Kontrollrummet

Gypsystile, Cajun, Nytt projekt

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Henric

Håller på med ett nytt projekt, tanken är att det ska vara lite Gypsy, Cajun stuk! Som det är nu är det bara en grund, ska lira in melodi med hjälp av dragspelet imorgon! Undrar dels vads som tycks om ljudbild så här långt, och om någon är sugen på att skriva en fräck svensk text samt sjunga? Ska vara lite virutuos dragspel, musetteljud, samt en sologitarr som spelar lite häftiga fills! Kanske slidegitarr...

Spelat in dragspelet /melodin och lämnat över till Maritha för text....ska bli spännande!  :P

Texten är klar och leadsången inspelad! Även trixat med ljudet lite grand, projektet drar åt dansbandshållet - inget fel med det anser jag, dansbandsmusiken har ställt mat på bordet i mitt hus under lång tid! Nu till helgen ska det läggas på dragspel samt kör!
Undrar så klart vad Ni tycker om ljudbild och mix!

Dragspelet inspelat, imorgon blir det körinspelning!  :rolleyes:

Nu är kören på plats - tre dubbade tjejröster samt fyra dubbade mansröster!

Gjort vissa justeringar, höjt mansdelen i kören samt kören totalt! Lagt ett higpass filter på pukorna från 35hz samt sänkt dom två lägsta pukorna 0,5db, Exprimenterat med lowmid på leadvox..
« Senast ändrad: 17.10.2013, 19:03:22 by Henric »
Ljud är något som uppstår i samma stund som det skapas!


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Anlita nån som spelar likt Mark Knoppfler på gitarr så kan det bli ett bra driv.
Kom bara att tänka på hans gitarrspel och sångröst då jag lyssnar.
Låter roligt. Blir intressant att höra melodin med dragspelet!
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Henric

Anlita nån som spelar likt Mark Knoppfler på gitarr så kan det bli ett bra driv.
Kom bara att tänka på hans gitarrspel och sångröst då jag lyssnar.
Låter roligt. Blir intressant att höra melodin med dragspelet!

Alltid spännande med nya projekt, Mark Knoppfler gillar jag! Ska bli spännande att se var detta tar vägen, känns som det kan bli bra!
Ljud är något som uppstår i samma stund som det skapas!


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Varför inte fråga MaxB Knoppler han skulle greja det där. Det är precis det som saknas faktiskt bRA I ÖVRIGT.
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad Henric

Har fått napp angående texten, tur man har gott om kontakter! Maritha Johansson ska göra ett försök - spännande!  :rolleyes:
Ljud är något som uppstår i samma stund som det skapas!


Utloggad Henric

Spelat in melodin med hjälp av den analoga glesbygdssynter!  ;) Återstår att vänta på text!
Ljud är något som uppstår i samma stund som det skapas!


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Jättefin ljudbild. Otroligt levande och bra trummor.
Det enda är väl dragspelet då som låter lite stelt emellanåt. Men lite längre bak i mixen och när det kommer sång på tror jag det kommer funka kalasbra. Om du vill ha det mer åt amerikansk rock än svenskt dansband (som nu) tror jag på nån halvdistad slide som du själv var inne på.

Grymt!


Utloggad Henric

Jättefin ljudbild. Otroligt levande och bra trummor.
Det enda är väl dragspelet då som låter lite stelt emellanåt. Men lite längre bak i mixen och när det kommer sång på tror jag det kommer funka kalasbra. Om du vill ha det mer åt amerikansk rock än svenskt dansband (som nu) tror jag på nån halvdistad slide som du själv var inne på.

Grymt!

Trummorna är EZ drummer Classic, blev bra! Dragspelet som det är nu spelar melodin, skickat denna versionen för textning! När sången väl kommer på ska ett nytt dragspel liras in, lite fills samt solo! Sen ska det skitas ner med slideguitar, låter alldeles för snällt som det är nu! Jag vill ha en blandning av Cajun, Gypsy, Mavericks typ....ska lägga en gitarr till på dur delen! Tanken är att det inte ska låta dansband när det är färdigt....den som lever får se!
Ljud är något som uppstår i samma stund som det skapas!


Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 631
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
Ja, väldigt snygg ljudbild!
Antar att du tänker dig sången ungefär som dragspelet är nu och att dragspelet får
en mer tillbakadragen roll senare.
Blir intressant att följa....
/Asti t.f. Följeslagare
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten


Utloggad Henric

Ja, väldigt snygg ljudbild!
Antar att du tänker dig sången ungefär som dragspelet är nu och att dragspelet får
en mer tillbakadragen roll senare.
Blir intressant att följa....
/Asti t.f. Följeslagare

Exactemente!  B)
Ljud är något som uppstår i samma stund som det skapas!


Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 631
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
Ja, väldigt snygg ljudbild!
Antar att du tänker dig sången ungefär som dragspelet är nu och att dragspelet får
en mer tillbakadragen roll senare.
Blir intressant att följa....
/Asti t.f. Följeslagare

Exactemente!  B)
Såg inte ditt tidigare svar, det kom in just före att jag postade mitt!  :)
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Det här låter som en jättebra dansbandslåt från de finska bygderna. Det är dragspelet som är med och bjuder på den associationen.
Nu är inte Knoppfler med längre, utan här har vi Liisa och Kalevi, från landsbygden. Det kan bara bli bättre, men jag gillar det redan nu!  :wub:
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Henric

Det här låter som en jättebra dansbandslåt från de finska bygderna. Det är dragspelet som är med och bjuder på den associationen.
Nu är inte Knoppfler med längre. Här kommer Liisa och Kalevi, från landsbygden. Det kan bara bli bättre, men jag gillar det redan nu!  :wub:

Haha, ja moll och dragspel =Suomi!  :lol: Ljud och spelmässigt vill jag att projektet låter som Mavericks typ....det låter alldeles för snällt nu, men en bra grund för Maritha att skriva text till! Jag ska lägga någon mer kompgitarr, och sen som sagt ett nytt dragspel och en skitig slide!
Ljud är något som uppstår i samma stund som det skapas!


Utloggad Plinka

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 000
  • Peace, Love and Missunderstanding
    • Visa profil
    • YogaDansa
Snyggt! Det är något visst med dragspel, och gypsy-influerad musik har alltid något melankoliskt över sig. Du skulle haft typ Arja Sajonma att sjunga, eller någon med finlandssvensk dielekt ;)
Skulle också kunna tänka mig en duett med både en man och en kvinna! Spännande att se vart det barkar!
Plinkar på en låt...


Utloggad Henric

Snyggt! Det är något visst med dragspel, och gypsy-influerad musik har alltid något melankoliskt över sig. Du skulle haft typ Arja Sajonma att sjunga, eller någon med finlandssvensk dielekt ;)
Skulle också kunna tänka mig en duett med både en man och en kvinna! Spännande att se vart det barkar!

Tack!  :P Mycket kul projekt detta! Kan berätta att jag idag i min hand har en text på svenska skriven av en flitig textförfattarinna som är uppväxt utmed gränsen mellan Finland och Ryssland och hon har försökt att översätta vad som sjöngs på sådan här musik i hennes barndom - texten är mycket bra! Har även kontaktat en violinist och överväger att byta ut slidegitarren mot spansk gitarr för jag tror att kombon spansk gitarr, dragspel och violin skapar mera "gypsy" karaktär.... fortsättning följer!
Ljud är något som uppstår i samma stund som det skapas!


Utloggad Henric

Projektet går framåt och drar mot dansbandslåt! Var ju inne på slidegitarr men tycker att med denna vackra text, skriven av Maritha Johansson (ca 700 låtar i bagaget) är för smäktande och vacker, blir nog lite dragspel och kör som ska spelas in till helgen!
Synpunkter på mix så här långt?
Ljud är något som uppstår i samma stund som det skapas!


