Kontrollrummet

equality - Owner of a lonely heart

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
LÅTNAMN: Owner of a lonely heart
ARTIST/GRUPP: Yes / eq
GENRE: pop
LÅTLÄNGD: 03:00
KOMPOSITÖR: Rabin/Anderson/Squire/Horn
PRODUCENT: eq
EV. MEDVERKANDE: nej
INSPELNINGSÅR: 2013
FORMAT: mp3

Lyssnat på Yes på sistone. Alltid gillat det mesta av de deras... Tänkte mig en ganska stillsam folkpoppig version, stupar nog på voxen och brist på variation. Här en tidig skiss. Man hinner inte så mycket på en söndag.  :huh: Tacksam lite synpunkter.
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Kul med cover på riktigt bra låtar - stupar o stupar - du gör din version och jag gillade att höra den i en helt ny tappning men ändå så väl igenkänd.
Du har kanske skapat en ny trend med den här på KR :)
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad Altsax

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 818
  • Musiken är lycka :-)
    • Visa profil
    • Spellista youtube
På det där sättet blev det en egen och ny låt. Jag gillade den!

Jag tycker om hur du hanterar gitarrerna, både spelmässigt och mixmässigt. Bra!

Du har rätt i att vox inte ligger 100%, men för att få till de sista % så måste man träna så sjukt länge att det inte är värt det.

Var nöjd med 99%! ;)

/Josef


Utloggad spacetrucker

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 297
  • Anything too stupid to be said, is sung.
    • Visa profil
    • Kurpitsa
Brukar sällan kommentera covers men angående denhäran ser jag mig nog tvungen att säga att.... jag gillar  :D
Väldigt bra lirat, snygga små finesser. Mixen känns lite burkig om jag nu skall hitta nåt att såga på. Kanske minska på mellanregistret ett pytte litet snäpp? Eller så inte  :unsure:

// Space
Life is too short to remove USB safely


Utloggad Roffe H

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 777
    • Visa profil
Håller med Space, snyggt lirat och med finess...dessutom fantasi och spelglädje.  :)
/Roffe H
Sjunger och spelar gitarr, bas, tenorsax och lite fiol (folkmusik). Är inte med i någon orkester sitter på kammaren och gör egna inspelningar med logic, ibland använder jag bakgrunder från BiAB (mest när det gäller jazz)


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Gissa om jag blev nyfiken då jag såg vad du tagit dig an. Suveränt att göra en egen tolkning som inte försöker vara Yes:isk,
Du lyckas bra med instrument och mix och du sjunger ... okej
Vad mer kan man säga om man säga efter att ha präglats så djupt som jag gjort, i decennier av Yes. Jons röst från den tiden är oslagbar. Därför är det skönt att höra dig göra en egen tolkning istället för att försöka med något annat...

Gillar verkligen den här relaxade tolkningen av låten. Jag tror att du, om du har tålamod att öva, kan ta din sång från okej till bra här - rent av mycket bra men då behöver du troligen sjunga den hundra gånger minst. Är du beredd att göra det?

Prova även på Gabrielskt manér att sjunga en till stämma, en oktav ovanför nuvarande, på valda delar av sången och mixa in den sparsmakat.  :wub:
« Senast ändrad: 14.10.2013, 11:36:48 by MaxB »
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Jocke

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 4 408
    • Visa profil
Favorit i repris - och vilken repris sen... läckert! :) Uppslaget är lysande men jag tycker att det "huggna" kompriffet dominerar lite mycket mot leaden här och var... Sången är inte alls så pjåkig utöver att jag får känslan av att du sjunger i en lägre tonart än låten... Kunde kanske gå att lägga om ifall du ska sjunga själv?
https://soundcloud.com/jockepocke-1


Utloggad bjurte

  • Hare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 773
  • You can run,butYou cant hide
    • Visa profil
  • Soundcloud: bjurte
Kul experiment !! Verserna lutar kanske lite åt styltighet, men det är ju så låten är uppbyggd.
Gillar sången mestadels, fast den känns lite osäker på vissa delar, som du skulle behöva sjunga igenom låten ett antal gånger till innan inspelning.. Men helt klart på rätt väg. :)
Bjurte the artist formerly known as Uriah.
http://soundcloud.com/bjurte


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Hehe. Slakt på ett fint sätt. Kul!
Detaljen vid 172 var en fin passning till Yes arr.

90125 ligger nog på topp fem över plattor jag lyssnat mycket på, så den här låten känner jag utan och innan, men tycker du gör det med den äran. Kul arr.

