Kontrollrummet

Asti - (Taking it) day by day (ny version - klar?)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 631
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
Edit 2013-09-02: Har fixat klippet, tagit fram hihat och cymbaler mer i mixen, lagt upp texten,
                          samt gjort om andra delen av gitarrsolot. Klar så här?
Ville göra något lite jazzigt, men fick till slut ta ett trumkomp från EZ Nashville!  :)
Texten är tänkt att handla om en s.k. utslagen person.
Är låten något att ha? Är arret lagom? Är nivåerna OK? Andra synpunkter...?

Titel: (Taking it) Day by day
Artist: Asti and the CPG hot Brazilian chihuahua collateral swingers
Text & Musik: Asti
Instrument: Kontrabas, trummor(vispar), elpiano, tramporgel, akustisk gitarr, elgitarr.
År: 2013
Längd: 3:17

Text:

Taking it day by day
I wake up slowly, the sun is in my eyes
It's another crazy morning, not a cloud up in the skies
I'm so hungry, my belly hurts like hell
And noone cares if I'm not feeling well
Oh, I can smell some fresh-brewed coffee from a diner down the road
But last time I was kicked out when I showed

No more money and nothing I can sell
My resources are emptied, there's nothing more to tell
Give me something - a minute of your time
Some of your attention or just a lousy dime
Oh, I am desperate to get me out of here - just anywhere
But none of all who passes seem to care

Livin' alone, struggelin' on
Taking it day by day
Waiting for something better than this
Coming along my way
Wasting my time, beg for a dime
What else can I do
I'm out of this world, out in the cold
This can happen to you

Oh, I can smell some fresh-brewed coffee from a diner down the road
But last time I was kicked out when I showed

Livin' alone, struggelin' on
Taking it day by day
Waiting for something better than this
Coming along my way
Wasting my time, beg for a dime
What else can I do
I'm out of this world, out in the cold
This can happen to you
« Senast ändrad: 02.09.2013, 17:28:59 by Asti »
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten


Utloggad pxm

  • Strängsnubblare.
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 166
  • Jag har målat av min Jazzmaster !!
    • Visa profil
    • johanpaxom
En mycket fin låt, eh - kände du mig för 10 år sedan????
Får faktiskt tårar i ögonen,,,,,men jag hade tur och det har skett försändringar och hänt saker sedan dess....
Nivåerna är perfekt och jag gillar arret......
Gillar den här låten ,,, - mycket !!!!!


mvh
"French Rock is like english wine" (John Lennon)
https://www.facebook.com/groups/JazzTheoryForum/


Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 631
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
En mycket fin låt, eh - kände du mig för 10 år sedan????
Får faktiskt tårar i ögonen,,,,,men jag hade tur och det har skett försändringar och hänt saker sedan dess....
Nivåerna är perfekt och jag gillar arret......
Gillar den här låten ,,, - mycket !!!!!
mvh
Nej, jag kände dig inte innan jag lärde känna dig här på KR!
Skönt att det har gått åt rätt håll för dig, min avsikt var ju inte att riva upp gamla känslor med den här låten.
Roligt att du ändå gillar låt och arr!
Tack för din kommentar!
/Asti
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten


Utloggad Mein

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 305
  • Who loves ya, baby?
    • Visa profil
Najs! Just det var ordet. Jag analyserar inte utan bara tokgillar!

/Mein
www.soundcloud.com/meter


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Jag vet inte varför men så här föll mina tankar:
Det är tydligen trend med mellanlåtar just nu, den här passar som låt 5 - 6 på ett Asti-album typ Obladi-Oblada från de där baggarna. Samtidigt tänker jag på att just den här låten förmodligen skulle göra så att kvinnor (framförallt) ljuger fuskar och stjäl för att komma över en biljett till Astis konsert i Texas Wichita Centre.
För mig är det ingen biggie men en låt jag inte vill vara förutan i Astis och CPG´s gemensamma låtskapande - den betyder något men jag vet inte riktigt vad :wacko:
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Skönt! Åtgärda klippet vid 50 så att det inte hörs alls.
Nu tar du fram banjon din och stämmer den!
Första halvan av solot är underbart - andra halvan duger.
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Tokai

