Eddi: +2 till anhängarna då.

Jo, han delar nog befolkningen i två läger, har jag fått för mig. Att kunna uppskatta oljud - att se en struktur och en tankegång istället - är nog det roligaste med musiklyssning, när det inträffar.
Emu: Tack för utförliga svar! På fyran är det nog väldigt olika beroende på låt. Lyssnar man på Stravinsky spelar det ingen roll om inspelningen är gjord på 50talet än om den är gjord på 70-talet under bättre förhållanden. Det är harmonier och musikalisk struktur (och kreativa infall som konstraterar gentemot strukturen) Yin och yang

- som är det viktiga. Jag har två sådana.
Däremot om jag lyssnar på din musik eller överhuvudtaget musik som är minimalistisk vad gäller harmonik (i ditt fall dock inte melodik), kan det upplevas som monotont. Då kan ett bra hantverk vad gäller ljudbild och speciellt sångtexter och sångprestationer mm vara viktigare.
Jag hade inte lyssnat på Veronica maggio heller om den varit dåligt proddad. Blev 10 lyssningar på skivan i somras, förra.
Tror det är två olika mål man kan ha med musiken, finns säkert fler. En del (musikhögskole-utbildade ofta) vill ha avancerad struktur, vanligt folk vill ha nåt som går att ta till sig.
ORkar inte posta nåt kromatiskt av Schoenberg just nu. Det låter förjävligt hursomhelst.
+3 till våroffer-anhängarna. Når vi upp till 6 anhängare så offrar vi Asti till humordjävulen nånstans i det skånska reservatet i småländska granhelvetet!

Korta svar på de övriga tre:
1) Ja håller med om att stämningen och fokus är viktig. Man vill ju inte lyssna på den medan man läser eller pluggar en text i nåt ämne t ex. Inte i bilen heller.
2) Ja en prestation i musik är inte bara den inneboende strukturen (som den där Schoenberg ägnade sitt liv åt att skriva böcker om och "forska" kring) av inbördes förhållanden mellan noter. Det kan också vara ett rejält antal andra saker som t ex de du nämner.
3) Jag bryr mig inte heller, det är kul om det giillas men när det skapas så finns bara jag själv som kritiker. Och det är - om jag får vara ännu mer akademisk och vis än jag redan varit - ju bäst att (som musiker) inse att det är viktigast vad man själv tycker/gillar/hatar.
Sen finns det ju begränsningar av olika slag, men folks tycke och smak är sekundärt. Om man styrs av andras åsikter efter 18 (inte att man inte funderar kring om kritik är befogad och kanske även giltig), beror det nog på att man är rejält klent begåvad.