Kontrollrummet

Plinka/Jocke/RoffeH/Kacka/Tanja: Pleiones Song -Dancing Stars

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Plinka

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 000
  • Peace, Love and Missunderstanding
    • Visa profil
    • YogaDansa
Fick ju glädjen att få låna/förvalta Jockes och Roffes underbara "Blinka lilla stjärna"...

Den gav mig idén till temat kring mina kommande projekt, nämligen ett meditationsalbum som jag håller på med nu. Temat fick bli stjärnor! Finns ju i tusental, så har ju att göra hela livet, men just nu valde jag att inrikta mig mot de mytomspunna plejaderna(stjärngrupp M54), med de sju gudomliga systrarna som skiner relativt nära oss och är en del av oxens stjärntecken.
De ska få varsin låt  :wub:
----------
Men nog om bakgrundsinfon... Modern till hela projektet är ju denna stjärna, och modern till de sju systrarna är havsnymfen Pleione(som också skiner i samma stjärngrupp), tillsammans med sin man, jätten Atlas. Atlas förlorade en strid under Zeus befäl en gång, och fick som straff av Zeus att bära himlavalvet på sina axlar.

Alltså gjorde jag en remix och en text, där detta är Pleiones sång till Atlas. Detta är inte en meditationslåt(som ni märker), utan mer som en kärleksförklaring och hyllning till stjärnorna, och med mig i studion fick jag också mina väninnor Katarina och Tanja, som är med och körar.
---------------
Tja...vad tycks?
Fattar ni någonting? Flummigt?  :P
Mix, upplägg, övrigt?
--------------
Text:

Pleiones Song (to Atlas)

My Love, you bear
the endless sky
upon your shoulders
Yous swaying hair
your clearblue eyes
give the heavens their colours

Ref
Let´s become dancing stars
up in the skies
Twinkle and shining together tonight

(Saxofonvers)

Atlas, my love
layers of skies
transform your sorrows
High above
all sailors eyes
shine our seven daughters

Ref Let´s become...

(Mellanspel/paus)

When we cry we make it rain
when we smile we light the day
when we laugh the birds will sing
when we love the golden dawn begins!

(Gitarrsolo)

Vers 1 igen
Ref igen
Saxofonsolo
« Senast ändrad: 18.11.2013, 13:24:17 by Plinka »
Plinkar på en låt...


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Mysigt. Gillar att ni tagit med blinka lilla stjärnan-teasern på slutet.
Bjällrorna i delen där det står paus gillar jag också.
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Jocke

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 4 408
    • Visa profil
Passar väl på att ge lite livstecken ifrån mig och måste säga att jag är helt helt tagen av hur Plinka snickrat ihop det här - så snyggt! :) Är förundrad över hur mycket det går att göra med en liten visa! :)
https://soundcloud.com/jockepocke-1


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Håller med Jocke! Snyggt snyggt!

Du är en stor tillgång till forumet! (Liksom de övriga kvinnliga medverkande medlemmarna) Men kanske du mest av allt :) (Pga låtsnickreri och att du mixar bättre än mig :D )
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad Roffe H

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 777
    • Visa profil
Vilket härligt tema, stjärnorna. Sången, stämmorna och kören... allt är fantastiskt välgjort (är särskilt förtjust i understämman). Välbalanserat och bra mixat, passande text.  :D
Hade aldrig trott att "vår låt" skulle kunna utvecklas så här.  :o Fantastiskt roligt.
/Roffe H
Sjunger och spelar gitarr, bas, tenorsax och lite fiol (folkmusik). Är inte med i någon orkester sitter på kammaren och gör egna inspelningar med logic, ibland använder jag bakgrunder från BiAB (mest när det gäller jazz)


Utloggad pxm

  • Strängsnubblare.
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 166
  • Jag har målat av min Jazzmaster !!
    • Visa profil
    • johanpaxom
Låter riktigt proffsigt !!!!

mvh
"French Rock is like english wine" (John Lennon)
https://www.facebook.com/groups/JazzTheoryForum/


Utloggad Plinka

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 000
  • Peace, Love and Missunderstanding
    • Visa profil
    • YogaDansa
Mysigt. Gillar att ni tagit med blinka lilla stjärnan-teasern på slutet.
Bjällrorna i delen där det står paus gillar jag också.
:D Ja, visst är han underbar på saxen, Roffe när han får till blinka lilla... så snyggt och svängigt  :wub:
Var ju bara tvungen att få med den vackra delen!
Och Jockes bjällror är ljuvliga, ger mig julkänslor  :wub:

Passar väl på att ge lite livstecken ifrån mig och måste säga att jag är helt helt tagen av hur Plinka snickrat ihop det här - så snyggt! :) Är förundrad över hur mycket det går att göra med en liten visa! :)
Trevligt att få ett livstecken från dig kamrat  :P
Tack, skönt att du och Roffe godkände hela utsvävningen, och stort tack för att du ställt upp med filer och midispår! Dina gitarrfiler och solot var guld!!   :wub:

Håller med Jocke! Snyggt snyggt!

