Kontrollrummet

Roffe H & Jocke - Sömnlös Blues

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Roffe H

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 777
    • Visa profil
LÅTNAMN: Sömnlös Blues
ARTIST/ MEDVERKANDE: Roffe H & Jocke
GENRE: Blues
LÅTLÄNGD: ca. 3:20
KOMPOSITÖR: Roffe H
INSPELNINGSÅR: 2013
FORMAT: mp3


En lite äldre, egen låt som fått bitvis ny text samt ny skepnad med sax, samt gitarrkomp, -fills och -solo av Jocke.
Tack för din medverkan alltid lika roligt.   
Texten en sorglig historia om olycklig kärlek, där jag försökte få saxen att gråta med.   

Efter många tips har jag gjort lite små förändringar bl. a ny sax och sång med förhoppningsvis mindre rumsljud.  :)

/Roffe H
« Senast ändrad: 17.09.2013, 15:30:30 by Roffe H »
Sjunger och spelar gitarr, bas, tenorsax och lite fiol (folkmusik). Är inte med i någon orkester sitter på kammaren och gör egna inspelningar med logic, ibland använder jag bakgrunder från BiAB (mest när det gäller jazz)


Utloggad pxm

  • Strängsnubblare.
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 166
  • Jag har målat av min Jazzmaster !!
    • Visa profil
    • johanpaxom
jag blir imponerad varje gång ni två gör en låt tillsammans !!!!!
den här bluesen svänger riktigt bra och du har avancerat snabbt med saxofonliret
sedan du började hänga här på forumet....låter riktigt proffsigt nu....
trevligt att få höra litet sololir från Jocke också, imponerande det också......
känns väldigt stabilt och proffsigt samtidigt som spänningen finns kvar och uppräthålls....
ännu en personlig forumfavorit levererad från er...

ha det gott !!!!

mvh
"French Rock is like english wine" (John Lennon)
https://www.facebook.com/groups/JazzTheoryForum/


Utloggad Altsax

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 818
  • Musiken är lycka :-)
    • Visa profil
    • Spellista youtube
Låten är jättebra!  :wub:

Dock försvinner ganska mycket av det bra'iga i inspelningen av saxen, för mycket rum kom med.
Din sax brukar vara suveränt inspelad! Du har ändrat någonting nu, micken längre ifrån? Tagit ut mattan/soffan/sängen/gardinerna ur rummet? För låg nivå på input? Häng tillbaka allt tyg in i studion! Nån sekund av rösten hade samma problem, ett avstånd mellan dig och micken eller för mycket rum.

Jag älskar era produktioner!

/Josef


Utloggad pxm

  • Strängsnubblare.
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 166
  • Jag har målat av min Jazzmaster !!
    • Visa profil
    • johanpaxom
Skulle tro att Roffe håller mer avstånd till micken för han trycker på mer nu, liksom...
Jag gillar det.....

mvh
"French Rock is like english wine" (John Lennon)
https://www.facebook.com/groups/JazzTheoryForum/


Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 637
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
Jätteskön blues!
Väldigt snyggt bas-ljud och lir!
Jocke har fått till ett härligt sound på gitarren och levererar ett riktigt bra solo!
Saxsolot låter inte riktigt i samma rum, men är spelat med bra känsla.
Tycker trummorna (virvelkaggen) är lite hårda/plåtiga.
Snyggt!
/Asti
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten


Utloggad Jocke

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 4 408
    • Visa profil
Det här med blues är en dyster historia...  :rolleyes: Roffe har fått till ett rejält "bröl" som piggar upp! :)
Det är alltid roligt att göra grejer med Roffe! :) Han bär stor "skuld" till att jag alls ger mig på solon - det var inte så länge sedan jag bad andra hjälpa till med det så jag har lärt mig jättemycket! Kul att få uppskattning - antagligen går det framåt - tack! :)

Trodde du älskade mycket reverb, Josef !  :P
https://soundcloud.com/jockepocke-1


Utloggad Rattlesnake

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 522
    • Visa profil
Att gå direkt från Bjurtes maxade r-hole till denna blir lite som en chock för örat. Bakgrunden låter här väl tunn, antar att kompressorer inte har använts mycket här. Sången låter lite diskantfattig.

