Forum > Färdiga produktioner
MaxB - På väg på tåg
MaxB:
LÅTNAMN: På väg på tåg
ARTIST/GRUPP: MaxB
GENRE: Meditationsmusik
LÅTLÄNGD: c:a 6 minuter
KOMPOSITÖR: MaxB
PRODUCENT: MaxB
EV. MEDVERKANDE: Lazarus på trummor, tablas och tampura
INSPELNINGSÅR: 2013
FORMAT: mp3
Ville göra något meditativt och ville inte följa de vanligaste harmoniska knepen för att nå dit. Men jag visste inte hur jag skulle närma mig mitt mål.
Hade en idé om ett upprepande enkelt spel på E och F#m. Ville också använda körer, chanting eller något simpelt som upprepande sjungs av flera stämmor, där lyssnaren kan sjunga med. Hade från början ingen aning om vad som skulle hända men med tiden utkristalliserade sig idéer som jag utvecklade vidare. Har fått många synpunkter och idéer från er andra på kontrollrummet, där jag i många sammanhang tagit vara på det ni tipsat om. Den hjälp jag fått av Lazarus är oersättlig, jag älskar hans trumspel och de tablas och tampura-ljud som han bjudit på!
Version tio: 2013-11-02 Har nu kommit i mål - även om det är resan som är mödan värd
[mp3=200,20,0,left]http://max.shivas.se/music/MaxB_PaVagPaTag_20131102.mp3[/mp3]
På väg - på tåg
(Ljud från en järnvägsstation där tåget lämnar perrongen)
E F#m F#m E
Vi sitter på ett tåg - vi är på väg - - mot nya mål
E F#m F#m E
Jag sitter på ett tåg - jag är på väg - - till en annan värld
A G#m A H
En kvinna slår sig ner - på platsen mitt emot - jag ser att hon förstår - att hon hjälper mig
A G#m A H E
Jag blundar - jag blundar - jag blundar - men jag ser - att hon ser
A G#m A H E
Hon blundar - hon blundar - hon blundar - men hon ser - allt som sker
Två idéer har dykt upp och annammats.
1) att sjunga trestämmig kör på larvigt 50-talsvis
Dap-di-do-bi-da-ba - Dap-di-do-bi-da-ba - Dap-di-do-bi-da-ba - Dap-di-do-bi-da-ba
samtidigt med en leadstämma, som sjunger någon text - kanske "Vi är på vääääg"
2) att samtidigt med de långa sångslingorna "Vi är på vääääääg"
sjunga snabbare rytmisk text liknande:
Varje gång jag sätter mig på sätet i ett tåg
kan det förvandlas till en träbänk i ett tredje klassens tåg
som är på väg, i valfri världsdel, är på väg mot okänt mål
här finns getter, får och höns, ja här finns mycket, mycket mer
_____________________________ ______________________
E F#m G#m A
E H E H
E F#m G#m A
E H E H
E F#m G#m A
E H E H
Avslutar med ljudet från ett tåg som försvinner i fjärran
Lazarus:
Just nu krockar dom flesta instrumenten/rösterna vid samma frekvensområde. Det blir lite grötigt.
TablasTips: en iPhone och iTablaPro. Spela in ett par takter och klipp-å-klistra sedan.
Mvh
iLazarus
Altsax:
Jag gillade den första
Mycket avslappnande och skön. jag småpysslar lite när jag lyssnar
Version två med text krävde mer av lyssnaren, inte lika avslappnande, inte alls meditativt.
Bägge versionerna är bra och på god väg att bli riktigt bra. Vilken väg du väljer beror på vart du ska.
Meditativt = ingen text!
Nu ska jag lyssna på den första en gång till. Det fick mig i så skön "mode"
:) /Josef
Roffe H:
Håller med Altsax, på god väg. En väl genomtänkt och passande text kanske ändå blir bäst, den visar vägen liksom. :unsure:
/Roffe H
MaxB:
--- Citat från: Lazarus skrivet 13.10.2013, 23:14:40 ---Just nu krockar dom flesta instrumenten/rösterna vid samma frekvensområde. Det blir lite grötigt.
TablasTips: en iPhone och iTablaPro. Spela in ett par takter och klipp-å-klistra sedan.
--- Slut citat ---
Tack för tips iLazarus. Mix är långt från klar så krockar är naturliga. ;)
Jag har ingen sån men om nån har och kan leverera nån eller några loopar i 112 bpm skulle det vara intressant att testa.
--- Citat från: Altsax skrivet 14.10.2013, 08:58:11 ---Jag gillade den första. Mycket avslappnande och skön. jag småpysslar lite när jag lyssnar
Version två med text krävde mer av lyssnaren, inte lika avslappnande, inte alls meditativt.
Bägge versionerna är bra och på god väg att bli riktigt bra. Vilken väg du väljer beror på vart du ska.
Meditativt = ingen text!
Nu ska jag lyssna på den första en gång till. Det fick mig i så skön "mode"
--- Slut citat ---
Lyssnade imorse på tåget på väg till jobbet och där passade den andra bättre, med tanke på textens innehåll. B)
Jag vill använda text också men ska skruva en hel del på formuleringar, så att det blir flow. Några av de nuvarande textdelar ska vara med men de ska modifieras/förenklas.
--- Citat från: Roffe H skrivet 14.10.2013, 10:02:08 ---Håller med Altsax, på god väg. En väl genomtänkt och passande text kanske ändå blir bäst, den visar vägen liksom. :unsure:
--- Slut citat ---
Japp, avseende texten vill jag rytmisera mera simplifiera... jobbar på det...
Navigering
[0] Meddelandeindex
[#] Nästa sida