Kontrollrummet

Asti - Vi har förlorat

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 631
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
Hittade denna halvfärdig i gömmorna och kunde inte låta bli att göra något åt den.
Hoppas ni har förbarmande över alla mina låtar på sistone.  :rolleyes:
Det blev en stilla protest mot dagens kroppsfixering och ytliga ideal.  :)
Samtidigt en kärleksfull ironisering över 70-talets ofta naiva men beundransvärda engagemang.
Så här 35-40 år senare kan vi konstatera att kanske inte så många av den tidens drömmar besannades...
Fördjupa er inte allt för mycket i analys av mix o.d. utan se den som en skämtsam parantes.  :)

Titel: Vi har förlorat
Artist: Asti & The Unintelligent Pitch Shift Choir
Text & Musik: Asti
Längd: 3:32
År: 2013

Text:

Vi har förlorat
Som en bild av universum
Som en karta över Ingenmansland
Lika frågande och vilse
Med en längtan som aldrig försvann

Och dom som gav oss alla löften
Om en ny och rättvisare värld
Dom har fastnat i girighetens skamgrepp
I sin strävan att uppleva sig själv

Vi har förlorat
Vi har besegrats
Det som vi var säkra på var framtidens hopp
Har ersatts av fixering på vår egen ynka kropp - hå hå

Vart tog alla drömmar vägen
Varför blev det inte som vi ville tro
Hur naiva och godtrogna var vi
Inför "framtidens ljusnande vår"

Vad är tankar om frihet
Om vänskap gentemot varann
Mot pengar, makt och ständig lystnad
Att ta för sig närhelst man vill och kan

Vi har förlorat
Vi har besegrats
Det som vi var säkra på var framtidens hopp
Har ersatts av fixering på vår egen ynka kropp - hå hå

Instrumentalt

Vi har förlorat
Vi har besegrats
Det som vi var säkra på var framtidens hopp
Har ersatts av fixering på vår egen ynka kropp - hå hå
« Senast ändrad: 07.09.2013, 10:29:46 by Asti »
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten


Utloggad Jocke

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 4 408
    • Visa profil
70-talet förtjänar en uppgradering men var är låten?^^
https://soundcloud.com/jockepocke-1


Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 631
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
70-talet förtjänar en uppgradering men var är låten?^^
Jag bytte version alldeles nyss! Nu ska den gå att komma åt!
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten


Utloggad Jocke

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 4 408
    • Visa profil
Hittade denna halvfärdig i gömmorna och kunde inte låta bli att göra något åt den.
Hoppas ni har förbarmande över alla mina låtar på sistone.  :rolleyes:
Det blev en stilla protest mot dagens kroppsfixering och ytliga ideal.  :)
Samtidigt en kärleksfull ironisering över 70-talets ofta naiva men beundransvärda engagemang.
Så här 35-40 år senare kan vi konstatera att kanske inte så många av den tidens drömmar besannades...
Fördjupa er inte allt för mycket i analys av mix o.d. utan se den som en skämtsam parantes.  :)

Du sjunger snyggt - som alltid! :) Musiken är lite tidstypisk... Så klart ska "post-progg" också sjungas på skånska! ;) Kommer osökt att tänka på Mickes bror och det är inte menat som någon kritik...^^ Snyggt gitarr-solo. Skulle vilja att du la upp texten om det inte är för mycket besvär! :)

https://soundcloud.com/jockepocke-1


Utloggad Altsax

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 818
  • Musiken är lycka :-)
    • Visa profil
    • Spellista youtube
Mikael Wiehe? Vad gör du här på kontrollrummet? Du är lika bra som vanligt, även om jag gillar din version av Titanic mest :)

 :wub:

/Josef


Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 631
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
Hittade denna halvfärdig i gömmorna och kunde inte låta bli att göra något åt den.
Hoppas ni har förbarmande över alla mina låtar på sistone.  :rolleyes:
Det blev en stilla protest mot dagens kroppsfixering och ytliga ideal.  :)
Samtidigt en kärleksfull ironisering över 70-talets ofta naiva men beundransvärda engagemang.
Så här 35-40 år senare kan vi konstatera att kanske inte så många av den tidens drömmar besannades...
Fördjupa er inte allt för mycket i analys av mix o.d. utan se den som en skämtsam parantes.  :)