Men slås av att det är bra framfört, både sång och lir. Återigen imponeras jag över hur bra du får Bib att svänga.
Men basen måste väl ändå vara äkta?
DON'T PANIC


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Härligt att höra riktiga musiker! Minst två stycken men det låter som många fler riktiga musiker!
Skönt med soloinsatser både på sax och gitarr. Du har skönt raspig röst!
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Roffe H

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 777
    • Visa profil
 :) Tack boys för kommentarer: :)
 Alltid lika roligt när någon bryr sig...pxm har rätt, jag står längre ifrån micken för att man måste ta i som satan om saxen ska börja gråta, gör ett nytt försök att komma närmare i morgon. Virveln går väl också att rätta till, ska även lyssna på diskanten på sången. Men visst är allt utom saxar och gitarrer BIaB, låter hyfsat bra i alla fall. det riktiga trycket i kompet är däremot svårt att få till, och visst är blues en dyster historia. Förutom den raspiga rösten försöker jag aven klippa till med en raspig sax denna gång.
Hur som helst, roligt att ni gillar låten.  :D
/Roffe H
Sjunger och spelar gitarr, bas, tenorsax och lite fiol (folkmusik). Är inte med i någon orkester sitter på kammaren och gör egna inspelningar med logic, ibland använder jag bakgrunder från BiAB (mest när det gäller jazz)


Utloggad pxm

  • Strängsnubblare.
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 166
  • Jag har målat av min Jazzmaster !!
    • Visa profil
    • johanpaxom
Tror att avståndet till micken är perfekt, men att rummet i sig är för stort....
Prova samma mickavstånd fast i ett mindre rum...


mvh
"French Rock is like english wine" (John Lennon)
https://www.facebook.com/groups/JazzTheoryForum/


Utloggad Jocke

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 4 408
    • Visa profil
Tror att avståndet till micken är perfekt, men att rummet i sig är för stort....
Prova samma mickavstånd fast i ett mindre rum...


mvh

...eller större... Efterklangen brukar ju förvisso bli längre... men svagare.^^ Kanske Claes sångknep - att sjunga ut ur en hörna kan funka på sax med?
https://soundcloud.com/jockepocke-1


Utloggad bjurte

  • Hare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 773
  • You can run,butYou cant hide
    • Visa profil
  • Soundcloud: bjurte
Ni är bra !! Saxen, ja vad ska man säga ?? Fn.. va häfftigt att du börjar 'dra på' det är då saxen 'öppnar sig'  mumms.. :)
Och jag tycker att Jockes gitarr-solon får mer pondus för varje låt..du behöver ingen hjälp  längre,det här grejjar du själv..
Snuggt.. 
Bjurte the artist formerly known as Uriah.
http://soundcloud.com/bjurte


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Bra här boys.

Jag gillade också saxljudet.Bra kliat av er båda,extra eloge för Jockes solo på guran,snyggt.

Fyra hattar,två var samt en till mixaren och en till loge tjejen för bra service och den sista till arrangören som hade den goda smaken att han ställt in en back med pilsner i logen.Så totalt sett så gick dom åt hela högen  :D

Mike


Utloggad Roffe H

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 777
    • Visa profil
Tackar herrarna bjurte och mike för lyssning och kommentarer.  :D
Har nu lagt om saxen och småfixat lite med annat också. Tycker väl att rumsljudet försvann, gick närmare och drog ner en gardin framför  micken.
:D Hoppas alla blir glada och nöjda, det blev i alla fall jag.  :D

/Roffe
Sjunger och spelar gitarr, bas, tenorsax och lite fiol (folkmusik). Är inte med i någon orkester sitter på kammaren och gör egna inspelningar med logic, ibland använder jag bakgrunder från BiAB (mest när det gäller jazz)


Utloggad Plinka

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 000
  • Peace, Love and Missunderstanding
    • Visa profil
    • YogaDansa
Har inte hört tidigare versionen, men den här låter fint. Tycker du har fått till ett bra ös i saxen denna gång, stor applåd och jubel för det! Och Jockes snygga gitarr inklusive gitarrsoundet gör mig inte besviken, riktigt snyggt!
Det enda jag tänkte på efteråt var att jag glömde lyssna på sången/texten, försvann lite, kanske ska den upp en millimeter?
Men musikaliskt sett är detta en klar fullpoängare :D
Plinkar på en låt...


Utloggad Roffe H

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 777
    • Visa profil
Har inte hört tidigare versionen, men den här låter fint. Tycker du har fått till ett bra ös i saxen denna gång, stor applåd och jubel för det! Och Jockes snygga gitarr inklusive gitarrsoundet gör mig inte besviken, riktigt snyggt!
Det enda jag tänkte på efteråt var att jag glömde lyssna på sången/texten, försvann lite, kanske ska den upp en millimeter?
Men musikaliskt sett är detta en klar fullpoängare :D

OK, tackar för det...höjer sången ett snäpp så få vi se.  :)
/Roffe H
Sjunger och spelar gitarr, bas, tenorsax och lite fiol (folkmusik). Är inte med i någon orkester sitter på kammaren och gör egna inspelningar med logic, ibland använder jag bakgrunder från BiAB (mest när det gäller jazz)


Utloggad Jocke

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 4 408
    • Visa profil
Det är verkligen kul och uppmuntrande att få gillningar för gitarr-liret - tack. :) Jag har aldrig sett mig som solist men det är inte i nävarna begränsningen sitter utan i skallen. Beslutsamhet och attityd har kanske inte riktigt legat för mig... behöver nog någon som gör mig riktigt förbannad...  :lol:
https://soundcloud.com/jockepocke-1


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Möcke blues på KR nuförtida! Och det är fint det.

Tycker ni gör detta bra. Dov sång ja. Håller med många om det.

Lite försiktigt solat både på sax och gitarr. Tuffa till er lite så blir det bra ännu bättre.

Det spritter i gitarrfingrarna när man lyssnar på blues!  :D


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 250
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Snabblyssnade igår - nya mixen har betydligt mer pondus tycker jag - både saxliret och gurasolot sitter bra nu även mixmässigt. Enda invändningen jag har är att småplocket på guran i början kommer på Roffes sång det hör hermma mer emellan sångstroferna tycker jag när kompet är lugnt. Småplocket som sker efter 145 är helt ok och där upplever jag att guran tagit mer hänsyn sången.
En skön dänga och härligt colab :D
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad Jocke

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 4 408
    • Visa profil
Vi är lite försiktiga pojkar båda två Wernis - tack! :)

Snabblyssnade igår - nya mixen har betydligt mer pondus tycker jag - både saxliret och gurasolot sitter bra nu även mixmässigt. Enda invändningen jag har är att småplocket på guran i början kommer på Roffes sång det hör hermma mer emellan sångstroferna tycker jag när kompet är lugnt. Småplocket som sker efter 145 är helt ok och där upplever jag att guran tagit mer hänsyn sången.
En skön dänga och härligt colab :D

Asså... jag tyckte inte att jag spelade i mun på Roffe, hmmm...  :wacko:
https://soundcloud.com/jockepocke-1


Utloggad tigersoul

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 761
  • Singer/Songwriter
    • Visa profil
    • Tigersjäl.se
Vilken skön blues, jag vet inte vad jag ska gnälla om. Tycker ni fått bra råd redan o jag kan eg inte tillföra annat än att jag  gillar :P Möjligen hade jag kanske önskat lite mer vemod i rösten som har ett lite "glatt" vibrato nästan :P
/ Kristian Tigersjäl - Singer/Songwriter - http://www.tigersoul.se


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 391
    • Visa profil
    • SoundClick
Skön blues. Låter live och det är gott.  :)
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad Roffe H

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 777
    • Visa profil
Tack boys för alla goda råd och uppmuntran. Ska försöka klippa lite i Jockes fills så att de inte hamnar i min sång, ska även prova att sjunga lite mer "sorgligt", i alla fall innan jag lägger upp den som färdig.  :)
/Roffe H
Sjunger och spelar gitarr, bas, tenorsax och lite fiol (folkmusik). Är inte med i någon orkester sitter på kammaren och gör egna inspelningar med logic, ibland använder jag bakgrunder från BiAB (mest när det gäller jazz)


Utloggad tigersoul

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 761
  • Singer/Songwriter
    • Visa profil
    • Tigersjäl.se
Låter lovande, nu blir man sugen o joxa lite med musik här har inte hunnit på ett tag, bara gjort sångläxan ;)
/ Kristian Tigersjäl - Singer/Songwriter - http://www.tigersoul.se


Utloggad Sigmunds

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 168
    • Visa profil
    • Ødemark
Bra jobbat Roffe och Jocke - det svänger  :)

Som også Eddi kommenterte så synes jeg det blir litt mye gitar fills, som også krockar en del med vokalen, spesielt frem til 60..


