Kontrollrummet

MaxB - På väg på tåg

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
LÅTNAMN:               På väg på tåg
ARTIST/GRUPP:        MaxB
GENRE:                   Meditationsmusik
LÅTLÄNGD:              c:a 6 minuter 
KOMPOSITÖR:          MaxB
PRODUCENT:            MaxB
EV. MEDVERKANDE:  Lazarus på trummor, tablas och tampura
INSPELNINGSÅR:      2013
FORMAT:                  mp3

Ville göra något meditativt och ville inte följa de vanligaste harmoniska knepen för att nå dit. Men jag visste inte hur jag skulle närma mig mitt mål.
Hade en idé om ett upprepande enkelt spel på E och F#m. Ville också använda körer, chanting eller något simpelt som upprepande sjungs av flera stämmor, där lyssnaren kan sjunga med. Hade från början ingen aning om vad som skulle hända men med tiden utkristalliserade sig idéer som jag utvecklade vidare. Har fått många synpunkter och idéer från er andra på kontrollrummet, där jag i många sammanhang tagit vara på det ni tipsat om. Den hjälp jag fått av Lazarus är oersättlig, jag älskar hans trumspel och de tablas och tampura-ljud som han bjudit på!

Version tio: 2013-11-02 Har nu kommit i mål - även om det är resan som är mödan värd
[mp3=200,20,0,left]http://max.shivas.se/music/MaxB_PaVagPaTag_20131102.mp3[/mp3]

På väg - på tåg
(Ljud från en järnvägsstation där tåget lämnar perrongen)

E                                      F#m           F#m                    E
Vi sitter på ett tåg - vi är på väg -                 -   mot nya mål
     E                                     F#m       F#m                     E
Jag sitter på ett tåg - jag är på väg -             - till en annan värld
    A                                G#m                           A                                                 H
En kvinna slår sig ner - på platsen mitt emot - jag ser att hon förstår - att hon hjälper mig
     A                G#m             A                          H                E                   
Jag blundar - jag blundar - jag blundar - men jag ser - att hon ser
       A                  G#m              A                        H                   E                   
Hon blundar - hon blundar - hon blundar - men hon ser - allt som sker

Två idéer har dykt upp och annammats.
 
1) att sjunga trestämmig kör på larvigt 50-talsvis
Dap-di-do-bi-da-ba  -  Dap-di-do-bi-da-ba  -  Dap-di-do-bi-da-ba  -  Dap-di-do-bi-da-ba
samtidigt med en leadstämma, som sjunger någon text - kanske "Vi är på vääääg"
2) att samtidigt med de långa sångslingorna "Vi är på vääääääg"
sjunga snabbare rytmisk text liknande:

Varje gång jag sätter mig på sätet i ett tåg
kan det förvandlas till en träbänk i ett tredje klassens tåg
som är på väg, i valfri världsdel, är på väg mot okänt mål
här finns getter, får och höns, ja här finns mycket, mycket mer

_____________________________ ______________________
   E                          F#m     G#m   A         

_____________________________ ______________________
E                       H                      E              H

_____________________________ ______________________
   E                          F#m     G#m   A         

_____________________________ ______________________
E                       H                      E              H

_____________________________ ______________________
   E                          F#m     G#m   A         

_____________________________ ______________________
E                       H                      E              H

_____________________________ ______________________

Avslutar med ljudet från ett tåg som försvinner i fjärran
« Senast ändrad: 23.03.2016, 17:38:14 by MaxB »
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Lazarus

  • Gäst
Just nu krockar dom flesta instrumenten/rösterna vid samma frekvensområde. Det blir lite grötigt.

TablasTips: en iPhone och iTablaPro. Spela in ett par takter och klipp-å-klistra sedan.

Mvh
iLazarus


Utloggad Altsax

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 818
  • Musiken är lycka :-)
    • Visa profil
    • Spellista youtube
Jag gillade den första
Mycket avslappnande och skön. jag småpysslar lite när jag lyssnar

Version två med text krävde mer av lyssnaren, inte lika avslappnande, inte alls meditativt.

Bägge versionerna är bra och på god väg att bli riktigt bra. Vilken väg du väljer beror på vart du ska.

Meditativt = ingen text!

