LÅTNAMN: Livets krig
ARTIST/GRUPP: Kristian Tigersjäl
GENRE: Samhällskritisk Rock
LÅTLÄNGD: 3:20
KOMPOSITÖR: Kristian Tigersjäl
PRODUCENT: Kristian Tigersjäl
EV. MEDVERKANDE: Tack till alla Moderater som bidrog till låtens skrivande. Notera ironi.
INSPELNINGSÅR: 2013
FORMAT: soundcloud, spotify senare.
OMSLAG: https://i2.sndcdn.com/artworks-000061939856-1wyz1f-t500x500.jpg?3eddc42

Länk: https://soundcloud.com/kristian-tigersoul/livets-krig
Text:
Hur många år kan livet vänta
Innan tiden runnit ut
Och blivit allt för många skurar
När har bägarn' blivit full
Ref
Jag har ju kämpat,
Jag gav ju allt,
Så vart fan är vin och guld,
Som jag har lovats
En jävla öken,
Är livets lön,
Ett enkelt kors för en soldat,
I livets krig
Hur många ryggar kan vi vända,
Innan mänskligheten glöms
Och vi förvandlats bortom räddning,
När har sista tåget gått
Ref
Jag har ju kämpat,
Jag gav ju allt,
Som jag har lovats,
En jävla öken,
Är livets lön,
I livets krig
Tycker gör du det dom vill
Dom äger dina tan-kar,
Livet färdas dit dom vill,
När ska vi vakna,
Upp och se
Ref
Jag har ju kämpat,
Jag gav ju allt,
Som jag har lovats,
En jävla öken,
Är livets lön,
I livets krig
--- Tidigare noteringar: ---
5B: Sista småfilet, ingen kommer märka någon skillnad.
5A: Försökt brighta upp hela mixen då det lät lite som en yllekofta. Hade gjort en del lustiga lösningar för att få ihop det, har låst upp dessa nu o löst det på annat sätt, tror att det iaf låter lite mer balanserat. Även förändrat soundet på elgitarren lite och ändrat lite eq högt o lågt samt bas nivå. Har en känsla av att jag inte kommer så mkt längre än så här utan att gå in o göra mer radikala ändringar o det är för sent för det engagemangsmässigt. Kommentarer? bättre?
4A: Lagt om alla vocals, spetsat till trummorna en aning och ordnat till slutet. Börjar se sin färdiga form.
3A: Till slut gjort om basen. Pumpandet är kvar i refrängen där det känns lämpligt i botten, verserna är dock nu lugnare. Vet inte om jag ska ha kvar samma bas dock, det är en fretless men låter lite synthig. Lagt till lite tjutande sologitarr för good measure på slutet också.
2B: Kämpat med basen som inte vill bli någon ordning på så jag blir nöjd. Även ändrat en hel del nivåer o lite annat smått o gott. Mycket kvar att göra dock. Ska testa mkt av det som föreslagits i kommentarerna!
2A: Fullängd, utpyntat med pianoanslag o annat, osäker på vilken riktining låten ska. Fortf slasksång, ännu mer attityd o riv ska in i refrängen o lite rakare verser (var väldigt svårsjunget pitchmässigt med bara bas faktiskt).
Då går vi raskt vidare, huvudet surrar av låtidéer!
Man kan väl lugnt sagt säga att det är lite kontrast mot förra låten. En ganska tidig förhandstitt på en låtidé, texten är inte klar och jag ska ändra sista raden till "I livets krig" som nu är sjungen som "Som gav sitt liv" och därav titeln på låten.
Rätt tidig o obehandlad mix, inte ens lagt alla instrument till reverb senden som ska vara där, men tänkte kolla ändå vad ni gillar den här stilen. Ska sätta ännu mer tryck i refrängen men vågade inte elda på mer med fyraåringen stående i dörrposten med stora ögon, pipande "Kriiiistian, vad gööör du???" :P