Kontrollrummet

Tokai - Idioten på järnvägsstationen. Version 2

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Tokai

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 139
    • Visa profil
‎Efter flera tips har jag gjort följande ändringar:
  Försökt få mer dynamik mellan verser och refrängen, framför allt genom plocka bort/lägga till instrument lite här och var. Orgeln t.ex har mindre plats nu, kommer bara sporadiskt. (den grötade till det förut tycker jag).
  Kortat ner refrängerna något - mindre tjatigt nu.
  Höjt basen, bastrumman, cymbalerna.
  Höjt sången i verserna.
  + lite annat småfix

Det här är en låt om en galen typ som härjade på Uppsala Central (station) för många år sen. Men det mesta är ren fantasi från min sida.
Kommer inte längre än så här med detta stycke. Behöver nya öron. Tacksam om lite åsikter.

LÅTNAMN: Idioten på järnvägsstationen
ARTIST/GRUPP: Tokai
GENRE: Poprock eller tvärtom
LÅTLÄNGD: 4.25
KOMPOSITÖR: Staffan Widmark
PRODUCENT: Staffan Widmark
EV. MEDVERKANDE: Tror inte det.
INSPELNINGSÅR: Hösten 2013
FORMAT: mp3

Text:
Idioten på järnvägsstationen

1.
Idioten på järnvägsstationen
Han talar till nationen
ett flammande tal
om lidandets kval
Idioten på järnvägsstationen
Nu vill han slåss
Han skrämmer oss

2.
‎Idioten på järnvägsstationen
Han kallas för "Baronen"
är av adlig släkt
nu är han knäckt
‎Idioten på järnvägsstationen
bor i en skrotad bil
i självvald exil

3.
Idioten på järnvägsstationen
Slut på adrenalinen
lugn av medicinen
Det här var för länge sen
Men han står där än
Idioten på järnvägsstationen


slutgiltig version 18/1 2014



« Senast ändrad: 21.01.2014, 10:26:44 by Tokai »


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 249
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Återigen en Tokai-låt som man inte kommer att glömma :D
Låtmässigt - Bra!
Arrmässigt - Bra!
Ljudmässigt - Mindre bra - skulle önska att du la nåt softfilter över det hela - det blev för stickigt i mina öron.... Det KAN ju bara vara jag som upplever det dock.
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Ja, eget och lite udda som vanligt. Bra!

Om jag ska hitta några förbättringsförslag skulle det kunna vara att få mer flyt mellan de olika delarna. Det känns lite klippt och klistrat nu. Även om det kanske inte är det? Sedan blir det rätt mycket "Idioten..." i texten. Kanske korta av eller bryta av på något sätt. Nu är väl alla vändorna likadana, tror jag?



Kul låt!


Utloggad Tokai

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 139
    • Visa profil
Snabbt svar:
Eddi: Du har rätt. Lät jobbigt i mina öron också. Drog ner en del diskant.
Wernborg: Ja, "idioten" är rätt så ofta återkommande. Plockade nu bort en del i slutrefrängen

återkommer med mer kommentarer!


Utloggad Marsall

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 635
    • Visa profil
Bra arr tycker jag..o svensk text smakar gott o bra text smakar ännu bättre :).. Men sen är versången lite för låg i min lyssning.. idioten på...Är lagom i nivå.. ...I dig it!!  ;)


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 249
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Mycket bättre nu men jag tror du kan dra den ett varv till så att botten kommer med mera.
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Och här kommer jag med nya öron. Bra ljud på instrumenten men jag är inte nöjd med ljudbilden.

Jag funderar på om det är många som slåss om utrymmet i mellanregistret?
Och jag saknar i nuläget en större dynamik på instrumenten genom låten.

Och om du skulle muta sången och lyssna på alla instrumenten, har de ungefär samma volym inbördes mellan varandra genom hela låten?