Nu ska jag lyssna på den första en gång till. Det fick mig i så skön "mode"
:) /Josef


Utloggad Roffe H

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 777
    • Visa profil
Håller med Altsax, på god väg. En väl genomtänkt och passande text kanske ändå blir bäst, den visar vägen liksom.  :unsure:
/Roffe H
Sjunger och spelar gitarr, bas, tenorsax och lite fiol (folkmusik). Är inte med i någon orkester sitter på kammaren och gör egna inspelningar med logic, ibland använder jag bakgrunder från BiAB (mest när det gäller jazz)


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Just nu krockar dom flesta instrumenten/rösterna vid samma frekvensområde. Det blir lite grötigt.
TablasTips: en iPhone och iTablaPro. Spela in ett par takter och klipp-å-klistra sedan.

Tack för tips iLazarus. Mix är långt från klar så krockar är naturliga.  ;)
Jag har ingen sån men om nån har och kan leverera nån eller några loopar i 112 bpm skulle det vara intressant att testa.

Jag gillade den första. Mycket avslappnande och skön. jag småpysslar lite när jag lyssnar
Version två med text krävde mer av lyssnaren, inte lika avslappnande, inte alls meditativt.
Bägge versionerna är bra och på god väg att bli riktigt bra. Vilken väg du väljer beror på vart du ska.
Meditativt = ingen text!
Nu ska jag lyssna på den första en gång till. Det fick mig i så skön "mode"

Lyssnade imorse på tåget på väg till jobbet och där passade den andra bättre, med tanke på textens innehåll.  B)
Jag vill använda text också men ska skruva en hel del på formuleringar, så att det blir flow. Några av de nuvarande textdelar ska vara med men de ska modifieras/förenklas.

Håller med Altsax, på god väg. En väl genomtänkt och passande text kanske ändå blir bäst, den visar vägen liksom.  :unsure:

Japp, avseende texten vill jag rytmisera mera simplifiera... jobbar på det...
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad bjurte

  • Hare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 773
  • You can run,butYou cant hide
    • Visa profil
  • Soundcloud: bjurte
Sköna harmonier, men alldeles för inluddat sound, blir lite för bumligt och murrigt, kanske lite enformigt oxo, men antar att det är enformheten som eftersöks här !  B)
Bjurte the artist formerly known as Uriah.
http://soundcloud.com/bjurte


Lazarus

  • Gäst

Jag har ingen sån men om nån har och kan leverera nån eller några loopar i 112 bpm skulle det vara intressant att testa.


Jag kan nog leverera några tablas-loopar till dig om du vill.

Mvh
Lazarus


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr

Jag har ingen sån men om nån har och kan leverera nån eller några loopar i 112 bpm skulle det vara intressant att testa.

Jag kan nog leverera några tablas-loopar till dig om du vill.
Lazarus

Jabbi, gärna. Om du kan ta dig tid, gärna några varianter.
Tänker om det finns jättelugna och nån som har mer driv
Har du Tampura där också, menar såna där lösa strängar som sjunger med i bakgrunder i indisk musik (tonart E)

Har kommit på att den sinnesslöa körsången jag gör här kanske hellre ska spelas av resonatorslide och annan slide på andra sidan. På lunchpromenaden fick jag idéer på hur text kan bli mindre krystad. Ska testa idéer så snart det kan bli tid.
« Senast ändrad: 14.10.2013, 15:21:28 by MaxB »
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Lazarus

  • Gäst
Visst, jag fixar några varianter. Några riktigt långsamma genom att köra 56BPM istället kanske?!

Jag stämmer både tampura och tablas till E. Du får dom bägge separat, det blir nog bäst.


Mvh
Lazarus
« Senast ändrad: 14.10.2013, 15:48:21 by Lazarus »


Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 631
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
Skön bakgrund med pianot och den akustiska gitarren!
Sången/kören känns för långsam och utdragen, ungefär som om man spelar
upp det på lägre hastighet än det spelats in....
Kan tänka mig din resonatorgitarr komma insmygandes eller en försiktig orgel.
Påminner nog lite om låten jag var med och sjöng på när jag tänker efter.... :unsure:
Jag tror det skulle kunna funka med enbart piano- och gitarrbakgrunden och en nära,
försiktig sång, men inte så släpig som nu. Fokusera på den intima, suggestiva känslan.
/Asti t.f. Intimproducent
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Visst, jag fixar några varianter. Några riktigt långsamma genom att köra 56BPM istället kanske?!
Jag stämmer både tampura och tablas till E. Du får dom bägge separat, det blir nog bäst.

Det låter suveränt, tack!