Sången har du redan själv nämnt. Större tonsäkerhet och lite mer bett i attityden kan du nog addera.

Skoj!

Changes nästa?  :D


Utloggad ynot

  • vatten
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 826
  • i missed u
    • Visa profil
    • vassmusic.com
Gillar mycket
Sången riktigt fin gillar den bättre än original sången lite Niel Young smyger sig in   Fint

Ac guran kunde sänkas lite o bli lite skitigare

Mycket bra
tony
att leva är att dö


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
Eddi: Tackar. Men covers har väl lagts upp här tidigare.
altsax: Vet hur du menar Josef. Gör nog ett nytt sångförsök vad det lider.
spacetrucker: Inte så kul med covers egentligen men den här Yes-låten skulle kunna funka mer som ballad kanske. Tack för eq-tipsen!
Roffe: Kul att du tycker det Roffe! Thnx.
MaxB: Tack Max attt du tycker jag är på rätt väg. Jon är ju bara Yes. Han är minst hälften av soundet. Absolut inget fel på originalet och det var inte därför jag ville försöka mig på en cover. Skulle kunna vara mer stillsam blues än vad jag gjorde. Det där med oktavstämma låter intressant. Skall försöka med en helt ny sångtappning, kanske inte hundra ggr men några. Thnx Max!
Jocke: Förstår hur du menar. Skall försöka variera guran mer. Tänkte ett tag plocka men...hm, hm. Kiul att du gillar upplägget. Framförandet kan förbättras helt klart.
bjurte: Bra tips om sången. Kul att du kan tänka dig en sådan här verre eller liknande.
Wernis: Just det! Så heter ju plattan. Fick för mig att den var från Going for the One. Ha, ha ser man vad man vet... Ja fasen det finns masterpieces på varenda platta. Sneglade på några av de små lustigheterna i originalet ja. Mest lysnat på Close to the edge denna omgång. Yes har en benägenhet att vilja bli lyssnade på i perioder, går i skov på nåt sätt.
Ynot: Väldigt snällt sagt av den som skulle sätta voxen på denna direkt! Thnx.

Finns en del att jobba med, yes(!) Så här i måndagens kranka blekhet skulle sången nog passa mindre hysterisk och de olika delarna i låten limmas ihop bätttre. Finns ju intressanta passager i originalet med övergång till dur bl a som vore kul att få med. Slänger iväg ett mail med massa frågor till Jon kanske eller till Nad Sylvan som kanske har de rätta kontakterna nu via Steve Hackett.  :D
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 631
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
Fin ljudbild som vanligt från dig! Mixen är också bra.
Lite snubbel i introt, annars flyter det på snyggt.
Snygga gitarrer och skön bas, men trummorna kunde kanske varieras lite mer...
Bra sång, men känns lite osäker på några ställen. Det fixar du säkert med en omsjungning.
I själva strofen "Owner of a lonely heart" tycker jag att något kunde förstärka,
t.ex en stämma, en kör eller något instrument....
/Asti t.f. Förstärkningshandläggare
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
För mig är Jons röst bara ett av instrumenten. Alla instrumenten är suveräna på det de gör.
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
Thnx Asti! Tror du skulle gilla Close to the Edge exempelvis. Tidig verre som sagt bara för att kolla om den föll i god jord. Fortsätter vid tillfälle. Stämma låter helt rätt. Originalet finns här:


MaxB: Absolut och nog det viktigaste instrumentet.
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Thnx Asti! Tror du skulle gilla Close to the Edge exempelvis. Tidig verre som sagt bara för att kolla om den föll i god jord. Fortsätter vid tillfälle. Stämma låter helt rätt. Originalet finns här:


MaxB: Absolut och nog det viktigaste instrumentet.

Vägrar instämma!  :rolleyes:
Lyssna på "Close to the edge". Koncentrera dig på ett instrument i taget och ta dig genom plattan lika många gånger som det finns instrument (och röster). Starka insatser från alla delar, där Jons röst i sammanhanget bara är en i laget! Jag vidhåller detta!
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
Thnx Asti! Tror du skulle gilla Close to the Edge exempelvis. Tidig verre som sagt bara för att kolla om den föll i god jord. Fortsätter vid tillfälle. Stämma låter helt rätt. Originalet finns här:


MaxB: Absolut och nog det viktigaste instrumentet.