Du är en stor tillgång till forumet! (Liksom de övriga kvinnliga medverkande medlemmarna) Men kanske du mest av allt :) (Pga låtsnickreri och att du mixar bättre än mig :D )
Oj, man tackar  :wub: Men inte mixar jag bättre än dig :blink:

Vilket härligt tema, stjärnorna. Sången, stämmorna och kören... allt är fantastiskt välgjort (är särskilt förtjust i understämman). Välbalanserat och bra mixat, passande text.  :D
Hade aldrig trott att "vår låt" skulle kunna utvecklas så här.  :o Fantastiskt roligt.
/Roffe H
Tack Roffe, och framför allt tack för att jag fått använda eran låt och dina vackra saxofonslingor, vilken inspiration  :wub: Kul att du nämner understämman, grunnade idag på om den borde lyftas fram mer i mixen, fick för mig att jag bara hörde överstämman plötsligt, men om du säger att mixen är välbalanserad så kanske det duger så här  :unsure:

Låter riktigt proffsigt !!!!

mvh
Tackar!  :D
----------
Kan tillägga att körtjejerna var glada att få sjunga med på denna, och hade en riktig guldkväll i studion, med massor av yogitea och mys  :D
Plinkar på en låt...


Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 636
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
Jättefina körstämmor! Gillar att ni får dom så sammetslena och behagliga.
Fin symbios mellan Roffes sköna saxspel och era stämmor. Bra arr och mix.
/Asti t.f. Stjärntydare
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten


Utloggad Plinka

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 000
  • Peace, Love and Missunderstanding
    • Visa profil
    • YogaDansa
Jättefina körstämmor! Gillar att ni får dom så sammetslena och behagliga.
Fin symbios mellan Roffes sköna saxspel och era stämmor. Bra arr och mix.
/Asti t.f. Stjärntydare
Tackar, ja sax och kör funkar bra ihop, håller med!
Ja, denna kör-trio är 95% sammet, men förstärkt med en gnutta kevlar, för att tåla såväl turer uti rymden, som livets prövningar  :D

Plinka t.f. textilarbetare
Plinkar på en låt...


Utloggad bjurte

  • Hare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 773
  • You can run,butYou cant hide
    • Visa profil
  • Soundcloud: bjurte
Mot Evigheten - och vidare...
Snyggt körande. :)
Grabbarna fixar till det ganska okey dom oxo..
Akta er bara så ni inte hamnar för nära Carolas Betlehems-stjärna. ;)
Galaxer i mina Braxer..  :D

Mr Skywaker /T.f. Starwars ambasadör.
Bjurte the artist formerly known as Uriah.
http://soundcloud.com/bjurte


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Vilken härlig blandning, sammet och kevlar!
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Plinka

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 000
  • Peace, Love and Missunderstanding
    • Visa profil
    • YogaDansa
Bjurte: Oki vi ska försöka navigera bort från betlehemsstjärnan...verkar lurigt där, man kanske fastnar i ett svart hål?!   :o

MaxB: Jepp, tror jag tar patent på det, kan ju göra galaklänningar till nyårsfester på månen och sånt ;)
Plinkar på en låt...


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 391
    • Visa profil
    • SoundClick
Svag för starka melodier, snygga stämmor och själfullhet i låtar. Denna har allt detta. Tror ändå den skulle vinna på att kortas något. Ger mig annars samma värme som en fin jullåt. Framförande och mix är super, tycker jag. 
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad Jocke

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 4 408
    • Visa profil
Passar väl på att ge lite livstecken ifrån mig och måste säga att jag är helt helt tagen av hur Plinka snickrat ihop det här - så snyggt! :) Är förundrad över hur mycket det går att göra med en liten visa! :)
Trevligt att få ett livstecken från dig kamrat  :P
Tack, skönt att du och Roffe godkände hela utsvävningen, och stort tack för att du ställt upp med filer och midispår! Dina gitarrfiler och solot var guld!!   :wub:

Det är jättekul att få höra hur du lyckats vända till detta lilla lekfulla stycke till en helt annan låt! :) Klart du ska ha alla filer du behöver för det! :) Vore trevligt med en SC-länk sedan! :)

Det är lite öken med inspiration och motivation för musiken just nu men är rätt säker på att det snart blir flow igen och då kommer ni att tröttna på mig snabbt - så passa på att njuta av lugnet nu!  :lol:

...
Grabbarna fixar till det ganska okey dom oxo..
...

Hrmm... tack - eller nått!  :rolleyes:  :lol:
https://soundcloud.com/jockepocke-1


Utloggad Plinka

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 000
  • Peace, Love and Missunderstanding
    • Visa profil
    • YogaDansa
Svag för starka melodier, snygga stämmor och själfullhet i låtar. Denna har allt detta. Tror ändå den skulle vinna på att kortas något. Ger mig annars samma värme som en fin jullåt. Framförande och mix är super, tycker jag. 
Tack för din fina kommentar!  :D Ja, lite som en jullåt, eller hur?
Jovisst, kanske är i längsta laget...men med sina olika partier så vill jag inte plocka bort något, den får allt vara så här...orkar man inte lyssna så får man väl stänga av, hihi ^_^

Passar väl på att ge lite livstecken ifrån mig och måste säga att jag är helt helt tagen av hur Plinka snickrat ihop det här - så snyggt! :) Är förundrad över hur mycket det går att göra med en liten visa! :)
Trevligt att få ett livstecken från dig kamrat  :P
Tack, skönt att du och Roffe godkände hela utsvävningen, och stort tack för att du ställt upp med filer och midispår! Dina gitarrfiler och solot var guld!!   :wub:

Det är jättekul att få höra hur du lyckats vända till detta lilla lekfulla stycke till en helt annan låt! :) Klart du ska ha alla filer du behöver för det! :) Vore trevligt med en SC-länk sedan! :)

Det är lite öken med inspiration och motivation för musiken just nu men är rätt säker på att det snart blir flow igen och då kommer ni att tröttna på mig snabbt - så passa på att njuta av lugnet nu!  :lol:

Yes, SC-länk kommer, tänkte just fråga herrarna om det var ok att publicera där ;)
Vi passar på att njuta av lugnet tills du öser på igen, haha  :lol:
Plinkar på en låt...


Utloggad Marruschkka

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 677
  • Är det bra så är jag på!
    • Visa profil
Så oerhört trallvänligt och vackert som attans med alla sköna körslingor, man invaggas i en mysig stämning som till jul. Härligt med sax och bjällror oxå, mums!
Just det, den här borde vara med på kr:s Jul-album, tycker den passar in där :wub:

/Marre
https://soundcloud.com/tokstollan


Utloggad spacetrucker

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 297
  • Anything too stupid to be said, is sung.
    • Visa profil
    • Kurpitsa
Plinka lilla stjärna  :lol:
Avstressningsmusik detta.. sköna stämmor. Gillade klockspelet i mitten.

Tummen upp för denna   :D

// Space
Life is too short to remove USB safely


Utloggad Plinka

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 000
  • Peace, Love and Missunderstanding
    • Visa profil
    • YogaDansa
Så oerhört trallvänligt och vackert som attans med alla sköna körslingor, man invaggas i en mysig stämning som till jul. Härligt med sax och bjällror oxå, mums!
Just det, den här borde vara med på kr:s Jul-album, tycker den passar in där :wub:

/Marre
Tack vännen! Sax o bjällror e mums jag vet! Ja, den skulle nog passa på ett sätt, har tänkt tanken  :D fast ingen kommer ju fatta vad texten har med jul att göra!  :lol:

Plinka lilla stjärna  :lol:
Avstressningsmusik detta.. sköna stämmor. Gillade klockspelet i mitten.

Tummen upp för denna   :D

// Space
Tack Space, är det skön avstressningsmusik är det toppen! :D Då är jag nöjd, och svarar för herrarna med!
Från Plinka lilla stjärna  :rolleyes:
Plinkar på en låt...


Utloggad Gurano

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 190
    • Visa profil
Trevlig liten julevisa. Låter bra hos mig :)
/G
Kör hårt - så länge det ryker!


Utloggad Plinka

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 000
  • Peace, Love and Missunderstanding
    • Visa profil
    • YogaDansa
Trevlig liten julevisa. Låter bra hos mig :)
/G
Tack för lyss  ;)

Känns som att den är klar då, så flyttar till färdiga  :D
Plinkar på en låt...


Utloggad bjurte

  • Hare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 773
  • You can run,butYou cant hide
    • Visa profil
  • Soundcloud: bjurte
Klappad och klar!! ;)
Bjurte the artist formerly known as Uriah.
http://soundcloud.com/bjurte