Kontrollrummet

Roffe H - Blott en dag ett ögonblick i sänder

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Roffe H

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 777
    • Visa profil
LÅTNAMN: Blott en dag ett ögonblick i sänder
ARTIST/MEDVERKAN: Roffe H
GENRE: psalm med jazzkänsla
LÅTLÄNGD: 3:20
KOMPOSITÖR: O. Ahnfelt 1872
INSPELNINGSÅR: 2013
FORMAT: mp3


Blott en dag ett ögonblick i sänder är en psalm av Lina Sandell (1832–1903) skriven 1865 och fick en lättare textbearbetning 1872. Från början hade varje rad en stavelse mindre (En dag, ett ögonblick i sänder), men detta ändrades av författarinnan själv för att texten skulle harmoniera med melodin av Oscar Ahnfelt från 1872.
Spelas ofta vid begravningar i Sverige, troligen beroende på att den är så vacker. Jag gillar den, dels för att den är vacker, men också för att jag tycker den passar in på hur jag skulle vilja leva ”en dag i taget, här och nu”.


« Senast ändrad: 24.10.2013, 15:31:34 by Roffe H »
Sjunger och spelar gitarr, bas, tenorsax och lite fiol (folkmusik). Är inte med i någon orkester sitter på kammaren och gör egna inspelningar med logic, ibland använder jag bakgrunder från BiAB (mest när det gäller jazz)


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Jag känner igen den här låten, kan texten redan vid 13 sekunder:

Du är så fin, min kära lilla ponny
Du är så fin, min kära lilla häst.

Skön blåst i luren!
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Roffe H

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 777
    • Visa profil
Jag känner igen den här låten, kan texten redan vid 13 sekunder:

Du är så fin, min kära lilla ponny
Du är så fin, min kära lilla häst.

Skön blåst i luren!

Tack Max. Har försökt att få fram ett lite mjukt, fluffigt ljud i luren, som jag tycker passar här.
 :D Gullan Bornemark var det väl som sjöng den med barnen?  :D
/Roffe H
Sjunger och spelar gitarr, bas, tenorsax och lite fiol (folkmusik). Är inte med i någon orkester sitter på kammaren och gör egna inspelningar med logic, ibland använder jag bakgrunder från BiAB (mest när det gäller jazz)


Utloggad Altsax

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 818
  • Musiken är lycka :-)
    • Visa profil
    • Spellista youtube
Skön jazztolkning!

Är det fortfarande band in a box? Du får till bakgrunden mysig och realistisk, det låter som om du sitter på Katalins (liten pub lokal pub) scen och spelar med dina polare. Publikens jubel är lite lågt inmixat bara :)


Utloggad Jocke

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 4 408
    • Visa profil
Gillar hur du tänjer, vänder och vrider melodin i improvisationerna (som jag iofs ger mig fasen på är inövade... ;) ) Det är kul med alla låtar du gör (om) - låtar som jag aldrig kommit mig för att lyssna på igen om det inte hade varit för dig! :) Snyggt!
https://soundcloud.com/jockepocke-1


Utloggad Roffe H

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 777
    • Visa profil
Skön jazztolkning!

Är det fortfarande band in a box? Du får till bakgrunden mysig och realistisk, det låter som om du sitter på Katalins (liten pub lokal pub) scen och spelar med dina polare. Publikens jubel är lite lågt inmixat bara :)

Tack Altsax, så roligt att du gillar.  :D
Ja, det är fortfarande BIaB, det enda kompband (polare) jag har, behöver aldrig tjafsa med dem, de gör som jag vill. Jo men, har man hållit på ett tag med programmet så lär man sig att få till det rätt skapligt. Ibland lägger jag egen ackegura och spelar lite stråkar på min mini-keyboard som extra krydda. :o
Publiken glömde jag bort, har för mig jag mixat in publikljud på nån annan låt för länge sedan, skall kanske prova det igen, surr, klirr av glas, skratt och applåder.  :lol:

Roffe H
Sjunger och spelar gitarr, bas, tenorsax och lite fiol (folkmusik). Är inte med i någon orkester sitter på kammaren och gör egna inspelningar med logic, ibland använder jag bakgrunder från BiAB (mest när det gäller jazz)


Utloggad Roffe H

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 777
    • Visa profil
Gillar hur du tänjer, vänder och vrider melodin i improvisationerna (som jag iofs ger mig fasen på är inövade... ;) ) Det är kul med alla låtar du gör (om) - låtar som jag aldrig kommit mig för att lyssna på igen om det inte hade varit för dig! :) Snyggt!