Vägrar instämma!  :rolleyes:
Lyssna på "Close to the edge". Koncentrera dig på ett instrument i taget och ta dig genom plattan lika många gånger som det finns instrument (och röster). Starka insatser från alla delar, där Jons röst i sammanhanget bara är en i laget! Jag vidhåller detta!

Har gjort det Max!  :) Basliret på exempelvis Total Mass Retain är helt lysande och möjligen inspirerat av McCartneys d:o på Don't Let Me Down (Let it Be). Tyckande är ju tyckande och ingen av oss måste ha tolkningsföreträde för något vi båda gillar så mycket?
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Det här är några låtar till som jag anser passar in bland häftiga låtar som jag gärna skulle vilja höra covers på:











Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Det här är några låtar till som jag anser passar in bland häftiga låtar som jag gärna skulle vilja höra covers på:














« Senast ändrad: 19.10.2013, 04:34:36 by Eddi »
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad hogge

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 353
  • Family Guy!
    • Visa profil
Kommenterar aldrig covers - de intresserar mig inte.. Men när jag ser att ÈQ tolkat en av mina absoluta favvolåtar, då kunde jag inte stå emot... Nu har jag ju ena jääääkla problem med mitt bredband (eller segbandet, som vi säger här hemma), så jag kan sällan lyssna.. Men nu funkade det hyfsat.. Och såhär tycker jag:

Ditt gitarrspel är (som vanligt) 100% fantastiskt.. Sången känns aningen svajig (för min smak).. Men det är också oerhört modigt att ge sig på just en sådan här klassiker.. Denna har kommit till genom Gudars försyn, och är mig helig.. Har nog svårt att relatera till något annat än originalet.. Men ändå.. Bra jobbat..
HOGGEZ ORKESTEr http://www.facebook.com/hoggez


Utloggad pxm

  • Strängsnubblare.
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 166
  • Jag har målat av min Jazzmaster !!
    • Visa profil
    • johanpaxom
Spännande med cover...Detta var en av mina favoritlåtar för länge sedan :D..
Du gör den bra !!!!!


mvh
"French Rock is like english wine" (John Lennon)
https://www.facebook.com/groups/JazzTheoryForum/


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
Eddi: Fin samling du presenterar där även om jag saknar Everybody wants to rule the world. Jag förstår att detta är din beställningslista till mig och att du fyller på med nya ungefär som mer eller mindre ofrivilligt medlemskap i Det Bästas Bokklubb där man ständigt fick nya alster om man inte hann med att avbeställa.  ;) :D Skall försöka göra originalen rättvisa om du snitslar ut banan.  :)
hogge: Inser att ge sig på covers medför risk att peta i nåt som folk har närmast en personlig relation till. En tolkning där låtens själ kan förmedlas med den begränsade talang som står till buds är villkoren och vad gäller rösten så blev den allt för hysterisk här. Siktar mot en mer tillbakahållen version både i sång och spel. Tack för att du tog dig att lyssna och skriva!
pxm: Tack för uppskattning. Som sagt en tidig version som en testballong vars nedslag jag får grunna på.
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
Som en första version är geh den en riktning som kan bli riktigt rolig. Just nu sitter det inte riktigt. Känns som bas, gitarr, trummor och sången nästan drar åt olika håll samtidigt på vissa ställen. Men så plötsligt sitter det korta stunder. Jag lurar på om du har lite fördröjning i lyssningen när du lirar och sjunger?
Nå jobbar du på denna så kommer det bli en riktigt trevlig cover.
Jag blir sugen på att sjunga när jag hör denna version.
Nu är jag nyfiken på nästa version. :)

Tack drloop! Nja, det är en ganska usel förstaversion. Just för att ge en hint om idén med covern. Funderar på att ändra tonart och tempo. Kanske har jag kört med för lång latency men har ganska svårt att lira tajt ändå. Kan du inte lägga nån stämma eller rentav ta leaden? Vet ju hur bra du sjunger.
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad Marsall

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 635
    • Visa profil
Bra där igen,, :) skönt guralir..o jag gillar sången ja.. tja skall man komma med nåt tipsaktigt så kanske nån kastanjett eller nåt till rytmsektionen  :D..Nice


Utloggad Håkan Nilsson

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 839
  • I´m a Fender bender from space.
    • Visa profil
Maffigt! Du sjunger ju riktigt bra. Skulle du jobba med sångspåret nån dag blev det perfekt.
Skönt driv i helheten.
Varför ska man älska den man ändå aldrig får?
Karin Boye (eller?)