Skön bakgrund med pianot och den akustiska gitarren!
Sången/kören känns för långsam och utdragen, ungefär som om man spelar upp det på lägre hastighet än det spelats in....
Kan tänka mig din resonatorgitarr komma insmygandes eller en försiktig orgel.
Påminner nog lite om låten jag var med och sjöng på när jag tänker efter.... :unsure:
Jag tror det skulle kunna funka med enbart piano- och gitarrbakgrunden och en nära,
försiktig sång, men inte så släpig som nu. Fokusera på den intima, suggestiva känslan.

Tror att du och jag tänker i samma banor här.
Jag vill ha en eller två gitarrer som låter som nuvarande gitarr precis i början - med lite olika ljudkaraktär på gitarrerna.
Gillar själv också pianots långsamma spel tillsammans med gitarrkompet.
Kan tänka mig att ersätta de långsamma körerna med slide enligt tanken jag fick på lunchen, då jag gick och övningssjöng längs en trafikerad väg.
"Leadsången" är för långsam i den här inspelningen, inte bra. På lunchen fick jag inspiration till hur den sången kan fungera (bättre).
Visst är den här låten/ackordsföljden nära den låten där du sjöng kör, i augusti!  B)
Jag tror det ska räcka med ett komp uppbyggt med pianot och gitarrkompet och slide och lite loopar med indiska ljud, från Lazarus.
Jag vill använda en ren och len sångröst - inget rasp i rösten i den här...
« Senast ändrad: 14.10.2013, 18:00:34 by MaxB »
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad ynot

  • vatten
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 826
  • i missed u
    • Visa profil
    • vassmusic.com
Tja Max

Gillar sången dvs rösterna, någon lite högre stämma bitvis hade nog inte skadat

tycker det är många som vill säga e.f#m  hade nog gått på pianot o en stråk bas. gitarren blir lite för mycket lägereld för mig

Gillar ansatsen
AG
Tony
att leva är att dö


Utloggad tigersoul

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 761
  • Singer/Songwriter
    • Visa profil
    • Tigersjäl.se
Råder inget tvivel om det, version 1 ska du fortsätta med. Körerna behöver styras upp lite, de börjar o slutar lite fel i tid här o var men förmodar det var en känd slaskeffekt :P Inget fel på harmonierna, också snöat in på "nu ska jag ha något ANNORLUNDA" men det blir ofta inte bra, det här går alldeles utmärkt!
/ Kristian Tigersjäl - Singer/Songwriter - http://www.tigersoul.se


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Borttagen länk

Igår kväll fortsatte jag spåna - för det är verkligen vad jag gör- spånar vilt. Med hjälp av spånet kommer idéer och gårdagens spån har givit nya idéer i skallen, idéer jag vill förverkliga med lite indiska instrumentljud och fortsatt enkel instrumentsättning. Stämmor har jag tänkt vara shanting eller nånting som liknar Aaaaaaaauuuuuuuuuuum från många munkar som sitter och mediterar tillsammans med indiska instrumentljud.
Text ska bli nånting i närheten av vad jag sjungit hittills men förenklat och så rent det bara går.

Tja Max Gillar sången dvs rösterna, någon lite högre stämma bitvis hade nog inte skadat
tycker det är många som vill säga e.f#m  hade nog gått på pianot o en stråk bas. gitarren blir lite för mycket lägereld för mig Gillar ansatsen

Kanske hög stämma kanske låg? Stråkbas hmm tror inte jag har nån bra sån men jag har ju egentligen tillgång till många häftiga ljud om jag bara sätter mig och letar runt. Gitarren ska vara kvar men spela fyra gånger så sällan och de andra tre gitarrslagen i senaste versionen kan blir ekosvar från kompgitarren.

Råder inget tvivel om det, version 1 ska du fortsätta med. Körerna behöver styras upp lite, de börjar o slutar lite fel i tid här o var men förmodar det var en känd slaskeffekt :P Inget fel på harmonierna, också snöat in på "nu ska jag ha något ANNORLUNDA" men det blir ofta inte bra, det här går alldeles utmärkt!

