Kontrollrummet

Marsall- Solen o Jag, (Klar)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Marsall

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 635
    • Visa profil
LÅTNAMN:Solen o Jag
ARTIST/GRUPP:M
GENRE:suggestiv/Rock
LÅTLÄNGD:
TEXT:M
KOMPOSITÖR:PRODUCENT:
EV. MEDVERKANDE:
INSPELNINGSÅR: 2013
FORMAT: mp3

Ja här kommer då mitt första låtinlägg ...Tackar för Kritik/Förslag!! ..vad jag kan förbättra mig... :)



Solen o Jag.

Vers:

Jag tror det blir en vacker dag i dag
Solen lyser så klart och jag! Jag ler tillbaks
För idag är det solen och jag
För idag är det solen och jag

För när molnen hopar sig så blir det mörkt.Och när det blir mörkt så måste man tända alla lampor i det rum man befinner sig.
Och det drar ju såklart mycket mera ström.och det blir svårt när kistbotten redan har skrapats tom,
Likt magen,som får skrika sig hes.Likt magen som får skrika sig hes

Jag tror det blir en vacker dag idag
Fåglarna flyger högt i det blå! Och jag ser på.
För idag är det solen och jag
För idag är det solen och jag.....

reff................


Solen och jag.vi har det bra.......


(Höjt basen och sänkt verssång o höjt refrsång.. ) (Nu stereobräddat körer)
                                 
« Senast ändrad: 09.09.2013, 22:33:45 by Marsall »


Utloggad Jocke

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 4 408
    • Visa profil
Känns som du har ett personligt uttryck på gång här! :) Tycker det kommer på lite hastigt när du byter tema... vet inte exakt men kanske break skulle hjälpa till att få det att hänga ihop bättre? Kul är att jag känner att jag skulle lägga kompet i början på samma sätt och sedan precis som du dubba med en gitarr till med andra grepp... ;-) Finns det någon bas? Känns väldigt anonym i så fall... Jobba på så kan du säkert göra en skaplig låt av det här! :)
https://soundcloud.com/jockepocke-1


Utloggad Altsax

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 818
  • Musiken är lycka :-)
    • Visa profil
    • Spellista youtube
Det är många guldklimpar som jag gillar skarpt!  :wub:

Dock hänger de inte riktigt ihop, behövs nått som limmar ihop dem.
Jocke är nått på spåret där, nått sorts break som snabbt för lyssnaren mellan guldkornen.

Jocke - kan du inte visa vad du menar?

Jag har stor sub
Jag hör mycket och bra bas :)

Me like this :)

/Josef


Utloggad Gurano

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 190
    • Visa profil
Bra grund. Tycker att du ska klippa bort trummorna i början innan allt sätter igång ;)
Vissa grejor är lite otakt men det går att rätta till genom klippa lite.
Vissa övergångar behöver slipas på, tex vid 108.

Låten har en liten känsla av progg :)

/Gurano
Kör hårt - så länge det ryker!


Utloggad Jocke

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 4 408
    • Visa profil
Det är många guldklimpar som jag gillar skarpt!  :wub:

Dock hänger de inte riktigt ihop, behövs nått som limmar ihop dem.
Jocke är nått på spåret där, nått sorts break som snabbt för lyssnaren mellan guldkornen.

Jocke - kan du inte visa vad du menar?

Jag har stor sub
Jag hör mycket och bra bas :)

Me like this :)

/Josef

Har inte någon konkret uppfattning men med ett break låter man väl antingen det första temat klinga ut och räknar till 4... eller lägger en markering på 1:an efter låter något puttra på och kör vidare i nästa takt? ;-) Nä, jag vill inte skriva någon på näsan hur de ska göra... Riffet sedan är lite surt och det skulle jag spela om... det var väl ett konkret råd? ;-)

Sub i all ära... men jag är livrädd för att börja kompensera mina mixar efter att ha dragit på... ;-)

Jo - det här kan bli bra! :)
https://soundcloud.com/jockepocke-1


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 391
    • Visa profil
    • SoundClick
Jo skiftet behöver bryggas över. Det fixar du. Rösten långt bak i andra partiet borde höjas. Solen och jag - bra titel, bra text till uttrycksfull musik med nerv.
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad Marsall

