Kontrollrummet

If I had a hammer.

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Håkan Nilsson

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 839
  • I´m a Fender bender from space.
    • Visa profil
https://soundcloud.com/user7908154/if-i-had-a-hammer

Gjorde den här idag, mest för att utöka backtrax repertoaren, men jag la dit en leadsång oxå. Då lär jag mig den någorlunda inför livespelningarna. Det är mkt svårare än man kan tro att få drag på dem live när är ovan både backtraxen och text o melodin.... Underbar låt att dansa till...

Trummorna är EZ Drums plus att jag spelat riktiga cymbaler med riktiga pinnar.  :)

« Senast ändrad: 02.09.2013, 10:12:39 by Håkan Nilsson »
Varför ska man älska den man ändå aldrig får?
Karin Boye (eller?)


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
Kul att du ger dig på gamla klenoder. Svänger och du sjunger så bra. Pondus, ärrad känsla och tonsäkerhet - allt i ett. Tycker (därför)  att sången skulle upp några dB.
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad pxm

  • Strängsnubblare.
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 166
  • Jag har målat av min Jazzmaster !!
    • Visa profil
    • johanpaxom
Jag tycker också att det här är en bra version...

mvh
"French Rock is like english wine" (John Lennon)
https://www.facebook.com/groups/JazzTheoryForum/


Utloggad Håkan Nilsson

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 839
  • I´m a Fender bender from space.
    • Visa profil
Tack för det!
Att jag gjorde den här beror på att jag brukar köra den som pausmusik på krogen, och tillsammans med andra mer kända öslåtar i orginalversioner som tex "Ballroom Blitz", "I natt är jag din", "Tush", "Jag ljuger så bra" (Linda Bengtzing) o andra moderna schlagerlåtar som drar igång speciellt yngre tjejer på krogen. Men av all sån pause/discomusic är det knepigt nog ingen låt som både unga o gamla utan att kunna värja sig, börjar dansa till är den här gamla Trini Lopez låten med lite halvtunt ljud, o handklappningar som är mer än lovligt otajta:
http://open.spotify.com/track/3VPTLCJ5lWiLEgZjMXkxGc
Så tanken var bara att få en backtrack med ett likadant dansdrivande grundsväng till mitt enmansband. Men när kompet var klart så var det lika kul att testa att sjunga den oxå, då hör jag lite om jag kan få till den sångmässigt så det duger, ibland får jag ge upp med låtar jag skulle vilja sjunga, det blir för mycket kalkon ibland... :) Lite kalkon blir det även här när jag tar i på de höga tonerna i versernas slut. Men va f-n, det funkar nog bra på krogen ändå.

Starkare sång...? Jag har lyssnat i ett gång olika grejer, tycker sången hörs rejält tydligt i allt. Det här ljudet tycker jag själv är bland det klaraste o tydligaste ljud jag fått till öht. Det låter tom bra i Iphonens microskopiska monohögtalare.....
« Senast ändrad: 02.09.2013, 10:31:23 by Håkan Nilsson »
Varför ska man älska den man ändå aldrig får?
Karin Boye (eller?)


Utloggad Gurano

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 190
    • Visa profil
Låter bra - en bra backtrack, men jag tycker att sången ska upp lite i denna!

/G
Kör hårt - så länge det ryker!


Utloggad Håkan Nilsson

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 839
  • I´m a Fender bender from space.
    • Visa profil
Låter bra - en bra backtrack, men jag tycker att sången ska upp lite i denna!

/G
Jag lyssnar nu i I-Macens inbyggda högtalare, de sitter ju på baksidan av skärmen, tycker sången hörs hur bra som helst, lika i andra lurar o högtalare. Drar jag upp sången mer (mindre av musiken) försvinner en del av svänget o trycket i helheten tycker jag.
Vad lyssnar ni i?
Varför ska man älska den man ändå aldrig får?
Karin Boye (eller?)


Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 632
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
Låter fint! Skönt drag!
Håller med equality och Gurano om att din sång gärna kan höjas en aning. Du har en väldigt personlig
och uttrycksfull röst (vilket jag brukar nämna och gärna upprepar )!
Tycker att det kanske blir väl mycket cymbaler/hihat....kanske kan sänkas en aning i mixen..?
En id'e kunde vara att "lugna ner" låten i mitten för att få extra effekt när du drar på igen i slutdelen,
plus att det ger variation...
/Asti t.f. Drag-artist
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten


Utloggad bjurte

  • Hare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 773
  • You can run,butYou cant hide
    • Visa profil
  • Soundcloud: bjurte
Bra ljud och bra version av den gamla Hiten..
Lite högre /Vassare sång som dom andra pöjkarna va inne på och den är hemma..
Bjurte the artist formerly known as Uriah.
http://soundcloud.com/bjurte


Utloggad Roffe H

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 777
    • Visa profil
Skönt backtrack, din röst passar bra till låten. Det svänger fint...det blir nog full fart på dansgolvet när du kör denna.  :D
/Roffe H
Sjunger och spelar gitarr, bas, tenorsax och lite fiol (folkmusik). Är inte med i någon orkester sitter på kammaren och gör egna inspelningar med logic, ibland använder jag bakgrunder från BiAB (mest när det gäller jazz)


Utloggad Jocke

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 4 408
    • Visa profil
Det ska väl vara kända låtar på lokal...?  Det här funkar säkert - det är ju en klassiker! Välgjort av dig i vanlig ordning. :) Kan du lira några egna låtar när du är ute eller är det bara gamla godingar som gäller?
https://soundcloud.com/jockepocke-1


Utloggad Håkan Nilsson

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 839
  • I´m a Fender bender from space.
    • Visa profil
Det ska väl vara kända låtar på lokal...?  Det här funkar säkert - det är ju en klassiker! Välgjort av dig i vanlig ordning. :) Kan du lira några egna låtar när du är ute eller är det bara gamla godingar som gäller?
Jag kör även mina egna låtar.  Folk tom kräver det.
Ang mer variation i låten, nej, vissa låtar ska bara ha fullrulle o likadant driv hela tiden. Den här är fört kort för att ändras. Den bygger på de vevande kompgitarrerna. Några mer finesser än så vill inte jag ha. Det enkla är det svåra.
Varför ska man älska den man ändå aldrig får?
Karin Boye (eller?)


Utloggad Jocke

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 4 408
    • Visa profil
Jag kör även mina egna låtar.  Folk tom kräver det.

Va roligt! :)
https://soundcloud.com/jockepocke-1


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Bra mixat, jag testade att lyssna på låg volym i mina bästa lurar i stereo alltså. Här hörs sång, trummor och gitarr i en bra mix med bra volym inbördes.
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Håkan Nilsson

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 839
  • I´m a Fender bender from space.
    • Visa profil
Bra mixat, jag testade att lyssna på låg volym i mina bästa lurar i stereo alltså. Här hörs sång, trummor och gitarr i en bra mix med bra volym inbördes.
Jag har märkt att skillnaden hur olika mixar låter i olika system är typ enorm. O det gäller även mellan två riktigt dyra monitorer, eller hörlurar.
Varför ska man älska den man ändå aldrig får?
Karin Boye (eller?)


Utloggad Rattlesnake

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 522
    • Visa profil
Låter bra som tusan om kompet. Cymbalerna låter skönt, och diggar den knorriga basen!
Jag tycker sångens nivå är inom marginalerna för tycke och smak.

Låten har jag aldrig gillat så mycket, men den är ju en standard. Råkade nu hitta denna fantastisk liveversion av denna. Vet inte om jag har hört någon liveinspelning från den tiden låtit lika krispig.

DON'T PANIC


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Skön version i youtube-klippet
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Håkan Nilsson

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 839
  • I´m a Fender bender from space.
    • Visa profil
Jag har sett en version på tuben där det bara är han på gitarr o sång plus en trummis som sitter typ fem sex meter bort. Och han sjunger för en ganska stor sittande publik utan mick!
Hittade den här:

lurt om de inte bara är två även här, ingen basist.... Lätt att få den här lite fåniga låten med den frenetiska kompgitarren på hjärnan.   :)
Jag såg nån kommentar att han fortfarande lever o är med oss...

Hittade en till med basist...

Kolla in hur de gör små, små danssteg med pikskoförsedda fötter. Hela bilden hur det är uppställt med trummona o Fenderstärkare ger mig gåshud, det är så jäkla läckert! Vad är det för ovanlig Gibson han spelar på? Det är samma gitarr han alltid har tror jag.
Det konstiga med låten är att när jag spelar den med honom i PAt på krogen nu 2013 så går publiken igång ungefär lika som på filmerna. Det återstår att se om min egen version kan göra åstadkomma sak.  :rolleyes:
Varför ska man älska den man ändå aldrig får?
Karin Boye (eller?)