Kontrollrummet

MaxB - In My World

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Film med vår nya familjemedlem tonsatt med nuvarande version av låten från 17/9.
Känns som lite feel good-musik på slutet med ||: "This is where you wanna be" :||
Hoppas få tid att fortsätta med låten i helgen som kommer.
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Gurano

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 190
    • Visa profil
Tycker att det låter bra - en skön låt med skön feeling rakt igenom. Men trummorna låter lite längre bort än de borde då guran ligger ganska nära, tycker jag.

/Gurano
Kör hårt - så länge det ryker!


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Fin video,barn och hund lekandes,mycket fint.Och jizes vad jag saknar min Border Collie då jag ser det här..

Jag tycker du har fått till en bra dänga här Max.

Det enda som jag skulle vilja ändra är att du varvar plåtguran med den snygga Ibanez acken du har..Alternativt låt Ibanezen komma in efter en stund och ta över fram till rockpartiet där du byter Ibanezen mot en fet strata som kompar ditt snygga solo och körerna på slutet..

Lite tankar från norr och inget att fräsa ned i myllan.Jag tycker det blir för mycket plåt då den kompar likadant genom hela låten.Skulle det växla mellan olika gitarrljud strukturerat så tror jag att det blir en skönare lyssning,men jag vet inte som sagt,svaret har du.

Mike


Utloggad Altsax

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 818
  • Musiken är lycka :-)
    • Visa profil
    • Spellista youtube
Den här låten blir bara bättre och bättre!
 :wub:

Det är inmixningen av trummorna jag funderar över, möjligen kan inmixningen förbättras

Jag har börjat tycka att lyfta fram trummor på ett bra sätt är bland det svåraste, det är inte bara lägga på en kompressor vilken som helst och höja allt mellan 200 och 50 med 3db, de där rackarna är ju "all over the place" för att citera Daniel.
Alltså kan jag inte ge några råd om hur, bara att.

Mycket bra lirat och sjunget överallt!

/Josef


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Tycker att det låter bra - en skön låt med skön feeling rakt igenom. Men trummorna låter lite längre bort än de borde då guran ligger ganska nära, tycker jag.

Ska ju absolut göra om mixen då jag hunnit göra lite mer.

Fin video,barn och hund lekandes,mycket fint.Och jizes vad jag saknar min Border Collie då jag ser det här..
Jag tycker du har fått till en bra dänga här Max.
Det enda som jag skulle vilja ändra är att du varvar plåtguran med den snygga Ibanez acken du har..Alternativt låt Ibanezen komma in efter en stund och ta över fram till rockpartiet där du byter Ibanezen mot en fet strata som kompar ditt snygga solo och körerna på slutet..
Lite tankar från norr och inget att fräsa ned i myllan.Jag tycker det blir för mycket plåt då den kompar likadant genom hela låten.Skulle det växla mellan olika gitarrljud strukturerat så tror jag att det blir en skönare lyssning,men jag vet inte som sagt,svaret har du.

Barn hundar och djur är vinnande koncept. Jag gillar!
Bra idé med gitarrbyte. Flera har varit inne på att ersätta den med en gitarr som låter bättre men andra har önskat den loopad men i så fall blir den ännu mer speciell... Jag tror på din idé och kommer kanske dra den dit, för det låter fiffigt. Har nya strängar som väntar på att sättas på Ibanez'en men jag har inte kommit dit ännu, borde egentligen göra det först...

Den här låten blir bara bättre och bättre!
Det är inmixningen av trummorna jag funderar över, möjligen kan inmixningen förbättras
Jag har börjat tycka att lyfta fram trummor på ett bra sätt är bland det svåraste, det är inte bara lägga på en kompressor vilken som helst och höja allt mellan 200 och 50 med 3db, de där rackarna är ju "all over the place" för att citera Daniel.
Alltså kan jag inte ge några råd om hur, bara att.
Mycket bra lirat och sjunget överallt!

Ja, trummorna bör vara kraftfullare och nyanser av trummorna i början bör komma fram bättre. Där spelas de lite som på Hansson & Karlsson-musik från förr, alltså där i början av trumspelet men det kommer inte alls till sin rätt i den här mixen. Blir lite svårt att ta fram men jag ska försöka. Annars får det bli en till, helt annan låt i 93bpm som använder samma trummor och är uppbyggd runt trummorna istället. Så sköna är trummorna!
« Senast ändrad: 21.09.2013, 10:39:23 by MaxB »
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Marruschkka

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 677
  • Är det bra så är jag på!
    • Visa profil
Mysig låt, du sjunger skönt och lagom raspigt så det river till lite i en, feel-goodmusik med gullig hund som spritter av liv.