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 635
    • Visa profil
Känns som du har ett personligt uttryck på gång här! :) Tycker det kommer på lite hastigt när du byter tema... vet inte exakt men kanske break skulle hjälpa till att få det att hänga ihop bättre? Kul är att jag känner att jag skulle lägga kompet i början på samma sätt och sedan precis som du dubba med en gitarr till med andra grepp... ;-) Finns det någon bas? Känns väldigt anonym i så fall... Jobba på så kan du säkert göra en skaplig låt av det här! :)

Tack för personligt Uttryck!.tycket :) Jodå finns gottom bummelbas..men jag kollar nivån :) som sagt jag blir trött i öronen när jag kört ett tag hör nästan inte nåt till slut. :o :)

Det är många guldklimpar som jag gillar skarpt!  :wub:

Dock hänger de inte riktigt ihop, behövs nått som limmar ihop dem.
Jocke är nått på spåret där, nått sorts break som snabbt för lyssnaren mellan guldkornen.

Jocke - kan du inte visa vad du menar?

Jag har stor sub
Jag hör mycket och bra bas :)

Me like this :)

/Josef

Tack för du like it! skall fundera på övergången ... :)
Bra grund. Tycker att du ska klippa bort trummorna i början innan allt sätter igång ;)
Vissa grejor är lite otakt men det går att rätta till genom klippa lite.
Vissa övergångar behöver slipas på, tex vid 108.

Låten har en liten känsla av progg :)

/Gurano

Tack! :).. Har inte lärt mig klippa än men får läsa in lite.. Skall kolla övergångar och möjliga otakter..  :)
Jo skiftet behöver bryggas över. Det fixar du. Rösten långt bak i andra partiet borde höjas. Solen och jag - bra titel, bra text till uttrycksfull musik med nerv.

Tack för tyck! :) Skall kolla upp brygg o den långt bak sången Är det 2 versen du menar?.. Tack!för du gillart"  :) :)
« Senast ändrad: 03.09.2013, 23:31:33 by Marsall »


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 391
    • Visa profil
    • SoundClick
Tack för tyck! :) Skall kolla upp brygg o den långt bak sången Är det 2 versen du menar?.. Tack!för du gillart"  :) :)

Ja från 76 och framåt. Jag tycker du ska lägga upp texten också. Häftigt med nästan journalistisk konstaterande strofer!
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves



Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Kul med nåt nytt. Blev tvungen att lyssna två ggr.

Javisst det är något eget som inte följer mallen, medvetet antar jag, och tja det funkar ganska trivsam lyssning :)

Jag hör basen kanske ska upp lite sedan är det väl som boysen säger lite konstiga bryt men det ordnar sig nog med lite handpåläggning vad har du för DAW?
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad hogge

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 353
  • Family Guy!
    • Visa profil
Hej på Dig..
Tyvärr är klockan för mycket för någon analys, men jag får fortsätta sen.

Gillar första versen. Stilen, sången och så. Sen kräver den ju lite mer jobb så klart. Men jag gillar verkligen stuket.. Sen, som så många redan har skrivit, så myllrar en ny låt igång efter ett tag.. Och jag känner såååå igen mig.. Det där avsnittet mellan vers & t.ex. refräng är jobbigt.. Ska se om jag har några tips där.

Men som sagt - får fortsätta sen.. Jobba på nu  :P
HOGGEZ ORKESTEr http://www.facebook.com/hoggez


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Övergången vid 58 skulle behöva något mer men vet inte vad riktigt.
Dina gitarrer och din sång fungerar riktigt bra.
Vad har du för trumhjälp? Det skulle kunna göras en hel mer med trummor, som hjälper till vid övergångar.
Körstämma vid 164 t.ex skulle gärna få en liknande körstämma även på andra sidan. Vilket program arbetar du med?
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Det var en ny och trevlig bekantskap detta  :)

Jag gillar det här Marsall.Boysen har redan gett konkreta tips med förbättringspotencial så jag konstaterar bara att det här är bra.Snickra lite efter tipsen så blir det än bättre.

Hos mig går basen fram bra i monitorlyssning.