Utloggad Altsax

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 818
  • Musiken är lycka :-)
    • Visa profil
    • Spellista youtube
Klar förbättring rent tekniskt.

Vilken härlig röst du har Roffe!  :wub:
Bitvis riktigt skönt sound i saxen, får lust att åka hem och öva direkt :)

/Josef


Utloggad Roffe H

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 777
    • Visa profil
  :D Tack för att ni lyssnar och tycker till  boys!  :D alltid lika roligt att få era träffsäkra analyser.  :lol:
Jobbar fortfarande på en förbättring så att sång och gitarrfills särar på sig så gott det går, kommer väl upp vad det lider.   :wacko:
/Roffe
Sjunger och spelar gitarr, bas, tenorsax och lite fiol (folkmusik). Är inte med i någon orkester sitter på kammaren och gör egna inspelningar med logic, ibland använder jag bakgrunder från BiAB (mest när det gäller jazz)


Utloggad Jocke

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 4 408
    • Visa profil
...
Jobbar fortfarande på en förbättring så att sång och gitarrfills särar på sig så gott det går, kommer väl upp vad det lider.   :wacko:
/Roffe

Inte var det väl så illa att det är någon som lider...?  :P
Allvarligt skojat måste jag också försöka vara en väluppfostrad pojk och tacka för uppskattningen - tack för uppskattningen! ;-)
https://soundcloud.com/jockepocke-1


Utloggad Roffe H

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 777
    • Visa profil
En ny version högst upp i tråden nu.
Har försökt att lyssna på alla goda råd och tips jag fått, försökte tuffa till låten med ny sång och delat upp sång och "gitarrfills" i verserna så de inte krockar mm.  :)
Här är resultatet.
/Roffe h
Sjunger och spelar gitarr, bas, tenorsax och lite fiol (folkmusik). Är inte med i någon orkester sitter på kammaren och gör egna inspelningar med logic, ibland använder jag bakgrunder från BiAB (mest när det gäller jazz)


Utloggad pxm

  • Strängsnubblare.
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 166
  • Jag har målat av min Jazzmaster !!
    • Visa profil
    • johanpaxom
Tycker att den här verren är bäst !!!!!
Sången är tydligare, bättre sjungen och instrumenten kommer mer till sin rätt...
Nivåerna är bra och tror nog att mixen sitter nu....
Bra jobb på den här...


Med vänlig hälsning

Edit;
Mixen känns stabil och mer välbalanserad nu...
« Senast ändrad: 06.09.2013, 00:33:10 by pxm »
"French Rock is like english wine" (John Lennon)
https://www.facebook.com/groups/JazzTheoryForum/


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 250
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Javisst där satt den :D
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad Jocke

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 4 408
    • Visa profil
Det här var väl en jäkla låt till att sätta sig då... kan inte få den ur skallen! ;) Tycker det låter bra och balanserat nu! "Gäsp"  :lol:
https://soundcloud.com/jockepocke-1


Utloggad Marsall

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 635
    • Visa profil
Nyss lyssnat på en B) jazz dänga.. Här en lika skön blues dänga :)..


Utloggad tigersoul

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 761
  • Singer/Songwriter
    • Visa profil
    • Tigersjäl.se
Klart bättre, lite mer klagan i rösten sitter perfekt ;)
/ Kristian Tigersjäl - Singer/Songwriter - http://www.tigersoul.se


Utloggad Roffe H

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 777
    • Visa profil
LÅTNAMN: Sömnlös Blues
ARTIST/ MEDVERKANDE: Roffe H & Jocke
GENRE: Blues
LÅTLÄNGD: ca. 3:20
KOMPOSITÖR: Roffe H
INSPELNINGSÅR: 2013
FORMAT: mp3


En lite äldre, egen låt som fått bitvis ny text samt ny skepnad med sax, samt gitarrkomp, -fills och -solo av Jocke.
Tack för din medverkan alltid lika roligt.   
Texten en sorglig historia om olycklig kärlek, där jag försökte få saxen att gråta med.   

Efter många tips har jag gjort lite små förändringar bl. a ny sax och sång med förhoppningsvis mindre rumsljud.  :)

/Roffe H
« Senast ändrad: 17.09.2013, 13:58:40 by Wernborg »
Sjunger och spelar gitarr, bas, tenorsax och lite fiol (folkmusik). Är inte med i någon orkester sitter på kammaren och gör egna inspelningar med logic, ibland använder jag bakgrunder från BiAB (mest när det gäller jazz)