KORT AVHANDLING OM KOMPOSITION AV MELODIER FÖR SÅNG! (Blif ikke afskrcäkta!)

Sångmelodier ja. En del av er vet att jag gärna skriver rätt så svårsjungna melodier, jag gillar att ibland hoppa mer än en ters upp eller ner och många noter. Ni kan ju se det här inlägget som något slags rehabilitering, nu när jag tag sånglektioiner också

Många förr hoppade av (ja 2-3 st i KRs historia tror jag det var) när de försökt sjunga nåt jag själv tyckte var lättsjunget där jag suttit på min kammare utan susning om sångteknik eller tonsäkerhet och så då får jag ur mig nåt jag tycker är enormt fint. Jag nynnar alltså nåt skitsnyggt, som jag skriver ner.
Inte en jävel klarar av att sjunga det på några försök. Inövningen tar mycket längre tid

Även för de som har någon form av skolning och sjunger rent! (Vilket är intressant och märkligt, se nedan...)
Kornstad ska ju ha en eloge för att han sjöng in samma melodi över 100ggr utan att begära en förenkling! Forest's heart, tror jag den hette. Och det blev skitbra, kanske nån tuner var inblandad på en not, men ändå! Han skulle bett mig förenkla melodin lite, enklare så.

Marre är också med på ett hörn (snygga stämmor)
http://www.kontrollrummet.com/forum/index.php?topic=23132.0
Det handlar om att tekniken verkar ge restriktioner!! Och det inser jag först nu.
Det är en sak och sitta och nynna en paganinifiol i 10bpm (avsedd för 230bpm), det låter inte bra. MEn det låter bra i min skalle och jag kan spela in eller klicka in det, det senare brukar gå snabbast.
Men nog om mig.
Problemet uppstår när en tekniskt begåvad sångare får ett material som en proffsviolinist (som INTE behöver spela enstämmigt, men oftast spelar de ju så. Bach skrev en del polyfoni för solofiol, värt att kolla upp för er som inte orkar läsa längre av det här..) Halvt klar:
Nu till det intressanta. Frågan är enkel: Vad gör en melodi till en sångmelodi och inte till nåt att spela på piano eller fiol?
Naturligtvis har varje instrument sina unika egenskaper. Man kan i teorin spela en 10-stämmig fuga på piano, men det har nog aldrig gjorts

10 stämmighet är dock jättevanligt, men omöjligt på en gitarr (?) eller fiol. 6, 4 väl?
Nä, en sångmelodi (i den här texten) är enstämmig, en följd av noter. Och jag bortser också från mongolisk flerstämmig sång här. Bara vanlig basic sång som de flesta sångare här, sjunger fram i nåt av ögonblick av inspiration. (Jag tror att det går till så.) Och då tillsammans med nåt band där man har harmoniken klar för sig. Samma med opera, fast de har ju mer komplicerade harmoniska byten och annat. Fast det behövs mer än en sopran (t ex 10 eller hur många Wagners valkyrior nu är) för att sjunga flerstämmigt. Nu är väl vissa altar, inget ont om Wagner - mycket tysk folkmusik (och det låter fint), men det partiet av Ringen är outhärdligt att lyssna på. SKa hitta ett youtube-klipp.
Sen blev Wagner kristen och gjorde nästan ännu värre musik.
Jag hittar inte den del av die Walküre (en opera) som är helt outhärdlig, MEN den här kommer rätt nära:
Nog med tjafs, nu till själva poängen. Vad utgör en bra OCH/ELLER lättsjungen sångmelodi (Enligt er). Det är alltså två frågor. En enklare: När är melodier lättsjungna. Svår fråga: När en melodi bra (FÖR ER!)
Jättemånga köpte Nirvanas skivor, men jag gillade inte deras melodier efter Cubain avled, t ex.
Jag har ju lite tankar, men ska inte skriva en avhandling.
Alla sångare eller andra som kan mer än mig, får gärna förklara noggrannare hur just hon/han arbetar. (Har man inte ens funderat över dessa frågor, kan man ju skriva nåt skämt istället. Asti får gärna göra både ock

)
Mina iakttagelser:
0. En melodi avsedd för sång kan ha text, artikuleras olika och fraseras på många sätta. Alla dessa påverkar lyssnarens stämning. Frasering har sången väl i och för sig gemensamt med de flesta andra instrument. Men i kombination med text är det nåt väldigt viktigt för proffsen (vad det verkar utifrån mitt snäva perspektiv) Vad anser ni om dessa tankar?
1. Inga alltför höga hopp eller nedgångar. (Det förekommer, men då bara 1, max 2 gånger under en hel vers. Helst ska melodin, notföljden gå upp eller ned för skalan ett steg i taget. (Vilket är skittråkigt bruk enligt mig, fantasilöst och blinka lilla stjärna-rip of upphöjt till 100, även om det kan ge upphov till helt okej melodier ibland!)
Men jag tycker nog det behövs lite innovation och oväntade händelser även i en sångmelodi. MEn hur mycket får man ta ut svängarna (anta en bra sångare som Jonnerstone eller de flesta här, Asti, Plinka, som låter så nära proffs man kan komma. Marre, Ynot mfl), vad mäktar t ex Jonnerstone med utan att behöva sjunga in 100 ggr för att det ska låta bra? Mycket individuellt men ändå; Vad är era tekniska tankar om sång?
1. Sångskapare gillar noter som upprepas. För mig förstärker det liksom nästa not. Är det dessutom en text till, då passar det ju väldigt bra om man ska förstärka sista ordet i versraden.
en kort A och en A som varar en halv takt. Ta-taaa! Det låter nästan verbalt, vissa typer (av väl använda notkombinationer, det finns mååånga notkombinationer av detta slag. Korta fraser som liksom "funkar" som t ex avslut på en vers eller refräng. Eller mitt i. Ett exempel är ju att hoppa från A-G-A-G-A-G väldigt snabbt. Trills kallas det när mozart gör det. Det är svårt att sjunga så snabbt som en trill på en fiol, en sångare gör det alltid långsammare. Kanske inom viss extremt teknisk opera, typ Bartoli. Cecilia heter hon i förnamn. Lägger in ett klipp.).
Inte det snabbaste jag hört av henne, men det första klippet jag hittade. Vivaldi. Koloratursångerskor som sjunger sopran eller alt är nog det närmaste man kommer ett mänskligt instrument. Därför också lite svårt (kan jag tycka) att få in någon känsla där. KAnske enklare om man kan italienska

Har inte läst (och kommer förmodligen aldrig läsa) en akademisk bok om hur sångmelodier bör tänkas ut och skrivas (Vem gör det? Det finns, jag har ett kapitel nånstans åtm!!). Klart är att det är enklare inom visa/pop om riff och komp existerar innan man kommer på vad som ska sjungas.
Nog med tankar. Hoppas på att väcka några andras.

Per