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 139
    • Visa profil
Saknar nåt som driver i kompet. Förmodligen hihat. Eftersom det är vispar på trummorna funkar nog inte hihat så bra här kanske. Shaker eller tambourin vore kanske nåt? Hakar ofta upp mig på trummorna i dina låtar. Sen gillar jag inte soundet på baskaggen, vill ha den stummare, men det är väl jag det.
Efter ett tag kan jag tänka mig en elgura som lirar i "baktakt" ( i synkoper). Skulle skapa lite mer sväng tror jag, liksom ovan percussion.

Oj, vad du är produktiv! Men eftersom du inte jobbar längre förstår jag att du har tid.
Allt vad åstadkommer verkar på ett naturligt sätt bli till guld. Och då pratar jag om sång och melodi och harmisar.  Vad gäller arr, mixning är du inte riktigt framme än tycker jag. Men det kommer!


Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 631
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
Mein - Najs låter bra!  :)
Eddi - Att det skulle råda en trend att göra mellanlåtar känner jag inte till. Ambitionen är för mig alltid
         att göra det så bra ifrån mig som möjligt, helst det bästa jag gjort!  :rolleyes:
         Men jag tror du menar att den är lite utanför vad jag brukar göra och det kan jag väl hålla med om!
         Tvivlar däremot på att några kvinnor skulle göra sig besvär för att gå och lyssna på mig.
         Men Texas Wichita Centre låter spännande!  :D
         Ville nog mest skapa en avslappnad och skön stämning med förhoppningsvis lite snygga harmonier....
MaxB - Ska kolla klippet vid 50!
           Nej, någon banjo vill jag inte ha med på denna. Tycker inte det passar här till denna takten.
           Dessutom klarar jag inte att stämma den så det låter bra och lika lite spela på den!  :)
           Jag tycker också första delen av solot blev bra, därefter tröt väl inspirationen....men jag ska göra ett nytt försök!
Tokai - Skulle också gärna vilja ha lite mer driv i trummorna. Började med en loop från EZ Jazz expansionen, men det
           blev för rörigt. Så det bästa jag hittade därefter var det här från EZ Nashville. Shaker/tamburin med bra ljud saknar jag tyvärr.
           Baskaggen ska gå att dämpa. Ska testa det! Jag har med en plockande elgitarr nu och tror det kan bli för mycket med en till...
           Men förstår vad du menar för att få till bättre sväng.
           Ja, nu har jag tid och så länge datorn hänger med (tar minst en halvtimme att få igång den) kör jag på så länge det är kul.
           Jag är fortfarande novis vad gäller mixning, men det är själva låtskapandet som för mig är det roliga, så när jag själv är nöjd
           med mixen och ni andra på KR inte skriker högt får det räcka.  :)

Tack för era kommentarer och tips! Ska försöka göra något vettigt av det!  :)
/Asti t.f. Vettvilling
           
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten


Utloggad Jocke

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 4 408
    • Visa profil
Så bra!  :wub: Förutom klippet som Max hänvisar till är det ju klart! :) Om du vill bättra på svänget kanske tvättbräda kunde va nått?
https://soundcloud.com/jockepocke-1


Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 631
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
Så bra!  :wub: Förutom klippet som Max hänvisar till är det ju klart! :) Om du vill bättra på svänget kanske tvättbräda kunde va nått?
Vad kul att du tycker det! Måste kolla det där klippet! Konstigt att jag inte hört det...
Om man kunnat spela piano tror jag att ett inlevelsefullt sådant kunde lyft låten!
Tvättbräda? Tycker inte detta är så mycket skiffel.  :)
Man vill ju försöka få till ett lugnt sväng, som trummor och kontrabas borde kunna förmedla...
Tack för feedback!
/Asti t.f. Svängförmedlarwannabe
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
Imponerad av din fantastiska kreativitet! Hinner knappt med... :o Låter felfritt rakt igenom. Snygga melodier och riktigt läckert steel-(?)solo. Gillar ditt countrystuk men saknar dig på svenska och när du var mindre tillbakalutad som i t ex Mardröm vilken är min favorit av de dina.  :)
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 631
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
Imponerad av din fantastiska kreativitet! Hinner knappt med... :o Låter felfritt rakt igenom. Snygga melodier och riktigt läckert steel-(?)solo. Gillar ditt countrystuk men saknar dig på svenska och när du var mindre tillbakalutad som i t ex Mardröm vilken är min favorit av de dina.  :)
Har haft gott om tid nu och detta är en idé som jag påbörjat tidigare, så därför kom låtarna lite tätt!
Nu dröjer det antagligen ett tag innan jag lägger upp något nytt...
Skönt att du inte hittar några fel! Solot är spelat på min Fender Strata, så det är inte steel-guitaren.
Det kommer nog en låt på svenska vad det lider, bara jag orkar fixa en hel låt-text.  :)
Tack för din kommentar!
/Asti
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten


Utloggad Håkan Nilsson

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 839
  • I´m a Fender bender from space.
    • Visa profil
Hur bra som helst. Gitarrsolot var verkligen snyggt, låter som om du lejt in nån studiomusiker från Nashville.

Lite synd att somliga inte fattar det geniala och tom det extremt svåra i att göra en låt som den här. Som att det skulle vara nåt enkelt Asti snyter ur näsan när han inte har inspiration att göra nåt "riktigt". Det här är extremt bra, skickligt låtskrivande. Nåt jag skulle kunna klaga på är att det hörs väl tydligt att sången är dubbad. Eller låter så i alla fall... Med din röst Asti skulle det nog låta ännu bättre utan dubb. Pålagda stämmor blir snyggt, men att dubba grundstämman...? Vore fint att höra den utan dubb...

Edit: En enkel shaker som driver på i stället för hihat vore som sagt en bra idé. O lite svagare mixade vispar...
Magiskt gitarrsolo...
« Senast ändrad: 02.09.2013, 10:44:58 by Håkan Nilsson »
Varför ska man älska den man ändå aldrig får?
Karin Boye (eller?)


Utloggad Gurano

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 190
    • Visa profil
Behaglig visa med bra ljud och nivåer. Såg att Håkan tyckte att solot var studiomusikeraktigt och att EQ tyckte solot var riktigt läckert men jag tycker nog trots allt att det är lite stolpigt, men det stör inte särskilt ändå :)

Japp ett stort klipp vid 50-51 är det :) Ta bort klippet för det är för tydligt.

/Gurano
Kör hårt - så länge det ryker!


Utloggad Altsax

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 818
  • Musiken är lycka :-)
    • Visa profil
    • Spellista youtube
Hur bra som helst. Gitarrsolot var verkligen snyggt, låter som om du lejt in nån studiomusiker från Nashville.

Lite synd att somliga inte fattar det geniala och tom det extremt svåra i att göra en låt som den här. Som att det skulle vara nåt enkelt Asti snyter ur näsan när han inte har inspiration att göra nåt "riktigt". Det här är extremt bra, skickligt låtskrivande. Nåt jag skulle kunna klaga på är att det hörs väl tydligt att sången är dubbad. Eller låter så i alla fall... Med din röst Asti skulle det nog låta ännu bättre utan dubb. Pålagda stämmor blir snyggt, men att dubba grundstämman...? Vore fint att höra den utan dubb...

Edit: En enkel shaker som driver på i stället för hihat vore som sagt en bra idé. O lite svagare mixade vispar...
Magiskt gitarrsolo...

Jag håller med om alltihopa!

Shaker, det är ett egg eller hur? Att försiktigt mixa in ett egg här och där kan bli bra. Jag saknar ett KSssSt KSssSt KSssSt om nån fattar vad det betyder :)
(åt det jazzvispaktiga hållet)

Asti, vad du sjunger bra!

