Forum > Demolåtar

Johnny Steam Part 1 - 4

(1/3) > >>

Håkan Nilsson:
En av mina mer komplicerade låtar, består av flera olika delar. Svårt som f-n att mixa o mastra då det är så många gitarrer (tre är många för mig) o olika volymer på avdelningarna. Olika master eq på de olika delarna mm...
Jag Håkan Nilsson spelar gitarrerna o sjunger, har även skrivit låten om trafikdödad polare. Han satte sig skitfull mitt på asfalten nedanför ett backkrön, och där kommer hans egen granne i hundra blås mitt i stan, kanonfull även han.
Tomas Person trummar o körar.
Ted Hammarlund spelar bas o körar.

Mycket sågningar önskvärda, det här är min mest efterfrågade livelåt fast den är så lång, sp jag vill få till den så bra det går innan cd-släpp...

Fick gå ner i kvalitet på MP3an, annars blev den för stor...

Holgers Tröst:
En grej som skulle få't att lyfta är om du kollade lite på uttalet....som idoljuryn skulle säga "på den här nivån duger det inte att låta som Ingvar Carlsson", jag menar, du verkar ju ha filat en del på denna....varför hoppa över en så viktig sak.
Alltså, Jonny was my brother, du säger bradder. Sen vore det nice om du på amerikanskt vis helt enkelt sväljer sista bokstaven i många ord, annars låter det  Ingvar Carlsson och det är inte rock 'n roll. Som i "dead". Du säger däDD.
Jo sen var det nån övergång som lät hackig.

Roffe H:
Sorgligt när en polare dör (och på det viset). Fin låt och känsligt sång. Kolla särskilt uttalet på Johnny (djani) viktigt att betona "dj". Inte för att jag är språkpolis på nå't sätt, men namnet kommer igen så många gånger, nu när du ändå lagt ner så mycket jobb. Schysta gitarrer, skönt drag.  :)

Håkan Nilsson:
Det där med att härma amerikanska skiter jag helt i medvetet. Andra bestämmer sig för om de ska härma Texasdialekt eller Chicago. Eller kanske cockney. De skäms för att de är svenskar, det gör inte jag. De flesta är skiträdda att låta som sig själva, men de enda man kommer ihåg är de som inte härmar andra. Undrar hur mycket de tjatades på Bob Marley att han måste sjunga på korrekt engelska?

Jag har hållit på o rättat till uttalet förr, men nu sjunger jag bara rätt ut som jag låter. Och det låter mkt bättre. Jag tycker tom det låter löjligt när svenska bluesband sjunger på låtsas-Chicago dialekt. De som bor i Chicago hör ju i alla fall att det är nån sorts leksaksdialekt. Engelskan är ju ett världsspråk som snackas olika överallt, så jag gör som Bob Marley, jag kör på mitt vis.

Finska Hurriganes kunde ju inte ett ord engelska, de bara hittade på ord de tyckte lät ungefär. O de gick ju bra. Huvudsaken man har nåt eget i soundet, och det har jag eftersom jag aldrig härmat nån.

Håkan Nilsson:
Men å andra sidan kan jag kanske tänka mig att göra om sången i alla fall, jag har bättre Universal Audio-limpa nu att sjunga igenom, så jag kan nog få till den bättre, det är lite surt på nåt ställe som det är nu... O de värsta svenskheterna i uttalet kanske man kan pruta lite grann på?

Navigering

[0] Meddelandeindex

[#] Nästa sida

Gå till fullversion