- Jag tror det skulle vara bra att alternera med instrument bakom sången.
- Vågar du ha en första vers med i stort sett bara basen och trummorna?
- Kan du ta bort orgel eller kompgitarr(er) på nån vers?
- Går det att sänka "over all"-volymen på kompet i verserna och dra på kompet då det inte är sång med?

Hur får du till blåset? Det är skönt att ha med. Är det du som hittat på blåssektionens arr? Roligt att det är med!
Skulle det fungera att ha ett mellanställe där alla är tysta utom trummorna och kanske basen och de tillsammans med kanske en orgel får stöd av blåset som kommer in och alla ökar i volym och driv innan en av refrängerna kommer?

Ursäkta om jag är ute och cyklar men du bad om nya öron och åsikter. Hoppas mina kan ge något.
« Senast ändrad: 16.11.2013, 22:27:47 by MaxB »
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Inloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 634
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
Bra låt och fantasifullt arr som alltid från dig!
Gillar speciellt trumpeterna, som sitter riktigt fint!
Skön övergång till valstakt i slutdelen.
Saknar tyngd i basen och cymbaler i trumspelet. Mer crash och lite mer ride skulle jag önska...
Kanske skulle mer reverb överlag ge en lite "större" och fylligare ljudbild...
Hur som helst - eget och bra!
/Asti t.f. Egensinnig
« Senast ändrad: 19.11.2013, 10:48:05 by Asti »
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten


Utloggad spacetrucker

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 297
  • Anything too stupid to be said, is sung.
    • Visa profil
    • Kurpitsa
Jag gillar hur man hör alla instrument  ^_^ Ingen gröt här inte. Det är nåt jag brukar ha lite problem med... att det tenderar att gröta ihop sig om jag har mer än 3 instrument i mixen  :wacko:

Blåsen låter bra. Håller med Marsall angående verssången.

// Space
Life is too short to remove USB safely


Utloggad Roffe H

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 777
    • Visa profil
Håller med Asti, bra och fantasifult som alltid. Du fick många fina tips av Max, han är bra på sånt han (det är inte jag) värt att lyssna på.  :D (Gillar texten förståss, påhittad eller?)
/Roffe H
Sjunger och spelar gitarr, bas, tenorsax och lite fiol (folkmusik). Är inte med i någon orkester sitter på kammaren och gör egna inspelningar med logic, ibland använder jag bakgrunder från BiAB (mest när det gäller jazz)


Utloggad bjurte

  • Hare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 773
  • You can run,butYou cant hide
    • Visa profil
  • Soundcloud: bjurte
Schysst blås.. Verkligen..
Annars som vanligt en liten knepig sak med Tokais signum.
Så många IDIOTEN blir lite svårsjunget och är ett snubbligt ord, men det gör inget för det får mig att le och tänka på en viss person.. :rolleyes: :D   
Bjurte the artist formerly known as Uriah.
http://soundcloud.com/bjurte


Utloggad Tokai

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 139
    • Visa profil
Wernborg
Jo, det är mycket copy/paste som alltid när jag börjar skissa på en låt för att få en uppfattning om helheten. Sen byggs låten på, och tyvärr ligger ofta det kopierade kvar där, även om jag försöker dölja det med vissa variationer som t.ex i  3 vers där jag  tillsammans med en labil synth och en sitar inför ett litet flumelement för att demonstrera idiotens mentala status. Men det bästa vore förstås att börja om från början och köra det som går från början till slut, lite som på den gamla goda tiden. I den här låten är det dessutom två väldigt olika partier, nästan som två olika låtar, vilket inte gör det lättare.
Kul att det är kul!

Marsall
Ska kolla upp verssången om den behöver höjas. Eller kanske sänka bakgrunden som MaxB är inne på. Skoj att texten gillas. Har blivit en trogen svensktextare på senare tid, roligare men också svårare. Blir mer personligt och det färgar av sig på musiken.
Tack för att du diggar!

Eddi
I sista minuten höll jag på och joxa helt i onödan med en massa pluggar i masterutgången... Ändrade lite i dem men ska nog fimpa några. Tack för dina öron!