Kan bli annorlunda och i slutänden kanske inte för annorlunda, får se var jag hamnar i progressmaskinen...
« Senast ändrad: 28.10.2013, 00:12:08 by MaxB »
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Marsall

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 635
    • Visa profil
Drömsk o gott..Lyssnat på version 1 o den sista med text...Sitter på ett tåg".. En drömsk känsla jag får är att du kan göra den lite Bolero"aktig ökande i frekvens o mer pålägg o intensivare sång o körer tunga släppackordsgitarrer 2-3 ackord efter sångmelodinvart ... Eller så behåller du lugnet i den som nu o man får låta sig tas med sittandes på ett moln.. över stilla havet" :)


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Edit 2013-10-18
Version tre bortplockad. Spånar vidare med version 4 för att försöka hitta något att bygga vidare på.  Den här versionen är inte särskilt meditativ utan mer stressad. Förut ville jag inte ha ackordsbyten så ofta n vill jag nog att de ska komma oftare...  :wacko:
Borttagen länk


Drömsk o gott..Lyssnat på version 1 o den sista med text...Sitter på ett tåg".. En drömsk känsla jag får är att du kan göra den lite Bolero"aktig ökande i frekvens o mer pålägg o intensivare sång o körer tunga släppackordsgitarrer 2-3 ackord efter sångmelodinvart ... Eller så behåller du lugnet i den som nu o man får låta sig tas med sittandes på ett moln.. över stilla havet" :)

Ja, Bolero har jag också tänkt på då jag lyssnat och spelat.
« Senast ändrad: 28.10.2013, 00:11:02 by MaxB »
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Plinka

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 000
  • Peace, Love and Missunderstanding
    • Visa profil
    • YogaDansa
Asch, jag har missat denna från början, och nu kan jag inte höra de första versionerna... :(
Blev så intresserad när jag såg titeln, detta är ju liksom lite mitt område... :rolleyes:

Men utgår från det jag kunde lyssna på! Jättebra intro med det meditativa röstljudet där, tycker egentligen du skulle spinna vidare utifrån det, och verkligen låta den få bli en meditativ upplevelse. Och det betyder tyvärr att sången med text måste bort, det fungerar inte att meditera till, kanske kan den platsa i någon annan låt, för tycker ändå att det krockar med introt.
Rytmerna fungerar dock.
Ljudande som här, samt upprepande mantran, chanting, är mer ursprungligt och är redan laddade med årtusenden av helande energi från tusen och åter tusen människor, ursprungsfolk, shamaner, healers... Därför är de så kraftfulla!
Hoppas du fortsätter på den vägen :D

Har faktiskt själv en plan att sätta igång nu och skapa meditationsmusik, ska bli riktigt mysigt så här på vintern!
Plinkar på en låt...


Utloggad spacetrucker

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 297
  • Anything too stupid to be said, is sung.
    • Visa profil
    • Kurpitsa
För mig var detta kanske inte så avslappnande, närmast förbryllande  :lol:. Gillar dock "låten". Snygga sound du har här. Fint ljudlandskap som förde mig nånstans österut... Kul och annorlunda.... mer annorlunda musik åt folket!

// Space
Life is too short to remove USB safely


Utloggad Roffe H

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 777
    • Visa profil
Håller med spacetrucker lite när det gäller avslappnandet...men fasen så intressant och snyggt, många läckra instrument och mäktiga körer och sång. Gillar!  :D
Bra att du behåller sången (texten).  :)
/Roffe H
Sjunger och spelar gitarr, bas, tenorsax och lite fiol (folkmusik). Är inte med i någon orkester sitter på kammaren och gör egna inspelningar med logic, ibland använder jag bakgrunder från BiAB (mest när det gäller jazz)


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Plinka

Jag vill göra något sånt också men den här idén har nu tagit en lite annan vändning med mig. Ser ut som det kan bli en textversion, naturligtvis "based on a true story"  B)

Spacetrucker

Inte avslappnande, håller med. Jag gillar ljudet då tablas och gitarr kommer in första gången. Det är det drivet jag på något sätt hoppas raffinera. Borde ha med dunket från rälsen också, kanske i början men framför allt i slutet.

Roffe H

Instrument här, är: tablas och tampura, två akustiska gitarrer och taurusbas (en gammal gratis-VSTi)
Sången är som sagt "based on a true story". Jag gick några dagar senare på en konsert med henne i storyn.

Lyssning på version 4 denna fredagsmorgon på pendeltåget gav inriktningen mot en snabb låt med text, istället för en lugn avslappningslåt. Hoppas kunna genomföra idéerna här nedanför och då blir det snabbare ackordsbyten och inte så långa transportsträckor...

