Kontrollrummet

Per Rosqvist - The duel

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
LÅTNAMN: THe Duel (Hollow Creek 2293)
ARTIST/GRUPP: Per Rosqvist
GENRE: Morricone-influerad mörk synthhistoria
LÅTLÄNGD: 4 min
KOMPOSITÖR: Per Rosqvist
PRODUCENT: Per Rosqvist
EV. MEDVERKANDE: 1up, som filade ihop ett fint basljud av min midifil..
INSPELNINGSÅR: 2007
FORMAT: mp3

Hit me  :ph34r:
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad mahan

  • MÅNGÅRIG GRÅHÅRIG BLÅSFINGRIG SUPERLIRARE
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 061
  • ÄR MAN MAN SÅ ÄR MAN MAN, VAD GÖR MAN?
    • Visa profil
Jaaha Per!

Nu verkar det som om kompressorn har glömts på genom hela låten. Låter nämnligen jämntjockt detta. Lite modern hiphop blandat med Permusik. Jag får inte detta att funka som en stor enhetlig sång. Borde finnas delar som bryter av det jämna antingen med att dra ner volymen eller komma med nåt nytt. Ok 1:25 kommer vi till nåt rytmiskt, Men med hiphop kompet så lyfter det inte upp låten, känns väldigt sammelsurium hela alstret. Tror att alltför mycket har samlats på ett litet område. Av namnet så kan jag föreställa mig duellen i föregående alsters (cowboy) två duellerande parters kamp. Men tyvärr så hittar jag inte den röda tråden till detta.

Verkligen sågande kommentar detta, men det är just så det känns, kanske nån hittar det positiva i det hela!
Försöker alltid hitta det där... you know....men nu e de alför svårt, can´t find the point!


h.  JOhan
---<<<<----     theoldmanstillgoingstrong    ---->>>>---                       
                               ..............


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Jaaha Per!

Nu verkar det som om kompressorn har glömts på genom hela låten. Låter nämnligen jämntjockt detta.

Hur menar du? Vad var nu en kompressor? ;)

Citera
Lite modern hiphop blandat med Permusik. Jag får inte detta att funka som en stor enhetlig sång. Borde finnas delar som bryter av det jämna antingen med att dra ner volymen eller komma med nåt nytt. Ok 1:25 kommer vi till nåt rytmiskt, Men med hiphop kompet så lyfter det inte upp låten, känns väldigt sammelsurium hela alstret. Tror att alltför mycket har samlats på ett litet område. Av namnet så kan jag föreställa mig duellen i föregående alsters (cowboy) två duellerande parters kamp. Men tyvärr så hittar jag inte den röda tråden till detta.

Jag har inte tänkt mig någon röd tråd eller historia (även om jag gillar cowboys ;), mer en känsla eller stämning. Hotfullt, aggressivt, tja en mörk låt helt enkelt.

Citera
Verkligen sågande kommentar detta, men det är just så det känns, kanske nån hittar det positiva i det hela!
Försöker alltid hitta det där... you know....men nu e de alför svårt, can´t find the point!
h.  JOhan

Det är lugnt :) Vi får se...
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad Light Head

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 102
    • Visa profil
Som vanligt så är jag fullt upptagen med att svepas med i stämningsfyllda förlopp och harmonier. Jag glömmer helt enkelt bort att lyssna på ljudkvaliteten. Sådana saker som kompressor... jag lyssnar en gång till, men fan glömde lyssna efter kompressorproblmet,, oki lyssnar en gång till...

Väldigt bra stämning! Tycker att det är störtskönt när trummisen kommer in vid 1.22. Mitt synthjärta håller på att smälta. Får vibbar till gamla YMO. Det låter lite "Classical Gas" över låten. Men det var väl i.o.f.s. Logic System som gjorde en cover på den?

Nu har jag lyssnar på låten femtielva gånger! Melodin som flöjten kör blir lite för ljus när det är de högsta tonerna.


Fan vad bra stämning du fått till Dividend!

Gillar detta skarpt.


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Som vanligt så är jag fullt upptagen med att svepas med i stämningsfyllda förlopp och harmonier. Jag glömmer helt enkelt bort att lyssna på ljudkvaliteten. Sådana saker som kompressor... jag lyssnar en gång till, men fan glömde lyssna efter kompressorproblmet,, oki lyssnar en gång till...

Väldigt bra stämning! Tycker att det är störtskönt när trummisen kommer in vid 1.22. Mitt synthjärta håller på att smälta. Får vibbar till gamla YMO. Det låter lite "Classical Gas" över låten. Men det var väl i.o.f.s. Logic System som gjorde en cover på den?

Nu har jag lyssnar på låten femtielva gånger! Melodin som flöjten kör blir lite för ljus när det är de högsta tonerna.


Fan vad bra stämning du fått till Dividend!

Gillar detta skarpt.

Tackar! Problemet med flöjten är lite irriterande, kan tyvärr inte transponera ned, p g a snubben som snacksjunger
Kompressor, igen. Vad är det?

Och vad innebär det att låten låter "tjock"??
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad Light Head

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 102
    • Visa profil
Kompressor, en sådan som man skapar tryck med...

Men utan att på något sätt antyda att jag kan något så har jag fått för mig att det är en käck pryl som sänker de högsta nivåerna och höjer de lägsta nivåerna så att det blir en jämnare ljudbild. Vet inte om det är bra eller ej att använda en sådan,, känns som om man tar bort dynamiken i musiken?!

(Men det finns de som verkligen kan hantera en kompressor... Benny Benazzi t.ex. ....)

..vidare.. så kan man "sidechaina" en kompressor. Tror att man t.ex. drar signalen från t.ex. spåret med BD in till kompressorn som någon form av trigger?! Eller??


Utloggad ynot

  • vatten
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 826
  • i missed u
    • Visa profil
    • vassmusic.com
hejsan per
på tal om kompressor så tror jag sång---tal skulle behöva detta + lite eq midre mid lite mer high o low...'
för nu låter det inte så himla bra:)

galler den instrumentala delen som kommer efter så mycket mer fin instrumentering fina pauser i precis timing. o flöjten är väldans bra...  bakläxa på tal.sång
++++ för musiken ..

tony
att leva är att dö


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Kompressor, en sådan som man skapar tryck med...

Men utan att på något sätt antyda att jag kan något så har jag fått för mig att det är en käck pryl som sänker de högsta nivåerna och höjer de lägsta nivåerna så att det blir en jämnare ljudbild. Vet inte om det är bra eller ej att använda en sådan,, känns som om man tar bort dynamiken i musiken?!

(Men det finns de som verkligen kan hantera en kompressor... Benny Benazzi t.ex. ....)

..vidare.. så kan man "sidechaina" en kompressor. Tror att man t.ex. drar signalen från t.ex. spåret med BD in till kompressorn som någon form av trigger?! Eller??

Ojojoj, är det uppfinnarjocke som varit framme?
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
hejsan per

TJena polarn!


Citera
på tal om kompressor så tror jag sång---tal skulle behöva detta + lite eq midre mid lite mer high o low...'
för nu låter det inte så himla bra:)

Ok, skall fixa det så snart som möljlit


Citera
galler den instrumentala delen som kommer efter så mycket mer fin instrumentering fina pauser i precis timing. o flöjten är väldans bra...  bakläxa på tal.sång
++++ för musiken ..

tony

TACK :D
https://soundcloud.com/user7789882