Du sjunger snyggt - som alltid! :) Musiken är lite tidstypisk... Så klart ska "post-progg" också sjungas på skånska! ;) Kommer osökt att tänka på Mickes bror och det är inte menat som någon kritik...^^ Snyggt gitarr-solo. Skulle vilja att du la upp texten om det inte är för mycket besvär! :)


Jag ville musiken skulle låta ungefär som Hoola Bandoola Band - och givetvis på skånska!  :)
Tomas Wiehe var/är en duktig gitarrist, men jag tyckte han sjöng lite "konstigt"...
Hade helst velat ha ett akustiskt gitarrsolo, men fick inte till det, så det fick bli så här...
Nu är texten upplagd!
Tack för dina synpunkter!
/Asti t.f. Skåning
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten


Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 631
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
Mikael Wiehe? Vad gör du här på kontrollrummet? Du är lika bra som vanligt, även om jag gillar din version av Titanic mest :)

 :wub:

/Josef
Jag brukar få kommentarer om likheter med Wiehe/Afzélius när jag sjunger på svenska, men jag tycker inte
jag artikulerar så tydligt som Wiehe och inte heller har samma breda skånska dialekt..
Och sjunger naturligtvis inte lika bra! Men jag blir givetvis smickrad!  :)
Jo, Titanic är fin!
Tack för din kommentar!
/Asti t.f. Wiehe  B)
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Deppigt värre.  B)

Jag tycker att trummorna är lite för otydliga stundtals. Blir särskilt tydligt i gitarrsolot som släpar lite rytmiskt sett. Det gör att man tappar grepp om takten där ett tag.

Slut är väldigt abrupt. Du kunde på vismanér upprepa sista raden och lägga till ett svag rittardando också för mjukare avslut.

Kören "på det som vi var säkra på" känns inte helt klockren. Lite som en ointelligent pitchshifter lägger körer. Kanske svårt att hitta en bättre linje, men det lät lite halvrätt där tycker jag.

Alla kan tralla ja. Blir väldigt mycket Asti sjunger med Asti. Kanske blanda upp med en eller flera i kören?

« Senast ändrad: 05.09.2013, 17:32:33 by Wernborg »


Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 631
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
Deppigt värre.  B)
Jag tycker att trummorna är lite för otydliga stundtals. Blir särskilt tydligt i gitarrsolot som släpar lite rytmiskt sett. Det gör att man tappar grepp om takten där ett tag.
Slut är väldigt abrupt. Du kunde på vismanér upprepa sista raden och lägga till ett svag rittardando också för mjukare avslut.
Kören "på det som vi var säkra på" känns inte helt klockren. Lite som en ointelligent pitchshifter lägger körer. Kanske svårt att hitta en bättre linje, men det lät lite halvrätt där tycker jag.
Alla kan tralla ja. Blir väldigt mycket Asti sjunger med Asti. Kanske blanda upp med en eller flera i kören?
Ja, trummorna har jag tagit från EZ Jazz, har tyvärr inte expansionen med latinorytmer.
Kan hålla med om att dom blir lite "luddiga" här och var. Slutet ville jag ha lite abrupt med en ensam gitarrton (och bas).
Problemet med körsången är nog att jag inte riktigt kommer upp tillräckligt med höga stämman...?
Du gav mig ett bra förslag på namn på kören!  :D
Hade inte tänkt lägga mer jobb på denna, som mest är ett skämtsamt sidospår.
Tack för dina synpunkter!
/Asti
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten


Utloggad Jocke

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 4 408
    • Visa profil
Deppigt värre.  B)
Jag tycker att trummorna är lite för otydliga stundtals. Blir särskilt tydligt i gitarrsolot som släpar lite rytmiskt sett. Det gör att man tappar grepp om takten där ett tag.
Slut är väldigt abrupt. Du kunde på vismanér upprepa sista raden och lägga till ett svag rittardando också för mjukare avslut.
Kören "på det som vi var säkra på" känns inte helt klockren. Lite som en ointelligent pitchshifter lägger körer. Kanske svårt att hitta en bättre linje, men det lät lite halvrätt där tycker jag.
Alla kan tralla ja. Blir väldigt mycket Asti sjunger med Asti. Kanske blanda upp med en eller flera i kören?
Ja, trummorna har jag tagit från EZ Jazz, har tyvärr inte expansionen med latinorytmer.
Kan hålla med om att dom blir lite "luddiga" här och var. Slutet ville jag ha lite abrupt med en ensam gitarrton (och bas).
Problemet med körsången är nog att jag inte riktigt kommer upp tillräckligt med höga stämman...?
Du gav mig ett bra förslag på namn på kören!  :D
Hade inte tänkt lägga mer jobb på denna, som mest är ett skämtsamt sidospår.
Tack för dina synpunkter!
/Asti


Tänkte också lite på att det var "stökigt" men sånt var väl 70-talet... :rolleyes: Det är ju inte så (vad jag kan förstå) att trummorna spelar fel... men de spelar mycket. Jag föreställde mig något mer taktfast ovanpå som liksom knyter ihop det... kanske en acke längre fram eller något rytminstrument?
https://soundcloud.com/jockepocke-1


Utloggad Håkan Nilsson

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 839
  • I´m a Fender bender from space.
    • Visa profil
Lika bra som vanligt. Jag gillar de lite stökiga pukorna. O solot. Du har en egen stil även där...
Varför ska man älska den man ändå aldrig får?
Karin Boye (eller?)


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Yesss nu börjar du dig närma dig det som förknippas med ditt uttryck - underbart :D

Föreslår dock en textändring som skulle ändra innebörden något:
Det som vi var säkra på var framtidens hopp
Har ersatts av fixering på vår egen ynka kropp - hå hå

Byts till

De som vi var säkra på var framtidens hopp
Har lämnat barrikaderna och blivit marknadens topp

Har inte läst övrigas inlägg men har inget att anmärka på mix eller så - störtskön protestlåt :wub:
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad Marsall

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 635
    • Visa profil
Skön låt Asti o på Svenska :wub:... Bra sång och gitarrspel som vanligt ;).. Höj ackustika lite och nån kör på det så blir den ytterligare en hit i samlingen din :)


Utloggad pxm

  • Strängsnubblare.
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 166
  • Jag har målat av min Jazzmaster !!
    • Visa profil
    • johanpaxom
Går igång som f-n på ditt gitarrsolo här !!!!!!

 :wub:

mvh
"French Rock is like english wine" (John Lennon)
https://www.facebook.com/groups/JazzTheoryForum/


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Skönt och tidseran är bra fångad, gillar!
Efter gitarrsolot skulle jag vilja se en video med han som hoppar in på trummorna - typiskt hans stil på pukorna.

Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
Yes Asti in Swedish! At last.  :)
Nemen gott att höra dig på svenska igen!
Tycker allt låter helt rätt. Bra refräng och gillar trummorna också särskilt i refrängen som jag dock tycker distar nånstans. Kanske nåt spökslag för mycket i versen men skit i det. Bra gitarrsolo med jättesnyggt ljud på denna. Hur göra? Mixen ö h t bra  ja förutom disten då.
Gillar låten och texten. Men ett ljus i tunneln med nån klasskampsparoll i slutversen som ger framtidshopp hade inte skadat.
"Ersatts av fixering" låter som någon stavelse-för-mycket-snubbel. Körerna fina som alltid.
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 631
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
Jocke - Hoola Bandoola Band hade ju rätt mycket latinamerikanska rytmer i sin musik och ibland
           lät det väl lite "stökigt" med all percussion. Här använder jag ett jzz-pattern från EZ, så
           det blir kanske inte riktigt latino om svänget... En tamburin kanske inte vore fel för att bättre
           markera takten..? Jag har med både en plock- och en kompande akustisk gitarr i nuläget.
           Dessutom kommer det in två utpannade ak.gitarrer till i refrängen, så det blir kanske mycket med en till..
Håkan Nilsson - Ja, jag gillar också trummorna i refrängen! Solot är väl inte mycket att yvas över, men jag tycker
                        ljudet är snyggt. Det är ett preset i POD X3.
Eddi - Jaså? Trodde jag hade börjat få bort "skåningen" i mig!  :D
         Ditt textförslag är inte så dumt! Möjligen att man måste ändra "...och blivit..." till "...för...", så man hinner
         med alla stavelser. Hade lite funderingar på att i någon refräng byta till "...på sin egen lilla snopp", men var
         rädd att bli refuserad!  :rolleyes:
Marsall - Har för mig att du skrev någonstans att du ville höra mig på svenska..? När jag började lägga upp låtar
             här på KR var allt på svenska, men på senare tid har jag inte orkat göra svenska texter utan det har oftast
             blivit engelska texter, där man på något sätt kommer lättare undan med klichéer och "nonsenstexter".
             Dom musikaliska idéerna har varit många fler än de textmässiga, så för att inte låtskapandet ska avstanna
             har texterna fått stryka på foten. För mig är musiken det viktiga, även om jag inser att en låt inte blir
             riktigt bra utan en bra text också.
             Ska kolla nivåerna på de akustiska gitarrerna!
pxm - Roligt att du gillar gitarrsolot! Men misstänker att det är mer ljudet än spelet.  :rolleyes:
MaxB - Kul att du gillar och tycker det låter tidstroget! Ja, det är kanske lite Muppet show över trumspelet i refrängen..  :D
equality - Förstår inte att alla vill att jag ska sjunga på svenska.. :unsure: :)
              Skönt att du tycker det låter OK! Ska kolla upp disten i refrängen! Har också reagerat på att det känns som något
              slag för mycket på virvelkaggen i verserna, men ju mer jag lyssnar ju svårare får jag att höra det. Märkligt....
              Om det är gitarrljudet du undrar över, så är det ett preset i min POD X3 (low gain, jazz nå'nting).
              Texten är väl lite luddig i början, men jag tänkte att man ofta ville se det i ett större perspektiv i dåtidens texter...
              Tänkte att jag inte skulle ha med en sens moral eller ett "svar" i slutet eftersom det är en smula ironisering, men i
              positiv bemärkelse. Jag gillade proggen och var ett stort fan av Hoola Bandoola.
              Du har rätt vad gäller "snubblet"! Tror att det huvudsakligen beror på att de tre rösterna inte är helt synkade....
           
Tack allihop för den fina responsen! Det här är för mig ett skämtsamt mellanspel, som jag inte förväntade mig så mycket
kommentarer på! Ska försöka åtgärda dist, nivåjusteringar o.d., men lägger nog inget större jobb på omtag.
/Asti t.f. Proggare     
           
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Tycker det är riktigt bra :D

Precis så här lät det ju.. Dessutom en mer tänkvärd text än man först tror :)

Väl utförd pastisch.
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad Tokai

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 139
    • Visa profil
I dåtidens progglåtar riktades ordet "dom" mot kapitalister, imperialister, osv. Här i denna text är "dom" dom som sa "dom". Intressant!
Nämen jag gillar texten, tycker precis likadant. Var själv rätt involverad i vänsterrörelsen på 70-talet, men tyckte musiken var urkass och tycker det fortfarande. Man försvarade sig med att texten var det viktigaste.  Nationalteatern och Hoola var acceptabelt.
Tycker du prickar in det rätt bra här. Påminner lite om "Tjejer, ååh tjejer..." vad den nu heter.
Men framför allt bra att du är tillbaka på svenska med din speciella skånska/småländska.
Fast inte mer progg om jag får önska!... :D


Utloggad Gurano

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 190
    • Visa profil
En bra och fint gjord låt. Bra nivåer i mina lurar. Bra spel och sång.
Det som stör mig lite är att jag upplever refrängen Vi har förlorat lite disharmonisk ... kan tyvärr inte precisera varför men det är så jag hör det .... Knäppt va?  :lol:

Gurano
Kör hårt - så länge det ryker!