(Ljud från en järnvägsstation där tåget lämnar perrongen)
Chanting-intro som nu - men bara 35 sek
Tabla och gitarriff som nu - men bara 8 sekunder (2:a ljusa slaget på tabla ska komma snabbare i den här delen åtminstonde)
Vers 1
E                                      F#m           F#m                    E
Vi sitter på ett tåg - vi är på väg -                 -   mot nya mål
     E                                     F#m       F#m                     E
Jag sitter på ett tåg - jag är på väg -             - till en annan värld
    E                                                  F#m          A                                                 E
En kvinna slår sig ner - på platsen mitt emot - jag ser att hon förstår - att hon hjälper mig (kort avhuggen sång på "mig")
     A                G#m             A                          H                E                   
Jag blundar - jag blundar - jag blundar - men jag ser - att hon ser
       A                  G#m              A                        H                   E                   
Hon blundar - hon blundar - hon blundar - men hon ser - vad som sker

mellanspel
   E                                   F#m      F#m                       E
Vi sitter på ett tåg - vi är på väg -             - till en annan värld

Avslutande chant (och ljudet från tåget som försvinner i fjärran)
« Senast ändrad: 18.10.2013, 21:20:29 by MaxB »
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Lazarus

  • Gäst
Jag gjorde en låt för ett tag sedan där rytmerna skulle kännas lite "ångbåtsfärd" eller nåt. Du kanske skulle testa nåt liknande. Jag blandade tablas med pukor spelade med filtklubbor.

http://mantra.bandcamp.com/track/ganga-lahiri

Mvh
Lazarus


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Jag gjorde en låt för ett tag sedan där rytmerna skulle kännas lite "ångbåtsfärd" eller nåt. Du kanske skulle testa nåt liknande. Jag blandade tablas med pukor spelade med filtklubbor.
http://mantra.bandcamp.com/track/ganga-lahiri

Den här ju så skön. Har den sparad hemma hos mig.
Undrar om du kan ordna några till tablasloopar i 112 så att det är mer fart efter ett tag i mitt stycke.
Looparna jag fått hittills är suveräna.  :wub:
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Lazarus

  • Gäst
Tack!!

Jag skall nog kunna skaka fram lite mer slagverk till dig.

Mvh
Lazarus


Utloggad morgonte

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 153
    • Visa profil
Aha! :rolleyes: Känner mig lite medskyldig till denna - tack vare vår diskussion om strupsång i en annan tråd. :) Dessutom har jag ju gjort en låttext som börjar :huh: "Sitter på ett tåg..." för ett tag sen.  <_< Hrrrm, vi ses i rätten, MaxB! MOAAHAHAHAAAAAA

Nejdå, jag vet ju själv att texter och låtar har sina egna vägar och att dom sällan är åtkomliga för tredje part. Och om så vore att jag mot förmodan skulle ha rätt på någon av punkterna känner jag mig bara smickrad att ha en liten liten del i skapandet av dina fina låtar :)!!!

Till låten - Skön början. Jobba på med strupsången, det vore sååå cool ifall man kunde höra övertonerna mer tydligt! Till en viss del kan man nog plocka fram dom med EQ. Jag tror som du att låten skulle vinna på att byggas upp med alltmer intensivt tabla-spel.
Sen är det ett problem att "drönandet" lockar fram en mystisk stämning som texten inte riktigt lever upp till (än). Du skulle kunna beskriva den här världen ni är på väg till, och hur den skiljer sig från den värld ni lämnar. Är det en enkelresa, eller landar ni i någon slags vardag sen? I så fall, vad har hänt med er då? Eller så hittar du nåt annat sätt att lyfta upp texten ett plan... :)
If music be the food of love, play on. -William Shakespeare


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
Läckert MaX! Tycker du ger dig ut på ett musikaliskt äventyr som du klarar med bravur.  Lite George H goes to Rikikesh. Snyggt. Kanske saknas en diggeridoo  ;) :)
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Tack iLazarus för stöd med rytmer!!!

Morgonte - vi kan säga att du inspirerat! Delvis kan det faktiskt se som att så är fallet. Har du hört min gamla låt "Tåget söderut"?
Jag har allstå redan gjort en sån efter ett möte på tåget, för något år sen. Det möte, som är orsaken till denna text, skedde i år.
Jag gillar att skapa situationer eller händelser här och där.Eftersom tågresandet är en stor del av mitt liv (c:a två timmar per vardag) passar det bra att ibland skapa situationer där...

equality det skulle vara en stor rackarns diggerido i så fall!  :lol:

« Senast ändrad: 19.10.2013, 01:33:26 by MaxB »
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad tigersoul

