Forum > Demolåtar

Tokai - Så vattenfast färgstark

(1/5) > >>

Tokai:
Texten är nonsens men lite ett försök att tolka drömmarnas associationer.
Musiken är rätt så psykedelisk. Tyckte det passade till texten - eller om det var tvärtom.
Förra låten la jag bland färdiga demos, tyckte den var färdig men det blev 5 nya versioner efteråt, så nu får det bli halvfärdiga demos.

Låten är 4.04 min
Instrumenten är : Bas, trummor, elpiano, en synthslinga, blås, ståkar (cello, viola), elgit (baklänges), akustisk git , dvs genom Variaxen, en samplad gök. + shaker och bongos. Tror det var allt. Jo, saxsolo av den galne saxofonisten!
Alla tips på förbättringar mottages med glädje!

Texten:
Så vattenfast färgstark
1.
Jag sitter på en bänk i parken
och läser Dostojevskij
kaffe med nåt starkt i
När jag ser nåt skumt på marken
En gråsparv stor som en hök
spanar in min kaffegök

refr
Så vattenfast färgstark
Att drömma är bättre än knark
Det är jag som härskar och styr
under nattens äventyr

2.
Skriver ner i anteckningsboken
det sista vita bladet
cyklar sen till badet
För att få en fisk på kroken
en kallsup med sill, nyktrar till
vänder andra kinden till

Något ny version. Gök borta, rundare bas, rum till trum + lite småfix men egentligen ingen ny version

pxm:
En fin låt, orginell text, välgjord och välmixad....Gillar den galna saxfonisten....

mvh

Asti:
Skitbra det här Staffan! Underbara harmonier, fantasifullt arr och en bra prod!
Cellon som kommer in lite här och där är genial!
Övergången till refrängen tycker jag nog kunde halveras och själva refrängen
kunde kanske förstärkas med en kör...? Saxsolot passar perfekt in!
Kanske kunde basen vara lite högre/tydligare och elpianot ner ett litet, litet snäpp.
Du gör mer och mer intressanta låtar! Kanon den här!
/Asti

MaxB:
I min lyssning är inte texten lika hörbar genom hela låten. Vem är den galne saxofonisten menar du?
Din röst är bra Tokai! Skönt att höra så här undefundig och banal men fiffig text och skönt med så underfundiga ackordsbyten.

Emulator:
Titeln i sig är skitbra.

"drömma är bättre än knark" är skitbra textrad. bra text i övrigt. Låten är snyggt gjord, låter autentiskt på något sätt. riktigt bra helhet med sångröst, sättning och melodi!

Men ta bort gökjäveln. Den förstör bara tycker jag.

I övrigt var det en trevlig lyssning, inklusive galna saxen. Kanske kunde övrig musik balla ur lite där också? Snygga synkoper på trummorna i fillsen.

tip top!

Navigering

[0] Meddelandeindex

[#] Nästa sida

Gå till fullversion