Kontrollrummet

Summeringsmixer

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad herwhisper

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 53
    • Visa profil
Är summeringsmixarna bara ett påhitt från tillverkarnas sida att vri ur oss ännu mer pengar på en egentligen onödig produkt, eller är en summeringsmixer det perfekta köpet för en digital hemstudio?
Är det någon som har erfarenhet av dessa apparater?


Utloggad idf

  • the face of all your beard
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 919
  • nä nu jädrar!
    • Visa profil
    • sfan00 - breakcore & ambivalens
en summeringsmixer är till för att....summera.. :lol:
helt enkelt, vid mix använder du den.. istället för att kontrollera mixen med en kontroller, använder du en "kontroller" som färgrar ljudet..

alla stora studior med stort mixerbord, som mixar på detta, summerar vid mix. :)
en lite biligare variant att dra i reglar o få ett visst sound, utan att behöva köpa en monsterkonsol från neve lr ssl.. :)
Swedish dub- and breaksproducer
http://www.idfproductions.se/
Renoverar/restaurerar stränginstrument och slagverk. jonas.wijk@idfproductions.se


Utloggad herwhisper

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 53
    • Visa profil
Visst jag förstår själva principen med summeringsmixer, men tillför det så mycket till mixen att det rättfärdigar det ofta höga priset?


Utloggad idf

  • the face of all your beard
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 919
  • nä nu jädrar!
    • Visa profil
    • sfan00 - breakcore & ambivalens
Visst jag förstår själva principen med summeringsmixer, men tillför det så mycket till mixen att det rättfärdigar det ofta höga priset?
det är ju bara att jämföra med en mixkonsol från neve(tex) o då blir det helt plötsligt överkomligt. :)
det färgrar ju ljudet på ett visst sätt.. så att ja.. jag tycker det är värt det..  ^_^
Swedish dub- and breaksproducer
http://www.idfproductions.se/
Renoverar/restaurerar stränginstrument och slagverk. jonas.wijk@idfproductions.se


Utloggad Claes

  • Obotlig optimist :)
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 319
  • Yoda
    • Visa profil
    • Holmerup Musik & Data
...fast jag har läst bl a i SoundOnSound, att de fick i princip identiskt resultat vare sig de summerade med mjukvaran och sedan skickade stereomixen genom summeringsenheten - eller om de summerade i summeringsenheten.
Det hade varit mycket intressant att göra ett sådant test själv och kolla om det jag har läst stämmer, eller om det finns mer än vad jag tror i kråksången trots allt...

Tills jag har blivit överbevisad, så tror jag ärligt talat att det är huvudsakligen ett marknadsföringstrick. Den färgning man är ute efter kan man ju få genom att köra stereomixen genom en rörkompresor eller annan analog utrustning - om man nu tvunget vill ha med någon analog komponent. Det är ju också sådant som Masteringtekniker har fina burkar till - och då är det ganska onödigt att köpa själv...
MVH
Claes Holmerup
Privat: http://www.holmerup.com
Firmans webshop: https://webshop.holmerup.biz - även på Facebook
Testsiten: http://testing.holmerup.biz (gilla gärna Facebook-sidan)


Utloggad idf

  • the face of all your beard
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 919
  • nä nu jädrar!
    • Visa profil
    • sfan00 - breakcore & ambivalens
...fast jag har läst bl a i SoundOnSound, att de fick i princip identiskt resultat vare sig de summerade med mjukvaran och sedan skickade stereomixen genom summeringsenheten - eller om de summerade i summeringsenheten.
Det hade varit mycket intressant att göra ett sådant test själv och kolla om det jag har läst stämmer, eller om det finns mer än vad jag tror i kråksången trots allt...

