Jag håller med Wernborg om att det inte alltid behövs riktiga trummor.
Ett av problemen med datoriserade trummor är att det oftast inte är organiskt spelade hur mycket round robin man än har. Jag tror det har att göra med att man gärna kvantiserar eller klipper och klistrar. Mitt huvudsakliga grundinstrument var trummor och jag kan ofta störa mig på dåligt klippta presets som bara upprepas eller ännu värre dåligt programerade trummor, där man direkt hör att det inte är en människa som spelat trummor som gjort kompet.
Men jag märker själv hur lätt det är att fuska lite och att lägga på lite extra eller tajta till alla misstag och felspelningar och ibland kör jag ocks+å mjed klipp och klistra trots att jag oftast försöker spela in mina trummor med mitt e-kit. Jag tror inte det gäller för bara hemstudios utan även för mer proffisionella studios. Jag har själv hört en kille berätta om hur han på en inspelning lyfte ut bastrumman och lade den efter klicktrack och trummisen var överaskad över hur tajt han plötsligt lät. Studioräven skämtade och sade att han skulle bara veta...
Visst är det stor skillnad på elektrniska och akustiska trummor. Akustiska trummor är ju just ett akustiskt instrument med en helt annan känslighet för hur de är stämda och hur de svarar när man slår på dem. Det får man inte glömma.
Det är lockande att ha ett 100% tajt trumspel även till pop och rocklåtar men man tappar en del av den organiska känslan. 
Trots att jag är trummis så håller jag med dig! Det finns tillfällen då det faktiskt låter bättre och man får rätt känsla för låten med trummaskin.
Det tänket är det jag försöker applicera på allt mitt jobb i studion både som trummis och som producent, det måste handla om musiken och vad som är rätt för låten. För mig är det inte viktigt om det är "riktiga" trummor eller programmerade så länge det låter rätt för låten.
Sen till problemet med programmerade trummor… Det finns många bra mjukvarutrummisar som låter väldigt väldigt bra. Problemet är ofta som några av er reda nämnt att dom oftast är omänskligt tighta eller uselt klippta. Är det omänskligt tight så är det bra om det är det man vill åt. Men vill man att det ska låta som att någon faktiskt spelat så ser jag tyvärr många som programmerar helt galet. För att programmet trummor realistiskt så måste man tänka som en trummis och det tar tid att lära sig, ofta är det en fördel att man själv kan spela lite trummor så att man vet vad som är möjligt och inte möjligt för en trummis med två fötter och två händer.
Och visst finns det "randomize" och "Humanize" funktioner i dom flesta mjukvarutrummisarna men tyvärr så gör dom inget annat än att slumpmässigt ändra slag utefter dom regler som du sätter. Och det är just på denna punkten som en mänsklig trummis skiljer sig från datorn. Mjukvarutrummisen gör enbart vad du talar om för den att du ska göra. En riktig trummis spelar med hjärnan och hjärtat där man anpassar sig efter dom övriga instrumenten, inte slumpmässigt utan med en tanke. Och det är dessa små skillnader som kan vara avgörande.
Men summan av kardemumman är att min åsikt är att man alltid utan undantag ska använda det som är bäst för låten och den känslan man är ute efter. Ibland är det en trummaskin och ibland är det en levande trummis. Och det är absolut inget fel att programmera trummor så länge man ser till det bästa för låten och att man vet vad man gör.
Hoppas ni fattar vad jag försöker säga.