/Josef


Utloggad Håkan Nilsson

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 839
  • I´m a Fender bender from space.
    • Visa profil
Shaker ska visst vara svårt att spela in om man inte har en riktigt bra mick, det är lika med tamburin, det kan låta lite distad glaskross av de vassa ljuden. Då är visst ett knep att spela tamburinen framför kroppen med ryggen vänd mot micken.... Shakern är så ljudsvag att den metoden blir fel, men man kan testa att shejka ägget mer eller mindre off axis från micken så inte ljudet blir så överdrivet stickigt sen i mixen.
Varför ska man älska den man ändå aldrig får?
Karin Boye (eller?)


Utloggad Ola

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 611
  • guran
    • Visa profil
    • ola j
Snyyyyygt  en till pärla från asti  :)

var lite fundersam angående val av harmonier men efter 2 lyssning var det självklart  :D
det ska vara lite klurigt annars har den inte, ja det där lilla extra.

Toppen Asti och cpg
var inte molgan med på ett hörn tyckte jag förde han  ;)

Mvh Ola
https://soundcloud.com/olajegreus


Utloggad bjurte

  • Hare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 773
  • You can run,butYou cant hide
    • Visa profil
  • Soundcloud: bjurte
Skön och njutningsbar liten pop-visa gillas och jag tycker oxo att solot var Mumms... :)
Bjurte the artist formerly known as Uriah.
http://soundcloud.com/bjurte


Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 631
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
Håkan Nilsson - Du överdriver rejält, men gitarrljudet i sig är jag nöjd med och även spelet
                       i första delen av solot! Jätteroligt att du gillar låten!
                       Sången är faktiskt inte dubbad och jag använder inte heller ADT-pluggen här...
                       Enbart en Lexikon reverb-plugg och inställningar på pre-ampen precis som jag brukar.
                       OK, visparna ska sänkas en aning - har haft den funderingen själv!
                       Ska försöka hitta något shaker-liknande att förstärka trummorna med.
                       Bra inspelningstips! Har försökt spela in mickad tamburin, men det lät förskräckligt...
Gurano - Skönt att du tycker ljud och nivåer är OK! Förstår att det här gitarrsolot inte var i din smak!  :D
              Men min begränsade förmåga att lägga solon strävade jag i första hand efter att få till ett snyggt
              ljud och en skön tonföljd. Möjligt att det blev lite stolpigt. Klippet ska fixas!
Altsax - Om shaker och egg är samma sak vet jag inte, men tror det!  :)
            Vet precis vilket ljud du menar och det var det jag letade efter när jag inledde med en loop från EZ Jazz.
            Tyvärr blev de trummorna för röriga, så jag använder EZ Nashville i stället. Men tappar tyvärr det där "jazziga" drivet.
            Vad glad jag blir när du säger att jag sjunger bra!
Ola - Jo, här har jag ansträngt mig för att försöka få till lite sköna harmoniföljder! Kul att du tycker det är snyggt!
        Molgan..?  :unsure: Hänger inte med riktigt....

Stort tack för värdefull feedback! Har försökt editera bort "klippet", men blir nog till att spela in det avsnittet på nytt....
Nu ska jag ge mig ut och leta egg/shaker!  :)
/Asti t.f. Egghuvud
« Senast ändrad: 02.09.2013, 12:49:11 by Asti »
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten


Utloggad Roffe H

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 777
    • Visa profil
Jättefin melodi och text Asti. Harmoniföljderna är sköna och genomtänkta, sången och stämmorna, som vanligt, kanon.  :D
Gillas/Roffe H
Sjunger och spelar gitarr, bas, tenorsax och lite fiol (folkmusik). Är inte med i någon orkester sitter på kammaren och gör egna inspelningar med logic, ibland använder jag bakgrunder från BiAB (mest när det gäller jazz)


Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 631
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
Skön och njutningsbar liten pop-visa gillas och jag tycker oxo att solot var Mumms... :)
Speciellt roligt att du gillar "solot"!  :)
Tack för feedback!
/Asti t.f. Soloartist
« Senast ändrad: 02.09.2013, 15:44:22 by Asti »
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten


Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 631
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
Jättefin melodi och text Asti. Harmoniföljderna är sköna och genomtänkta, sången och stämmorna, som vanligt, kanon.  :D
Gillas/Roffe H
Roligt att du nämner texten! Ska lägga upp den!
Tack för kommentar och kul att du gillar låten!
/Asti
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten


Utloggad Håkan Nilsson

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 839
  • I´m a Fender bender from space.
    • Visa profil
Jag köpte ett par pyttesmå maraccas, egentligen rytmmägg med pinnar på, de är ganska lätta att spela med för en icke trummis/slagverkare. Lättare än med rytmegg utan pinnar.
Fanns på Musikbörsen/4Sound, kostade nästan ingenting.
Varför ska man älska den man ändå aldrig får?
Karin Boye (eller?)


Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 631
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
Jag köpte ett par pyttesmå maraccas, egentligen rytmmägg med pinnar på, de är ganska lätta att spela med för en icke trummis/slagverkare. Lättare än med rytmegg utan pinnar.
Fanns på Musikbörsen/4Sound, kostade nästan ingenting.
Maraccas har jag! Ska testa dom!
Tack för tipset!
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten


Utloggad Girly

Fin låt, hjärtknipande tragisk text, snygga harmisar och stämmor :)
Skön att lyssna på!
/Girly
Spotify - Heartbeat Inverted *** SoundCloud - Lena Lannergren *** YouTube - Lena Lannergren


Utloggad Rattlesnake

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 522
    • Visa profil
Mm, vad fint det låter. Totalt helgjuten prodd, hör inte en minsta tveksamhet nånstans. Stämningen i texten får mig att associera till en expert på ensamhet - Harry Chapin.

Gillar  i trumspelet som passar denna låt. Men jag gillar verkligen inte ljudet på baskaggen i Ez Nashville, varför låter den så klickig så man tror att Lars Ulrich varit inblandad? Vill de verligen ha det så i Nashville? Den i Ez Vintage är mycket trevligare. Om du inte har tillgång till ett annat ljud så lägg baskaggen på ett separat spår i mixern och skär bort allt över 2000Hz.

DON'T PANIC


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Fint här Peter.

Mellanlåt vet jag inte,jag tycker den var mer än så.Bra sång och snyggt lirat.
Ett egg hade varit lite små coolt ja,,

När man spelar in egg så kan man också kupa båda händerna över egget.Samt öppna och stänga så får man egget att sjunga lite,rätt fräckt.Egget är väl det billigaste man kan få i "trumväg",och väldigt användbart.

Mike


Utloggad Håkan Nilsson

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 839
  • I´m a Fender bender from space.
    • Visa profil
Mini maraccas, egg med handtag på kan man sitta o spela mot benet, som om man trummar på en riktig trumma med pinnar. Lite lättare att få tajt än att bara vifta i luften med dem.

Fin text som sagt. Lättare att ta till sig den när man även ser den.
Varför ska man älska den man ändå aldrig får?
Karin Boye (eller?)


Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 631
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
Girly - Roligt att du gillar låt och text!
Rattlesnake - Skönt att du tycker prodden är OK! Harry Chapin har jag bara ett svagt minne av, får kolla upp honom!
                    Nej, Tokai gillade inte heller baskaggeljudet! Jag har testat några olika inställningar man kan göra
                    i EZ Drummer, men hör inga större skillnader. Vem är Lars Ulrich?  :unsure:
                    Skulle kunna göra som du säger eller lägga ett separat spår för baskaggen och byta till EZ Vintage-kitet där...
Harmonica mike - Jag är själv nöjd med låten och arret. Är fortfarande lite fundersam på om kontrabasen ligger rätt i nivå.
                          Mycket snack om egg, man börjar bli lite uppeggad!  :) Har testat lite maraccas, men det lät inget vidare....
Håkan Nilsson - OK, ännu ett tips. Bra! Roligt att du tycker om texten!