Tills jag har blivit överbevisad, så tror jag ärligt talat att det är huvudsakligen ett marknadsföringstrick. Den färgning man är ute efter kan man ju få genom att köra stereomixen genom en rörkompresor eller annan analog utrustning - om man nu tvunget vill ha med någon analog komponent. Det är ju också sådant som Masteringtekniker har fina burkar till - och då är det ganska onödigt att köpa själv...

jag är ju så dum ^_^ att jag tror faktiskt på att en extern "analog" summeringsmixer kan ge mixen lite mer analogkänsla, än enbart en DAW.. men jag säger som du.. "tills jag blir överbevisad!" :)

btw vad gör du vaken i denna sälla timme?!  :huh:
Swedish dub- and breaksproducer
http://www.idfproductions.se/
Renoverar/restaurerar stränginstrument och slagverk. jonas.wijk@idfproductions.se


Florian le Sage

  • Gäst
Jag vet inte om det är berättigat att slänga ut 20.000:- eller mer för de flesta härinne bara för att få marginellt bättre upplöst ljud i slutändan som ingen hör skillnad på ändå...

Sitter man däremot i en pro-studio och har att locka/erbjuda kunder med kvalitétsdeviser och tänket rakt igenom från high-end mikrofoner via de allra bästa AD/DA omvandlarna etc då skall man nog fundera på detta, om man inte redan har ett bra (NEVE-TRIDENT-SSL-AMEK etc) mixerbord som gör detta!

Det är ju ett känt faktum att summeringen inte är rakt igenom godartad och tillräckligt bra in the box i flertalet program...

 B)


Utloggad herwhisper

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 53
    • Visa profil
Skulle va intressant om någon med en sådan burk kunde slänga upp ett ljudexempel med/utan summering, så man kunde bilda sig en egen uppfattning.
Det är ju inte ens säkert att man upplever effekten av summeringen som possetiv...och i så fall är det ju rätt bortkastade klöver.


Utloggad Bobogura

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 8
  • Pro Tools Operator!!!!
    • Visa profil
    • jonaswestling.com
Pratade om just detta med Justin Fraser ( en av europas framsta ProTools experter)
Han hade blivit tillfragad om att gora ett test av summing amps.
Han hade tre av dom dyraste pa marknaden och sin ProTools HD rig.

Test panelen bestod av andra top ljudtekninker i london.
Han sa att alla foredrog ljudet utan summing amps, alltsa direkt fron ProTools..

Jag vet inte har inte testat...:rolleyes:


Utloggad Elof

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 446
    • Visa profil
Jag har testat med mina egna grejjer (motu HD192or, logic pro 6 och ett amek/tac bord på 28 kanaler) visst finns det en skillnad med dem saker jag testade. Den är inte stor, men det beror på hur tränat örat är och vilken smak man har, om man tycker det är värt det.
I tråden jag lade upp på studioforum så var det väldigt jämnt vill jag minnas, bland svaren "hör ingen skillnad" / "mix A låter bäst" / "mix B låter bäst".

Jag upplever det som bredare (mer separerat) när jag tex kör nåt ut i bordet och panorera fullt, än när jag panorerar fullt på nåt i logic, känns som den analoga världen oftast svarar bättre på hur man tänker, om man kan säga så  :ph34r: Det finns ett annat djup tycker jag oftast. Men nu blir det filosofisnack.

Om du är helt nöjd med dina mixar, tycker det låter jävligt bra MEN saknar något extra färg så köp en stereoburk istället för en summeringsenhet. Om du har mycket pengar, vill testa summering i den analoga världen, köp en analog summeringsburk. Det går att göra hutlöst bra mixar digitalt, och en analogsummerare kommer inte hjälpa en dålig mix på något vis.


Florian le Sage

  • Gäst
Pratade om just detta med Justin Fraser ( en av europas framsta ProTools experter)
Han hade blivit tillfragad om att gora ett test av summing amps.
Han hade tre av dom dyraste pa marknaden och sin ProTools HD rig.

Test panelen bestod av andra top ljudtekninker i london.
Han sa att alla foredrog ljudet utan summing amps, alltsa direkt fron ProTools..

