Kontrollrummet

pxm - "Fusionized Thinking (No2.06)"

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad pxm

  • Strängsnubblare.
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 166
  • Jag har målat av min Jazzmaster !!
    • Visa profil
    • johanpaxom
Nu har jag ju testat jazzrythm och fick litet hjälp av Wernis ang. swing.
Det var spännande och intressant......Nu studerar jag Fusion igen !!!! :)
Jazzteorin spelad till rockn roll trummor.....Jag har något annat projekt och jag tappade bort 1;an
efter det jag spelat i swing och börjat på 2:an eller 4;an.
Men när projektet är klart skall jag öva på mer swing... :)

Trummorna, kompet är stulna basics, stulet är även bluesens head (tema)  :D , baslinjen är en vanlig cliche´jag skalat bort några toner av- improvisationen/the noodling är min... :) (edit:) samt några takter strax innan slutampen (som är en repris av låtens head).

Fusion började spelas på 50 & 60 - talet (Miles Davis, John Coltrane). Jag är svag för den fusion som började spelas runt 1970 tills nu (Return to Forever, Wheater Report, Mahavishnu Orchestera) med mycket sidesteppin/playin outside, vilket jag dock inte spelar i den här,  ...Jag menar alltså inte worldfusion där man blandar in folkmusik från världens olika länder med jazz eller rockjazzfusion... Detta är ett försök till fusion bara, i vanligt tal...

Moderna trummor från Dave Weckl då han spelade med Chick Corea Eletric Band på 90-talet..... Programmerat efter noterna i "Time Agent" (Notfabriken). Kompets rythmiska strukturer är hämtat från (Hal Leonards) "Jazz Rock Fusion". Det som skiljer jazz från rockjazzfusion är till stor del trummorna som inte spelar swing/jazztakt utan rocktakt. Raka 4/4 (lyssna på basen),16 delar på hihat
samt kagge på 1:an och &, inget sväng,. Och man börjar på 1;an och inte som i jazz, på 2::an eller 4:an. Fast man försöker även i rockjazzfusion att skapa en adaptiv takt. Eftersom det är Dave Weckl, mannen som behöver en humanizer när han spelar,  :lol: är trummorna utan just humanizer...

Vampen blev såklart en blues12:a. :) Jag orkade inte komponera någon egen just idag. Hade inga självklara idee´r.

Låtens "Head"/tema är ett solo av jumpbluesgitarristen Charlie Crhistian -taget från "Jumpblues" av Matthiue Brandt. Jag börjar och avslutar låten med det. Gitarrerna spelar det också i stämma mitt i låten, Head är litet klippt för jag kan inte lira som Charlie och blev tvungen att klippa och klistra litet för att tajta till det...Jag spelar efter den Mixolydiska skalans (som är typisk för fusion, ja, nästan i a f. Al DiMeola använder ju gärna den Frygiska.) inner logic ,som i Jumpblues, eftersom den används flitigt också i fusion och för att jag tränar att skifta efter ackorden......Noodling ´round (improvisera utan något bestämt mål) går litet sakta ännu, kanske litet tråkigt, brist på variation, men det kommer, jag gillar improvisationer. När jag lärt mig  spela inner logic skall jag hitta melodier, claven och mål med improvisationen. Men än så länge måste jag lyssna och tänka på ackordsskiftena medans jag försöker spela.... och jag tror jag börjar hitta till Rock Jazz Fusion hyfsat nu. :) En början till det i a f.....
Jag är glad för det..... :)
Nu måste jag bara lära mig att spela det :wacko: så att det låter....

Phaser på bas och rythmgitarr, torra tummor...Allt i polyrytmik.
Låtens head har fina och hippa superimpositioner
(man blandar två ackord samtidigt för att få klangen av ett tredje ackord)
gentemot ackompangemanget...tycker jag i a f



Vad tror ni ??????
Går det att göra något av detta matrialet, eller är det bara skit ??? :unsure:

Med vänlig hälsning

« Senast ändrad: 12.11.2013, 14:37:39 by pxm »
"French Rock is like english wine" (John Lennon)
https://www.facebook.com/groups/JazzTheoryForum/


Utloggad pxm

  • Strängsnubblare.
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 166
  • Jag har målat av min Jazzmaster !!
    • Visa profil
    • johanpaxom
Kan ni inte ge  den en lyssning och såga den i a f ??????
 :(
Med vänlig hälsning


Edit;

NY VERSION !!!

Kände för att spela så jag lade till en VI-ii-V7-I (fullständig kadens) i C dur, där VI är kvalitetsändrat till ett dom.7 . Tekniken kallas på Berklee Uni, MI (Modal Interchange) eller för den äldre benämningen MM (Modal Mixture). Den tilllåter dig att ta in ett byta in ett ackord mot motsvarande i annan skala men med samma tonart. Här lånar vi t ex in ett VI från C Aeolisk skala. Detta för att det skall liksom smälta ihop med bluesprogressionen som går i A spelat med bluessevenths..

Har ett litet jazzbluestrick som bygger på detta. Använde det inte i turnarounden i denna fusion blues för att jag ville utöva noodling och träna på den Mixolydiska skalans inner logic. Och för att jag ville testa att försöka uppnå ett riktigt fusionsound.

Det här är mitt trick,
vet ej någon annan som spelat/spelar så här men det finns säkert någon ;

Det går utmärkt att spela en ii-V7-I som dur, paralelltonart till i detta fallet ett A_moll, till en blues med dominant ljudbild. Att spela kadensen så blir egentligen en smidig modulation till C från A även om det inte uppfattas så vid lyssning.  Det uppfattas av örat som paralelltonart, vilket eg, inte  är en äkta modulation. Precis som att t. ex bluesskalans lilla ters fungerar till en dominant ljudbild. Det hela ger intrycket av en litet mörkare sound , trots att kadensen är i dur, då man hanterar A7 som ett A mollackord. Bluesen går ju som redan sagts i A.

