Nu har jag ju testat jazzrythm och fick litet hjälp av Wernis ang. swing.
Det var spännande och intressant......Nu studerar jag Fusion igen !!!!

Jazzteorin spelad till rockn roll trummor.....Jag har något annat projekt och jag tappade bort 1;an
efter det jag spelat i swing och börjat på 2:an eller 4;an.
Men när projektet är klart skall jag öva på mer swing...

Trummorna, kompet är stulna basics, stulet är även bluesens head (tema)

, baslinjen är en vanlig cliche´jag skalat bort några toner av- improvisationen/the noodling är min...

(edit:) samt några takter strax innan slutampen (som är en repris av låtens head).
Fusion började spelas på 50 & 60 - talet (Miles Davis, John Coltrane). Jag är svag för den fusion som började spelas runt 1970 tills nu (Return to Forever, Wheater Report, Mahavishnu Orchestera) med mycket sidesteppin/playin outside, vilket jag dock inte spelar i den här, ...Jag menar alltså inte worldfusion där man blandar in folkmusik från världens olika länder med jazz eller rockjazzfusion... Detta är ett försök till fusion bara, i vanligt tal...
Moderna trummor från Dave Weckl då han spelade med Chick Corea Eletric Band på 90-talet..... Programmerat efter noterna i "Time Agent" (Notfabriken). Kompets rythmiska strukturer är hämtat från (Hal Leonards) "Jazz Rock Fusion". Det som skiljer jazz från rockjazzfusion är till stor del trummorna som inte spelar swing/jazztakt utan rocktakt. Raka 4/4 (lyssna på basen),16 delar på hihat
samt kagge på 1:an och &, inget sväng,. Och man börjar på 1;an och inte som i jazz, på 2::an eller 4:an. Fast man försöker även i rockjazzfusion att skapa en adaptiv takt. Eftersom det är Dave Weckl, mannen som behöver en humanizer när han spelar,

är trummorna utan just humanizer...
Vampen blev såklart en blues12:a.

Jag orkade inte komponera någon egen just idag. Hade inga självklara idee´r.
Låtens "Head"/tema är ett solo av jumpbluesgitarristen Charlie Crhistian -taget från "Jumpblues" av Matthiue Brandt. Jag börjar och avslutar låten med det. Gitarrerna spelar det också i stämma mitt i låten, Head är litet klippt för jag kan inte lira som Charlie och blev tvungen att klippa och klistra litet för att tajta till det...Jag spelar efter den Mixolydiska skalans (som är typisk för fusion, ja, nästan i a f. Al DiMeola använder ju gärna den Frygiska.) inner logic ,som i Jumpblues, eftersom den används flitigt också i fusion och för att jag tränar att skifta efter ackorden......Noodling ´round (improvisera utan något bestämt mål) går litet sakta ännu, kanske litet tråkigt, brist på variation, men det kommer, jag gillar improvisationer. När jag lärt mig spela inner logic skall jag hitta melodier, claven och mål med improvisationen. Men än så länge måste jag lyssna och tänka på ackordsskiftena medans jag försöker spela.... och jag tror jag börjar hitta till Rock Jazz Fusion hyfsat nu.

En början till det i a f.....
Jag är glad för det.....

Nu måste jag bara lära mig att spela det

så att det låter....
Phaser på bas och rythmgitarr, torra tummor...Allt i polyrytmik.
Låtens head har fina och hippa superimpositioner
(man blandar två ackord samtidigt för att få klangen av ett tredje ackord)
gentemot ackompangemanget...tycker jag i a f
Vad tror ni ??????
Går det att göra något av detta matrialet, eller är det bara skit ???

Med vänlig hälsning