Jag vet inte har inte testat...:rolleyes:

Nu är det ju mycket troligt att denna testpanel är köpt/jävig,hur fint det än ser ut och talar i egen sak, protools sak alltså, det jag hört och läst och efterfrågat (även hos digidesignfolk) är just det som många producenter o tekniker upplever, att summeringen INTE är tillfredställande för de med krävande/förfinade öron, just det här med djup/bredd information som går förlorad och det är verkligen inget filosoferande eller flum, tvärtom-vill man ha en korrekt återgivning med pan o fans moster så lär det bli summering som gäller, spelar säkert ingen roll för de som inte vet hur det känns och låter bakom äkta kontroller...
 -_-


Utloggad rambo

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 48
    • Visa profil
Vi kör ut alla 32 kanaler till ett analogt mixerbord och summerar då givetvis i det analoga bordet.
Vi gör så för att "vi tycker att det blir bättre resultat" och för att vi råkar ha ett gammalt analogbord inte för att "det är så man ska göra".
Om man mixar i datorn har jag svårt att se någon fördel med att köra ut kanalerna separat för att summera analogt, DA kommer då inte att jobba i sitt optimala läge på ett antal kanaler. Rimligen borde det då bli sämre resultat än att summera digitalt, jag kanske missat burkens funktion men en extern analog summering verkar lite onödigt.
Summering är väl en av de enklaste operationerna att utföra med algoritmer i digital miljö... så jag fattar inte idén....nån som har en länk som kan bringa lite klarhet....

Olle



Utloggad crilla

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 28
    • Visa profil
Att bara sumera analogt med en sumeringsmixer eller mixerbord ger väl inte någon jätteskillnad.
Men möjligheterna att använda outbord kompressorer, EQ:s etc kan göra underverk.
Sumeringsmixer är inget jag skulle pröjsa dyra pengar för om jag inte redan satt på en massa outbordeffekter att stoppa i "signalvägen".


Florian le Sage

  • Gäst
Diskussionen har jag tagit upp i denna tråd: http://www.kontrollrummet.com/forum/index.php?topic=401.0 med div. länkar och framtida tester!
 B)


Utloggad rambo

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 48
    • Visa profil
I min enkla tekniska värld är summeringen den förstärkare som ska summera ihop mix.bussens signaler, alla kanaler som som är utlagda till mix. Ett nog så knepigt uppdrag som man löser med en del intelligenta analoga lösningar, och tämligen enkelt med ganska snabba algoritmer i den digitala världen.
Så en extern summering för 20 tkr om man inte har 32 ch ut känns meningslöst...eller?
Möjlige pratar vi om "additativ compressor" alltså att ha en okomprimerad mix och i den blanda in en hårt komprimerad kopia på mixen för att minska crestfaktorn och höja den opplevda nivån utan att toppklippa materialet.
Är det det ni talar om ?? :rolleyes:
 Olle


Utloggad Torwald

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 268
  • O_o
    • Visa profil
...fast jag har läst bl a i SoundOnSound, att de fick i princip identiskt resultat vare sig de summerade med mjukvaran och sedan skickade stereomixen genom summeringsenheten - eller om de summerade i summeringsenheten.
Det hade varit mycket intressant att göra ett sådant test själv och kolla om det jag har läst stämmer, eller om det finns mer än vad jag tror i kråksången trots allt...

Tills jag har blivit överbevisad, så tror jag ärligt talat att det är huvudsakligen ett marknadsföringstrick. Den färgning man är ute efter kan man ju få genom att köra stereomixen genom en rörkompresor eller annan analog utrustning - om man nu tvunget vill ha med någon analog komponent. Det är ju också sådant som Masteringtekniker har fina burkar till - och då är det ganska onödigt att köpa själv...
Den här diskussionen har ju varit uppe ungefär en miljon gånger på Gearslutz, där de som är in favor för OTB summing brukar förklara att det inte handlar om hur står skillnad det blir på mixen när man kör 8 bussar till summeringsenheten, eller stereomixen för den delen, utan hur stor skillnad det blir på mixen när du genom hela arbetsflödet arbetar med en summeringsbox. Många tycker sig lättare nå det resultat de vill ha, och om det är sant (oavsett om det är ett empirisk faktum eller placebo!) är det ju en investering värd att betänka.

För min egen del känns det inte som den investering som skulle ha störst positiv inverkan på mitt sound. Minst sagt.
Ju dyrare desto bättre.