Ett dom.7/bluessevenths innehåller dessutom en ledton som ger en mollklang - en liten 7:a. Tillsammans med den stora 3:an blir det ett dissonant sound, det typiskt dominanta. Vill bara visa att det är nära till både dur och moll. Det är därför ett dominant 7 ackord vanligen används som p5 (perfekt 5) istället för det diatoniska ackordet. Det samt för att få en korrekt kadens; D -T.
Dominant till tonika kallas helkadens.
 
Det är ett fint och ett mycket smooth trick, på många vis och även ljudmässigt, jag ger bort till er här om man nu vill spela en ii-V7-I progression i en blues spelad med bluessevenths (dominanter), t ex i turnarounden på ett orginellt sätt som också fungerar. Istället för att bara placera ett dim/m7-5 ackord (moll) eller ett m7 (dur) framför turnaroundens sista V7 ackord spelar du min ovan beskrivna ii-V7-I direkt efter turnaroundens första V7 ackord (bluestolvans 9:e ackord alltså) och avslutar alltså turnarounden med kadensens I ackord. :)

Jepp-det ger en litet mörkare bild/uppfattning av bluesen som helhet trots att kadensen är i dur....Paxomaniserat, va ???? :)
Och nu till det riktigt coola, spelar du bluesskalan till din blues i , låt oss säga A, så prova att fortsätta med det över hela den här kadensen. Använd helst inte den blå tonen, #4, just till detta men om du gör det , behandla den som en passerton - placera den på ett upbeat !!!......SuperPaxomaniserat ,va ???? Litet swing och Walkin Bass (kanske Boogiecliche´n,,) till det och du spelar då till en jazzblues och det utan skalbyten. ;)
Blir glad om ni tar det till er Jacky´s Bag of Trick´s. Det blir också  enklare än at spela t ex B7-E7-A7 vilket är det vanliga viset att spela en iim-V7-I (annars alltid dur i blues) på i jumpblues och jazzblues. Det kräver byten mellan 3 Mixolydiska skalor.
"If you can´t play it fast-play it smart" var det någon berömd katt (kommer inte ihåg vilken) som sa.........

Jag använder min favorit Thaichikicho skalan och några Bopskalor i kadensen i denna för att få med litet kromatik.

Detta följt av litet sidesteppin. Det är alltså meningen att just den här delen skall låta dissonant, ja t o m falskt och skapa mer spänningtoner till V7, för att nästa dominanta ackord, som är ett 9-ackord skall upplevas mjukare. Sidesteppin spelas med en durpenta en semiton nedanför eller ovanför den eg. roten som juxtaposition (i musik;procedur med kontrast) till den samtidiga klangen av kompet med V7;ackordet, som jag då låter stå sub för kadensens I-ackord. Det blir en övergång från ett G7 till ett A7 då jag sedan avslutar jag med ännu en repris av låtens head....Egentlligen, kommer jag på nu, vore det smartare att spela sidesteppin i Aiss istället för i Giss av den anledningen att övergången till A7 kanske låter smidigare.....Skall testa imorgon..........
 :)
« Senast ändrad: 10.11.2013, 07:14:42 by pxm »
"French Rock is like english wine" (John Lennon)
https://www.facebook.com/groups/JazzTheoryForum/


Utloggad pxm

  • Strängsnubblare.
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 166
  • Jag har målat av min Jazzmaster !!
    • Visa profil
    • johanpaxom
Det blev en version till, 2.04 av denna.
Det blev en mjukare övergång från G7 till A7 då sidesteppin gick i Aiss istället för i Giss. :)
Orkade inte spela om utan använde pitchshift.......Tänker inte göra mer på den här....
Har lyssnat på den igen nu och den är skitkass.... :)
ja, ja........................... ....
Jag laddade i a f upp den på Youtube ifall att jag ändå får för mig att dela den på ett
internationellt bluesforum jag är med i.......

Men jag skulle i a f vilja veta vad ni tycker om Fusionized Thinking...
Både Blues & Fusion ligger mig varmt om hjärtat så.............
Improvisation/noodling likaså.....

mvh
« Senast ändrad: 10.11.2013, 02:32:38 by pxm »
"French Rock is like english wine" (John Lennon)
https://www.facebook.com/groups/JazzTheoryForum/


Utloggad 1up

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 379
    • Visa profil
Spännande lyssning och läsning. Med mina öron hör jag avancerat stycke med frenesi. :)

Kanske skapa längre sammanhållna slingor?


Utloggad ynot

  • vatten
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 826
  • i missed u
    • Visa profil
    • vassmusic.com
Nja missjö pmx

Funkar inte för mig känns lite oengagerat
Brukar ofta finna en nerv i det du gör

Saknar sen här

Allt gott
T.  T
att leva är att dö


Utloggad pxm

  • Strängsnubblare.
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 166
  • Jag har målat av min Jazzmaster !!
    • Visa profil
    • johanpaxom
Tack för lyssning svar, tyck och förslag 1up & ynot !!!
Betydde mycket då jag hade börjat planera en ny fusion.
Det blev dock en förlängning av denna..

Jag har programmerat nya trummor, spelat in en ny vamp
i moll med spännande skalval för leadgitarren
som sluttamp.

Med nerv (hoppas jag) och
längre, sammanhållna (hoppas jag) slingor...... :)

Youtubefilm och soundcloudfil finns i trådhuvudet....

mvh
« Senast ändrad: 10.11.2013, 04:57:41 by pxm »
"French Rock is like english wine" (John Lennon)
https://www.facebook.com/groups/JazzTheoryForum/