Jonny Winter var den som först började lira progressiv blues.
Man använder Rock trummor och kompet är mer utbyggt och blandat med skalan.
Det här är INTE ett försök att lira som Winter utan bara att skapa progressiv blues i allmänhet.
I progressiv blues spelar man oftast andra skalor än bluesskala, använder man den brukar man
den utökade (extended bluesscale.) Den behöver man inte kunna för att spela med här.
Jag har ett komp och en grund till en 8 takters blues här.
Reharmoniseringen är min egen liksom melodin.....
Söker bassist, gitarrist, saxofonist ,munspel orgel och någon som spelar bas....
Allt - alla är välkomen till detta projektet..

Bluesen låter mer komplicerad än vad den egentligen är....
kan du bluesskalan i A, eller en mollpenta, så klarar du dig....

(Jag använder den utökade Bluesskalan i den här filen för leadgitarren, men det
behövs inte och så är den litet trixig att använda.)
Är vi tre st., eller fler, som vill lira litet räkor och leka bluesdogs kan vi ta två och
efter ett tag fyra repriser, sedan två var igen (så att alla får börja sitt lick en gång var.)
så det blir litet trad. gunfight (C&R) i den här bluesen.
Det vore häftigt och roligt...

Voff, voff !!!! YYYYYYYYYYYYYYYYlllllllllllll
llllllllllllllll !!!!!!
Det här är några repriser bara, i början och slutet med en liten melodi
jag tänkte vi kunde ha som tema/head i bluesen...Improvisationen klipper jag gärna
bort och lämnar plats för den som vill spela.

Den ligger bara där för att jag blev nyfiken att lira till denna blues..

Jag håller på med ett annat projekt också och det får gå före det här projektet
men när jag kan vill jag lägga tid på detta. jag brukar rehamonisera och spela
blues för att koppla av och vila mig. Vila mig från musiken litet,,,då blir det blues!!!

Jag vill prova att mixa denna gången !!!

Någon kanske vill yla om jag spikar ihop en text ??? Eller någon annan som
har litet blueslyrik till över ??? Jag vill att lyriken skall passa bluesens melodi som spelas i början
innan improvisationen börjar..
Jag hör det nu när jag lyssnar på denna, den hade gjort sig bättre i swing, eller hur ?????
Och med litet 13 ackord och en ii-V7 i turnarounden,,,, men - nej då blir det ju jazz/jump blues......
och det är inte alltid lätt att få till ett bra sväng...

(tycker jag)
Undrar instrumentens instrumentens volym, panning och eq ???
och,,tja -hela mixen ?? arret ?? och själva reharmoniseringen ??? Det är bland det mest roliga
och spännande som finns att göra i det jag hittills upptäckt inom musikens värld.....
Jag använder Bluesseventh´s med #9:a, bluesen går i A och lunkar fram i 80 bmp 4/4.
Det blir ett enkelt och snabbt collab. Melodi och komp är ju redan färdigt.
Nåväl, här är skissen;
Edit;
Spelade en brygga i litet annan rythm, med sekundundära dominanter samt dess diatoniska
(till Amaj7) ackord, för att få något som bryter bluesvampen. Den ligger på slutet alldeles innan
låten återgår till sin vanliga vamp med dess head..Ingen fara - den vanliga bluesskalan i A fungerar
över brygggan också.