en aning - men det går att fixa....munspelet är helt klart lite off. Elguran ostämd. :-)  (Eller stämmer inte mot er andra)...Bra röst. Kantrar åt vänster lite mixen....Kan bli skitbra dock.  ;)
Tack för lyssning och värdefulla kommentarer! Kan du förtydliga vad du menar med "off"? För mig betyder det fel i tajmingen, men för dig kanske det betyder något annat?  :)
DON'T PANIC


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Initialt önskar jag att sången inte har så mycket reverb. Jag upplever att rösten placerats i ett annat rum än de övriga.

Mysigt med ett sökande piano där tidigt.

Jag kan inte uppskatta att två gitarrer placeras på vänster sida att det inte finns något som väger upp till höger.
Efter en minut kommer en till akustisk in. Släpp ut den lika långt ut på högersidan och låt den vara lika tydlig i mixen. Nu är den dov, lägre i volym och närmare mitten. Annars är det bra att placera elguran till höger istället. Eller varför inte släppa in en hammond till höger och låta vänster-akustiska redan från början vara närmare mitten och låta elguran komplettera längre ut på vänster sida, om de nödvändigtvis måste hålla till på samma sida.

Gillar det rena i soundet. Jag tror jag hör alla ingående komponenter. Enbart cajon som percussion?
« Senast ändrad: 27.11.2013, 23:51:54 by MaxB »
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Holgers Tröst

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 184
    • Visa profil
Sången låter lite off, bitvis....en aning - men det går att fixa....munspelet är helt klart lite off. Elguran ostämd. :-)  (Eller stämmer inte mot er andra)...Bra röst. Kantrar åt vänster lite mixen....Kan bli skitbra dock.  ;)
Tack för lyssning och värdefulla kommentarer! Kan du förtydliga vad du menar med "off"? För mig betyder det fel i tajmingen, men för dig kanske det betyder något annat?  :)

Åhå! Jag tänkte på pitch i detta fallet. Gotta love that Americana though! :-)

en musikant från Kalmar, hela halvan av Holgers Tröst.


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Hade du inte sagt något om ostämdhet så hade jag nog inte reagerat nämnvärt men det är klart att sitter man o lyssnar efter det så hör man ju vissa skillnader ungefär som Holger var inne på - munspelet ska å andra sidan inte vara pang på. Skön röst har han och låten är riktigt bra - det ligger nog en hel del i vad Maxen pekar på också.
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad Plinka

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 000
  • Peace, Love and Missunderstanding
    • Visa profil
    • YogaDansa
Tycker den är jätteskön! Jag hade nog inte tänkt på något av ovanstående om ingen hade sagt det ;) men du får väl ta till dig de synpunkter du fått, som du/ni vill ta till er. Lycka till med fina bandet, hälsa!
Plinkar på en låt...


Utloggad slipperman

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 120
    • Visa profil
Det är ju jättebra det här och kritiken är ju på marginalen. Det som jag hörde (efter att ha läst övrigas inlägg) är att leadsångaren behöver sjunga upp ordentligt innan sången sätts. Tonerna närmas hela tiden underifrån, och det ger också den vemodiga och blåa americana-känslan, men det kanske sker lite för ofta. Om man betraktar det från ett statistiskt perspektiv (vilket man kanske kan) så kanske en uppvärmning (av rösten i det här fallet) hade fått bort det som ni eventuellt stör....



Utloggad Rattlesnake

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 522
    • Visa profil
Holger, MaxB, Eddi, Plinka och slipperman. Stort tack för era synpunkter och beröm. Jag vidarebefodrade dessa till de andra idag, och vi beslöt lägga om elguran och den dova acken till att börja med. Elguran la vi om i för någon timme sen.

(Visst är det en cajun som alternerar med trummorna. En tamburin finns också.)

DON'T PANIC


Utloggad Tokai

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 139
    • Visa profil
Springsteen låter det som i början
Sångaren sjunger bra dock. Bra pondus. Men lite okänsligt.
 "Off" sa nån. Ja, håller med vad gäller pitch på vissa instrument men också tajming bitvis.
Munspelet för högt i volym.
Tycker det här en rätt trist låt. Nej, ge mig Rattlesnakes 60-tals influerade poplåtar! Det är grejer det!


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
Det är riktigt bra tycker jag. Grymt snyggt arrat.

Det mest låter LITE off pitch. jag hade nog kört in munspelet i en tuner och kollat pitchen på den, och stämt om övriga efter den.

Tror det mesta går att leva med utom elgitarren. Några småslag på framförallt elgura, men även nåt enstaka på percussion låter lite off beat.

men vi talar småsaker här. 98% av alla demos här låter inte såhär bra.

Sångaren sjunger bra tycker jag. Önskar LITe mer variation och inlevelse i sången. Om man får önska.

Frasering på munspelet är verkligen kalas. genuint, och en bra förstärkning av hela klabbet.

Undrar hur det skulle vara om ni skulle loopa refrängen, går över till rakt trumkomp, lite mer springsteen-kompgura, och gradivs lyfta in ett element i taget till nånslags arr-crescendo, för att sluta med en minimalistisk vers. Låta låten få ett till ansikte så att säga. jag tror det skulle vara skitbra och göra den än mer intressant.


bra lyssning annars. bra!
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad Rattlesnake

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 522
    • Visa profil
Tokai
Tack för lyssning, kritik och en väldigt upplyftande slutkläm!  :wub:

Emulator
Oj, många saker på en gång att smälta där!
Lustigt det du och andra skriver om att munspelet inte stämmer mot resten, jag reagerar inte på det men tycker som du att det låter skumt om det mesta. Inkl basen...
Bra idé där om refrängen, tycker också den borde skilja sig mer från resten. Med rakt trumkomp tror jag du menar att markera 2:an och 4:an istället för bara 4:an, right?  :)
Tack för lyssning och feed!
DON'T PANIC


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
Tokai
Tack för lyssning, kritik och en väldigt upplyftande slutkläm!  :wub:

Emulator
Oj, många saker på en gång att smälta där!
Lustigt det du och andra skriver om att munspelet inte stämmer mot resten, jag reagerar inte på det men tycker som du att det låter skumt om det mesta. Inkl basen...
Bra idé där om refrängen, tycker också den borde skilja sig mer från resten. Med rakt trumkomp tror jag du menar att markera 2:an och 4:an istället för bara 4:an, right?  :)
Tack för lyssning och feed!