MaxB
Mycket matnyttigt där, Maxen!
Vad gäller mellanregistret och dynamiken tycker jag din kritik passar bra in på refrängen. Den har jag haft mest problem med. Jag hade ännu en gura där men som bara gjorde det värre (mer gröt), tog bort den, men nånting skumt återstår. Jag vill ha en dynamisk skillnad mellan vers och refräng så att den senare höjer sig mer aggresivt och i volym. Men i slutmixen satte jag in en kompressor på den totala utsignalen, kanske gjorde den så att det svaga höjdes och det höga sänktes, som kompressor ju brukar göra, och på så sätt jämnar ut skillnaderna i vers och refr.? Men det är inte hela sanningen. Handlar nog mycket om arr också.
Allt du föreslår är inga omöjligheter, frågan är bara om det funkar eller snarare: vad som funkar. Får testa mig fram.
Blåset består av färdiga riff, enkelt som en plätt. Gällde bara att hitta det som passade in  och i rätt tonart.
Tack för värdefulla kommentarer!

Asti
Kul att du gillar! Ja, jag gillar också tredje versen, den om "lugn av medicinen". Illustrerar lite psyket hos den arme mannen.
Det är alltid svårt med basen. I lurar blir dom för starka, särskilt såna där man har till mobilen e.dyl., i högtalare för svaga. Sen blir man ju lyssningstrött också. Har nu vilat från låten och ska kolla upp det, cymbalerna också.

spacetrucker
Ska försöka fixa bättre balans mellan vers och refräng så kan sången automatiskt kommer upp i versen. Att man kan höra alla intrumenten är något jag eftersträvar och det är ju väldigt bra att du gör det. Själv tror jag det handlar mest om hur man arrar instrumenten, så att t.ex inte fler instrument spelar samma sak samtidigt, men lite handlar också om att hitta rätt ljud och placering i ljudbilden.
Tack för lyssning Space!

Roffe H
Tack, Roffe! Texten har en kärna av sanning. Men är till 99 % en produkt av min fantasi. Sen är det förstås tillåtet att se den som en beskrivning av en utstött i ett vidare perspektiv.

bjurte
Tycker "järnvägsstationen" är ännu snubbligare :D Ja, jag vet, Idioten osv förekommer något för ofta. Vet nu hur jag ska minska ner lite i övriga refränger. Finns säkert många i ens liv som stött på en liknande typ, som av många betraktas som en idiot, en galning. Men kanske ligger det något annat bakom...?
Tack ska du ha för dina ord!


Utloggad Bribedant

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 378
    • Visa profil
  • Soundcloud: Bribedant
Går inte in på tekniska detaljer med detta var definitivt både bra musik och text. "idioten" har länge behövt en egen sång.
Gafftapesaturerad heldigitaliserad analogist


Utloggad Tokai

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 139
    • Visa profil
Går inte in på tekniska detaljer med detta var definitivt både bra musik och text. "idioten" har länge behövt en egen sång.

Tack ska du ha! Ja, en låt tillägnad alla "idioter" är väl vad som saknats.


Får se om det blir nån uppdatering här
Har fått en del tips och börjat fixa lite.


Utloggad slipperman

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 120
    • Visa profil
Jag tycker du har ett mycket snyggt sätt att utnyttja och integrera fraserna, sång/text, i musiken i övrigt. Det blir spänstigt på något sätt. Det krävs färre stavelser än vad man tror för att sy ihop en låt. Får lite Hansson DeWolf association...


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Jag brukar gilla dina låtar som hade varit helt fel utan rätt text. Som tur är brukar jag gilla dina texter :)

Superbt!
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad Henric

Rolig låt - låter bra! Helt klart din bästa låt! :-)
Ljud är något som uppstår i samma stund som det skapas!


Utloggad aROCKER

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 733
    • Visa profil
Skön låt...jag gillade hur det klingade...kanske för att det lät en del 70-tal om det hela. Rätt få ord men ändå intressant tema/ämne, känns som om man fått sig en liten bok på köpet.

