Forum > Demolåtar

Asti - Vi har förlorat

<< < (7/8) > >>

Jocke:

--- Citat från: Asti skrivet 08.09.2013, 16:54:21 ---
--- Citat från: Jocke skrivet 08.09.2013, 16:23:31 ---Wiehe geht es dir?  :rolleyes:

Tror att skånska är skånska för de som inte har förankring... olika stadsdelar i kungliga hufvudstaden har/hade ju olika dialekter (typ söderslang, som inte har något med bevattning att göra...) men jag hör inte skillnad på det... en stockholmare är en stockholmare och en norrlänning en norrlänning...  ;)

/Jocke (t.f. friöversättare)

--- Slut citat ---
Das Progg-nos sieht gut aus, danke! B)
Jo, så är det säkert! För en Stockholmare är väl allt söder om Skanstull Skåne och allt norr om Norrtull Norrland!  :)
Det räcker nog med att man som jag pratar småländska med tungrots-r för att det ska förknippas med skånska.
Jag växte upp i Älmhult, som ligger nära gränsen till Skåne och det kanske har satt sina spår..?
Där nere på och omkring gränsen till Skåne och Blekinge förekommer en del knepiga dialekter.
På skolan i Älmhult där jag gick de första nio åren fanns elever från t.ex Lönsboda, som vi knappt förstod, fastän det
bara skiljer ett par mil mellan dessa orter. Minns att någon lärare tappade tålamodet över en stackars Lönsbodaelev
vid ett tillfälle och utbrast: "Tala högre och på svenska!".
När jag jobbade i Stockholm 1976-79 blev jag då och då tråkad för min dialekt. ;)
Jag tar absolut inte illa upp för referenserna till Wiehe/Afzélius, blir bara smickrad!  :)
/Asti t.f. Tysktalande tungrotsutövare/tungrövsutrotare

--- Slut citat ---

Haha.. :D Visst har man blivit tagen för skåning några gånger fast jag är uppvuxen i Strömsnäsbruk och gått i skolan i Ljungby. Det är ju nära dina hemtrakter! :) Tycker själv att jag fått en rälig blanddialekt och de få gånger jag försöker sjunga gör jag det helst inte på modersmålet... skulle kanske prova med tyska?  :P Tycker du gör det snyggt! :) Passerar ibland Lönsboda... kanske skulle stanna och se om jag kan göra mig förstådd...^^

tigersoul:
Jag tror kopplingen till Wiehe går längre än bara skånskan, det är vissa fraseringar o andra subtiliteter som gör det ;)

Harmonica mike:
Bra här Peter.

Gitarrsolot är underbart,så läckert sound.Wernis har säkert en point då det är hans gebit det här..Men i känsla,full pott hos mig.Bra låt och Hollabandoola full träff.

Mike

Asti:
Jocke - Jaså, du är där nerifrån samma trakter!  :)
           Tror att det är mest man själv som tycker man har tråkig dialekt..
           Nej, ta inte risken att stanna i Lönsboda för allt i världen!  :o
           Man kan bli missförstådd och lynchad om det vill sig illa!  :rolleyes:
tigersoul - Jo, du har kanske rätt... :unsure:
Harmonica mike - Vad kul att du gillar gitarrsolot! Det gör mig glad. Nu får jag ta Gibson-T-shirten på mig idag!  :D
                           Roligt också att du gillar låten och att "pastischen" är lyckad!

Tack för er feedback! Ska försöka färdigställa den här nu.
/Asti t.f. Sologitarrist

Marruschkka:
Vilken skön pastisch, där denna når betydligt högre musikalisk nivå än de flesta låtar som gjordes under den perioden :D

Jättebra Asti :P

/Marre

Navigering

[0] Meddelandeindex

[#] Nästa sida

[*] Föregående sida

Gå till fullversion