Kontrollrummet

Gurano & Plinka - Night comforts me

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Gurano

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 190
    • Visa profil
Jaha här kommer en till liten idé som Plinka sjunger på, med den äran.
Tycker själv att den är bra men går säkert att göra annorlunda/bättre?
Tar tacksamt emot era tankar

/G
[mp3=200,20,0,left]http://web.comhem.se/goran.werthwein/NightComfortsMe.mp3[/mp3]
Kör hårt - så länge det ryker!


Utloggad Jocke

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 4 408
    • Visa profil
Tycker harmonierna är sköna och sången likaså. Dina riff är ofta sköna men jag tror att du skulle prova med bara en rak acke i bakgrunden här och lyfta fram leaden. Ska lyssna mer i morrn... :)
https://soundcloud.com/jockepocke-1


Utloggad tigersoul

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 761
  • Singer/Songwriter
    • Visa profil
    • Tigersjäl.se
Tycker det låter bra, det mest omedelbara jag känner är att det i allmänhet behövs lite mer puts främst bara, lite "rought around the edges" ibland här o var men det låter bra. Fram med fina sandpappret ;)

Skulle vilja höra vocals komma ut lite mer från mixen också, inte nödvändigtvis genom nivåändring.
/ Kristian Tigersjäl - Singer/Songwriter - http://www.tigersoul.se


Utloggad Gurano

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 190
    • Visa profil
Tycker harmonierna är sköna och sången likaså. Dina riff är ofta sköna men jag tror att du skulle prova med bara en rak acke i bakgrunden här och lyfta fram leaden. Ska lyssna mer i morrn... :)
Tack kul att du gillar, men nope någon akke blir det inte - inte min melodi i denna. Ska fundera på leaden :)

Tycker det låter bra, det mest omedelbara jag känner är att det i allmänhet behövs lite mer puts främst bara, lite "rought around the edges" ibland här o var men det låter bra. Fram med fina sandpappret ;)

Skulle vilja höra vocals komma ut lite mer från mixen också, inte nödvändigtvis genom nivåändring.

Jo lite mer puts behövs, men inte alltför mycket i min lyssning - ska se vad jag kan göra med sången

Tack för era tankar
/G

Kör hårt - så länge det ryker!


Utloggad Plinka

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 000
  • Peace, Love and Missunderstanding
    • Visa profil
    • YogaDansa
Tror också på lite mer klarhet i sången  ;)
Plinkar på en låt...


Utloggad tigersoul

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 761
  • Singer/Songwriter
    • Visa profil
    • Tigersjäl.se
Nej MYCKET puts är det inte frågan om, lite klarhet i sången, lite puts där det överlappar mellan stämmor här o var etc.
/ Kristian Tigersjäl - Singer/Songwriter - http://www.tigersoul.se


Utloggad bjurte

  • Hare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 773
  • You can run,butYou cant hide
    • Visa profil
  • Soundcloud: bjurte
Jo lite mer 'klarhet' på Plinka skulle lyfta detta, skön låt annars, lite keltiskt över den
Lite större refräng är väl det ända jag skulle önska, men det blir väl förmycket meck då ?? :D
Bjurte the artist formerly known as Uriah.
http://soundcloud.com/bjurte


Utloggad Plinka

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 000
  • Peace, Love and Missunderstanding
    • Visa profil
    • YogaDansa
Jo lite mer 'klarhet' på Plinka skulle lyfta detta, skön låt annars, lite keltiskt över den
Lite större refräng är väl det ända jag skulle önska, men det blir väl förmycket meck då ?? :D
Menar du längre refräng, eller större, som fler stämmor/mer kör?  :)
Plinkar på en låt...


Utloggad bjurte

  • Hare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 773
  • You can run,butYou cant hide
    • Visa profil
  • Soundcloud: bjurte
Jo lite mer 'klarhet' på Plinka skulle lyfta detta, skön låt annars, lite keltiskt över den
Lite större refräng är väl det ända jag skulle önska, men det blir väl förmycket meck då ?? :D
Menar du längre refräng, eller större, som fler stämmor/mer kör?  :)
Jag menar nog mer utvecklade Harmonier och lite fler ackord, nu blir det mer som vers och brygga, men inte en förväntad/förlösande Jätte refräng.. :D
Missförstå mig inte, jag gillar det som det är, men det skulle sitta mumms med en lite Hittig Refräng.. B)
Bjurte the artist formerly known as Uriah.
http://soundcloud.com/bjurte