Jäkla skönt blås, gillar det nakna i det.
Skulle vara fräsigt med tapedelay på virveln...det lät lite som om det var det några takter men det var dubbelslag på virveln. (Visconti körde mycket med det)

4/5


Utloggad Plinka

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 000
  • Peace, Love and Missunderstanding
    • Visa profil
    • YogaDansa
Idioten kan vara glad som fick en egen låt!  :D
Den är jättebra vad gäller text, musik och arr, men jag skulle vilja ha mer tryck underifrån. Mer eller annan bas samt mer tryck i trummor/bastrumma, den som slår in i bröstet.
Pianot är det som hörs mest, men du har en del andra fina ljud som kanske behöver lyftas fram mer  :)
Trumpeterna är kalasfina  :D
Plinkar på en låt...


Utloggad Tokai

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 139
    • Visa profil
slipperman
Jag fattar inte riktigt vad du menar, men det låter bra det du skriver.
Kommer knappt ihåg den gruppen, men vet vilka dom är.
Tackar för lyssningen och kommentar!

Dividend
Klurigt svar, min herre!
Tack, du!

Henric
Den bästa låten är alltid den senaste. Men sen när man tittar i backspegeln så...
Kul att du gillar!

aROCKER
Ja, jag tycker också det är lite 70-tal i stilen (kanske 10cc?).
Gillar att berätta lite historier även om det påhittat nästan allt.
Jag har för ovanlighetens skull rätt mycket kort reverb på virveln. Ska testa med lite delay.

Plinka
Precis när jag läser detta är jag på väg att ladda upp en ny version med mer bas och tryck i trummorna. Läs överst vilka ändringar jag gjort.
Skoj att låten går hem hos dig!


Utloggad Roffe H

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 777
    • Visa profil
Mycket bättre nu...gillar trumpeterna.  :D
/Roffe H
Sjunger och spelar gitarr, bas, tenorsax och lite fiol (folkmusik). Är inte med i någon orkester sitter på kammaren och gör egna inspelningar med logic, ibland använder jag bakgrunder från BiAB (mest när det gäller jazz)


Inloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 634
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
Låter jättebra! Klar och fin ljudbild!
Var hittar du såna här trumpetsamplingar om man får fråga?  :)
/Asti t.f. trumpen smålänning
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten


Utloggad Tokai

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 139
    • Visa profil
Roffe H
Det var bra att det är bättre, kanske jag kan behålla den så här. Ang trumpeter, se svar till Asti:

Asti
Brasset (det finns också saxar) kommer från Native instruments Session Horns. Här en länk till en recension:
http://www.soundonsound.com/sos/mar13/articles/ni-session-horns.htm

Tack bägge för ny lyssning!


Utloggad Plinka

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 000
  • Peace, Love and Missunderstanding
    • Visa profil
    • YogaDansa

Plinka
Precis när jag läser detta är jag på väg att ladda upp en ny version med mer bas och tryck i trummorna. Läs överst vilka ändringar jag gjort.
Skoj att låten går hem hos dig!

Gött, mycket bättre!  :D
Plinkar på en låt...


Utloggad Tokai

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 139
    • Visa profil

Plinka
Precis när jag läser detta är jag på väg att ladda upp en ny version med mer bas och tryck i trummorna. Läs överst vilka ändringar jag gjort.
Skoj att låten går hem hos dig!

Gött, mycket bättre!  :D

Skönt att höra!


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg

Utloggad Marruschkka

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 677
  • Är det bra så är jag på!
    • Visa profil
Idioten har fått en egen låt :D

Mysig låt där jag speciellt gillar blås-arret...förutom en bra text :D

Kul låt!

/Marre
https://soundcloud.com/tokstollan


Utloggad Tokai

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 139
    • Visa profil
Wernborg
Finemang! Tackar för återlyssning!

Marre
Kul att du gillar! Tackar!