Utloggad aROCKER

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 733
    • Visa profil
Skönt och tidseran är bra fångad, gillar!
Efter gitarrsolot skulle jag vilja se en video med han som hoppar in på trummorna - typiskt hans stil på pukorna.



Minns när jag var liten och var helt inne i Peter Criss och fick se detta trumset med ANIMAL (har ju en Animal-mugg från tidigt 80-tal) då vart jag helt knäckt, grymt snygg finnish...då fick jag se att den norska jazztrummisen Egel Johansen hade ett sådant set fast med en kagge, tror det var Premier-set...jag höll på att du.
Farsan triumferade och sa att JAZZ-snubbar är alltid coolast! :mellow:

Njae...kolla in Marc Bolan farsan och trummisen i SWEET...(man bara blandade och gav...man ville liksom inte ge med sig)  ^_^



Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 631
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
Dividend - Roligt att du gillar låt och text och tycker att jag fångat genren!
Tokai - Jo, det förhatliga "dom", som symboliserade makthavare och kapitalister, refererar här till
           forna vänner och klasskämpar som svikit sina ideal...
           Ja, det fanns en del i mitt tycke rent bedrövlig musik, men det förläts tack vare engagemang och budskap.
           Jag såg Hoola Bandoola några gånger och dom var alltid bra live. Bra sång och fina melodier brukar gå hem!
           Troligen blir det fler låtar på svenska och troligtvis inte progg.  :D
Gurano - Roligt att du tycker det är bra! Tråkigt bara att du upplever refrängen disharmonisk...
aROCKER - Någon ANIMAL-mugg har jag tyvärr aldrig ägt. :D Ja, Egil Johansen var en skicklig trummis.
                 Hade förmånen att höra honom live ett par gånger. Jazz-trummisar ÄR coola!
                 Har varit på några jazz-konserter med piano-trios, där jag kommit på mig själv med att sitta helt
                 uppslukad av trummisens spel och nästan glömt bort pianisten...

Stort tack för era kommentarer! Börjar faktiskt bli lite inspirerad att göra mer på svenska nu....
/Asti t.f. Skåning
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten


Utloggad Freddy

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 310
    • Visa profil
Snygg och bra låt. Gillar denna. Du är grym på det du gör Asti.

Det enda jag tänkte på var att sången känns för modern och ren jämfört med resten. Skulle tycka att det var coolt om du rundade av diskanten lite på sången, så den blir en aning varmare och lite mer retro. Det räcker med en krydda, inte för mycket så att sången blir dov.

"I can take you far but I'll burn you out before we get there"

https://soundcloud.com/gitarrfreddan


Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 631
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
Snygg och bra låt. Gillar denna. Du är grym på det du gör Asti.

Det enda jag tänkte på var att sången känns för modern och ren jämfört med resten. Skulle tycka att det var coolt om du rundade av diskanten lite på sången, så den blir en aning varmare och lite mer retro. Det räcker med en krydda, inte för mycket så att sången blir dov.


Tack för det! Nu behöver jag ingen whisky för att vara glad resten av da'n!  :)
Det var nog första gången jag blir beskylld för att sjunga modernt!  :D
Nej, förstår nog vad du menar, men vet inte om jag klarar att fixa ditt önskemål...
Tack för tips och snälla ord!
/Asti t.f. Modern
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten


Utloggad tigersoul

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 761
  • Singer/Songwriter
    • Visa profil
    • Tigersjäl.se
Wiehe is that you? :P håller helt med om att det låter progg men inga fel är det!
Är för tom i huvudet för att komma med några konstruktiva mixtips men jag gillar det plötsliga trumtillägget :P
/ Kristian Tigersjäl - Singer/Songwriter - http://www.tigersoul.se


Utloggad Roffe H

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 777
    • Visa profil
Visst Asti, det "låter Hoola". Snyggt som vanligt. Både sång, stämmor och gitarr. Skulle refrängen bli tydligare om du lade stämmorna lite mer vid sidan av leadsången?  :unsure: Tekniska tips om mixning är inte min grej, men jag chansar.
Texten är kanonbra och tidstypisk.  :D
/Roffe H
Sjunger och spelar gitarr, bas, tenorsax och lite fiol (folkmusik). Är inte med i någon orkester sitter på kammaren och gör egna inspelningar med logic, ibland använder jag bakgrunder från BiAB (mest när det gäller jazz)


Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 631
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
Wiehe is that you? :P håller helt med om att det låter progg men inga fel är det!
Är för tom i huvudet för att komma med några konstruktiva mixtips men jag gillar det plötsliga trumtillägget :P

Jag förstår inte helt jämförelsen med Wiehe... B)
Visserligen är den här låten en "pastisch" på Holla Bandoola låtar, men Wiehe sjunger
på bredare skånska och artikulerar mer uttrycksfullt än vad jag gör.
Skulle tro att min dialekt påminner mer om Afzélius, som kommer från Jönköpingstrakten.
Men skit samma, proggen var kul och Hoola gjorde många bra låtar!
Om den här låten ger associationer dit är jag nöjd! :)
Tack för din kommentar!
/Asti
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten


Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 631
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
Visst Asti, det "låter Hoola". Snyggt som vanligt. Både sång, stämmor och gitarr. Skulle refrängen bli tydligare om du lade stämmorna lite mer vid sidan av leadsången?  :unsure: Tekniska tips om mixning är inte min grej, men jag chansar.
Texten är kanonbra och tidstypisk.  :D
/Roffe H
Kul att du tycker det låter snyggt och att texten är bra!
Stämmorna i refrängen är något utpanorerade åt varsitt håll från centrum, men kanske skulle jag dragit ut dom lite till ja...
Tack för kommentar och tips!
/Asti
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten


Utloggad Jocke

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 4 408
    • Visa profil
Wiehe geht es dir?  :rolleyes:

Tror att skånska är skånska för de som inte har förankring... olika stadsdelar i kungliga hufvudstaden har/hade ju olika dialekter (typ söderslang, som inte har något med bevattning att göra...) men jag hör inte skillnad på det... en stockholmare är en stockholmare och en norrlänning en norrlänning...  ;)

/Jocke (t.f. friöversättare)
https://soundcloud.com/jockepocke-1


Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 631
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
Wiehe geht es dir?  :rolleyes:

Tror att skånska är skånska för de som inte har förankring... olika stadsdelar i kungliga hufvudstaden har/hade ju olika dialekter (typ söderslang, som inte har något med bevattning att göra...) men jag hör inte skillnad på det... en stockholmare är en stockholmare och en norrlänning en norrlänning...  ;)

/Jocke (t.f. friöversättare)
Das Progg-nos sieht gut aus, danke! B)
Jo, så är det säkert! För en Stockholmare är väl allt söder om Skanstull Skåne och allt norr om Norrtull Norrland!  :)
Det räcker nog med att man som jag pratar småländska med tungrots-r för att det ska förknippas med skånska.
Jag växte upp i Älmhult, som ligger nära gränsen till Skåne och det kanske har satt sina spår..?
Där nere på och omkring gränsen till Skåne och Blekinge förekommer en del knepiga dialekter.
På skolan i Älmhult där jag gick de första nio åren fanns elever från t.ex Lönsboda, som vi knappt förstod, fastän det
bara skiljer ett par mil mellan dessa orter. Minns att någon lärare tappade tålamodet över en stackars Lönsbodaelev
vid ett tillfälle och utbrast: "Tala högre och på svenska!".
När jag jobbade i Stockholm 1976-79 blev jag då och då tråkad för min dialekt. ;)
Jag tar absolut inte illa upp för referenserna till Wiehe/Afzélius, blir bara smickrad!  :)
/Asti t.f. Tysktalande tungrotsutövare/tungrövsutrotare