Jättetack för era kommentarer och tips! Ska se om jag kan lösa "baskaggeproblemet" och ev få till lite egg/maraccas!
/Asti t.f. Trum-petare
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten


Utloggad Plinka

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 000
  • Peace, Love and Missunderstanding
    • Visa profil
    • YogaDansa
Skön att lyssna på denna, som du brukar få till det :D
Lyssnar framför allt på texten, som jag tycker är riktigt bra. Bra att din röst och fraseringar hörs tydligt när det är en text du vill förmedla :)
Plinkar på en låt...


Utloggad Håkan Nilsson

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 839
  • I´m a Fender bender from space.
    • Visa profil
För att tjata vidare om maraccas, så har jag även ett par större vanliga maraccas med nån sorts lite större skrammelmedel inuti. Med dem är det nästan hopplöst att få till nåt vettigt ljud med, blir bara ett hårt otrevligt rassel, skitsvårt att spela tajt med dem oxå. Duger som prydnad på väggen, inte tillö nåt annat.
4Sound brukar ha en sorts rörformad shaker oxå med tre varianter på rasselmedlet, eller tre olika storlekar. Den största varianten kallas "Stadion" o lämpar sig nog bara till livespelningar där övriga bandet väsnas bra nog. De andra två låter snyggare...

Shake it up baby - 55
Varför ska man älska den man ändå aldrig får?
Karin Boye (eller?)


Utloggad Jocke

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 4 408
    • Visa profil
För att tjata vidare om maraccas, så har jag även ett par större vanliga maraccas med nån sorts lite större skrammelmedel inuti. Med dem är det nästan hopplöst att få till nåt vettigt ljud med, blir bara ett hårt otrevligt rassel, skitsvårt att spela tajt med dem oxå. Duger som prydnad på väggen, inte tillö nåt annat.
4Sound brukar ha en sorts rörformad shaker oxå med tre varianter på rasselmedlet, eller tre olika storlekar. Den största varianten kallas "Stadion" o lämpar sig nog bara till livespelningar där övriga bandet väsnas bra nog. De andra två låter snyggare...

Shake it up baby - 55

Tycker att storlek och tyngd spelar stor roll för hur man lyckas... Pringles-burkar med ris, makaroner eller gula ärtor funkar rätt bra... se bara till att tejpa locket! ;-)
https://soundcloud.com/jockepocke-1


Utloggad Sigmunds

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 168
    • Visa profil
    • Ødemark
Har bare vært noen småturer innom forumet i siste, men hver gang jeg tittar inn så er det mye Asti i mediasenteret, bra jobbat!

Synes dette er en veldig fin låt hvor jeg ikke har mye å tillegge. Synes den står seg godt som den er. Ser att egg etc. er nevnt en del.. du får teste, men jeg tror kanskje det blir feil..


Utloggad Roffe H

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 777
    • Visa profil
Kanon att du lade upp texten, den är jättefin men ganska sorglig, kommer att tänka på alla stackare som tigger runt om på stan.  :huh:
/Roffe H
Sjunger och spelar gitarr, bas, tenorsax och lite fiol (folkmusik). Är inte med i någon orkester sitter på kammaren och gör egna inspelningar med logic, ibland använder jag bakgrunder från BiAB (mest när det gäller jazz)


Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 631
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
Plinka - Vad kul att du tycker texten är bra! Bra att fraseringarna hörs tydligt.
Håkan Nilsson - OK! Tack för ytterligare tips! Har f.n. endast ett par souvenir-maraccas.....
Jocke - Ska det vara långkornigt ris? Ska försöka komma ihåg att tejpa locket!  :D
Sigmunds - Kul att du tycker låten är fin! Jag är själv inte övertygad om egg/maraccas efter att ha testat lite....
                 Takten är ju lite "lufsande" med ett halvslag före 1:an och 3:an och inte ett jämnt "flöde" som passar egg/maraccas.
Roffe H - Jo, det är ett sorgligt och tragiskt tema...

Tack för värdefulla kommentarer!
/Asti
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten