Kontrollrummet

equality - longing

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
Nyinförskaffad Variax JTV 89. Håller på att utforska ljuden och fastnade naturligtvis för en av de tolvsträngade.  :o
Kanske inte helt ok solo men i en mix fungerar den nog. Vad tror ni?

« Senast ändrad: 05.11.2013, 09:23:14 by equality »
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Med dessa möjligheter kanske vi får se fler Yes-liknande stycken.

Trevligt att höra det här från dig. 12 är lite vasst eq:ad men du är vad du heter och gör vad du heter - eq!
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad HasseFX

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 710
    • Visa profil
...låter ju bra detta! Med "rätt" teknik och justering fungerar 12orna riktigt bra :)
(ful-länkar min elektriska 12-test med min JTV-89F: https://soundcloud.com/hassefx2/their-song-remains-the-same/s-E3wh8) ;))


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Med rätt avrundning så blir det bra. Frågan som nu uppstår ang. 12:a vad har HasseFX kört med I Mix Challenge trodde det var en "äkta"?
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad HasseFX

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 710
    • Visa profil
Med rätt avrundning så blir det bra. Frågan som nu uppstår ang. 12:a vad har HasseFX kört med I Mix Challenge trodde det var en "äkta"?

...jorusåatte...  Det är Variax HD, en  Gibson J200 jumbo, fast 6-strängad, genom en Waves Doubler...


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
jorusåatte e ... trodde det var en riktig tolva men det var en digital tolv....ehh 6:a genom en doubler - såklart! Visste jag hela tiden!  B)  :lol:
hmm, ingenting e va man tror nuförtiden - man kan inte vara säker på nånting...
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad ynot

  • vatten
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 826
  • i missed u
    • Visa profil
    • vassmusic.com
bra ljud
bra gitarr.. hoppas jag :)
bra gitarrist

som ex fru sa

mer o längre


att leva är att dö


Utloggad Plinka

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 000
  • Peace, Love and Missunderstanding
    • Visa profil
    • YogaDansa
Säger som ynot, bra gitarr och bra gitarrist -bra kombination!  :)
Plinkar på en låt...


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
Max: Joserruatte,  :P liret på And you and I och Turn of the century måste ju vara lite av milstolpe i 12:ornas historia. Jag skall eq:a och försöka göra låten längre. Den låter inte så vass i mp3-lurarna. Thnx.

Hasse: Låter megagott om gurorna på länken. Tack för den. Bra klös och höghastighetslir också! Kul att ha samma gura. Får kolla work-benchen vartefter. Gibson bison-mumbo-jumbon har jag inte bekantat mig med ännu men det kommer väl. Workbenchen verkar också rolig. Det bästa (för mig) är att guran är betydligt mer lättspelad än den version som kom ut för ca tio år sedan. Skulle dock vilja sänka strängarna något. Har du pillat nåt på din?

Eddi: Avrundning är ordet, thnx!

ynot: Håller med ex-frun att den skall förlängas. Bara att sånt tar sån tid dvs sånt man aldrig har. Tack till dig och damen!

Plinka: Tackar särskilt!
« Senast ändrad: 03.11.2013, 19:53:28 by equality »
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad HasseFX

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 710
    • Visa profil
Hasse: Låter megagott om gurorna på länken. Tack för den. Bra klös och höghastighetslir också! Kul att ha samma gura. Får kolla work-benchen vartefter. Gibson bison-mumbo-jumbon har jag inte bekantat mig med ännu men det kommer väl. Workbenchen verkar också rolig. Det bästa (för mig) är att guran är betydligt mer lättspelad än den version som kom ut för ca tio år sedan. Skulle dock vilja sänka strängarna något. Har du pillat nåt på din?

Jag har skruvat till en mer Gibson-SG-lik el-12a med Workbench, men inget är inspelat. De akustiska i Variax HD är mikade på lite avstånd med en del rumsrespons. De är rätt känsliga att placera rätt i mixen. Många Variax-rävar föredrar de gamla varianterna av akustiska guror, då de är mer lika direktkopplade piezo, som är rätt plastiga ala Ovation men samtidigt lätta att mixa, speciellt live.

Du kan nog sänka strängarna rätt så lågt - smidigast är att göra halsen rakare. Men samtidigt är det lätt att få strängrassel mot banden som låter rätt illa på de akustiska modellerna. Det blir att kompromissa där. Bäst låter de akustiska (speciellt 12orna) med rätt hög stränghöjd och 0.11-strängset. Jag kompromissar och kör vanliga 0.10 och inte helt lägsta justering.


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
Hasse: Låter megagott om gurorna på länken. Tack för den. Bra klös och höghastighetslir också! Kul att ha samma gura. Får kolla work-benchen vartefter. Gibson bison-mumbo-jumbon har jag inte bekantat mig med ännu men det kommer väl. Workbenchen verkar också rolig. Det bästa (för mig) är att guran är betydligt mer lättspelad än den version som kom ut för ca tio år sedan. Skulle dock vilja sänka strängarna något. Har du pillat nåt på din?

Jag har skruvat till en mer Gibson-SG-lik el-12a med Workbench, men inget är inspelat. De akustiska i Variax HD är mikade på lite avstånd med en del rumsrespons. De är rätt känsliga att placera rätt i mixen. Många Variax-rävar föredrar de gamla varianterna av akustiska guror, då de är mer lika direktkopplade piezo, som är rätt plastiga ala Ovation men samtidigt lätta att mixa, speciellt live.

Du kan nog sänka strängarna rätt så lågt - smidigast är att göra halsen rakare. Men samtidigt är det lätt att få strängrassel mot banden som låter rätt illa på de akustiska modellerna. Det blir att kompromissa där. Bäst låter de akustiska (speciellt 12orna) med rätt hög stränghöjd och 0.11-strängset. Jag kompromissar och kör vanliga 0.10 och inte helt lägsta justering.

Jo det blir alldeles för mycket kropp om den tolva jag använde. Fick högpassa längre upp än nån gura tidigare. Bra tips där! Kanske PM:ar om fler frågor. Thnx igen Hasse för snabbt svar.
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad pxm

  • Strängsnubblare.
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 166
  • Jag har målat av min Jazzmaster !!
    • Visa profil
    • johanpaxom
Gött sound, fungerar bra så här också....

mvh
"French Rock is like english wine" (John Lennon)
https://www.facebook.com/groups/JazzTheoryForum/


Utloggad Gurano

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 190
    • Visa profil
Bra ljud - funkar.
Ska låt-idén utvecklas mera? behöver i så fall bl.a. sång och ett annat slut.
/G
Kör hårt - så länge det ryker!


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
pxm: Tack för det men lite till skall den nog tweakas.
Gurano: Tackar. Ja, låt-idén skulle vara rolig attutveckla. Sång vore kul men kanske inte helt nödvändigt?  :huh:

Pressade ner tolvan strax under 6 kHz för att den skulle bli mindre vass men tycker jag får ett obehagligt interferenstjut vid 12 och 17 sek bl a. Tog bort basen i början och dämpade pianot.
« Senast ändrad: 04.11.2013, 11:19:01 by equality »
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 631
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
Låter spännande med en sådan där Variax!  :)
Skönt spel här, men tycker gitarrljudet är lite vasst och "plåtigt"...
Hur låter det om du drar ner på reverb och övre mellanregistret..?
/Asti t.f. Neddragningskonsult
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
Låter spännande med en sådan där Variax!  :)
Skönt spel här, men tycker gitarrljudet är lite vasst och "plåtigt"...
Hur låter det om du drar ner på reverb och övre mellanregistret..?
/Asti t.f. Neddragningskonsult

Ok. Lite mer eq kanske då. Plåtigt känns inget bra. Kanske skulle ha nåt preset till denna gitarr på såväl eq som andra parametrar.  Ja vel, tar bort "låten" nu för det är ju bara ett ljudtest får se om det blir nån fortsättning. Tackar, tackar!
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad Altsax

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 818
  • Musiken är lycka :-)
    • Visa profil
    • Spellista youtube
Nyinförskaffad Variax JTV 89. Håller på att utforska ljuden och fastnade naturligtvis för en av de tolvsträngade.  :o
Kanske inte helt ok solo men i en mix fungerar den nog. Vad tror ni?



Jag tror att länken till ljudet har försvunnit ;)


Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 631
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
Låter spännande med en sådan där Variax!  :)
Skönt spel här, men tycker gitarrljudet är lite vasst och "plåtigt"...
Hur låter det om du drar ner på reverb och övre mellanregistret..?
/Asti t.f. Neddragningskonsult

Ok. Lite mer eq kanske då. Plåtigt känns inget bra. Kanske skulle ha nåt preset till denna gitarr på såväl eq som andra parametrar.  Ja vel, tar bort "låten" nu för det är ju bara ett ljudtest får se om det blir nån fortsättning. Tackar, tackar!
Du ska ta min kommentar med en nypa salt! Jag har inom mig ljudet från en akustisk tolvsträngad
och hur jag vill den ska låta. Jag har ingen erfarenhet av en Variax eller hur en elförstärkt 12:a bör låta....
/Asti
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten


Utloggad tigersoul

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 761
  • Singer/Songwriter
    • Visa profil
    • Tigersjäl.se
Öh var är musiken :P
/ Kristian Tigersjäl - Singer/Songwriter - http://www.tigersoul.se


Utloggad bjurte

  • Hare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 773
  • You can run,butYou cant hide
    • Visa profil
  • Soundcloud: bjurte
Ahmeehh  Vafn....  :angry: ;)
Bjurte the artist formerly known as Uriah.
http://soundcloud.com/bjurte