 :D Kul att du lyssnar till mina lustiga låtval Jocke.  :D
Jovisst, jag vänder och vrider på en fras, spelar om och om igen till jag tycker jag hittat rätt, får man göra så och är det inövat då?  :unsure:
Skulle jag spela om frasen igen blev det ändå inte samma... :lol:.
Sjunger och spelar gitarr, bas, tenorsax och lite fiol (folkmusik). Är inte med i någon orkester sitter på kammaren och gör egna inspelningar med logic, ibland använder jag bakgrunder från BiAB (mest när det gäller jazz)


Utloggad Jocke

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 4 408
    • Visa profil
Gillar hur du tänjer, vänder och vrider melodin i improvisationerna (som jag iofs ger mig fasen på är inövade... ;) ) Det är kul med alla låtar du gör (om) - låtar som jag aldrig kommit mig för att lyssna på igen om det inte hade varit för dig! :) Snyggt!

 :D Kul att du lyssnar till mina lustiga låtval Jocke.  :D
Jovisst, jag vänder och vrider på en fras, spelar om och om igen till jag tycker jag hittat rätt, får man göra så och är det inövat då?  :unsure:
Skulle jag spela om frasen igen blev det ändå inte samma... :lol:.

Den här låten hade jag aldrig och jag menar aldrig kommit mig för att lyssna på om det inte varit du som lirade - den är så förknippad med död och sorg för mig men du gör den kul och intressant på ett nytt sätt! :) Hjärnan börjar spinna igång och föreslår mig att massakrera den men ska låta bli!  :rolleyes:  :lol: Jag hade redan skrivit improvisation (som jag ju menar inte finns utan är just att spela inövade fraser) så jag ville bara förtydliga mig... Tycker det här känns som ett skolexempel på att "vända och vrida" och du gör det snyggt! :)
https://soundcloud.com/jockepocke-1


Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 636
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
Skönt saxspel med fin känsla och lagom blåsljud!
Intressant bakgrund med fattig-Sverige som hade ont om stavelser,
men hur det ordnade sig med industrialismens intåg...
/Asti t.f. Historiker
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten


Utloggad Roffe H

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 777
    • Visa profil
Skönt saxspel med fin känsla och lagom blåsljud!
Intressant bakgrund med fattig-Sverige som hade ont om stavelser,
men hur det ordnade sig med industrialismens intåg...
/Asti t.f. Historiker
Tack Asti, det värmer att få goda vitsord av en historiker.  :lol:
/Roffe H
Sjunger och spelar gitarr, bas, tenorsax och lite fiol (folkmusik). Är inte med i någon orkester sitter på kammaren och gör egna inspelningar med logic, ibland använder jag bakgrunder från BiAB (mest när det gäller jazz)


Utloggad Henric

Fin inspelning av en otroligt vacker psalm, saxljudet är bra, lagom fluffigt, berätta gärna hur du gjort för att få till detta! Bra häng i kompet - trevlig lyssning!  :D
Ljud är något som uppstår i samma stund som det skapas!


Utloggad pxm

  • Strängsnubblare.
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 166
  • Jag har målat av min Jazzmaster !!
    • Visa profil
    • johanpaxom
Gillar hur du tänjer, vänder och vrider melodin i improvisationerna (som jag iofs ger mig fasen på är inövade... ;) ) Det är kul med alla låtar du gör (om) - låtar som jag aldrig kommit mig för att lyssna på igen om det inte hade varit för dig! :) Snyggt!