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Lät bra med kombinationen akustisk gitarr, fiol och dragspel vid gränsen mellan finland och ryssland.
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad pxm

  • Strängsnubblare.
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 166
  • Jag har målat av min Jazzmaster !!
    • Visa profil
    • johanpaxom
Låter helt rätt i mina lurar, precis som du beskrivit att du vill att det skall låta.
Fina insatser på instrument och sång. Jag gillar mixen också.
Du är duktig musiker.

mvh
"French Rock is like english wine" (John Lennon)
https://www.facebook.com/groups/JazzTheoryForum/


Utloggad Henric

Lät bra med kombinationen akustisk gitarr, fiol och dragspel vid gränsen mellan finland och ryssland.

Blir dragspel och slideguitar som det ser ut nu.... :P
Ljud är något som uppstår i samma stund som det skapas!


Utloggad Henric

Låter helt rätt i mina lurar, precis som du beskrivit att du vill att det skall låta.
Fina insatser på instrument och sång. Jag gillar mixen också.
Du är duktig musiker.

mvh
Tack för det, värmer i ett spelmanshjärta!  :wub:
Ljud är något som uppstår i samma stund som det skapas!


Utloggad Henric

Spelat in dragspelet idag...imorgon blir det körinspelning, tjejröst! Bokat en slidegitarr också sen är det nog snart klart!  :rolleyes:
Ljud är något som uppstår i samma stund som det skapas!


Utloggad Plinka

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 000
  • Peace, Love and Missunderstanding
    • Visa profil
    • YogaDansa
Snyggt med dragspelet! Balans och mix låter finfint. Shit vad mycket dansbandskaraktär den fått sen sist, men det var väl tanken?  :)
Plinkar på en låt...


Utloggad Henric

Snyggt med dragspelet! Balans och mix låter finfint. Shit vad mycket dansbandskaraktär den fått sen sist, men det var väl tanken?  :)

Egentligen inte från början, men text och karaktären på sångaren gör ju att det låter "dansband". Jag gillar texten, har blivit bra! Idag ska kören spelas in...sen en slide i början på veckan...
Ljud är något som uppstår i samma stund som det skapas!


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Sorry att jag ledde dig in i dansbandsfållan, finskt dansband blev det.
Det här är bra som en sån låt.

Mixen får du titta mera på. Spontant tycker jag det låter bra men... det finns en trumma som tar massor av energi från alla andra instrument och sången. Den finns i de lägre frekvenserna och i nuvarande lyssning har den mycket mer energi än basgitarren. Du ska hitta vilken eller vilka trummor förutom kicken, som ligger i de lägre frekvenserna och tygla de andra så att de hörs utan att de stjäl all energi från alla andra.

Är det en vänsterhänt trummis? Som lyssnare från dansgolvet hör jag oftast hi-hat:en till höger och pukorna till vänster.

Den som är värst ligger ute till höger och är troligen största golvpukan! Kan du manuellt eq:a om den så att den låter men inte dundrar och bumlar, så kanske det är det enda som behövs.
« Senast ändrad: 13.10.2013, 11:33:43 by MaxB »
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Henric

Sorry att jag ledde dig in i dansbandsfållan, finskt dansband blev det.
Det här är bra som en sån låt.

Mixen får du titta mera på. Spontant tycker jag det låter bra men... det finns en trumma som tar massor av energi från alla andra instrument och sången. Den finns i de lägre frekvenserna och i nuvarande lyssning har den mycket mer energi än basgitarren. Du ska hitta vilken eller vilka trummor förutom kicken, som ligger i de lägre frekvenserna och tygla de andra så att de hörs utan att de stjäl all energi från alla andra.

Är det en vänsterhänt trummis? Som lyssnare från dansgolvet hör jag oftast hi-hat:en till höger och pukorna till vänster.