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 761
  • Singer/Songwriter
    • Visa profil
    • Tigersjäl.se
Här har det hänt grejor, spännande projekt! Så vocals kom tillbaka! Vad ska jag kommentera här då, jag tycker perkussionen är lite torr, känns som den ligger ovanför allting annat, ett litet reverb el dyl för o plocka det något bakåt i mixen vore något. Kanske någon mer automatiserad effekt på rösten i reverb/delay avdelningen? Spånar bara :p
/ Kristian Tigersjäl - Singer/Songwriter - http://www.tigersoul.se


Utloggad pxm

  • Strängsnubblare.
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 166
  • Jag har målat av min Jazzmaster !!
    • Visa profil
    • johanpaxom
Det här var ju en cool , annorlunda låt ju....Bra !!!!!
"French Rock is like english wine" (John Lennon)
https://www.facebook.com/groups/JazzTheoryForum/


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
oj här har det hänt en massa sedan senast jag mediterade :D
Jag tycker du har fått till grunden på ett riktigt trovärdigt sätt förutom någon otajthet när acken kommer in. Mitt problem är att det kulturkrockar ordentligt med svensk sång. Det hör liksom inte ihop men om det nu ska vara så så tycker jag att det finns ett antiklimax med texten på ett ställe där du sjunger att du är på väg på väg på väg mot en annan väg - klart snurrigt för mig, kan du inte sjunga mot en annan värld istället så blir det mer spännande.

Så det blir just nu 2,5 kalebassar av 5 :wacko:
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 631
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
Jättefräckt Max! Suggestivt och spännande! Behöver absolut inte bli fler ackord för att göra det intressant.
Några saker jag kom att tänka på när jag lyssnade:
- pianot ska nog inte slå snabba slag som gitarren utan lägga ett tungt, utklingande ackord i stället
- sången skulle kanske bli mer suggestiv om du sjöng närmre micken och dubbade den, utpanorerat åt varsitt håll..?
- försök få "chanten"/kören att bli mer unison och utan svaj
Väldigt snygga tablas! Arret som helhet tycker jag är bra!
Några svepande, halvt atonala stråkar kanske skulle förstärka den orientaliska stämningen..?
Intressant!
/Asti t.f. Intressent
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Tiger, pxm Eddi och Asti - tack! Ska kolla och återkomma.


Smyger in version sex från 2013-10-21. Det har blivit en inriktning mot en snabb låt med text istället för en lugn avslappningslåt. Här kommer dock putsas och ändras en del i sista halvan, avseende ackordval och sång och chanting. Jag har en underbart inpirerande samarbete på gång med Lazarus, som har den stora kompetensen på rytminstrument - också!!!
Borttagen länk

« Senast ändrad: 28.10.2013, 00:10:37 by MaxB »
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad tigersoul

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 761
  • Singer/Songwriter
    • Visa profil
    • Tigersjäl.se
Snacka om låtäventyr, är väl passande att texten handlar om ett tåg för hela låten har gjort en rejäl resa. Jag tycker du gör helrätt i att forma den som du gjort nu. Visst är meditationsmusik intressant, men detta är MER intressant :P

Stämningsfulla ljud i början också!
/ Kristian Tigersjäl - Singer/Songwriter - http://www.tigersoul.se


Utloggad bjurte

  • Hare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 773
  • You can run,butYou cant hide
    • Visa profil
  • Soundcloud: bjurte
JA så här lät det då inte sist jag lyssnade på denna..
Skön rytmik på indierna, men jag tycker den där trummisen som kommer in är helt ute och cycklar rent soundmässigt..
Lite svajjigt på Munkarna ibland men annars en skön resa..
Bjurte the artist formerly known as Uriah.
http://soundcloud.com/bjurte


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
JA så här lät det då inte sist jag lyssnade på denna..
Skön rytmik på indierna, men jag tycker den där trummisen som kommer in är helt ute och cycklar rent soundmässigt..
Lite svajjigt på Munkarna ibland men annars en skön resa..


Jag tycker trumljuden är underbara. Men jag ska i så fall ersätta munkarna. Hoppas alla blir nöjda med ersättningen.  :P
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Lazarus

  • Gäst
Låten är kanon och den kommer säkert att bli ännu kanonigare när den är färdig.

Förutom piccolo-virvelkaggen så tycker jag trummorna låter ganska ok. Planen är att leverera en alternativ kagge till Max, så får han välja den som passar bäst.

Mvh
Lazarus