Fram lite med trummorna som andra och du själv är inne på, så är den här komplett.

Gillas :D

/Marre
https://soundcloud.com/tokstollan


Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 631
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
Skön låt med bra text byggd på en klassisk harmoniföljd! Bra sång!
Resonatorgitarren låter lite torr och avhuggen i början...kanske bättre med en vanlig gitarr..?
Trummorna låter lite tunna och "ploppiga" - gärna lite "varmare" ljud och upp i mixen.
Snyggt i slutet när det kommer in lite fler instrument. Gillar maj-ackordet!  :)
/Asti t.f. Majtalare
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten


Utloggad Girly

Det är nåt med harmisarna i versen som får mig att tänka på the Korgis/Everybody's got to learn sometime... eller så är jag, om möjligt  :blink:, lite lätt felkopplad så här mitt på en söndag  :rolleyes:
Riktigt skön lyssning!  :)
/Girly
Spotify - Heartbeat Inverted *** SoundCloud - Lena Lannergren *** YouTube - Lena Lannergren


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
Påminner om While my guitar gently weeps. Majdelen är läcker. Stämmor här helt ok men för svaga i mixen. Bryter bra mot riffet i verserna. Fint g-solo, skulle kunna vara renodlat d:o. Slutet verkar inte musikerna överens om, gitarristen vill slut på dur och de övriga på moll.  :o :D
Skön låt. Hänt mycket sen sist.
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Mysig låt, du sjunger skönt och lagom raspigt så det river till lite i en, feel-goodmusik med gullig hund som spritter av liv.
Fram lite med trummorna som andra och du själv är inne på, så är den här komplett.

Haft svårt att få tid till mixen men igår kväll. Trummorna är ännu bättre med mer volym nu

Skön låt med bra text byggd på en klassisk harmoniföljd! Bra sång! Resonatorgitarren låter lite torr och avhuggen i början...kanske bättre med en vanlig gitarr..? Trummorna låter lite tunna och "ploppiga" - gärna lite "varmare" ljud och upp i mixen.
Snyggt i slutet när det kommer in lite fler instrument. Gillar maj-ackordet!  :)

Har spelat om dobron där den inte är så avhuggen i början. Har svårt att ersätta den med annan gitarr men fortsättning följer...
Trummor upp i mixen men har inte hittat "varmare"-knappen  :unsure:
Fmaj, Cmaj är en fin kombination.

Det är nåt med harmisarna i versen som får mig att tänka på the Korgis/Everybody's got to learn sometime... eller så är jag, om möjligt  :blink:, lite lätt felkopplad så här mitt på en söndag  :rolleyes:

Jag får kolla upp den, hade ingen koppling då jag gjorde den här låten. Tack!

Påminner om While my guitar gently weeps. Majdelen är läcker. Stämmor här helt ok men för svaga i mixen. Bryter bra mot riffet i verserna. Fint g-solo, skulle kunna vara renodlat d:o. Slutet verkar inte musikerna överens om, gitarristen vill slut på dur och de övriga på moll.  :o :D
Skön låt. Hänt mycket sen sist.

Ja, här hittar du en till influens, som jag också hört i mitt huvud, då jag arbetat med låten.
Stämmorna är nu högre i mixen - saknar dock en högsta stämma, som jag vill lägga då jag hinner.
Placerat gitarrsolot efter sångdrivet på sista delen men där behöver jag raffinera, mera...
Dur och moll vet jag inte vad du menar, gärna en förklaring om det är något jag kan arbeta bort?  :unsure:
Tusan också, nu förstår jag.. Oops, du har så rätt. Ska ses över i framtidigen... Tack för det örat! Gott!
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Bättrat mixen med trummorna avsevärt! De sjunger nu mycket mer än tidigare.
Har spelat om resonatorgitarren i hela låten - dock fortfarande inte en loop - som några så förtjänstfullt tipsat om.
Höjt körerna i sista refrängen (PF - Welcome to the machine-influens). Höjt slidegitarr-körstämmorna (Stairway to heaven-influens) i sista delen.
Bättrat basspelet, där den tidigare liksom stannade upp men inte eq:at den för tyngre bas - som några tipsat om.
Spelat om orgeln på sista delen.
Förlängt slutet, så att sången kommer först och solot sen (kanske bara jag som hör men solot kommer genomgående några ms för tidigt).
[mp3=200,20,0,left]http://max.shivas.se/music/MaxB_InMyWorld_20130923.mp3[/mp3]