Den som är värst ligger ute till höger och är troligen största golvpukan! Kan du manuellt eq:a om den så att den låter men inte dundrar och bumlar, så kanske det är det enda som behövs.
Måste i såna fall rent logiskt vara någon av pukorna, inget jag reagerat över, men ska ha detta i åminnelse när jag gör dom sista justeringarna....samtidigt sitter mycket av beguinn feelingen i just pukorna...tack för kommentaren! :wacko:
Ljud är något som uppstår i samma stund som det skapas!


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Sorry att jag ledde dig in i dansbandsfållan, finskt dansband blev det.
Det här är bra som en sån låt.

Mixen får du titta mera på. Spontant tycker jag det låter bra men... det finns en trumma som tar massor av energi från alla andra instrument och sången. Den finns i de lägre frekvenserna och i nuvarande lyssning har den mycket mer energi än basgitarren. Du ska hitta vilken eller vilka trummor förutom kicken, som ligger i de lägre frekvenserna och tygla de andra så att de hörs utan att de stjäl all energi från alla andra.

Är det en vänsterhänt trummis? Som lyssnare från dansgolvet hör jag oftast hi-hat:en till höger och pukorna till vänster.

Den som är värst ligger ute till höger och är troligen största golvpukan! Kan du manuellt eq:a om den så att den låter men inte dundrar och bumlar, så kanske det är det enda som behövs.
Måste i såna fall rent logiskt vara någon av pukorna, inget jag reagerat över, men ska ha detta i åminnelse när jag gör dom sista justeringarna....samtidigt sitter mycket av beguinn feelingen i just pukorna...tack för kommentaren! :wacko:

Eftersom pukorna ska höras, kan du göra som jag föreslog
. Men ha inte kvar pukorna i de frekvenser som basgitarr och kick behöver. De behöver dessa frekvenser för att kunna leverera sin energi. Om pukorna ska höras och du vill ha kvar dem i de lägre frekvenserna - är du tvungen att, som du redan gjort sänka volym på sång, dragspel och basgitarr mer än du egentligen vill, för att inte mätarna ska visa rött. Jag tror övriga instrument redan nu har lägre volym än de ska ha i helheten!

Men jag har inte bästa högtalarna så du får hoppas att andra som kan det här ger bättre förklaring eller frikänner pukorna!  :lol:
« Senast ändrad: 13.10.2013, 13:42:54 by MaxB »
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad bjurte

  • Hare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 773
  • You can run,butYou cant hide
    • Visa profil
  • Soundcloud: bjurte
Gillar kompet och rythmerna mycket, men tycker nog inte att Dansbands-sången passar in riktigt till resten av musiken..
Vill höra lite mer 'Rasp' i rösten.. ;)
Bjurte the artist formerly known as Uriah.
http://soundcloud.com/bjurte


Utloggad Henric

Gillar kompet och rythmerna mycket, men tycker nog inte att Dansbands-sången passar in riktigt till resten av musiken..
Vill höra lite mer 'Rasp' i rösten.. ;)

Jag tycker att han sjunger med bravur!  :wub:
Ljud är något som uppstår i samma stund som det skapas!


Utloggad Henric

Nu är kören på plats - har fått en slidegitarr också av en polare, den ska jag försöka mixa in så småningom!  :rolleyes:
Ljud är något som uppstår i samma stund som det skapas!


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Hör att pukorna fortfarande bumlar där ute och jag noterar att ingen annan verifierat att det kan innebära ett problem, som gärna korrigeras.
Inte heller nån som säger att det inte är ett problem.