Utloggad Plinka

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 000
  • Peace, Love and Missunderstanding
    • Visa profil
    • YogaDansa
Jo lite mer 'klarhet' på Plinka skulle lyfta detta, skön låt annars, lite keltiskt över den
Lite större refräng är väl det ända jag skulle önska, men det blir väl förmycket meck då ?? :D
Menar du längre refräng, eller större, som fler stämmor/mer kör?  :)
Jag menar nog mer utvecklade Harmonier och lite fler ackord, nu blir det mer som vers och brygga, men inte en förväntad/förlösande Jätte refräng.. :D
Missförstå mig inte, jag gillar det som det är, men det skulle sitta mumms med en lite Hittig Refräng.. B)
Ah, jag förstår  :) bra tanke där!  ;)
Plinkar på en låt...


Utloggad Sigmunds

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 168
    • Visa profil
    • Ødemark
Spennende låt  :)

Liker hvordan Plinkas forskjellige stemmer jobber sammen..

Litt for mye som skjer i kompet bak melodien synes jeg, men kjenner jeg deg rett Gurano er det slik det skal være  :)

/Sigmund


Utloggad Roffe H

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 777
    • Visa profil
Schyst låt, bra sång och spel...men som några redan påpekat så är det kanske lite obalans i mixen, inte nödvändigtvis nivåer, men t.ex de effektfulla gitarr-riffen skulle höjas något så de går fram tydligt, sedan hörde jag på slutet att basen är lite "bullrig" (säkert hela låten då?)
I stort,  kanonbra.  :D Försökte mig på några tekniska tips här, som jag egentligen är totalt värdelös på, men hoppas de kan vara till hjälp i alla fall?  :lol:
/Roffe H, mixexpert
Sjunger och spelar gitarr, bas, tenorsax och lite fiol (folkmusik). Är inte med i någon orkester sitter på kammaren och gör egna inspelningar med logic, ibland använder jag bakgrunder från BiAB (mest när det gäller jazz)


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Gott lunk. Skulle gilla att kompgitarren inte snirklar melodi då det är vers utan håller sig rak och enkel i kompet.
48, 113 härlig med den svängen på sången
76 skönt med sången så
Saknar lyster (diskant?) på nånting i helheten, kanske sången, vet inte.
« Senast ändrad: 10.10.2013, 12:57:24 by MaxB »
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Marsall

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 635
    • Visa profil
Bra låtide och sång. :D. håller med bjurte om en reffe"..Men det kanske inte var idén från början?.. Går att spinna på  nån textrad om (night ) temat i  text..och en gitarr härmar den sköna sångslingan som Plinka plockar fram ur bakfickan ;)  :D.. Och sångmixen håller jag också med behövs slipas till tillsammans..


Utloggad zorrow

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 977
  • Livet är för kort för att inte göra det man gillar
    • Visa profil
Snygg låt med härlig stämsång. Härliga harmonier. Lite kort som Bjurte skrev men den funkar så också.  :D


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
Bra melodier och harmisar. Lite för grötigt och rörigt med mycket som krockar med leaden, även Plinkas körer om än så snygga.
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad Gurano

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 190
    • Visa profil
Jo lite mer 'klarhet' på Plinka skulle lyfta detta, skön låt annars, lite keltiskt över den
Lite större refräng är väl det ända jag skulle önska, men det blir väl förmycket meck då ?? :D
Längd och innehåll blir nog som det är men jag ska mecka lite med sången så fort jag får tillräckligt med tid över.

Spennende låt  :)
Liker hvordan Plinkas forskjellige stemmer jobber sammen..
Litt for mye som skjer i kompet bak melodien synes jeg, men kjenner jeg deg rett Gurano er det slik det skal være  :)
/Sigmund
Jo du känner mig nog rätt - det är bra med mycket på G i låten tycker jag - det tar mer tid för örat att mejsla ut och förstå vad som hörs ... precis så vill jag ha det :)
Kul att du gillar

Schyst låt, bra sång och spel...men som några redan påpekat så är det kanske lite obalans i mixen, inte nödvändigtvis nivåer, men t.ex de effektfulla gitarr-riffen skulle höjas något så de går fram tydligt, sedan hörde jag på slutet att basen är lite "bullrig" (säkert hela låten då?)
I stort,  kanonbra.  :D Försökte mig på några tekniska tips här, som jag egentligen är totalt värdelös på, men hoppas de kan vara till hjälp i alla fall?  :lol:
/Roffe H, mixexpert
Tack för dina tankar - ska se över mixen!

