Kontrollrummet

Laptopköp!

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Bysse

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 1
    • Visa profil
Jag tänkte köpa en laptop nu, främst för att göra musik på.

Jag tänkte lägga mig i 8-10000 kronors-klassen, o det ska helst va en PC.

Har ni några konkreta tips?

MVH

Bysse


Utloggad Zyan

  • Don Zyan
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 929
  • I´m the Z
    • Visa profil
En regel, håll dig borta från Acer.

Jag har en toshiba, och den har två år på nacken som fläkten har gett upp på. Passa på att fråga killen som serva vilka datorer han får in mest. Och det var en klar majoritet Acer.


Utloggad Puzzlät

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 185
    • Visa profil
    • www.danielhindrikes.se/
Jag kör HP med en AMD turion 64 processor, tycker det fungerar bra. Fläkten stimmar väl lite emellanåt men det går väl kanske inte att komma undan.


Utloggad Violiner

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 223
  • "Musicerande tekniker"
    • Visa profil
En regel, håll dig borta från Acer.

Jag har en toshiba, och den har två år på nacken som fläkten har gett upp på. Passa på att fråga killen som serva vilka datorer han får in mest. Och det var en klar majoritet Acer.

Jag skriver gärna under på varningen för Acer. Rena skiten.
Packard Bell finns också på min absolute NoNO-lista.
Och Dell ligger också på minus.

Jag har däremot goda erfarenheter av Fujitsu-Siemens, både burkarna och servicen. Det är vad jag skulle välja.
Tillbringar mer tid i elektroniklabbet/verkstaden med audioanalysatorer, oscilloskop, lödstation och kretssimulator än i studion...


Utloggad pirateKING

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 202
  • Rockstar in Japan
    • Visa profil
    • Pingvinfilm
http://www.dustin.se/DacsaPortal/?ProdID=5010098748

Där har du en jäkligt fet dator för ett mycket bra pris.
http://pingvinfilm.se


Utloggad funky monk

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 80
    • Visa profil
Är det inte billigare att köpa en laptop från tyskland? och i så fall från vilken hemsida?


Utloggad _Olsson

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 60
    • Visa profil
En regel, håll dig borta från Acer.

Jag har en toshiba, och den har två år på nacken som fläkten har gett upp på. Passa på att fråga killen som serva vilka datorer han får in mest. Och det var en klar majoritet Acer.

Jag skriver gärna under på varningen för Acer. Rena skiten.
Packard Bell finns också på min absolute NoNO-lista.
Och Dell ligger också på minus.

Jag har däremot goda erfarenheter av Fujitsu-Siemens, både burkarna och servicen. Det är vad jag skulle välja.


Håller med. Jag har själv en Fujistu Siemens med Intel Pentium´& 1 gb ram. Funkar utan problem.


Utloggad ynot

  • vatten
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 829
  • i missed u
    • Visa profil
    • vassmusic.com
beror lite på vilket daw du vill köra.. eller rättare sagt kör du protool eller funderar på att göra det är det dell eller hp som gäller .. kolla på digis sida i så fall vilka som är godkända.
har en gamal acer till kontakt med mera SOM FUNKAR SKIT BRA MEN DET ÄR EN SINGEL CORE .. FÖR DE PRNGARNA DU ÄR VILLIG  att spendera får du en dual core med 2 gig ram om du kolla price runner  lite ingående.
skulle nod rekomendera en dell. min stationära funka helt smärtfritt 1 år o still going strong.. är du student finns det rabbater på dell ...d v s högskole studerande..


ha det gott o lycke till ...  ynot
att leva är att dö


Utloggad Finito

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 6
  • Tjohej
    • Visa profil
http://www.dustin.se/DacsaPortal/?ProdID=5010098748

Där har du en jäkligt fet dator för ett mycket bra pris.


Beställde den nu :)
+ 1Gb ram minne till :)

Tack för ett bra tips
Ljudtekniker/Tv tekniker YLE


Utloggad hegobald

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 181
  • Riktiga syntar har trägavlar.
    • Visa profil
Köp en Mac Book och intsllera XP eller Vista också.. ;) http://store.apple.com/Apple/WebObjects/swedenstore.woa/wa/RSLID?mco=32B42242&nclm=MacBook


Mest buller för korvörena (bang 4 the bucks)  :wub:


Utloggad SYNTH

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 262
    • Visa profil
Köp en Mac Book och intsllera XP eller Vista också.. ;) http://store.apple.com/Apple/WebObjects/swedenstore.woa/wa/RSLID?mco=32B42242&nclm=MacBook


Mest buller för korvörena (bang 4 the bucks)  :wub:

Lite för liten skärm vill har större själv men det är nog inge tokig dator! Har kikat på den. :)
« Senast ändrad: 13.05.2007, 17:37:49 by SYNTH »


Utloggad Osse

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 520
    • Visa profil
http://www.dustin.se/DacsaPortal/?ProdID=5010098748

Där har du en jäkligt fet dator för ett mycket bra pris.

Hur mycket väsnas fläkten från denna?
Priset är ju ganska intressant för den prestandan B)


Utloggad Jakob med k

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 2
    • Visa profil
Ursäkta en dator-okunnig men musikintresserad.
En processorhastighet på 2 GhZ, är det tillräckligt för att undvika hack, oväsen och allmänt störigt beteende från datorn? Kör en stationär dator med cubase SX3 med högre processorhastighet (tror jag) som brukar klara cirka 20 spår innan det blir trubbel.


Utloggad tsmalmbe

Ursäkta en dator-okunnig men musikintresserad.
En processorhastighet på 2 GhZ, är det tillräckligt för att undvika hack, oväsen och allmänt störigt beteende från datorn? Kör en stationär dator med cubase SX3 med högre processorhastighet (tror jag) som brukar klara cirka 20 spår innan det blir trubbel.


Stirra dig inte blind på "hastigheten". Du kan inte jämföra en Pentium 4 på 2GHz med en Pentium M på två GHz (som ett exempel). Dessutom varierar det mellan tillverkare (AMD/Intel). Dessutom finns det både dualcore, core dua och HT (hyperthreading) inblandat. Jiihaa, enkelt som dubbla dörrar.

Konkret: Jag har en laptop med Pentium M 2GHz. Med den spelade jag in 4 spår tillika, och hade 20-tal spår vid uppspelning. Problemet var aldrig processorn, utan närmast disken.

Mer hittar du om du gör en sökning på "dell" här på KR.
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad Jakob med k

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 2
    • Visa profil
Ok. Tack för lektionen!
Skulle du rekommendera laptopen som nämns här ovan?