Kontrollrummet

Roffe H - Bossa Noa

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Roffe H

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 777
    • Visa profil
LÅTNAMN: Bossa Noa
ARTIST/ MEDVERKANDE: Roffe H
GENRE: Jazz/Bossa
LÅTLÄNGD: ca. 2:20
KOMPOSITÖR: C.M Bellman
INSPELNINGSÅR: 2013
FORMAT: mp3


Gubben Noach, Fredmans sång n:o 35, är en sång med text av Carl Michael Bellman.

Den publicerades i den första utgåvan av Fredmans sånger 1791, men var redan då välkänd och spridd, bland annat genom skillingtryck. Den tidigaste avskriften har daterats till 1766, men sången är sannolikt äldre. Melodins ursprung är okänd.

Sången är troligtvis den mest kända av Bellmans visor. Den utspelar sig när Gamla testamentets Noa strandar på berget Ararat och har sin inspiration ur Första Moseboken 9:20–21 där följande står att läsa: "Och Noa var en åkerman och var den förste som planterade en vingård. Men när han drack av vinet, blev han drucken och låg blottad i sitt tält.”  Där tar dock den bibliska kopplingen slut.

Ibland tryter inspirationen att skriva eget material, men lusten att spela finns ju alltid där. Denna bossa gjorde jag mest på skoj (väl som allt annat jag gör) och en Bellmanvisa är ju aldrig fel. Själva låten sticker kanske inte ut men jag tycker namnet gör det.

/Roffe H

« Senast ändrad: 17.09.2013, 13:54:17 by Wernborg »
Sjunger och spelar gitarr, bas, tenorsax och lite fiol (folkmusik). Är inte med i någon orkester sitter på kammaren och gör egna inspelningar med logic, ibland använder jag bakgrunder från BiAB (mest när det gäller jazz)


Utloggad pxm

  • Strängsnubblare.
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 166
  • Jag har målat av min Jazzmaster !!
    • Visa profil
    • johanpaxom
Många av SVT:s barnprogram, och morgonprogram förr i tiden innehåller/innehöll mycket bra jazz av denna typ...
Bossa Noa hade platsat.......
Jag gillar stilen du har när du lirar sax nu - mycket !!!!!
Det låter ledigare liksom....


mvh
"French Rock is like english wine" (John Lennon)
https://www.facebook.com/groups/JazzTheoryForum/


Utloggad Jocke

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 4 408
    • Visa profil
Du gör ofta mycket snygga grejer med kompsaxar som stöd för melodi och rytm! :) Otroligt vad du kan göra av en så här "enkel" melodi! :)
https://soundcloud.com/jockepocke-1


Utloggad Roffe H

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 777
    • Visa profil
En enkel melodi är ofta rolig att jobba med, man får hitta på lite själv (lite som att komponera).  :D
Tack pxm och Jocke för era vänliga kommentarer. / Roffe H
Sjunger och spelar gitarr, bas, tenorsax och lite fiol (folkmusik). Är inte med i någon orkester sitter på kammaren och gör egna inspelningar med logic, ibland använder jag bakgrunder från BiAB (mest när det gäller jazz)


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 250
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Bästa tolkningen av gubben Noak jag har hört. Jag tyckte du fick in lite Saltkråkan, Barna i Bullerbyn och Idas sommarvisa också :D
Trevlig lite nostalgisk lyssning.
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 391
    • Visa profil
    • SoundClick
Habilt hantverk. Ungefär som när jag ser solupp-o-nedgångslåten i väderleksrapporten i TV:n. Hur sjutton man kan göra så snygga improvisationer.
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad 1up

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 379
    • Visa profil

Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Mycket avslappnad och laidback lirat. Snyggt!

Läckert med saxarret bakom temat när det kommer in då och då.

Namnet är ju genialt. Bossa Noa!!!  :wub:


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil

Utloggad Roffe H

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 777
    • Visa profil
Eddi, equality,1 up, Wernborg och mike.
Tack för era positiva kommentarer. Det är ju så roligt när man märker att folk lyssnar och uppskattar det lilla man gör. Man blir glad och inspirerad.  :D
Tycker det är lite "Saltkråkan" , lite soluppgång och -nedgång mm och även lite "Flickan i Havanna" emellanåt, det bara blev så. Troligt att de där gamla melodierna har satt djupa spår och kommer fram när man improviserar. Så roligt att lägga de där bakgrundsklangerna vid sidan av melodin, det där lilla extra som gör att en "enkel" låt blir lite mer.  :) Och namnet gillar jag skarpt.  :lol:
Tack /Roffe H
Sjunger och spelar gitarr, bas, tenorsax och lite fiol (folkmusik). Är inte med i någon orkester sitter på kammaren och gör egna inspelningar med logic, ibland använder jag bakgrunder från BiAB (mest när det gäller jazz)


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Härligt litet stycke kultur.
Roligt att höra att du är där och koşar på "spräcket" på en del saxtoner. Och bra sax-körer.
Du har väldigt skön sång i saxofonspelet och intonation på melodin då du spelar.
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad bjurte

  • Hare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 773
  • You can run,butYou cant hide
    • Visa profil
  • Soundcloud: bjurte
Att den var så svängig, den gamla dängan..
Bra blåst.. :D
Bjurte the artist formerly known as Uriah.
http://soundcloud.com/bjurte


Utloggad Håkan Nilsson

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 839
  • I´m a Fender bender from space.
    • Visa profil
Fin ton, som vanligt.
"Its the tone thats important, not the notes"...
Varför ska man älska den man ändå aldrig får?
Karin Boye (eller?)


Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 637
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
Jättesnyggt! Härlig ton och väldigt fint spelat!
Finurlig mix av låtarna.
/Asti
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten


Utloggad Roffe H

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 777
    • Visa profil
Max, bjurte, Håkan, Asti:
Tack för all uppskattning boys!   :) Kul att få gamla dängor att svänga. Härlig melodi att improvisera på.  :D
Man kanske skulle jobba på en "Bellmansamling" ?  :rolleyes:
/Roffe H
Sjunger och spelar gitarr, bas, tenorsax och lite fiol (folkmusik). Är inte med i någon orkester sitter på kammaren och gör egna inspelningar med logic, ibland använder jag bakgrunder från BiAB (mest när det gäller jazz)


Utloggad Jocke

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 4 408
    • Visa profil
...
Man kanske skulle jobba på en "Bellmansamling" ?  :rolleyes:
/Roffe H

Jo det var en svensk, en norsk och...  :rolleyes:
« Senast ändrad: 05.09.2013, 01:51:08 by Jocke »
https://soundcloud.com/jockepocke-1


Utloggad Plinka

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 000
  • Peace, Love and Missunderstanding
    • Visa profil
    • YogaDansa
Du är allt en riktig speleman du! Fullpoängare på denna  :D...och som du själv sa, en Bellmansvisa är ju aldrig fel!
Plinkar på en låt...


Utloggad Altsax

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 818
  • Musiken är lycka :-)
    • Visa profil
    • Spellista youtube
Härligt!
 :wub:

Bra nivåer, bra mix, bra spel, flytta till färdiga :)

/Josef


Utloggad Roffe H

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 777
    • Visa profil
Plinka/Altsax:
  :D Man tackar, man  tackar!  :D
Visst, känns den lite som färdig...ska kolla nivåer och lite fakta, så blir det färdigt till kvällen.  :)
/Roffe
Sjunger och spelar gitarr, bas, tenorsax och lite fiol (folkmusik). Är inte med i någon orkester sitter på kammaren och gör egna inspelningar med logic, ibland använder jag bakgrunder från BiAB (mest när det gäller jazz)


Utloggad Roffe H

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 777
    • Visa profil
LÅTNAMN: Bossa Noa
ARTIST/ MEDVERKANDE: Roffe H
GENRE: Jazz/Bossa
LÅTLÄNGD: ca. 2:20
KOMPOSITÖR: C.M Bellman
INSPELNINGSÅR: 2013
FORMAT: mp3


Gubben Noach, Fredmans sång n:o 35, är en sång med text av Carl Michael Bellman.

Den publicerades i den första utgåvan av Fredmans sånger 1791, men var redan då välkänd och spridd, bland annat genom skillingtryck. Den tidigaste avskriften har daterats till 1766, men sången är sannolikt äldre. Melodins ursprung är okänd.

Sången är troligtvis den mest kända av Bellmans visor. Den utspelar sig när Gamla testamentets Noa strandar på berget Ararat och har sin inspiration ur Första Moseboken 9:20–21 där följande står att läsa: "Och Noa var en åkerman och var den förste som planterade en vingård. Men när han drack av vinet, blev han drucken och låg blottad i sitt tält.”  Där tar dock den bibliska kopplingen slut.

Ibland tryter inspirationen att skriva eget material, men lusten att spela finns ju alltid där. Denna bossa gjorde jag mest på skoj (väl som allt annat jag gör) och en Bellmanvisa är ju aldrig fel. Själva låten sticker kanske inte ut men jag tycker namnet gör det.

/Roffe H

Sjunger och spelar gitarr, bas, tenorsax och lite fiol (folkmusik). Är inte med i någon orkester sitter på kammaren och gör egna inspelningar med logic, ibland använder jag bakgrunder från BiAB (mest när det gäller jazz)


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg

Utloggad Roffe H

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 777
    • Visa profil
Sammanfogat dubbletämnen. / Admin

Samma här...tack!  :)
/Roffe H
Sjunger och spelar gitarr, bas, tenorsax och lite fiol (folkmusik). Är inte med i någon orkester sitter på kammaren och gör egna inspelningar med logic, ibland använder jag bakgrunder från BiAB (mest när det gäller jazz)