Rocka på

Mike


Utloggad bjurte

  • Hare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 773
  • You can run,butYou cant hide
    • Visa profil
  • Soundcloud: bjurte
Sköna harmonier och melodier, jag förstår syftet med dom två olika melodierna och tycker att det funkar.
Övergångarna däremot som grabbarna grus varit inne på måste du tänka ut lite mer, kanske så enkelt som en liten 'konstpaus' på ett par sekunder för att dundra på med något trummfills ??
Bjurte the artist formerly known as Uriah.
http://soundcloud.com/bjurte


Utloggad Sigmunds

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 168
    • Visa profil
    • Ødemark
Bare sier hei Marsall, det meste er allerede sagt. Overgangene er det jeg ville jobbet med först..


Utloggad Marsall

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 635
    • Visa profil
Kul med nåt nytt. Blev tvungen att lyssna två ggr.

Javisst det är något eget som inte följer mallen, medvetet antar jag, och tja det funkar ganska trivsam lyssning :)

Jag hör basen kanske ska upp lite sedan är det väl som boysen säger lite konstiga bryt men det ordnar sig nog med lite handpåläggning vad har du för DAW?

Tack för lyssning Eddi ! :) .. Dawen e en reaper.. Skall checka basen..
Hej på Dig..
Tyvärr är klockan för mycket för någon analys, men jag får fortsätta sen.

Gillar första versen. Stilen, sången och så. Sen kräver den ju lite mer jobb så klart. Men jag gillar verkligen stuket.. Sen, som så många redan har skrivit, så myllrar en ny låt igång efter ett tag.. Och jag känner såååå igen mig.. Det där avsnittet mellan vers & t.ex. refräng är jobbigt.. Ska se om jag har några tips där.

Men som sagt - får fortsätta sen.. Jobba på nu  :P

Tack för lyssning o pushande Hogge :D ..Har nu en ny vers till brygg övergång klar..  :)

Övergången vid 58 skulle behöva något mer men vet inte vad riktigt.
Dina gitarrer och din sång fungerar riktigt bra.
Vad har du för trumhjälp? Det skulle kunna göras en hel mer med trummor, som hjälper till vid övergångar.
Körstämma vid 164 t.ex skulle gärna få en liknande körstämma även på andra sidan. Vilket program arbetar du med?

Kör ez drummer (självklick=trummorna görs själv)..Reaper daw och smått hittat på free download vst.  :).. Tack Max!för komplimang och lyssning :D

Det var en ny och trevlig bekantskap detta  :)

Jag gillar det här Marsall.Boysen har redan gett konkreta tips med förbättringspotencial så jag konstaterar bara att det här är bra.Snickra lite efter tipsen så blir det än bättre.

Hos mig går basen fram bra i monitorlyssning.

Rocka på

Mike

Tack HM för lyssning.. I doin my best som sagt..Tack för du gillart.  :D
Sköna harmonier och melodier, jag förstår syftet med dom två olika melodierna och tycker att det funkar.
Övergångarna däremot som grabbarna grus varit inne på måste du tänka ut lite mer, kanske så enkelt som en liten 'konstpaus' på ett par sekunder för att dundra på med något trummfills ??

Tack för beröm Bjurte :).. Ny övergång nu iaf!!  ;)


Bare sier hei Marsall, det meste er allerede sagt. Overgangene er det jeg ville jobbet med först..

Tack för lyssning Sigmund :D... Ny brygga nu i första inlägget ;)



Utloggad Jocke

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 4 408
    • Visa profil
Tycker först och främst att sången är något lite för hög i versen och för låg i refrängen. Jag hade skippat riffet (som jag tycker är surt även om jag förstår vad du vill åstadkomma) och gått direkt på refrängen. Riffet liksom stannar upp låten efter "kraftackorden" i slutet av versen. Bättre att kasta sig direkt på refrängen när du ändå fått upp ångan! ;) Vet inte vad trummorna gör i början innan kompet kommer in... Varför inte prova med en rak rocktakt med kick på 1 o 3 och bell på 2 o 4? Efter refrängen blir det lite tveksamt... vad sägs om "full stop" och börja om som i början? Det är lite "blipp o blopp" som du får jobba med! ;-)

Mycket bättre nu! :) Mina förslag är vad jag skulle gjort men jag har inte precis haft så många hits  :rolleyes: så du ska naturligtvis följa din egen kompass! ;-)
https://soundcloud.com/jockepocke-1


Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 632
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
Bra låt! Skön förgrundsgitarr.
Snygg gitarr också som kommer in vid 56 sekunder, men där borde trummorna
accentuera mer den ökade intensiteten!
Tycker sången är lite för låg i refrängen, den blir lite otydlig.
Där kanske också borde kompletteras med en gitarr eller piano som fyller på...?
/Asti
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten


Utloggad Marsall

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 635
    • Visa profil
Håller med dig Jocke om småfibbel här o där :D...Skall försöka rätta till vers 2 start ..bra tips om stop.. :).. Funderar om jag skall driva på trummorna mer efter nyabryggackordet alltså spelet därefter ..trummorna på typ riden istället för hihat variantnedtagningen.. skall klicka nya ploppar ..för drivet där!!!. Blir nog inte nåt avskalade av låten ..kan inte klippa och är nöjd med dom prylarna.som är alltså grundkoncept. Skall kolla sången. Kanske får sjunga om? Verserna tror eq tyckte det var olika volymer..?  Tack än en gång.. Jocke ! denna låt är lite en försökskanin.. Men jag älskar den som solens strålar  :) Och du Jocke ! Jag har då hört en 4-5 hits av dig!!!  B) ;) Jahh e ju ny medlem så det säger ju lite grann!! ;)

Tack Asti! :) Det värmer en mixnybörjare
Bra! Skall kolla sångnivåer ..Bra där!.. piano..varför inte. Men kan inte lira piano själv ..och själv har jag funderat på nåt syntljud .men det kan jag inte heller lägga till.. känner att jag måste lära mig klippa o klistra.  :) :wacko:

Edit: Höjde refrsång och sänkte versensången...O höjde basen nåt snäpp!!  :)
« Senast ändrad: 04.09.2013, 19:53:09 by Marsall »


Utloggad Jocke

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 4 408
    • Visa profil
Nu hör jag lite knorr från basen! Det värmer i hjärtat på en gammal basist :)

Tycker inte alls det är illa för ett första försök! Vi har alla varit där och jag tror inte du vill höra...  :lol:
https://soundcloud.com/jockepocke-1


Utloggad Gurano

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 190
    • Visa profil
Jag reagerar på att du har mycket brus när det bara är trummor i början. Har du någon effekt på trummorna som brusar till det hela? Mitt tips klipp bort trummorna i början.
Den nya guran som kommer in på första braket ligger lite för högt tycker jag. Den vänstra guran och den nya guran på det partiet är inte helt synkat i mina öron, men det är lätt fixat.

Tycker inte att guran surar, tycker att dina toner i riffet funkar bra som stämningssättare :)

Det är ett konstigt hack vid 246 på spelaren.

Tja det var lite tankar från mig!
/G
Kör hårt - så länge det ryker!


Utloggad pxm

  • Strängsnubblare.
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 166
  • Jag har målat av min Jazzmaster !!
    • Visa profil
    • johanpaxom
Orginell och bra, Marsall !!!!
Du har fortfarande ett litet knäpp i inspelningen på slutet.....
Men förutom det - jag gillar den -det är en bra låt....

mvh
"French Rock is like english wine" (John Lennon)
https://www.facebook.com/groups/JazzTheoryForum/


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 391
    • Visa profil
    • SoundClick
Nae, övergången funkar fortfarande inte. Tror på bjurtans idéer om paus och pang på med trumfill. På't igen!
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad Plinka

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 000
  • Peace, Love and Missunderstanding
    • Visa profil
    • YogaDansa
Härligt! Den har mycket potensial!
Ser att du har fått många bra råd och idéer, och här kommer min idé:
Tycker att låten liksom inte kom igång riktigt förrän vid första refrängen, sen hörde jag att du gick tillbaka till lite mer sparsmakat på versen igen, och det är bra.
Men kom då att tänka på att för att skilja ännu mer på vers och refräng så skulle det vara snyggt att bara ha en cool elbasgång under versen, sedan skippa riffet där man känner sig lite förvirrad och istället ösa på med trummor och ösa på i refrängen, därefter tillbaka till cool vers med baskomp. Och håller med Gurano, skippa trumman i början.
Ja det var min första tanke kring det hela  :D
Plinkar på en låt...