Ja precis, jag försöker ofta få till det så, när jag gör lite mer pop-ish musik, att ett brutet snygg sunkypkomp får råda i låten, och sedan kör man vidare i slutet eller på en refräng där alla mera får gaa, basen pumpar åttondelar, gitarren blir lite mer veva-veva, och trummisen kör med betoningar på 2 och 4, men gärna lite spösklag och fills som knyter an till tidigare bruten takt. :)
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad Roffe H

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 777
    • Visa profil
I stort låter det ju väldigt bra, lite mycket reverb på sången kanske (iofs en smaksak) Tycker elgitarren som ligger till vänster hos mig låter lite "ostämd?" om man ska var riktigt petig (vid 160 ung. hörs det tydligast, annars knappt att man tänker på det)  :unsure:. Bra låt.  :)
/Roffe H
Sjunger och spelar gitarr, bas, tenorsax och lite fiol (folkmusik). Är inte med i någon orkester sitter på kammaren och gör egna inspelningar med logic, ibland använder jag bakgrunder från BiAB (mest när det gäller jazz)


Utloggad Alatar

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 597
    • Visa profil
    • www.alatarmusic.com
Skön låt. Inget som låter surt här inte. Och bra balans mellan instrumenten.
På några ställen låter din röst lite "ansträngd". Inte mycket, bara lite grann. Kanske är röstläget lite för högt för dig egentligen?


www.alatarmusic.com


Utloggad Ola

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 611
  • guran
    • Visa profil
    • ola j
låter som att trumspåret ligger efter och släpar,
dra fram det lite så det är trummorna som tar lead nu låter det som att trummorna ligger o pyser det är trummorna som ska föra .
blir bra det här.
Mvh Ola
https://soundcloud.com/olajegreus


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Håller med Ola om trummorna.

Sångaren sjunger bra men behöver coachas hårdare i studion. Han får inte bestämma själv när det är bra nog helt enkelt. Det kommer bli bra med omtagningar, men låt inte honom bestämma. ;)

Låten lyfter aldrig. Precis när jag tror att det kommer dra igång där vid stoppet så blir det munspelstrudelutt istället. Kanske att jag hittar refrängen vid nästa lyssning?

Kanonfint arr.

Det där att trummorna släpar gör att virveln separeras tydligt, men alltför mycket nu bara.


Utloggad Rattlesnake

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 522
    • Visa profil
Roffe
Tack för lyssning och kommentar. Jo, reverbet kanske blev en gnutta för mycket. Och den där gitarren stämde nog inte så bra. Det lät mycket bättre när vi gjorde om den, ny mix kommer upp så småningom.

Alatar
Tack för lyssning och kommentar. Det är ju inte jag som sjunger lead, men jag antar att du vänder dig direkt till sångaren. Jag har vidarebefordrat synpunkten och kan väl säga det att det brukar vara ganska mycket meck upp och ner med tonarterna innan vi spikar... Man vill ju gärna ha den högsta möjliga utan att det låter ansträngt. Men i detta fallet hade det kanske varit bättre något snäpp lägre, men jag vet inte om vi är så sugna att lägga om allt...

Ola
Huruvida trummisar ska lira med häng eller inte är nog en smaksak. Personligen har jag väldigt svårt om det ligger det minsta före, hellre lite efter. Vi lade faktiskt om trummorna igår, spelade med stockar istället för rottingvispar, och ny version kommer upp inom kort.

Tack för lyssning och kommentar.

Wernborg
En till som vill ha trummorna annorlunda...? :)

Det du skriver om sångcoachning tycker jag är extremt viktigt och tyvärr det stora problemet när man som band gör egna inspelningar. Det är svårt att agera producent mot egna bandmedlemmar, om det inte är rena spelfel så blir det blir lätt bara ett tyckande som sångaren (eller vem det nu är) kan välja att lyssna på eller inte. En utomstående producent med lite erfarenhet som bara går in och bestämmer "vi tar en tagning till, försök få det att låta lite mer---" får liksom alla att lyfta ett snäpp till.

Men har man inte en producent är ju det näst bästa med att lägga upp halvfärdiga mixar här. Tycker någon si eller så kanske man inte ska dra för stora växlar, men finns det ett närapå konsensus om att något går att få till bättre så är det svårt att säga emot.

Tack för synpunkter på arr och låtstruktur också. :)
DON'T PANIC


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg

Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
Låter bra detta. Fin röst han har Andreas nåt åt Bob Seeger(?). Väl ingångna harmonispår. Kan inte höra att att något vare sig är surt eller otight.   
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad Rattlesnake

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 522
    • Visa profil
Equality
Tack för lyssning och värdefull feedback. När du med ditt känsliga öra inte reagerar, betyder ju det att det inte är helt solklara avsteg från normen vi ha gjort, vad gäller stämning, pitch och timing. :-)

Vi har fått mycket värdefull feedback från detta forum, och håller på att jobba med en nya pålägg. Jag tar därför bort låten från trådhuvudet. Ny version kommer förhoppningsvis upp så småningom. :)
DON'T PANIC