Kontrollrummet

Johnny Steam Part 1 - 4

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Håkan Nilsson

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 839
  • I´m a Fender bender from space.
    • Visa profil
En av mina mer komplicerade låtar, består av flera olika delar. Svårt som f-n att mixa o mastra då det är så många gitarrer (tre är många för mig) o olika volymer på avdelningarna. Olika master eq på de olika delarna mm...
Jag Håkan Nilsson spelar gitarrerna o sjunger, har även skrivit låten om trafikdödad polare. Han satte sig skitfull mitt på asfalten nedanför ett backkrön, och där kommer hans egen granne i hundra blås mitt i stan, kanonfull även han.
Tomas Person trummar o körar.
Ted Hammarlund spelar bas o körar.

Mycket sågningar önskvärda, det här är min mest efterfrågade livelåt fast den är så lång, sp jag vill få till den så bra det går innan cd-släpp...

Fick gå ner i kvalitet på MP3an, annars blev den för stor...
Varför ska man älska den man ändå aldrig får?
Karin Boye (eller?)


Utloggad Holgers Tröst

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 184
    • Visa profil
En grej som skulle få't att lyfta är om du kollade lite på uttalet....som idoljuryn skulle säga "på den här nivån duger det inte att låta som Ingvar Carlsson", jag menar, du verkar ju ha filat en del på denna....varför hoppa över en så viktig sak.
Alltså, Jonny was my brother, du säger bradder. Sen vore det nice om du på amerikanskt vis helt enkelt sväljer sista bokstaven i många ord, annars låter det  Ingvar Carlsson och det är inte rock 'n roll. Som i "dead". Du säger däDD.
Jo sen var det nån övergång som lät hackig.
« Senast ändrad: 19.11.2013, 22:55:23 by Holgers Tröst »

en musikant från Kalmar, hela halvan av Holgers Tröst.


Utloggad Roffe H

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 777
    • Visa profil
Sorgligt när en polare dör (och på det viset). Fin låt och känsligt sång. Kolla särskilt uttalet på Johnny (djani) viktigt att betona "dj". Inte för att jag är språkpolis på nå't sätt, men namnet kommer igen så många gånger, nu när du ändå lagt ner så mycket jobb. Schysta gitarrer, skönt drag.  :)
Sjunger och spelar gitarr, bas, tenorsax och lite fiol (folkmusik). Är inte med i någon orkester sitter på kammaren och gör egna inspelningar med logic, ibland använder jag bakgrunder från BiAB (mest när det gäller jazz)


Utloggad Håkan Nilsson

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 839
  • I´m a Fender bender from space.
    • Visa profil
Det där med att härma amerikanska skiter jag helt i medvetet. Andra bestämmer sig för om de ska härma Texasdialekt eller Chicago. Eller kanske cockney. De skäms för att de är svenskar, det gör inte jag. De flesta är skiträdda att låta som sig själva, men de enda man kommer ihåg är de som inte härmar andra. Undrar hur mycket de tjatades på Bob Marley att han måste sjunga på korrekt engelska?

Jag har hållit på o rättat till uttalet förr, men nu sjunger jag bara rätt ut som jag låter. Och det låter mkt bättre. Jag tycker tom det låter löjligt när svenska bluesband sjunger på låtsas-Chicago dialekt. De som bor i Chicago hör ju i alla fall att det är nån sorts leksaksdialekt. Engelskan är ju ett världsspråk som snackas olika överallt, så jag gör som Bob Marley, jag kör på mitt vis.

Finska Hurriganes kunde ju inte ett ord engelska, de bara hittade på ord de tyckte lät ungefär. O de gick ju bra. Huvudsaken man har nåt eget i soundet, och det har jag eftersom jag aldrig härmat nån.
Varför ska man älska den man ändå aldrig får?
Karin Boye (eller?)


Utloggad Håkan Nilsson

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 839
  • I´m a Fender bender from space.
    • Visa profil
Men å andra sidan kan jag kanske tänka mig att göra om sången i alla fall, jag har bättre Universal Audio-limpa nu att sjunga igenom, så jag kan nog få till den bättre, det är lite surt på nåt ställe som det är nu... O de värsta svenskheterna i uttalet kanske man kan pruta lite grann på?
Varför ska man älska den man ändå aldrig får?
Karin Boye (eller?)