Utloggad Roffe H

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 777
    • Visa profil
Sköna och annorlunda harmonier, och en bra låt med passande text. Du har redan fått goda tekniska råd så titta på dem och jobbar utifrån vad du själv känner så blir det kanon.  :D
/Roffe H
Sjunger och spelar gitarr, bas, tenorsax och lite fiol (folkmusik). Är inte med i någon orkester sitter på kammaren och gör egna inspelningar med logic, ibland använder jag bakgrunder från BiAB (mest när det gäller jazz)


Utloggad Marsall

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 635
    • Visa profil
Nu hör jag lite knorr från basen! Det värmer i hjärtat på en gammal basist :)

Tycker inte alls det är illa för ett första försök! Vi har alla varit där och jag tror inte du vill höra...  :lol:
Tack Jocke :D.. Älskar knorrbummelbas ja mä"  :D Och tusen tack för pushen :)

Jag reagerar på att du har mycket brus när det bara är trummor i början. Har du någon effekt på trummorna som brusar till det hela? Mitt tips klipp bort trummorna i början.
Den nya guran som kommer in på första braket ligger lite för högt tycker jag. Den vänstra guran och den nya guran på det partiet är inte helt synkat i mina öron, men det är lätt fixat.

Tycker inte att guran surar, tycker att dina toner i riffet funkar bra som stämningssättare :)

Det är ett konstigt hack vid 246 på spelaren.

Tja det var lite tankar från mig!
/G

Tack Gurano för analys och tankar :D Har sänkt brakeguran nu och skall kolla hacket.. :)
Ohh ja vill också få bort början!!! har försökt hittat saxjä...n men får nog googla hur man gör.. :( .. Snart skall det va borta hoppas jag :wacko: :)

Nae, övergången funkar fortfarande inte. Tror på bjurtans idéer om paus och pang på med trumfill. På't igen!

Tack för tyckande EQ  :D .Jag klarar inte av och klippa bort o göra om ..Kanske när jag blir bättre på grejjerna gör jag en ny version.. ;) Har nu ännu en ny tuffare övergång iaf..Så en får tacka för påtryckningarna för nu blev jag riktigt nöjd med den nya"
Härligt! Den har mycket potensial!
Ser att du har fått många bra råd och idéer, och här kommer min idé:
Tycker att låten liksom inte kom igång riktigt förrän vid första refrängen, sen hörde jag att du gick tillbaka till lite mer sparsmakat på versen igen, och det är bra.
Men kom då att tänka på att för att skilja ännu mer på vers och refräng så skulle det vara snyggt att bara ha en cool elbasgång under versen, sedan skippa riffet där man känner sig lite förvirrad och istället ösa på med trummor och ösa på i refrängen, därefter tillbaka till cool vers med baskomp. Och håller med Gurano, skippa trumman i början.
Ja det var min första tanke kring det hela  :D
faktiskt..

Tack plinka för goda tips o råd..och att den har potensial :D.. Har nu gjort en bättre och i min smak tuffare övergång till första refrängen ..Låg o kunde inte sova igår låg o malde denna i sömnen jag e riktigt nöjd med den nya tuffare... :) .. Och jag e helt på Guranos linje ..Tråkbörjan med brus skall bort när jag hittar saxen..  ;)

Sköna och annorlunda harmonier, och en bra låt med passande text. Du har redan fått goda tekniska råd så titta på dem och jobbar utifrån vad du själv känner så blir det kanon.  :D
/Roffe H

Tack Roffe  :D för tyckande och gillande.. Ja allt e nytt för mig med mix mm o jag har fått fina goda tips o känner att låten växer än mer för mig :)





Utloggad Marsall

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 635
    • Visa profil
Ja har gjort så mycket jag hunnit o klarat av så nu är den råare och bättre efter era tips!! Lägger upp den nya nu :) ..


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 391
    • Visa profil
    • SoundClick
Hej! Testade lite snabbt att försöka få till en mindre abrupt övergång. Inte så lätt som jag först trodde, något med takten där del B inte börjar på ettan verkar det som.   :unsure: Här är mitt taffliga försök. Raderar det när som helst. Säg bara till.