Ska göras:
Ta bort otäcka P-ljud i början, i nuvarande sång
komplettera med akustisk stålsträngad från 100.
Komplettera med elgitarrkomp från 170, i sista delen av låten.
Mer sång eller körsång på sista delen?
Vad mer?
Tacksam för fler tips
Tacksam för påminnelse om sånt jag glömt, som jag redan fått tips om!
« Senast ändrad: 24.09.2013, 07:40:40 by MaxB »
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Plinka

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 000
  • Peace, Love and Missunderstanding
    • Visa profil
    • YogaDansa
Shit, vilken förändring! Är det ens samma låt?  :P
Jamen det är ju riktigt snygga förändringar du gjort, trummorna, gitarrerna, och din sång är ännu coolare ;)
Gillar soundet :)
Plinkar på en låt...


Utloggad Roffe H

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 777
    • Visa profil
Oj, oj, oj här har det hänt grejer. Sköna trummor och bas, passar som... i handsken.  :) Det andra liret är också dejligt, tycker också det börjar luta åt "My Guitar Gently Weeps" nu. Snyggt jobbat Max och trummis!  :D
/Roffe H
Sjunger och spelar gitarr, bas, tenorsax och lite fiol (folkmusik). Är inte med i någon orkester sitter på kammaren och gör egna inspelningar med logic, ibland använder jag bakgrunder från BiAB (mest när det gäller jazz)


Utloggad Tokai

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 139
    • Visa profil
MaxB
Härliga klassiska tongångar! Gillar kören som ligger perfekt där i bakgrunden. Slutsolot är snyggt.
Kanske behövs nåt som bryter av i låten, nåt annorlunda? T.ex halvera tempot några takter före ett stick eller före refr? Du sjunger coolt men kunde kanske dra ner på "disten" nångång nånstans? Likheter? Kanske White room med the Cream?


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Sicket läckert guraljud du fått till på solot :wub:
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Lazarus

  • Gäst
Kanonbra. Gillar speciellt Pink Floyd harmonierna i refrängen.

Dock blir jag inte riktigt kompis med trummorna ......  speciellt soundet då. Jag skulle vilja att dom lät lite mera "rum" och inte så närmickat om du förstår vad jag menar.

Mvh
Lazarus


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Shit, vilken förändring! Är det ens samma låt? Jamen det är ju riktigt snygga förändringar du gjort, trummorna, gitarrerna, och din sång är ännu coolare ;)
Gillar soundet :)

Tack, gillar också!  :P

Oj, oj, oj här har det hänt grejer. Sköna trummor och bas, passar som... i handsken.  :) Det andra liret är också dejligt, tycker också det börjar luta åt "My Guitar Gently Weeps" nu. Snyggt jobbat Max och trummis!  :D

"While my guitar gently weeps" har dykt upp i mitt huvud också, då jag lyssnat och visst är trumspelet läckert.

Härliga klassiska tongångar! Gillar kören som ligger perfekt där i bakgrunden. Slutsolot är snyggt.
Kanske behövs nåt som bryter av i låten, nåt annorlunda? T.ex halvera tempot några takter före ett stick eller före refr? Du sjunger coolt men kunde kanske dra ner på "disten" nångång nånstans? Likheter? Kanske White room med the Cream?

Modifierat kören lite, gjort den mer personlig, hoppas det inte försämrar. Kompletterat "slidekören" på sista delen med tre röster i en sångkör också.
Lagt slutsolot rätt i kvällens mix (låg några millisekunder för tidigt i förra versionen). Tänker inte lägga in något som bryter av i låten. Disten i sången är påtaglig och jag har problem att komma tillrätta med den. Finns dels en press från micpreampen dels från Cubase kompressor på det spåret.
White room har jag inte hört så den får jag kolla upp.

