Kontrollrummet

Roffe H - Careless love

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Roffe H

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 777
    • Visa profil
LÅTNAMN: Careless love
ARTIST/ MEDVERKANDE: Roffe H
GENRE: Jazz/Blues
LÅTLÄNGD: 3:14
KOMPOSITÖR: Trad.
INSPELNINGSÅR: 2013
FORMAT: mp3

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

"Careless Love" är en traditionell sång av dunkla ursprung.

 Blues versioner är populära, texterna ändras från version till version, men oftast talar om hjärtesorg väckt den av "vårdslös kärlek."   
Kärlek, åh kärlek, åh slarvig kärlek...

 "Careless Love" var en av de mest kända bitar i repertoaren av Buddy Bolden bandet i New Orleans, Louisiana vid början av 20-talet, och har förblivit en jazz standard och blues standard. Hundratals inspelningar har gjorts i folkmusik, blues, jazz, country och pop stilar, några av de mer anmärkningsvärda versionerna inkluderar de av Bessie Smith , Marilyn Lee , Ottilie Patterson , Pete Seeger och George Lewis. Big Joe Turner spelade in det flera gånger under sin långa karriär. T. Texas Tyler spelade in en version 1946 för 4-Star Records. Fats Domino gjorde en inspelning av det år 1951, och det har också sjungits av Elvis Presley , Entré , Louis Armstrong , Lonnie Johnson , Blind Boy Fuller , Dave Van Ronk , bly Belly , Odetta , Lee Wiley , Janis Joplin , Siouxsie Sioux , Joan Baez , Ray Charles , Ronnie Lane , Dr  John , Madeleine Peyroux , Bob Dylan , Bill Monroe och Johnny Cash , Frankie Laine , Skip James , Snooks Eaglin och nu har även Roffe H lagt sitt namn till listan...
(Källa Wikipedia)
« Senast ändrad: 24.10.2013, 15:29:24 by Roffe H »
Sjunger och spelar gitarr, bas, tenorsax och lite fiol (folkmusik). Är inte med i någon orkester sitter på kammaren och gör egna inspelningar med logic, ibland använder jag bakgrunder från BiAB (mest när det gäller jazz)


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Du har en röst som passar bra till den här låten och attans vad du kan få bandet att spela bra till det du gör - så bra!
Här tänkte jag med tanke på soundet i saxen, på nån platta där Van Morrison spelar den - med visst spelar du sax bättre än han?
Ta bort ett av dubbelslagen på visparna vid 68 eller 73 föreslår jag. De blev för nära på varandra för att kännas riktig trummis. Vid 133 och 179 känns det mer på riktigt.
« Senast ändrad: 17.10.2013, 20:30:24 by MaxB »
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Altsax

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 818
  • Musiken är lycka :-)
    • Visa profil
    • Spellista youtube
grymt bra
helt enkelt

Du har inte gjort annat än spelat sax och sjungit jazz standars hela livet förstår jag :)
Att man inte hör dig oftare i sverige beror på att du är så sjukt uppbokat nere på manhattan :)

(det är iallafall vad man kan tro)


Utloggad Roffe H

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 777
    • Visa profil
Tack Max:  försökte ändra på trummorna men icke, de går ju av sig självt, när man väl ställt in dem, ja du känner ju till BIaB, kanske kan jag prova att byta trummor senare. :wacko:

Altsax: Du är ju  för snäll,  :rolleyes: jag har även spelat gitarr, så det så!  :lol: Men inte så ofta nu, saxen måste hållas igång för att inte rören ska torka...
/Roffe H
Sjunger och spelar gitarr, bas, tenorsax och lite fiol (folkmusik). Är inte med i någon orkester sitter på kammaren och gör egna inspelningar med logic, ibland använder jag bakgrunder från BiAB (mest när det gäller jazz)


Utloggad Roffe H

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 777
    • Visa profil
Tack Max:  försökte ändra på trummorna men icke, de går ju av sig självt, när man väl ställt in dem, ja du känner ju till BIaB, kanske kan jag prova att byta trummor senare. :wacko:

Altsax: Du är ju  för snäll,  :rolleyes: jag har även spelat gitarr, så det så!  :lol: Men inte så ofta nu, saxen måste hållas igång för att inte rören ska torka...
/Roffe H

Har bytt trummis, hoppas det blev lite bättre. Tycker inte han "dubbeltrampar" lika ofta.  :lol:
/Roffe H
Sjunger och spelar gitarr, bas, tenorsax och lite fiol (folkmusik). Är inte med i någon orkester sitter på kammaren och gör egna inspelningar med logic, ibland använder jag bakgrunder från BiAB (mest när det gäller jazz)


Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 637
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
Jättesnyggt! Du sjunger bra och har fint vibrato, men jag tror du
skulle vinna på att hålla igen lite på vibratot och sjunga lite närmre micken.
Tror att det skulle skapa en ännu intimare och mer harmonisk ljudbild.
Känns som att du är riktigt på "Mammas gata" när du tar dig an sådana här jazzstandards.
/Asti t.f. Släktforskare
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten


Utloggad zorrow

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 977
  • Livet är för kort för att inte göra det man gillar
    • Visa profil
Det gungar härligt! Bra sjunget och saxat B) Mixen är härlig som vanligt. Håller med om att sång lite närmare micken skulle få den där intima närheten som en sån här låt mår extra bra av. Fast det här låter lite mer live om det var det du var ute efter. Smaken är som baken  ;)


Utloggad Roffe H

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 777
    • Visa profil
Tack Asti och zorrow för konstruktiv kritik och uppskattning.  :) Ska lyssna igenom låten ikväll och göra de förändringar som behövs under morgondagen. Håller med om att vibratot är lite väl tilltaget på vissa ställen för en blues. :o
/Roffe H
Sjunger och spelar gitarr, bas, tenorsax och lite fiol (folkmusik). Är inte med i någon orkester sitter på kammaren och gör egna inspelningar med logic, ibland använder jag bakgrunder från BiAB (mest när det gäller jazz)


Utloggad Plinka

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 000
  • Peace, Love and Missunderstanding
    • Visa profil
    • YogaDansa
Åh så snyggt!  :wub:
Det här kan du och gör det riktigt bra, och så skönt den gungar!  :D
Plinkar på en låt...


Utloggad spacetrucker

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 297
  • Anything too stupid to be said, is sung.
    • Visa profil
    • Kurpitsa
Jo, skönt gung. Lätt att lyssna på. Sången, även om jag gillar den, tycker låter lite som om den spelats in i ett annat rum är resten av musiken.

//Space
Life is too short to remove USB safely


Utloggad Roffe H

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 777
    • Visa profil
Plinka och spacetrukcer: Tack för lyssning och uppskattning...har nu ändrat sången, inte så mycket vibrato samt justering av reverb. Lite saxfills blev det också.  :)
/Roffe H
Sjunger och spelar gitarr, bas, tenorsax och lite fiol (folkmusik). Är inte med i någon orkester sitter på kammaren och gör egna inspelningar med logic, ibland använder jag bakgrunder från BiAB (mest när det gäller jazz)


Utloggad bjurte

  • Hare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 773
  • You can run,butYou cant hide
    • Visa profil
  • Soundcloud: bjurte
Snyggt och svängigt spelat sången blir bara bättre,det kan nog bli något av dig när di blir stor.. :D
Bjurte the artist formerly known as Uriah.
http://soundcloud.com/bjurte


Utloggad Roffe H

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 777
    • Visa profil
Snyggt och svängigt spelat sången blir bara bättre,det kan nog bli något av dig när di blir stor.. :D

Tack bjurte, "liten blir stor drömmer och tror"  :lol:
/Roffe
Sjunger och spelar gitarr, bas, tenorsax och lite fiol (folkmusik). Är inte med i någon orkester sitter på kammaren och gör egna inspelningar med logic, ibland använder jag bakgrunder från BiAB (mest när det gäller jazz)


Utloggad Roffe H

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 777
    • Visa profil
Tyckte denna låt kändes rätt färdig. Inspirationen har jag från Snooks Eaglin, som fick mig att börja lyssna mer och mer på blues.  :)
/Roffe H
Sjunger och spelar gitarr, bas, tenorsax och lite fiol (folkmusik). Är inte med i någon orkester sitter på kammaren och gör egna inspelningar med logic, ibland använder jag bakgrunder från BiAB (mest när det gäller jazz)


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Mysigt att lyssna på. Då man ska varva ner på kvällen.
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad pxm

  • Strängsnubblare.
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 166
  • Jag har målat av min Jazzmaster !!
    • Visa profil
    • johanpaxom
För jävla bra , alltså !!!!!
Diggar som fan !!!! :)
Suveränt !!!!

mvh
"French Rock is like english wine" (John Lennon)
https://www.facebook.com/groups/JazzTheoryForum/


Utloggad Roffe H

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 777
    • Visa profil
Tack Max ock pxm för att ni gillar, lyssna gärna på Snooks, han för djävla bra.  :) Vilken blueskänsla i sång och gitarrspel.
/Roffe H
Sjunger och spelar gitarr, bas, tenorsax och lite fiol (folkmusik). Är inte med i någon orkester sitter på kammaren och gör egna inspelningar med logic, ibland använder jag bakgrunder från BiAB (mest när det gäller jazz)