'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad pxm

  • Strängsnubblare.
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 166
  • Jag har målat av min Jazzmaster !!
    • Visa profil
    • johanpaxom
mmmmm, tycker nog att eq;s förslag till marsallhjälp fungerar.......

mvh
"French Rock is like english wine" (John Lennon)
https://www.facebook.com/groups/JazzTheoryForum/


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
 :lol: Här kommer EQ med bridge-förslag och Marsall hittar inte saxen - det är ju skitkul det här. Låten har helt klart potential och jag gillar den egentligen rakt av som den är just nu - ett fantastiskt första försök att få till nåt. Ser fram emot vart det barkar.
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 391
    • Visa profil
    • SoundClick
Spelar Marsall sax också??
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad Jocke

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 4 408
    • Visa profil
Lyssnar igen och tycker det börjar "hänga ihop" riktigt bra. :) En sak man kan fundera på är att bredda "kören" (Solen och jag) som dyker upp som gubben i låddan i höger öra. Tycker kompgitarren i versen är lite spretig i början. Det kanske är samma gura senare men i så fall göms spretigheten av allmänt hålligång och cymbaler... Ska inte tjata mer om mina andra åsikter - det är din låt... ;-)
https://soundcloud.com/jockepocke-1


Utloggad Marsall

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 635
    • Visa profil
Hej! Testade lite snabbt att försöka få till en mindre abrupt övergång. Inte så lätt som jag först trodde, något med takten där del B inte börjar på ettan verkar det som.   :unsure: Här är mitt taffliga försök. Raderar det när som helst. Säg bara till.



Ja själv  e jag dålig på ettor osv ..självlärd när det gäller ackord Brukar dyka upp saker i skallen och ackorden blir därefter..Ähh Så jag tror överggr är en synkop?.. Annars så lät det din version B).. Lite punkövergång.. Tack för att du tar dig tid..Tar till mig alla tips i bakfickan tills jag blir bättre på det här med mix  :)
Kan inte spela sax tyvärr :(.. Men jag är ofta berörd" av saxen ..Smekfullt då förståss ..frugan e frisör  ;) :lol: Men absolut även ett skönt instrument att lyssna på B)

:lol: Här kommer EQ med bridge-förslag och Marsall hittar inte saxen - det är ju skitkul det här. Låten har helt klart potential och jag gillar den egentligen rakt av som den är just nu - ett fantastiskt första försök att få till nåt. Ser fram emot vart det barkar.

Tack Eddi för gillande :D .. Ja lite komiskt är det lite som dom gammeldax farserna som gick/går på tv.. När det finns 4 dörrar dom springer och öppnar o gömmer sig o hittar inte varann..Man får hoppas jag hittar saxen snart :lol:

Lyssnar igen och tycker det börjar "hänga ihop" riktigt bra. :) En sak man kan fundera på är att bredda "kören" (Solen och jag) som dyker upp som gubben i låddan i höger öra. Tycker kompgitarren i versen är lite spretig i början. Det kanske är samma gura senare men i så fall göms spretigheten av allmänt hålligång och cymbaler... Ska inte tjata mer om mina andra åsikter - det är din låt... ;-)

Tack jocke! för att du rekommenderade mer ös från brygg o fram till reff ..:D .. Jo kören är det på versen du menar den i slutet .? Bredda? är det ljud i höger o vänster sida du menar då?Skall kolla guraljudet på versen också..




« Senast ändrad: 06.09.2013, 19:34:58 by Marsall »


Utloggad Tokai

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 139
    • Visa profil
Gitarriffet är igenkännbart. The Jam?
Intressanta taktbyten och harmoniska skiftningar. Sånt gillar jag. Undrar om du kanske komplicerar det för mycket? Speciellt vid 56 på räknaren där snubblar det rätt mycket.
Synkoperna måste markeras mer, framför allt från trummorna - och TIGHT!
Låter lite lustig att kören ligger mycket till höger låter det som. Kopiera körspåret och lägg den andra till vänster med några millisek fördröjning så blir det lite fuskstereo.
Texten känns ibland inte så följsam till melodin. Lite resning där eller utbyte av ord tror jag nog på.
Kul låt!


Utloggad Marsall

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 635
    • Visa profil
Tack Tokai! för tyckande tips och konstruktiv kritik.. :) Jam har jag aldrig hört , men dom måste va bra ! :D :Dsom sagt jag känner mig inte bekväm med prylarna och mixande så bra där med körtips hur det kan göras bättre.. Ska se o  jag kan hitta nån copy " knapp :)..