WernborgJo, det är mycket copy/paste som alltid när jag börjar skissa på en låt för att få en uppfattning om helheten. Sen byggs låten på, och tyvärr ligger ofta det kopierade kvar där, även om jag försöker dölja det med vissa variationer som t.ex i 3 vers där jag tillsammans med en labil synth och en sitar inför ett litet flumelement för att demonstrera idiotens mentala status. Men det bästa vore förstås att börja om från början och köra det som går från början till slut, lite som på den gamla goda tiden. I den här låten är det dessutom två väldigt olika partier, nästan som två olika låtar, vilket inte gör det lättare.
Kul att det är kul!
MarsallSka kolla upp verssången om den behöver höjas. Eller kanske sänka bakgrunden som MaxB är inne på. Skoj att texten gillas. Har blivit en trogen svensktextare på senare tid, roligare men också svårare. Blir mer personligt och det färgar av sig på musiken.
Tack för att du diggar!
EddiI sista minuten höll jag på och joxa helt i onödan med en massa pluggar i masterutgången... Ändrade lite i dem men ska nog fimpa några. Tack för dina öron!
MaxBMycket matnyttigt där, Maxen!
Vad gäller mellanregistret och dynamiken tycker jag din kritik passar bra in på refrängen. Den har jag haft mest problem med. Jag hade ännu en gura där men som bara gjorde det värre (mer gröt), tog bort den, men nånting skumt återstår. Jag vill ha en dynamisk skillnad mellan vers och refräng så att den senare höjer sig mer aggresivt och i volym. Men i slutmixen satte jag in en kompressor på den totala utsignalen, kanske gjorde den så att det svaga höjdes och det höga sänktes, som kompressor ju brukar göra, och på så sätt jämnar ut skillnaderna i vers och refr.? Men det är inte hela sanningen. Handlar nog mycket om arr också.
Allt du föreslår är inga omöjligheter, frågan är bara om det funkar eller snarare: vad som funkar. Får testa mig fram.
Blåset består av färdiga riff, enkelt som en plätt. Gällde bara att hitta det som passade in och i rätt tonart.
Tack för värdefulla kommentarer!
AstiKul att du gillar! Ja, jag gillar också tredje versen, den om "lugn av medicinen". Illustrerar lite psyket hos den arme mannen.
Det är alltid svårt med basen. I lurar blir dom för starka, särskilt såna där man har till mobilen e.dyl., i högtalare för svaga. Sen blir man ju lyssningstrött också. Har nu vilat från låten och ska kolla upp det, cymbalerna också.
spacetruckerSka försöka fixa bättre balans mellan vers och refräng så kan sången automatiskt kommer upp i versen. Att man kan höra alla intrumenten är något jag eftersträvar och det är ju väldigt bra att du gör det. Själv tror jag det handlar mest om hur man arrar instrumenten, så att t.ex inte fler instrument spelar samma sak samtidigt, men lite handlar också om att hitta rätt ljud och placering i ljudbilden.
Tack för lyssning Space!
Roffe HTack, Roffe! Texten har en kärna av sanning. Men är till 99 % en produkt av min fantasi. Sen är det förstås tillåtet att se den som en beskrivning av en utstött i ett vidare perspektiv.
bjurteTycker "järnvägsstationen" är ännu snubbligare

Ja, jag vet, Idioten osv förekommer något för ofta. Vet nu hur jag ska minska ner lite i övriga refränger. Finns säkert många i ens liv som stött på en liknande typ, som av många betraktas som en idiot, en galning. Men kanske ligger det något annat bakom...?
Tack ska du ha för dina ord!