Sicket läckert guraljud du fått till på solot :wub:

Nu ännu läckrare gitarrljud, då grejerna kommer rätt!  B)

Kanonbra. Gillar speciellt Pink Floyd harmonierna i refrängen.
Dock blir jag inte riktigt kompis med trummorna ......  speciellt soundet då. Jag skulle vilja att dom lät lite mera "rum" och inte så närmickat om du förstår vad jag menar.

Jag gillar också kör-idéerna på slutet, som flirtar med både PF och LZ. Trummorna har jag inga problem med. Gillar soundet och drivet i spelet. Kanske de skulle bli bra med mer rum också men jag är glad och nöjd som de är nu.
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Ny version ikväll.
[mp3=200,20,0,left]http://max.shivas.se/music/MaxB_InMyWorld_20130925.mp3[/mp3]
Fixat
Försökt ta bort P-ljud i början, i nuvarande sång
Fixat trumfills i breaken istället för tidigare mono-virveln.
Dragit upp volymen på pianospelet.
Mer sång och körsång på sista delen!
Vad mer?
INTE kompletterat med akustisk stålsträngad från 100 ännu.
INTE kompletterat med elgitarrkomp från 170, i sista delen av låten ännu.
Tacksam för fler tips.
Tacksam för påminnelse om sånt jag glömt, som jag redan fått tips om!
« Senast ändrad: 25.09.2013, 23:46:31 by MaxB »
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Rattlesnake

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 522
    • Visa profil
Jag har smugit in saker som kan ge kopplingar till minst tre låtar från 70-talet.

[
Hm. Svårt. Jag chansar på elbas, elgitarr och Joe Cocker! ;)

Gillar det här i sin helhet. Mastigt, men inte överarbetat (ännu). Gillar när det nästan blir övermättat i partiet "this is where we..."

Är ingen riktig kompis med trumljudet. Visst är det snärtigt och tydligt men jag tycker det låter lite för överprocessat, för långt ifrån akustiskt sound.

Basen är mäktig. Låter plektrumspelad Rickenbacker med otrolig jämnhet i tonerna. Gissar att det är plugg.

Majackordet och körerna är snygga. Ser att du skriver om pianospel och konstaterar att det har jag inte ens tänkt på... Lyssnar igen och hör det. Tja. Tycker nog egentligen att det borde ha en egen roll och inte bara stödja.

Dobro eller inte... Kanske skulle låta den ha en mindre bärande roll efter trummorna kommer in, och istället ha en mer välljudande acke, som andra varit inne på. Egentligen låter ju en Dobro bara som en väldigt dålig acke, och känns så att spela på också. Låter bäst på bild, tycker jag.  :ph34r:
DON'T PANIC


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Jag har smugit in saker som kan ge kopplingar till minst tre låtar från 70-talet.
Hm. Svårt. Jag chansar på elbas, elgitarr och Joe Cocker! ;)
Gillar det här i sin helhet. Mastigt, men inte överarbetat (ännu). Gillar när det nästan blir övermättat i partiet "this is where we..."
Är ingen riktig kompis med trumljudet. Visst är det snärtigt och tydligt men jag tycker det låter lite för överprocessat, för långt ifrån akustiskt sound.
Basen är mäktig. Låter plektrumspelad Rickenbacker med otrolig jämnhet i tonerna. Gissar att det är plugg.
Majackordet och körerna är snygga. Ser att du skriver om pianospel och konstaterar att det har jag inte ens tänkt på... Lyssnar igen och hör det. Tja. Tycker nog egentligen att det borde ha en egen roll och inte bara stödja.
Dobro eller inte... Kanske skulle låta den ha en mindre bärande roll efter trummorna kommer in, och istället ha en mer välljudande acke, som andra varit inne på. Egentligen låter ju en Dobro bara som en väldigt dålig acke, och känns så att spela på också. Låter bäst på bild, tycker jag.  :ph34r:

Tre rätt, ett fel!  B)
Bra att det inte är överarbetat... ännu.
 :wub: :wub: :wub: Basen är mäktig. Låter plektrumspelad Rickenbacker med otrolig jämnhet i tonerna. Gissar att det är plugg.  :wub: :wub: :wub:
Här var det ett fel - ingen plugg. Det bästa är att det är du som skriver så här gällande basen! Det är ju jag ju, med min basgitarr.  :P
Pianot är tydligare här men har fortfarande simpel plugg för det ljudet. Kanske bättre att använda en bra plugg, om processorn klarar det.
Vet inte hur jag kan ge pianot en egen roll. Kan nog bara kompa på piano.
Jag funderar fortfarande på när stålsträngad akustisk gitarr ska in och troligen ska den bara komplettera resonatorgitarren inte ersätta.
Resonator låter bäst på bild  :angry: Håller inte med men det låter roligt.   :lol:

En del återstår att göra...
« Senast ändrad: 26.09.2013, 12:58:42 by MaxB »
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad hogge

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 353
  • Family Guy!
    • Visa profil
Har inte läst alla kommentarer, och bara lyssnat på låten i trådhuvudet, och dessutom på kassa laptophögtalare.. Men låten griper tag i mig. Sången sitter som en fläskläpp, texten är välskriven och spelet är galant..
En riktigt skön liten dänga helt enkelt.
HOGGEZ ORKESTEr http://www.facebook.com/hoggez


Utloggad Jocke

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 4 408
    • Visa profil
Det är så snyggt , Max! :)

Har gillat denna från första trevande försöket - riktigt sköna grejer. Kören, gitarrstämmorna och solot är underbara! :) Några detaljer bara:

Tycker cymbalen vid 49/50 ska få klinga ut.
Vid 54 händer något skumt och det försvinner diskant. Händer igen vid 99. Det är nog samma cymbal som ger den där effekten...???
https://soundcloud.com/jockepocke-1


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Har inte läst alla kommentarer, och bara lyssnat på låten i trådhuvudet, och dessutom på kassa laptophögtalare.. Men låten griper tag i mig. Sången sitter som en fläskläpp, texten är välskriven och spelet är galant..
En riktigt skön liten dänga helt enkelt.

Som en fläskläpp vare!  :lol:

Det är så snyggt , Max! :) Har gillat denna från första trevande försöket - riktigt sköna grejer. Kören, gitarrstämmorna och solot är underbara! :) Några detaljer bara: Tycker cymbalen vid 49/50 ska få klinga ut.
Vid 54 händer något skumt och det försvinner diskant. Händer igen vid 99. Det är nog samma cymbal som ger den där effekten...???

Jag får kolla upp det där med diskant och cymbalen. Har inte tänkt på den och vet inte om jag noterat det omedvetet..  :unsure:
Innan jag hann läsa era svar har jag lagt in stålsträngade Ibanez-gitarren från vers två men vet inte om det är så här den ska in? Har samtidigt dragit ner på resonatorgitarren där Ibanezen spelar...


Ny version ikväll.
[mp3=200,20,0,left]http://max.shivas.se/music/MaxB_InMyWorld_20130926.mp3[/mp3]
Vad mer?
INTE kompletterat med elgitarrkomp från 170, i sista delen av låten ännu. Det är tjockt där redan  B)
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Jag är främst imponeraqd av din vilja till perfektionism. Du vet exakt hur du vill att det ska låta och strävar hela tiden efter det målet - imponerande tycker jag.  :)
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad Sigmunds

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 168
    • Visa profil
    • Ødemark
Kul låt MaxB, helt klart referanser til det ene og andre her  :) Mye spennende som skjer..

Har ikke lest hele tråden, men det er sikkert nevnt, trommene er det som stör meg. De låter altfor hardt, for mye papplyd. Håper den endelige versjonen kommer med mer naturlige trommer.


Utloggad pxm

  • Strängsnubblare.
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 166
  • Jag har målat av min Jazzmaster !!
    • Visa profil
    • johanpaxom
Den här blev ju riktigt kanonbra, alltså, MaxB !!!!!
Jag är glad över att du fortsatte på den här....

mvh
"French Rock is like english wine" (John Lennon)
https://www.facebook.com/groups/JazzTheoryForum/


Utloggad Tokai

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 139
    • Visa profil
Nu när jag lyssnar igen upplever jag solot inte som en slutgrej, dvs inte så mycket ös av allting utan mer som som ett snyggt solo i låten,  för att efterföljas av en ny vers/refr som är lite mer dämpad, som i början och sen sluta där. Idé?
Håller nu nog med andra att dobron inte kanske passar som kompgura, låter lite bufflig tycker jag. Som ett andra instrument tillsammans med elgura eller akke vore bättre.
Men bra låt är det. Och som andra sagt är maj-ackordet skönt.


