Det här är helcoolt !!!!!

Studerar mer Jumpblues (det är ju grunden för JazzBlues) och har kommit till ett Berkleebegrepp som kallas för "The Inner Logic". I Blues är det ett mytiskt begrepp...
Om man t ex spelar en blues måste man ju byta Mixolydisk skala efter ackorden. Ja, även Bluesskalan, faktiskt, p g a basen "Walkin bass" i Jump och Jazzblues.
Nu är det så att Mixolydiska skalan skiftar bara en ton för vart och ett av de tre ackorden och då blir det ju betydligt enklare att
hålla kvar vid en skala och bara byta ut just den tonen som behövs för respektive ackord i låten.......
Det är låtens "Inner Logic" !!!!!
Så här, alltså :
G Mixolydisk G A B C D E F G
C Mixolydisk G A bB C D E F G
D Mixolydisk G A B C D E #F G
Det får solot att låta mer smooth och man spelar ackordsskiftningarna bekvämare..Coolt ,va och ett måste i Jumpblues !!!!!
Spelar du på varje ackord så håll utkik efter låtens "Inner Logic".....
Här är mitt första försök, (litet klippt och klistrad för att inte vara för othigt. Eg ska man inte göra så med solon men jag har inte lärt mig detta spela solo med swing riktigt ännu..

) en Jumpblues i A, 150 bmp(Jumpblues är uptempoblues och ligger mellan 150 -230 bmp.) 100%Swing (en 16 del+ en 32:e del släp på 2;an och 4;an) och som heter Vanilla Secrets.
Komp i swing, broken chords och Lockwood (-det som MaxB benämner grundkomp i blues). Låtens head vandrar- det är spelat i Charleston. Nu har jag druckit någon bira, så det blev någon sorts PshycoRockaBilly av min Jumpblues, men va fan och shhhi & shhååå, skit samma;