 :D Kul att du lyssnar till mina lustiga låtval Jocke.  :D
Jovisst, jag vänder och vrider på en fras, spelar om och om igen till jag tycker jag hittat rätt, får man göra så och är det inövat då?  :unsure:
Skulle jag spela om frasen igen blev det ändå inte samma... :lol:.

Vanligt att göra i Bebop.

mvh
"French Rock is like english wine" (John Lennon)
https://www.facebook.com/groups/JazzTheoryForum/


Utloggad Tokai

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 139
    • Visa profil
Min pappa sjöng den här låten för mig när jag var liten men skojade till det : "Blott ett slag ett ögonbryn gick sönder". Det är så jag minns låten. Men den är fin. Gillar den här D tonen som går till C i ackorden Bb till D#. Ett klassiskt tonval vad gäller gamla soullåtar från 50-60 talet.
Vackert spelat Roffe!


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 249
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Ja skönt häng med saxen där. :)
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Jag känner igen den här låten, kan texten redan vid 13 sekunder:

Du är så fin, min kära lilla ponny
Du är så fin, min kära lilla häst.

Skön blåst i luren!

Tack Max. Har försökt att få fram ett lite mjukt, fluffigt ljud i luren, som jag tycker passar här.
 :D Gullan Bornemark var det väl som sjöng den med barnen?  :D
/Roffe H

Det kan jag tänka mig att det var. Tänk så liten världen blivit i och med internet. Jag har konverserat med Gullan på facebook i år!
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Roffe H

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 777
    • Visa profil
Henric: Tack för lyssning och kommentar.  :) Det luftiga soundet beror på att jag skjuter fram röret så det sticker ut någon mm från munstycket, vilket gör att luften kan passera förbi tillsammans med tonen. Spelar du sax själv?.

pxm: Be-bop, jo jag tackar.  B) Tack för upplysningen från en kunnig teoretiker.  :)
 
Tokai: Tack för lyssning och uppskattning, jag tror att jag också hört den textvarianten i unga år.  :D

Eddi: Tack för lyssning och att du gillar hänget.  :)

Max: Tack för lyssningen Max. Gullan har ju en fantastiskt musikalisk karriär med mängder av barnvisor...mina favoriter Sudda, sudda och Här Gårman, den sistnämnda fick jag höra många gånger då barnen tittade på på Anita och Televinken. Hon är hela tjugo år äldre än vad jag är, "still going strong..." antar jag.  :D
/Roffe H
Sjunger och spelar gitarr, bas, tenorsax och lite fiol (folkmusik). Är inte med i någon orkester sitter på kammaren och gör egna inspelningar med logic, ibland använder jag bakgrunder från BiAB (mest när det gäller jazz)


Utloggad Håkan Nilsson

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 839
  • I´m a Fender bender from space.
    • Visa profil
Lika snyggt som alltid. O melodin är ju så vacker, den sitter i ryggraden på oss allihop. Jag har jobbat som fan (för att vara jag) med lastbils och dumperkörning ett bra tag, så det har inte blivit mkt tid varken för egen musik eller att lyssna o kommentera här. Men nu hann jag med lite i alla fall. Jag var o spelade litre låtar i en frikyrka nu på söndan, bla Blott en dag. Jag tyckte jag sjöng riktigt bra, o jag såg att några i salongen blev riktigt tagna, jag hade en riktigt grym keyboardlirare med som är djupt religiös och kan spela den här med enorm känsla, det blev så laddat alltihop att jag halvgrinade mig igenom vissa partier av texten...  :lol:

Ska nog göra en inspelning av den snart med samma Rune på keys...
Varför ska man älska den man ändå aldrig får?
Karin Boye (eller?)