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Jag är främst imponeraqd av din vilja till perfektionism. Du vet exakt hur du vill att det ska låta och strävar hela tiden efter det målet - imponerande tycker jag.  :)

Ja, det är kul att höra i huvudet, i förväg och sen försöka få ut det.

Kul låt MaxB, helt klart referanser til det ene og andre her  :) Mye spennende som skjer..
Har ikke lest hele tråden, men det er sikkert nevnt, trommene er det som stör meg. De låter altfor hardt, for mye papplyd. Håper den endelige versjonen kommer med mer naturlige trommer.

Jag gillar de här trummorna och vet inte hur det skulle låta med mer naturliga trummor.

Den här blev ju riktigt kanonbra, alltså, MaxB !!!!! Jag är glad över att du fortsatte på den här....

Ja, det är en kanonbra idé som har blivit bättre.

Nu när jag lyssnar igen upplever jag solot inte som en slutgrej, dvs inte så mycket ös av allting utan mer som som ett snyggt solo i låten,  för att efterföljas av en ny vers/refr som är lite mer dämpad, som i början och sen sluta där. Idé?
Håller nu nog med andra att dobron inte kanske passar som kompgura, låter lite bufflig tycker jag. Som ett andra instrument tillsammans med elgura eller akke vore bättre. Men bra låt är det. Och som andra sagt är maj-ackordet skönt.

Jag är inte nöjd med senaste mixen, där den andra akustiska gitarren är med på båda sidor redan från 2:a versen. Kanske kommer den vara med från 3:dje... Jag gillar mer dobron, som komp. Den sätter en enkel/simpel prägel som jag gillar, i låten, typ en gitarr kan låta hur dåligt som helst, bara det är en bra låt.  B)

Jag skulle efter solot på slutet kunna avrunda med att sjunga: "And she's buying a stairway - to heaven."  men då blir det för mycket...  :lol:
Har testat det du säger på akustisk gitarr nu och håller med. I första inlägget har jag skivit hur låten kan sluta. Tack för en bra idé.
Det knyter ihop påsen på ett bra sätt. Ska vid tillfälle testa med en video med mitt gitarrspel och sång samtidigt, på din idé för att se hur det blir. Jag tror på det!

Tokai, Tokai, vad kan jag säga? TACK - testade igen - spelade och sjöng för hunden och har nu korrigerat den akustiska versionen.
Det är definitivt så den ska sluta! - ETT STORT TACK!


« Senast ändrad: 28.09.2013, 21:28:59 by MaxB »
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Om ingen protesterar med hög röst kommer den här versionen snart ligga bland färdiga...
Bara en "minor protest" från min dotter som som åtgärdas...

[mp3=200,20,0,]http://max.shivas.se/music/MaxB_InMyWorld_20130930.mp3[/mp3]
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Jocke

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 4 408
    • Visa profil
Hög röst kommer iaf inte jag någonsin att protestera med... det är ju din låt och du ska så klart göra den som du vill ha den! :) Du verkar ha hittat ett bra flöde här och inte våndats så mycket som för ett tag sedan! :) Synpunkter då... ja, jag tycker att "jazzandet" på trummorna är för högt i början innan groovet kommer igång och att du skulle göra något åt de där cymbalerna jag nämnde innan... det känns som att någon plötsligt hänger en kofta över högtalarna när de inte får klinga ut... annars är det mycket snyggt! :)
https://soundcloud.com/jockepocke-1


Utloggad spacetrucker

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 297
  • Anything too stupid to be said, is sung.
    • Visa profil
    • Kurpitsa
Tjosan. Hoppar in och kommenterar såhär på slutrakan. Skön låt som växer fint. Om jag skall klaga på nåt så tyckte jag sången och stämman är lite otajt vid 2.33. Men det  är småpotstis. Skön låt, lyssnade på den 5 gånger i rad  :)

//Space
Life is too short to remove USB safely


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Hög röst kommer iaf inte jag någonsin att protestera med... det är ju din låt och du ska så klart göra den som du vill ha den! :) Du verkar ha hittat ett bra flöde här och inte våndats så mycket som för ett tag sedan! :) Synpunkter då... ja, jag tycker att "jazzandet" på trummorna är för högt i början innan groovet kommer igång och att du skulle göra något åt de där cymbalerna jag nämnde innan... det känns som att någon plötsligt hänger en kofta över högtalarna när de inte får klinga ut... annars är det mycket snyggt! :)

