internet e trasigt
länken funkar inte
Trodde du kan laga internet. Nåja, jag bytte ut ett ; mot ett : så nu har jag lagat internet. Fungerar det?
Har skapat en första soundfont med Mmm och Ahh-körerna. Den blev 44 MB stor!
[mp3=200,20,0,left]http://max.shivas.se/music/Maxo-tron-FirstTryToPlay.mp3[/mp3]
Och en del av mig sjunger out-of-tune så jag inser nu att jag behöver stämma min stämma, innan jag lägger in den i en sampler
Men kanske är det inte så många jag, som behöver stämmas? Eller behöver hela jag stämmas? Tänk om nån annan stämmer mig?
- Reflektioner lördag morgon:Jag kom fram till ett resultat efter 4-5 timmars snabbt arbete igår kväll med att få fram en första fungerande (tyvärr ostämd) produkt, d.v.s. en soundfont (som ingen vill ha eftersom den sjunger falskt på "några" ställen). Om jag bara stämmer (pitchar eller sjunger om) de toner som är falska och gör en ny soundfont, går det faktiskt att använda Maxo-tron-kören i bakgrunden i den musik man skapar. Gärna med lite reverb. Här finns inga loopar, utan precis som i verkligheten är det en röst som tar slut efter 8-15 sekunder. Det är onödigt att ha så många toner samplade och det kan räcka med 22kHz 16 bitar i en sån här kör, om man önskar få ner storleken på soundfonten från drygt 40 MB till 10-20 MB.
För två oktaver räcker det egentligen att sampla fem toner A, D, G, C, F så kan varje samplad ton
användas i två toner neråt och två toner uppåt.Jag är medveten om att det finns flera såna här "Ohh", "Ahh" och "Mmm"-körer, både gratis och betal-varianter. Så, vad kan man göra, för att ge mer än de andra varianterna, för att överhuvudtaget vara intressant? Om fler på kontrollrummet sjunger in sina stämmor, kan det bli läckra körer, att endera blanda eller använda olika kr:ares stämmor i låtar.