« Senast ändrad: 08.09.2013, 16:57:18 by Asti »
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten


Utloggad Jocke

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 4 408
    • Visa profil
Wiehe geht es dir?  :rolleyes:

Tror att skånska är skånska för de som inte har förankring... olika stadsdelar i kungliga hufvudstaden har/hade ju olika dialekter (typ söderslang, som inte har något med bevattning att göra...) men jag hör inte skillnad på det... en stockholmare är en stockholmare och en norrlänning en norrlänning...  ;)

/Jocke (t.f. friöversättare)
Das Progg-nos sieht gut aus, danke! B)
Jo, så är det säkert! För en Stockholmare är väl allt söder om Skanstull Skåne och allt norr om Norrtull Norrland!  :)
Det räcker nog med att man som jag pratar småländska med tungrots-r för att det ska förknippas med skånska.
Jag växte upp i Älmhult, som ligger nära gränsen till Skåne och det kanske har satt sina spår..?
Där nere på och omkring gränsen till Skåne och Blekinge förekommer en del knepiga dialekter.
På skolan i Älmhult där jag gick de första nio åren fanns elever från t.ex Lönsboda, som vi knappt förstod, fastän det
bara skiljer ett par mil mellan dessa orter. Minns att någon lärare tappade tålamodet över en stackars Lönsbodaelev
vid ett tillfälle och utbrast: "Tala högre och på svenska!".
När jag jobbade i Stockholm 1976-79 blev jag då och då tråkad för min dialekt. ;)
Jag tar absolut inte illa upp för referenserna till Wiehe/Afzélius, blir bara smickrad!  :)
/Asti t.f. Tysktalande tungrotsutövare/tungrövsutrotare



Haha.. :D Visst har man blivit tagen för skåning några gånger fast jag är uppvuxen i Strömsnäsbruk och gått i skolan i Ljungby. Det är ju nära dina hemtrakter! :) Tycker själv att jag fått en rälig blanddialekt och de få gånger jag försöker sjunga gör jag det helst inte på modersmålet... skulle kanske prova med tyska?  :P Tycker du gör det snyggt! :) Passerar ibland Lönsboda... kanske skulle stanna och se om jag kan göra mig förstådd...^^
https://soundcloud.com/jockepocke-1


Utloggad tigersoul

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 761
  • Singer/Songwriter
    • Visa profil
    • Tigersjäl.se
Jag tror kopplingen till Wiehe går längre än bara skånskan, det är vissa fraseringar o andra subtiliteter som gör det ;)
/ Kristian Tigersjäl - Singer/Songwriter - http://www.tigersoul.se


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Bra här Peter.

Gitarrsolot är underbart,så läckert sound.Wernis har säkert en point då det är hans gebit det här..Men i känsla,full pott hos mig.Bra låt och Hollabandoola full träff.

Mike


Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 631
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
Jocke - Jaså, du är där nerifrån samma trakter!  :)
           Tror att det är mest man själv som tycker man har tråkig dialekt..
           Nej, ta inte risken att stanna i Lönsboda för allt i världen!  :o
           Man kan bli missförstådd och lynchad om det vill sig illa!  :rolleyes:
tigersoul - Jo, du har kanske rätt... :unsure:
Harmonica mike - Vad kul att du gillar gitarrsolot! Det gör mig glad. Nu får jag ta Gibson-T-shirten på mig idag!  :D
                           Roligt också att du gillar låten och att "pastischen" är lyckad!

Tack för er feedback! Ska försöka färdigställa den här nu.
/Asti t.f. Sologitarrist
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten


Utloggad Marruschkka

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 677
  • Är det bra så är jag på!
    • Visa profil
Vilken skön pastisch, där denna når betydligt högre musikalisk nivå än de flesta låtar som gjordes under den perioden :D

Jättebra Asti :P

/Marre
https://soundcloud.com/tokstollan