Utloggad Roffe H

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 777
    • Visa profil
Lika snyggt som alltid. O melodin är ju så vacker, den sitter i ryggraden på oss allihop. Jag har jobbat som fan (för att vara jag) med lastbils och dumperkörning ett bra tag, så det har inte blivit mkt tid varken för egen musik eller att lyssna o kommentera här. Men nu hann jag med lite i alla fall. Jag var o spelade litre låtar i en frikyrka nu på söndan, bla Blott en dag. Jag tyckte jag sjöng riktigt bra, o jag såg att några i salongen blev riktigt tagna, jag hade en riktigt grym keyboardlirare med som är djupt religiös och kan spela den här med enorm känsla, det blev så laddat alltihop att jag halvgrinade mig igenom vissa partier av texten...  :lol:

Ska nog göra en inspelning av den snart med samma Rune på keys...

Tack Håkan, kul att du lyssnar, lycka till med er inspelning,lovar att kommentera om den dyker upp på forumet.  :)
/Roffe H
Sjunger och spelar gitarr, bas, tenorsax och lite fiol (folkmusik). Är inte med i någon orkester sitter på kammaren och gör egna inspelningar med logic, ibland använder jag bakgrunder från BiAB (mest när det gäller jazz)


Utloggad Håkan Nilsson

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 839
  • I´m a Fender bender from space.
    • Visa profil
För de mkt slitigt injobbade stålarna har jag köpt en riktigt fin channelstripp, en Universal Audio LA-610mkll, den verkar vara nåt helt enormt go, byggd på samma vis som de grejer de byggde för 60 år sen. Försöker lära mig att få ut det bästa av den nu, en sån skulle du haft till din sax, säkerligen blåste många av dina hjältar just genom likadana rörgrejer på 50 o 60-talen...
Varför ska man älska den man ändå aldrig får?
Karin Boye (eller?)


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Max: Tack för lyssningen Max. Gullan har ju en fantastiskt musikalisk karriär med mängder av barnvisor...mina favoriter Sudda, sudda och Här Gårman, den sistnämnda fick jag höra många gånger då barnen tittade på på Anita och Televinken. Hon är hela tjugo år äldre än vad jag är, "still going strong..." antar jag.  :D

Det finns några såna där gamla hjältar. Då vi bodde i radhus i Nacka fram till 2008, bodde tant Anita granne med oss, så där pratade vi många gånger med varandra.
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 249
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Blåtira en dag - ett ögonlock sönder....   Ursäkta tramset men nu har jag just viskat fram en bellman så jag var på historiehumör :wacko:
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad Roffe H

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 777
    • Visa profil
Håkan: Lycka till med nya prylarna.  :)
Max: Ibland är världen bra liten.   :D
Eddi: Bellman ja, snart är det dags, lycka till med din låt.  :)
/Roffe H
Sjunger och spelar gitarr, bas, tenorsax och lite fiol (folkmusik). Är inte med i någon orkester sitter på kammaren och gör egna inspelningar med logic, ibland använder jag bakgrunder från BiAB (mest när det gäller jazz)


Utloggad bjurte

  • Hare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 773
  • You can run,butYou cant hide
    • Visa profil
  • Soundcloud: bjurte
Skön ton i saxen och spelet sitter fint.
Låten i sig ger mig alldeles för mkt. Jan Sparring vibbar för att inte få 'krypningari kroppen' .. :D
Men Saxen är Mumms.
Bjurte the artist formerly known as Uriah.
http://soundcloud.com/bjurte


Utloggad Roffe H

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 777
    • Visa profil
Skön ton i saxen och spelet sitter fint.
Låten i sig ger mig alldeles för mkt. Jan Sparring vibbar för att inte få 'krypningari kroppen' .. :D
Men Saxen är Mumms.

Tack för lyssning och att du gillar liret bjurte. Tänkte mig mer Dompan än Sparring när jag gjorde denna. Dompan spelade ju ofta i kyrkor mm och hade en väldigt bred repertoar.  :)

Lyckades , tydligen, äntligen flytta en låt till färdiga utan trassel.  :lol:
/Roffe H
Sjunger och spelar gitarr, bas, tenorsax och lite fiol (folkmusik). Är inte med i någon orkester sitter på kammaren och gör egna inspelningar med logic, ibland använder jag bakgrunder från BiAB (mest när det gäller jazz)