Utloggad Holgers Tröst

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 184
    • Visa profil
Alltså, det handlar inte om att vara sig själv eller låta som sig själv. Med små enkla medel kan helhets-intrycket bli så mycket bättre. Annars kommer ju en stor andel av dina lyssnare/fan reagera på nåt annat än budskapet i låten. Det lägger sig som en störande inkräktare i ett för övrigt härligt kuttrasju. Men överdriv inte. Du har ju ett amerikansk uttal här och var. Fattas bara sista 80 procenten. Skojar bara.  :P

en musikant från Kalmar, hela halvan av Holgers Tröst.


Utloggad slipperman

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 120
    • Visa profil
Varför inte sjunga denna låt på svenska? Med tanke på din relation till innehållet i texten, skulle inte det kunna skapa ytterligare känsla? Tycker att det är himla bra ställ på låten och en svensk text skulle sätta pricken över i:et.


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Roffes tips tycker jag räcker. Vi i Sverige har genomgående lärt oss fel uttal för "j" som t.ex. i början på Johnny - där det riktiga är att uttala typ "djonny".
Det är till och med så löjligt så att man i Finland genomgående lärt sig rätt uttal med "dj" men inte i Sverige inte. Det är lite märkligt, med tanke på att vi svenskar generellt sett har ett bättre uttal i engelskan än man har i Finland.
« Senast ändrad: 20.11.2013, 10:45:58 by MaxB »
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad spacetrucker

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 297
  • Anything too stupid to be said, is sung.
    • Visa profil
    • Kurpitsa
Skönt ös... jag lät mig inte störas av svengelskan. I den lugna delen lade jag märke till den men sedan när det var mera ös tänkte jag inte ens på det.
Gillade trummorna mycket  :)


Jo, Hurriganes var ju ett kapitel för sig

// Space

P.. Vi finländare blir bättre och bättre på Engelska  :D
Life is too short to remove USB safely


Utloggad Håkan Nilsson

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 839
  • I´m a Fender bender from space.
    • Visa profil
Tack pojkar o ev tjejer. Jag ska nog gå på den med ny sång ändå. Jag har bättre grejer att spela in med, och tycker det lossnat lite på sångfronten på sistone. Att göra den på svenska fixar jag knappast, jag har den i ryggmärgen så här...
Defenitivt ska jag göra även en kortare helakustisk version av den. Kanske sätter den som första låt på en cd, o den elektriska brötiga o långa sist...

Love is all, okay?
Varför ska man älska den man ändå aldrig får?
Karin Boye (eller?)


Utloggad tigersoul

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 761
  • Singer/Songwriter
    • Visa profil
    • Tigersjäl.se
Skönt drag, bra sound, bra mix!

Jag stör mig också en aning på svengelskan, men du har rätt i att vi sätter för högt värde i det, för det är ju inte så att jag inte hör vad du sjunger på något sätt. Sen kan jag inte klaga på mycket utan att upprepa mina vanliga trötta kommentarer om att inte nypa åt fraserna för hårt på slutet på vissa ställen :P (i sången)

Men annars: kanonbra, skönt sound, kan tänka mig den här funkar bra live!
/ Kristian Tigersjäl - Singer/Songwriter - http://www.tigersoul.se


Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 632
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
Tycker inte du ska hänga upp dig på uttalet! Det viktiga är känslan i sången,
som så fint kommer fram speciellt i låtens första, lugna parti!
Du har ett fint, sparsmakat vibrato med en liten osäkerhet i rösten, som gör
den väldigt personlig. Lite sårbar och utlämnande, vilket jag gillar.
Låtens innehåll är ju tragiskt och personligt men samtidigt med bra tryck
och jag kan tänka mig att den går hem live. Gillar live-känslan och mixen
tycker jag låter bra. Kanske något "brötigt" med lite mycket dist-gitarrer i
den ösiga delen...
/Asti t.f. Dist-rikts-rådgivare
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten


Utloggad Håkan Nilsson

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 839
  • I´m a Fender bender from space.
    • Visa profil
Trummisen var hit, o refucerade helt sitt eget trumspel, det sackade en del på vissa ställen, så vi gjorde om alltihop.
Nu har jag spelat bas, det blir väl ev rätta livebasisten som lägger om den sen, plus lite körsång av två rocknrollpolare.
Kanske är mitt uttal bättre nu... Tack alla för inputtar!
Fick inte fram nån MP3 nu...
https://soundcloud.com/user7908154/johnny-steam-131127
Varför ska man älska den man ändå aldrig får?
Karin Boye (eller?)