Det innebär
a) att jag är den enda som ser ett problem där. Eller så betyder det
b) att jag är den enda som ids kommentera det med goda intentioner.  B)
« Senast ändrad: 16.10.2013, 12:43:16 by MaxB »
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 631
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
Fin leadsång, men den saknar värme, är lite för "vass" nu tycker jag.
Förstärk övre basregistret/nedre mellanregistret på leadsången.
Kören tycker jag är lite för anonym, den kan gott höjas en aning i mixen.
Låten har hamnat åt dansbandshållet, men det låter kompetent och bra!
/Asti t.f. Värmekonsult  :rolleyes:
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten


Utloggad Henric

Sorry att jag ledde dig in i dansbandsfållan, finskt dansband blev det.
Det här är bra som en sån låt.

Mixen får du titta mera på. Spontant tycker jag det låter bra men... det finns en trumma som tar massor av energi från alla andra instrument och sången. Den finns i de lägre frekvenserna och i nuvarande lyssning har den mycket mer energi än basgitarren. Du ska hitta vilken eller vilka trummor förutom kicken, som ligger i de lägre frekvenserna och tygla de andra så att de hörs utan att de stjäl all energi från alla andra.

Är det en vänsterhänt trummis? Som lyssnare från dansgolvet hör jag oftast hi-hat:en till höger och pukorna till vänster.

Den som är värst ligger ute till höger och är troligen största golvpukan! Kan du manuellt eq:a om den så att den låter men inte dundrar och bumlar, så kanske det är det enda som behövs.

Ursäkta att jag inte hunnit svara, det är mycket nu!  ;) Den virtuella trummisen spelar på ridecymbalen och är högerhänt!
Har försökt att analysera dina synpunkter, kan inte höra något som ligger och rumlar från pukorna, testade och sänka dom något, men då forsvinner beguinnefeelingen...
Ljud är något som uppstår i samma stund som det skapas!


Utloggad Henric

Hör att pukorna fortfarande bumlar där ute och jag noterar att ingen annan verifierat att det kan innebära ett problem, som gärna korrigeras.
Inte heller nån som säger att det inte är ett problem.

Det innebär
a) att jag är den enda som ser ett problem där. Eller så betyder det
b) att jag är den enda som ids kommentera det med goda intentioner.  B)

Har använt ett komp från EZ drummer jazz och trumsetet EZ drummer Classic, som sagt jag har försökt att analysera din synpunkt, men kan inte hålla med...vad lyssnar du i? Hur är rummet du lyssnar i?

Jag har lyssnat i ett par Genelec 8260A med rumskalibrering, dessutom i ett par Yamaha HS-50 med tillhörande subwoofer, ett par
beyerdynamics hörlurar, inga märkvärdiga lurar, samt iphonen!

Hade varit intressant om någon annan lagt sej i denna diskussionen!  B)
Ljud är något som uppstår i samma stund som det skapas!


Utloggad Henric

Fin leadsång, men den saknar värme, är lite för "vass" nu tycker jag.
Förstärk övre basregistret/nedre mellanregistret på leadsången.
Kören tycker jag är lite för anonym, den kan gott höjas en aning i mixen.
Låten har hamnat åt dansbandshållet, men det låter kompetent och bra!
/Asti t.f. Värmekonsult  :rolleyes:

Har varit där och rotat på leadsången....håller med dej om att kören kan upp lite till! Låten har helt klart en dansbandstouch som heter duga!  :D Med denna melodin och text tror jag inte det hade blivit trovärdigt med värsta rocksången!?! Sen sticker den ut i dansbandsfacket genom att tex versen går i moll och refrängen i dur, tämligen ovanligt!
Ljud är något som uppstår i samma stund som det skapas!


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
vad lyssnar du i? Hur är rummet du lyssnar i?
Hade varit intressant om någon annan lagt sej i denna diskussionen!  B)

Håller med dig till 110%. Var är alla kompetenser? Jag lyssnar io lurar som inte är märkvärdiga men enligt mig är de bra. I dem hör jag nyanser och basen på ett sätt som jag tror är ganska autentiskt. Där välter mixen över åt höger då man hör golvpukan.

Fram ni andra och dödförklara mitt tips eller underbygg det med några ord.
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google