Jamenjustja cymbalspelet fortsatte i den inspelningen sen kom en annan inspelning, med det som följer efteråt. Jag har försökt på flera olika sätt att fejda eller ha med ett till pukslag... men om cymbalen ska klinga ut kommer flera pukslag och då blir det en skummare, onaturligare växling till det som kommer efteråt. Skulle kanske maska in en annan cymbal från drumcore, som avslut på det där första? Får se om jag hittar någon lösning.

Tjosan. Hoppar in och kommenterar såhär på slutrakan. Skön låt som växer fint. Om jag skall klaga på nåt så tyckte jag sången och stämman är lite otajt vid 2.33. Men det  är småpotstis. Skön låt, lyssnade på den 5 gånger i rad  :)

Kan erkänna att jag också lyssnat på den (minst) fem gånger... Det är otajt där, jag har blivit blind på öronen. Jag borde kunna styra upp sidosången bättre, om jag tar det ett varv till. Det är det värt. Tack för analys!
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Korrigerat (ersatt) med en annan cymbal som kan klinga ut där Jocke tipsat, efter första refrängen.
Troligen åtgärdat osynket i sidostämmorna som spacetrucker uppmärksammade, vid 2.33
Tagit bort onödiga delar av gammal kör, som min dotter bad mig om, som fanns kvar i den sista delen
Drog på lite eq på basen runt 100 Hz.
Tja det är väl allt - den här gången.
Kan den vara färdig nu?
Jag tror det...
[mp3=200,20,0,center]http://max.shivas.se/music/MaxB_InMyWorld_20131001.mp3[/mp3]

Här är allas associationer samlade:

- All You Need Is Love kaos blandat med Georg Martin stråkar och David Gilmour på sologura
- får lite Eagles vibbar
- lite av The Loving Spoonful´s "Summer in the city" man anar....(basen)?
- Hör btw lite Stairway to heaven på slutet...
- nåt med harmisarna i versen som får mig att tänka på the Korgis/Everybody's got to learn sometime...
- Påminner om While my guitar gently weeps.
- det börjar luta åt "My Guitar Gently Weeps" nu.
- Likheter? Kanske White room med the Cream?
- Gillar speciellt Pink Floyd harmonierna i refrängen.
« Senast ändrad: 01.10.2013, 23:03:54 by MaxB »
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Den här låten tog inte alls den vägen jag föreslog i låten tidiga ålder. Tycker det blev något helt annat. Som också funkar finfint.

Kul att man hör så tydligt när gitarren blir fullständigt omstämd där i bombasvajet på slutet.  :D

Några saker som kanske är för sent att fixa. I en del fraser så inleder du med något slags odefinierat gurgel innan orden tar vid.
"aahhhrrscchhh-in this world". Med lite god vilja kan man kalla detta attityd möjligen. Kan också vara ett sätt att maskera svårighet att nita tonen direkt. Visst är det svårt att sätta sång perfekt, men det går med omtagningar och/eller melodyne.

Lite telefonsoundtendens på sång och kör ibland. Kul som effekt, men kan bli lite jobbigt för öronen om det blir för mycket. Tror du balanserar på rätt sida här ändå.

Undrar om du inte skulle kunna separera bastrumma och basgitarr lite grand. Tycker att det tenderar till lite bummel i botten. Eller kanske är det gitarren som stjäl lite för mycket utrymme där nere?

Det överstyrda sångljudet i slutet är magnifint.

Småsaker som går att åtgärda om man vill, men jag håller med dig annars. Den är färdig.


Utloggad bjurte

  • Hare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 773
  • You can run,butYou cant hide
    • Visa profil
  • Soundcloud: bjurte
Riktigt bra blev det, och visst fanken går tankarna till gamle "Stairway" i solot där..
Men.. Virveln är minst sagt malplacerad, tycker inte den passar in i låten, för liten, ploppig och modengt..
Näee.. du ska ha gamla krejjer på denna härninga.. B)
Bjurte the artist formerly known as Uriah.
http://soundcloud.com/bjurte