Forum > Demolåtar
Eddi- Nothing I can do
morgonte:
Jag är helt på tigersoul's linje här. Visst finns det lite glidningar här men inte mer än dom flesta gör sig skyldiga till. Jag brukar oftast bara bry mig om när jag svajar ordentligt. Bäst är att sjunga rätt från början :rolleyes:, men risken med att tänka för mkt på pitch är ju att man glömmer känslan. Näst bäst är om du har tillgång till något pitchprogram där du kan redigera enskilda noter (Melodyne, Cubase Variaudio, senare versioner av Autotune), då kan man fixa det värsta och låta resten va.
Asti:
Tycker inte att det alltid behöver vara 100% pitch-korrekt, men det får
naturligtvis inte heller vara alltför surt! Låten som sådan är trevlig.
Här tycker jag det är ganska surt där du går upp i tonhöjd på något ställe.(15-17 sek)
Det är inte så störande med lite svaj i de lägre frekvenserna.
Men jag är säker på att du kan sätta sången bättre om du försöker!
I övrigt tycker jag sången är lite för stark och kunde få lite mer reverb, att trummorna
kan varieras mer, att en elbas ska läggas till och att kanske en plockande elgitarr skulle platsa.
Ett stick är ju heller aldrig fel...
/Asti t.f. Sur gubbe
Altsax:
Mycket bra låtidé!
tigersoul:
Hellre rätta enstaka toner här o var med melodyne än o kämpa med att sjunga om det pitchkorrekt men STELT o dött. Det är dock lätt att rätta för MYCKET, kan inte rekommendera att ta ctrl-a o räta ut allt, snarare brukar jag gå loss på någon enstaka ton här o där o inte hela kluster av toner. Det brukar ge ett närmast totalt transparant resultat.
Eddi:
--- Citat från: ynot skrivet 22.10.2013, 23:26:33 ---
i mina öron gick pitchen ur (i spelar tid )
7
15
27
35
45
51
62
74
85
101
någon var ett vibrato som kom i fel svängning
sången lite för hög svårt att höra kompet
känns som du freestylar lite på några wailningar
tipps nöt in 1-7 11-17 20-26 30-28 osv o ta om tills dom sitter stenhårt
håller själv på med det
o svävar ofta på tonen
allt gott i ton träsket
Tony
--- Slut citat ---
Tack Tony för analysen, en hel del av tidsangivelserna är jag dock helt tyst men jag tror ändå jag vet var du menar. Jag har kollat med Cubase Pitch & Correct och där ser man tydligt att min röst är så knarrig så den tar upp till tre noter på samma sjung - ser ut som en berg- o dalbana och det är väl tveksamt om jag kan sjunga så mycket "rakare".
--- Citat från: MaxB skrivet 23.10.2013, 07:24:38 ---Gillar den här lugna balladen mycket!
Vill kompa på gitarr med lite licks på den här låten - säg inte nej, säg ja! :rolleyes:
Ett vackert parti, innehåller en vacker sväng på pianot som senast jag hörde den svängen, spelades av inga mindre än den ärovördiga italienska gruppen PFM.
Undrar om deras simpla villa gitarrmelodi skulle göra sig där?
Har inte koncentrerat mig på sångens pitch alls, bara gillar låten.
Öva sången massor av gånger så kryper oväntad stabilitet i sångmelodin fram.
--- Slut citat ---
Ser fram emot både kör och gura.
--- Citat från: Roffe H skrivet 23.10.2013, 10:47:41 ---Det här kan verkligen bli något, värt att jobba vidare med. Fin ballad. :)
/Roffe H
--- Slut citat ---
Tack för tyck Roffe :)
--- Citat från: tigersoul skrivet 23.10.2013, 11:48:45 ---Jag tycker inte det är produktivt att börja lyssna specifikt och kritiskt efter pitch. OM pitchen är märkbart dålig någonstans så märker man det o åtgärdar det, annars låter man det vara tycker jag. Jag var också pitch-polis förut men börjat lägga det på hyllan o åtgärdar när det är ett problem istället. Är också medveten om vad som oftast händer när man sjunger pitchinriktat, det blir ingen känsla o skit i övrigt.
Det är svårt att bedöma också. Låter det bra? Ja! Kan jag höra små pitchfel här o var om jag börjar leta? Absolut, o det kan man i det mesta om det inte är melodajnat till perfektion o då blir det istället iskallt. Rätta mig gärna någon om jag tänker fel här.
Du fick lite förslag från ynot på specifika platser.
Låten i övrigt gillar jag, så jobba vidare med den istället o säg upp dig från pitchpolisen :P Fan du som har så skön röst, börja peta med pitch :angry: :wacko:
--- Slut citat ---
Jo du har nog rätt man kan ju dölja allt i en violinskog också kanske :)
Tack för tyck Tiger
--- Citat från: morgonte skrivet 23.10.2013, 12:18:06 ---Jag är helt på tigersoul's linje här. Visst finns det lite glidningar här men inte mer än dom flesta gör sig skyldiga till. Jag brukar oftast bara bry mig om när jag svajar ordentligt. Bäst är att sjunga rätt från början :rolleyes:, men risken med att tänka för mkt på pitch är ju att man glömmer känslan. Näst bäst är om du har tillgång till något pitchprogram där du kan redigera enskilda noter (Melodyne, Cubase Variaudio, senare versioner av Autotune), då kan man fixa det värsta och låta resten va.
--- Slut citat ---
Just det Variaudio heter väl det som huserar i Cubase. Jag har försökt att dra lite men det blir inte så stor skillnad (ej upplagt här)
Tack för tyck Earl Grey :D
--- Citat från: Asti skrivet 23.10.2013, 12:44:17 ---Tycker inte att det alltid behöver vara 100% pitch-korrekt, men det får
naturligtvis inte heller vara alltför surt! Låten som sådan är trevlig.
Här tycker jag det är ganska surt där du går upp i tonhöjd på något ställe.(15-17 sek)
Det är inte så störande med lite svaj i de lägre frekvenserna.
Men jag är säker på att du kan sätta sången bättre om du försöker!
I övrigt tycker jag sången är lite för stark och kunde få lite mer reverb, att trummorna
kan varieras mer, att en elbas ska läggas till och att kanske en plockande elgitarr skulle platsa.
Ett stick är ju heller aldrig fel...
/Asti t.f. Sur gubbe
--- Slut citat ---
Jo det finns inte ens ett försök att mixa här så rösten är för hög och mer ska dit men vad återstår att se - ang. sången hm lite honungste kanske gör susen?
Tack för tyck Asti :D
--- Citat från: Altsax skrivet 23.10.2013, 13:32:22 ---Mycket bra låtidé!
--- Slut citat ---
Tack för pep Josef :D
--- Citat från: tigersoul skrivet 23.10.2013, 14:26:00 ---Hellre rätta enstaka toner här o var med melodyne än o kämpa med att sjunga om det pitchkorrekt men STELT o dött. Det är dock lätt att rätta för MYCKET, kan inte rekommendera att ta ctrl-a o räta ut allt, snarare brukar jag gå loss på någon enstaka ton här o där o inte hela kluster av toner. Det brukar ge ett närmast totalt transparant resultat.
--- Slut citat ---
Det där med ctr-a funkar det i typ melodyn? Vore ju smutt egentligen men tar väl aningens av själen antar jag.
Tack igen :)
Navigering
[0] Meddelandeindex
[#] Nästa sida
[*] Föregående sida