Kontrollrummet

Spela in instruktionsvideo

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Giannis

  • Det kretsar kring musik
  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 277
  • Sometimes You've Got To Give Up In Order To Win
    • Visa profil
    • Akoume
Jag kommer eventuellt göra ett antal tutorials/instruktionsvideos med fokus på ett par olika musikprogram. Bäst resultat borde jag få om jag först spelar in allt som händer på skärmen med hjälp av t.ex. SnagIt och senare klipper lite lätt i Vegas för att slutligen inportera videon till Sonar där jag talar in allt och eventuellt lägger musik.

Har jag tänkt rätt? Måste jag kanske spela in min egen röst under tiden jag visar saker på skärmen?

Jag skulle vara jätte tacksam om jag kunde få några kommentarer från er på forumet.
www.akoume.com


Utloggad tsmalmbe

Jag tror det blir "rättast" att du tar dina "screenshots", sen filmar du lite allmänt skräp, typ din hand som kör med musen etc. etc. utfyllnad (annars blir det tråkigt), sen sätter du dig bredvid datorn på nåt kasuellt sätt, och talar igenom ditt manuskript. Manuskriptet måste du skriva baserat på vad du egentligen gör (dina  screenshots). Spela in ditt tal så man ser dig (viktigt med människor i instruktionsvideon). Sen kan du använda  voice-spåret från materialet med dig, klippa ihop det med screenshotten, och det allmänna materialet. Fyll ut med musiken.

Jag gillade "trumskolan", länk finns i festivaltråd nummer 2.

ps. jag har aldrig gjort en instruktionsvideo, och endast sett sådana i bilskolan :) det kan vara jag har helt fel synpunkter!
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad Giannis

  • Det kretsar kring musik
  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 277
  • Sometimes You've Got To Give Up In Order To Win
    • Visa profil
    • Akoume
Det finns ingenting fel med synpunkter...

Själv har jag faktiskt sett ett flertal instruktions videos som enbart innehåller screenshots (dvs att man ser vad som händer på skärmen) men det stämmer det du säger om att det blir tråkigt utan det du kallar för utfyllnad. Jag får se om jag tar några bilder på mig själv vid datorn. Rakt av kan jag säga att det kanske skulle se bättre ut om jag inte tog med sådana bilder i och med att min setup helt enkelt inte ser tillräckligt "seriös" ut (inga hårdvarugrejjer eller mixer osv, jag har en ganska reguljär hemstudio).

Självklart ska det till ett bra manus för att det ska bli bra. Jag har ej heller någon kamera att filma mig själv med heller även om jag visserligen skulle kunna låna en så lättast blir det förmodligen att börja med screenshots och inspelat tal - och sedan lite musik mellan de olika delarna.

Tack för tipsen!
www.akoume.com


Utloggad tsmalmbe

det stämmer det du säger om att det blir tråkigt utan det du kallar för utfyllnad. Jag får se om jag tar några bilder på mig själv vid datorn. Rakt av kan jag säga att det kanske skulle se bättre ut om jag inte tog med sådana bilder i och med att min setup helt enkelt inte ser tillräckligt "seriös" ut (inga hårdvarugrejjer eller mixer osv, jag har en ganska reguljär hemstudio).

Tänk på att du kan låna kamera, och gå till någon som har "något mera seriöst", eller nån kommunal allmän studio etc, och spela in lite "utfyllnad". Vem fan vet att screenshotten är tagna, fast på skithuset :)
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad tbruce

  • Skostorlek: 45
  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 354
  • Riktiga syntar har stängningsknapp.
    • Visa profil
Rakt av kan jag säga att det kanske skulle se bättre ut om jag inte tog med sådana bilder i och med att min setup helt enkelt inte ser tillräckligt "seriös" ut (inga hårdvarugrejjer eller mixer osv, jag har en ganska reguljär hemstudio).
Kan du inte göra en poäng av det? "Kolla, det här är allt som behövs. En dator."


Utloggad Giannis

  • Det kretsar kring musik
  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 277
  • Sometimes You've Got To Give Up In Order To Win
    • Visa profil
    • Akoume
Jo, det är sant. Jag har faktiskt tänkt i liknande banor men tänker jag tillbaka hur jag lärde mig musikproduktion, inspelning och mixning så hade vi alltid hårdvara (inkluderat bandare). Sedan dess har jag alltid tänkt i termer om hårddvara när jag lärt mig olika musikprogram. Det känns som om det vore bra att peka på t.ex en hårdvarukompressor för att senare föra över konceptet till mjukvaran. Ett ännu bättre exempel vore kanske att ta en bandare - radikalt old skool kan hända, men det skulle kunna hjälpa de mesta nybörjarna.

Tack igen för kommentarerna, tsmalmbe!
www.akoume.com