Gott lunk. Skulle gilla att kompgitarren inte snirklar melodi då det är vers utan håller sig rak och enkel i kompet.
48, 113 härlig med den svängen på sången
76 skönt med sången så
Saknar lyster (diskant?) på nånting i helheten, kanske sången, vet inte.
Snirklet blir nog kvar men jag ska se över mixen :)

Bra låtide och sång. :D. håller med bjurte om en reffe"..Men det kanske inte var idén från början?.. Går att spinna på  nån textrad om (night ) temat i  text..och en gitarr härmar den sköna sångslingan som Plinka plockar fram ur bakfickan ;)  :D.. Och sångmixen håller jag också med behövs slipas till tillsammans..
ska se över mixen - annars blir den som den är :)

Snygg låt med härlig stämsång. Härliga harmonier. Lite kort som Bjurte skrev men den funkar så också.  :D
Man tackar :)

Bra melodier och harmisar. Lite för grötigt och rörigt med mycket som krockar med leaden, även Plinkas körer om än så snygga.
Vi får se vad som händer med mixen :)

Tack alla för era tankar och kommentarer
Gurano
Kör hårt - så länge det ryker!


Utloggad Plinka

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 000
  • Peace, Love and Missunderstanding
    • Visa profil
    • YogaDansa

Spennende låt  :)
Liker hvordan Plinkas forskjellige stemmer jobber sammen..
Litt for mye som skjer i kompet bak melodien synes jeg, men kjenner jeg deg rett Gurano er det slik det skal være  :)
/Sigmund
Jo du känner mig nog rätt - det är bra med mycket på G i låten tycker jag - det tar mer tid för örat att mejsla ut och förstå vad som hörs ... precis så vill jag ha det :)
Kul att du gillar

Gott lunk. Skulle gilla att kompgitarren inte snirklar melodi då det är vers utan håller sig rak och enkel i kompet.
48, 113 härlig med den svängen på sången
76 skönt med sången så
Saknar lyster (diskant?) på nånting i helheten, kanske sången, vet inte.
Snirklet blir nog kvar men jag ska se över mixen :)



Dina snirkliga tongångar är lite som Gaudi´s arkitektur, och det byggde ju en hel stad  :D  :D
Plinkar på en låt...


Utloggad Gurano

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 190
    • Visa profil
Dina snirkliga tongångar är lite som Gaudi´s arkitektur, och det byggde ju en hel stad  :D  :D
:D :wub:
Kör hårt - så länge det ryker!


Utloggad spacetrucker

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 297
  • Anything too stupid to be said, is sung.
    • Visa profil
    • Kurpitsa
Inte illa  :)
Håller med MaxB, Låter en aning instängd på nåt sätt. Lite mer diskant kanske? I refrängen är  aaa-aaaa:na för höga tycker jag, sången drunknar i dom.

// Space
Life is too short to remove USB safely


Utloggad Gurano

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 190
    • Visa profil
Inte illa  :)
Håller med MaxB, Låter en aning instängd på nåt sätt. Lite mer diskant kanske? I refrängen är  aaa-aaaa:na för höga tycker jag, sången drunknar i dom.

// Space
Tack. Ska se om jag kan öppna dörren.

/G
Kör hårt - så länge det ryker!


Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 632
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
Skönt gung och vilsamma harmonier! Behaglig lyssning, men jag saknar en "hook".
Bra sång av Plinka, men stämmorna som ibland ligger kvar känns lite för starka i mixen.
Tror liksom Jocke att en akustisk kompgitarr skulle funka bra ihop med sången.
Det är ingen uttalad skillnad i intensitet mellan vers och refräng, men det kanske aldrig var meningen...?
/Asti t.f. Gunga Din
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten


Utloggad Gurano

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 190
    • Visa profil
Skönt gung och vilsamma harmonier! Behaglig lyssning, men jag saknar en "hook".
Bra sång av Plinka, men stämmorna som ibland ligger kvar känns lite för starka i mixen.
Tror liksom Jocke att en akustisk kompgitarr skulle funka bra ihop med sången.
Det är ingen uttalad skillnad i intensitet mellan vers och refräng, men det kanske aldrig var meningen...?
/Asti t.f. Gunga Din
Tanken är att låten ska lunka på - och då behöver jag ingen uttalad hook. Någon akke blir det inte men jag ska se över nivåer på kören...å lite annat, när jag har en sekund över.

Tack för tankar
/G
Kör hårt - så länge det ryker!